Bukefalos 28 år!

Vilket är det bästa råd du fått?

Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Ett till kom jag på

"Är din häst halt eller skadad, glöm inte bort att undersöka dig själv om du har problem i samma områden som din häst"
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

*kl*

Ett råd (av många) från tiden i Tyskland;

Om du inte kan ha händerna lika stilla som Ingrid Klimke så ska du inte heller tävla dressyr med vita handskar!

Numera har jag alltid svarta handskar...

Jag tror det var Jan Brink som blev intervjuvad i Ridsport för ett tag sen och även om jag inte minns vad som skrevs om dessa vita handskar på tävling så blev det iaf så att jag numer tävlar i svarta;)
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

"Där konsten tar slut tar våldet vid"

Står stort på ridhusväggen på min hemmaklubb, nyligen uppsatt faktiskt - lite komiskt med tanke på att jag ganska nyligen fick mig en skräckupplevelse i att spöa o sporra fram en häst där inne (dressyrtant med kandar som red som en galning!) Jag upplyste ridskolechefen om berörde personens agerand och nu sitter skylten där så fint på väggen :love:

Och det får en verkligen att tänka till... Där konsten tar slut tar våldet vid. När jag "tar i" min häst så har jag ju tappat "konsten"... och det vill jag ju inte ;) Man är väl stolt :P

Den förstnämnda meningen står bla i ett ridhus här på Strömsholm :)
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Kl*
Jag tror nog att jag ska skriva ner dessa tips i min "tips-bok"! :idea: Eller ja, jag har en pärm med lite info och sådant vad gäller typ allt om hästar (lite av en bibel), och där måste ju dessa tips passa alldeles utmärkt!?

Det enda tips jag själv kommer på just nu är att man ska tänka Sitt i sadeln istället för att Inte ramla av!/ Nu ramlar jag av..
Det är lite av psykiskt tänkande, och det funkar faktiskt rätt bra!

Sedan är det väl de där att man ska tänka att man har en fågelunge i vardera hand när man rider (för att få mjuk hand) och att man ska tänka att någon drar upp en i håret (för att få en rak och stolt sits).
Och den nya: Upp med Tårna! istället för "Ner med hälen".
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

(kl. fattar inte hur man svarar allmänt på buke, alltså, utan att det är riktat till den som skrivit senaste inlägget :P)

"Man kommer dit man tittar" Alltså, kolla inte ner i vattengraven....

"Kläm inte med benen", dvs underskänkeln ska inte röra hästen då du inte driver den framåt.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Om man skriver Kl (knapplån), eller knapp, eller så i början av inlägget, som jag gjorde i inlägget ovan ditt, så betyder det att du lånar den knappen, och alltså inte svarar på mitt inlägg, utan att du svarar hela tråden.

Det blev kanske lite luddigt, men förstår du hur jag menar?
Men ja, på så vis blir det ett "allmänt" inlägg, och inte riktat bara till mig :)

(Bra att du frågar förresten, jag fick veta hur man gjorde efter att ha fått en utskällning för att jag svarat till fel person :o)
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

KL
Rodrigo Matos: "Don't pull - give"
För mig innebar detta att tänka lite tvärt emot det jag tidigare lärt mig. För mig blev detta mycket mer logiskt och därmed enklare.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

(kl)
många bra tips finns det..
några jag kommer på just nu är
" ett bett är aldrig skarpare än handen som håller i tygeln" så sant och något som man bör tänka på varje gång man rider/kör.

och ett mer praktisk tips som jag fått av en travtränare:
lindar man löpbandagen som i en åtta runt kotan, ner, upp, ner, upp, så glider dom inte ner under jobbet.

och sen att alltid vara lugn tillsammans med hästar. Ha is i magen! vänta ut situationen, se vad som händer och handla från det.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

*kl*

Något jag har återkommit till genom åren är faktiskt det enkla uttrycket:

Rid bättre!

När jag sitter på ridbanan och känner fokus försvinna brukar jag tänka så och det hjälper mig att komma ihåg att om man ska sitta på ridbanan och rida får man vara så god att rida ordentligt.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

På unghästar rättar man alla problem med mer ridning framåt.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Jag har en grej som en kompis skrev till mig för i somras. Jag har då haft min häst i ca 1 och en halv månad och jag var ganska deppig för det kändes som allt gick spik rakt nedåt. Och då skrev hon.. Ja jag kommer inte ihåg ordagrant men något i stil med "Men skärp dig J, hur länge har du haft hästen? en månad? allt går inte bra direkt och det tar ett halv år MINST innan du lär känna hästen och inte ens då går alla ridpass 100% bra!"

Det har hjälp mig en hel del :)

Och som min tränare/stallägare sa när hon höll lektion för mig förra veckan, " lita på vad du gör, lita på vad du kan"

Och sen har jag en annan sak som en kompis berättade. Dom hade varit och sett på en dressyrträning där hästen och ryttaren precis hade kommit igång efter en skada (?) och ryttaren tänkte antagligen för mycket och hästen gick och spände sig och så sa tränaren "tänk päron glass! hur smakar päron glass? hur kall är den?" och så vidare och då tänkte ju ryttaren på detta och hästen slappnade av. Så när jag själv känner att jag tänker för mycket eller tänker fel så tänker jag på päronglass eller något annat ;)
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Jag ska också börja tänka på päronglass...... eller, hmmm känns lite kallt f n. Varm choklad! :) Tack Rubynight!
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

En ridlärare sa - Kom ihåg att du rider med SIGNALER, tror du att du kan rida din häst med styrka är du fel ute......:o
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

KL.
Denna tråd har ju funnits ett tag nu. Det finns en massa bra saker här! Liksom heartstring samlar jag på tips i en egen bok. Typ - the best of (det finns många bra tips och kloka citat - men jag tar med BARA det bästa - för mig då alltså). Tipsar er att göra detsamma (inte bara från denna tråd förstås!).

Det var en person som berättade att han gjorde så när vi hade en diskussion om att "plocka russin" för och emot. Han tog då fram en liten svart anteckningsbok ut fickan och berättade att det var hans russinsamling.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Kl

På en ridlektion för yngre ryttare skulle ridläraren förklara sittsen. Hon tjatade och tjatade om sittben och raka ryggar och händer mm. Ungarna föll ihop i sittsen efter någon minut ändå.

Då sa hon "Sitt som malliga prinsessor som har tiaror på huvudet"

Det tog skruv och småttingarna fattade vad hon menade. Tänker så själv ibland. "sitt stolt och lite malligt och rid med huvudet högt"

Hörde en annan variant med dethär med blicken " När du kör bil så inte tittar du på ratten utan på vägen, annars kör du i diket"
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

kl

Ett av dom bästa tipsen jag har fått är "att driva utan att samla upp energin är som att hälla kaffe i en kopp utan botten", försöker ofta tänka på det :)

Detta tips gav mig verkligen en tankeställare! Rider numer alltid med de orden i bakhuvudet. :bow:
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

kl

En av mina instruktörer brukar prata om att välja sina "strider". Om man inte vet att man kan få igenom det man ber om, så ska man inte be om det.

Och att en häst aldrig är "hård i munnen" om ryttaren inte är hård i handen tillbaka eller att en häst aldrig kan bita sig fast i bettet om det inte finns något att bita sig fast i.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Om man får använda lite andra ord så finns det ett tips som fastnade ganska snabbt.

"Sitt på fittan!" Jag lovar, man glömmer aldrig det! :D
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

*kl*

"När du ska fatta trav eller galopp, tänk så inte att ni ska komma fram i en snabbare gångart. Ni ska bara ändra takten."

Bra tips när man, som jag, har en häst som blir lite stressad när man driver och gärna slänger sig in i gångarterna.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

*kl*

Monty Roberts: Om du bara har en kvart på dig kommer det ta hela dagen, har du hela dagen på dig kommer det ta en kvart.

Minns inte om det är exakt ordalydelse, men jag försöker alltid tänka på det när jag är i stallet. Det får ta den tid det tar helt enkelt!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 594
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 799
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 172
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp