Bukefalos 28 år!

Vilket är det bästa råd du fått?

Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

*KL*

"Begreppet 'jag vill inte' finns inte hos hästen, det är något människan har hittat på. Hos hästar finns bara 'jag kan inte' eller 'jag förstår inte'. "

"En bra ryttare lär hästen bra saker, men tyvärr lär även en dålig ryttare hästen mindre bra saker"

"Man borde inte klaga så mycket på sega, tråkiga ridskolehästar. Tänk dig själv hur bra du skulle prestera med 10-20 olika chefer/vecka!"

"Du kan inte förutsätta att hästen skall göra rätt om du gör fel"

"Var lika mjuk i handen som du vill att hästen skall vara i munnen"

Och så ett tanke-sätt som jag brukar använda som lite halvrädd/mesig ryttare:
Om du VET att något kommer att hända är det onödigt att vara rädd - det kommer ändå att hända och att vara rädd kommer inte att hjälpa.
Om du TROR att något kanske kan hända är det onödigt att vara rädd - om det händer så händer det och händer det inte (vilket ofta är mycket troligt) så har du ödslat energi åt att vara rädd i onödan.
Om något HAR hänt är det onödigt att vara rädd - lägg istället kraften på att se till att det inte händer igen.
NÄR något händer är det onödigt att vara rädd - lägg istället energin på att göra det bästa av situationen för rädslan kommer inte hjälpa dig.

Det är nog det som hjälpt mig allra mest - kanske inte alltid så lätt att prektisera men väl en början!
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Kl*

Väldigt många kloka råd har redan skrivits :)
Men min ridlärare säger alltid "Lägg tungan rätt i mun"
Ibland sitter jag och biter på tungan vid hoppning utan att jag märker det. (om jag spänner mig)
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Vad jag levt efter i stordelen av mitt hästliv:

"Om hästen gör fel så berättar du inte tillräckligt bra vad du förväntar dig."
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Mitt bästa råd som jag har förvärvat genom olika skadade hästar och oförutsedda saker som händer:
När hästen känns bra, passa på att tävla och njut just då. Vänta inte på bättre tider, våga kanske gå upp en klass också om den känns riktigt bra. Många tänker sen sen sen, men så händer det saker. Hästen el ryttaren skadar sig osv, får barn osv osv.

Min gamla tränare sa detta till mig när jag var ungdom, jag förstod aldrig riktigt då men nu gör jag verkligen det.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Hon har också bidragit med: "Löshoppa aldrig högre än att du själv hade vågat sitta på."

Men.. Då skulle vi ju aldrig löshoppa heller.. ...

Mitt bästa råd jag fått är nog (i stil med flera andras) "om det är jobbigt så gör du fel".

Jag minns fortfarande blåsorna jag brukade få av tyglarna.. Saknar dom inte alls...

Ett annat bra råd är ju "kasta hjärtat över hindret så följer hästen med (ja nåt sånt iaf- funkar super på min stjärna).

/Lavinia, hopprädd redan på 50 cm
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

*KL*

"Begreppet 'jag vill inte' finns inte hos hästen, det är något människan har hittat på. Hos hästar finns bara 'jag kan inte' eller 'jag förstår inte'. "

Fast det är ju inte sant upptäcker man när man står där med en häst med starka åsikter och mycken egen vilja :devil:

Bland de bästa råden jag har fått (av en tränare):

"Det finns ingen tränare som har alla svaren, man kan plocka de bitar som passar" :)
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

*KL*

"det vill garna bli bra"

"Hall tyglarna som om de var nykokta potatisar"

"Krav inte mer av djuren an du har lart dom"

"Det ar aldrig ens fel att tva trater"

....
o sa min egen version av "Man far den hast man fortjanar"

"Man far den hast man behover - och gor den till den hast man fortjanar"

Dvs, ditt satt att vara forandrar hasten till det du fortjanar.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Den kan jag skriva under på!

Vill inte finns visst. Inte hos alla hästar men tillräckligt många :D De kräver lite hjärnverksamhet hos tvåbeningen för att tvinga dem är inte lyckat.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Kanske lite i utkanten av denna tråd... men i perioder när jag haft svårigheter med min häst så tänker jag på det som en, inte så snäll arbetskamrat sa till mig; Har du tagit fan i båten så får du ro den iland!!!!,

detta har vid flera tillfällen givit mig extra kraft och handlingsberedskap - och jag har känt mig nöjd efteråt
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Vilken härlig tråd!
Jag har fått många bra tips genom åren men orkar inte minnas alla just nu :angel:

"Dressyr är inte svårt för hästen, det är svårt för ryttaren. Lär dig rida så har du löst problemet!"

Ganska brutalt men helt sant.

Mvh JV
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Knapp

Det du anser är ett problem hos hästen är egentligen hästens lösning på vad den anser är ett problem.
Åtgärda hästens problem och ditt upphör också!
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

"ledarskapet tar du inte det får du av hästen när du förtjänar det"

"Artighet och respekt går båda vägar"

"Att vara här och nu tillsammans med hästen är första steget till att bli ett med den"

"motorn sitter där bak, fjädrande stötdämpare där fram"

Annat jag haft nytta av är ganska flummigt men funkar bra: "andas färg i tanken"

Grönt - lugnande effekt
Rött- eldig energi

Samla energin och skicka den dit du vill. Formen är själva samlingen och tempoväxlingar framåt är att skicka iväg energin, att bromsa är att samla tillbaka energin. Skänkelvikning = skicka energin åt sidan osv

Galoppfattning börjar med ett bakben och det är där fattningen måste ske, " I tanken: Sitt till på det bakbenet du vill att hästen skall börja galoppera med i det ögonblick hästen kan ta fattningen" -alltså när hästen skall till å lyfta det benet.

I tanken tänka sig en vägg precis framför en halt. Samt att man "blåser ut ljuset" = i tanken blåser ut ett ljus.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Det går fortare att göra rätt från början än att rätta till misstagen efteråt.

Spinner vidare på den: Peter Eriksson nämnde detta på en clinic jag nyligen va på och sa då att man ska räkna med att rätta till felet 1000 gånger, sedan tar det ytterligare 1000 gånger för att befästa det korrekta.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Hade praktik i ett westernstall för ett par år sedan. Här gällde det verkligen att plocka russin....

- ska du galoppera så gör det (sitt inte och trixa en massa annat innan). Det har fått mig att bli mer effektiv i min ridning.

- ta bort allt som stör och tar fokus från ridningen (ha inte på dig den där stickiga tröjan som bara kliar). Du ska inte behöva dela din uppmärksamhet mellan hästen och små störande yttre faktorer.

/em
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

*kl*

Ett råd (av många) från tiden i Tyskland;

Om du inte kan ha händerna lika stilla som Ingrid Klimke så ska du inte heller tävla dressyr med vita handskar!

Numera har jag alltid svarta handskar...
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Och mer konkreta tips som fastnat i huvudet under samma tid...

- Våga skumpa i traven. Om man inte vågar skumpa med i rörelserna så spänner man sig och då minskar chansen ytterligare att man ska kunna bli följsam. De flesta låser också fast knäna då de spänner sig vilket också bidrar till att det bli intill omöjligt att bli riktigt följsam och kunna sitta djupt med hästen rörelser. Skumpar man med så kan man slappna av i ben och överkropp och knäna kommer inte att knipa åt.

- Och såklart att det inte är någon idé att bara hålla en het häst. Den slutar inte vara het förens den får möjligheten att gå framåt (användbar lärdom när man rider fullblod). Ju mer man håller desto mer springer den.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

kl

"du måste lära dig att driva en het häst"

"luta dig inte för mycket tillbaka på den heta hästen, då skjuter du fram höften och det betyder att den ska öka farten"

"lyssna på dig själv och hästen"

"gör inte som ridskolan, skritt, trav och galopp. Är det galopparbete du ska träna på, starta med det. Träna alltid de svåraste övningarna först när ni båda är pigga"

"Låt inte fågelungen flyga ut, stäng handen!"
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

*kl*

Ett råd (av många) från tiden i Tyskland;

Om du inte kan ha händerna lika stilla som Ingrid Klimke så ska du inte heller tävla dressyr med vita handskar!

Numera har jag alltid svarta handskar...

nu måste jag kolla på Ingrid Klimke på youtube :D
 

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
903
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
2 021
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 787
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp