Bukefalos 28 år!

Vilket är det bästa råd du fått?

Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Min gamla ridlärare sa alltid "VÅLD LÖSER INGA PROBLEM FÖR VÅLD SKAPAR PROBLEM, LYSSNA PÅ DIN HÄST ISTÄLLET, det sa hon alltid när ngn frågade om man fick rida med spö eller sporrar.
Vilket är oerhört sant.

Varför spöa hästen till lydnad det blir ju bara värre då??? Men det verkar folk fatta rätt trögt.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Ur en bok som jag tyvärr glömt namnet på (kommer inte ihåg det ordagrant men ska försöka...) Det var en pojke som skulle börja praktisera hos en hästkarl. Som "intagningsprov" lade mannen en sten i handen, stängde handen och bad pojken ta stenen från honom. pojken bände och tog i en lång stund men mannen var mycket starkare och till slut gav pojken upp. Då sa mannen: "varför bad du mig bara inte att ge den till dig?"
Ligger mycket i det. Hästar är ju känsliga djur och ofta behöver man bara be dom på rätt sätt för att de ska göra som man vill.

:love: Den tyckte jag verkligen om!
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

"Där konsten tar slut tar våldet vid"

Står stort på ridhusväggen på min hemmaklubb, nyligen uppsatt faktiskt - lite komiskt med tanke på att jag ganska nyligen fick mig en skräckupplevelse i att spöa o sporra fram en häst där inne (dressyrtant med kandar som red som en galning!) Jag upplyste ridskolechefen om berörde personens agerand och nu sitter skylten där så fint på väggen :love:

Och det får en verkligen att tänka till... Där konsten tar slut tar våldet vid. När jag "tar i" min häst så har jag ju tappat "konsten"... och det vill jag ju inte ;) Man är väl stolt :P
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

delvis knapp

Har en liknade som jag ofta tänker på.

Där kunskapen tar slut, tar våldet vid

Och faktist så tycker jag de stämmer mycket väl!
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

KL

Och jag kunde inte komma på en endaste sak. Men när jag läste alla dessa kloka inlägg så satt jag och nickade igenkännande. Ja just ja...

En sak var dock ny. Att ställa hästen mot vägen när bil kommer bakifrån. Skall jag ta till mig.

Det enda jag skulle kunna tillägga i så fall är "sjung....". Blir du frustrerad eller rädd, så sjung. Det går varken att vara arg eller sluta andas när man sjunger.

Hälsning Maja
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Oh!!!

Det om att sjunga hade jag HELT glömt att min gamla tränare Leena sa läääänge sen ju!

Den är en bra en ocskå, tack för at du påminde mig :D

KL
Ranger: den var ju super också, enkel och så sann!

Den här tråden borde bli klistrad :)
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Klassikern:
"för hästens felsteg bär ryttaren ansvar"
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

-Titta vart du ska!
-Vikten i hälen!
-Hästen är mycket bättre på att hoppa än vad du är, så låt hästen hoppa av sig själv!
-Man lär inte hästen kommandon, man blockerar och visar vägen.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

KL

En mkt god väninna till mig sade en gång i ett försök att tydliggöra mitt grundläggande problem så här " Du kan inte få en Grand Danois att ta lika små steg som en Kinesisk Nakenhund":eek:

översatt till hästvärld... "En Kamel kan inte ta lika små steg som en Shettis":angel:

å tänk, vad rätt hon hade.... :D
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

...och jag tänker på Kyras berömvärda ord om språk:

"Om du pratar svenska med en kines så hjälper det inte hur högt du än skriker, han kommer ändå inte att förstå"

(eller om det var tvärtom, men andemeningen den samma ;))
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Min erfarenhet har lärt mig "våga lita på magkänslan" känns det rätt/fel så är det ofta det.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Läst någonstans:
"så fort du inverkar på din häst talar du om för den att den gör fel/alltså ska göra något annat - bästa sättet att tala om för hästen att den gör rätt; att inte göra någonting....
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

*knapplån*

"Behandla även din sämsta häst som din bästa"

Den tänkte jag på ofta när jag jobbade med hästar..
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Äh. Det där med att sjunga är ju värdelöst.
Jag testade det ett tag på min förra häst, för att jag inte skulle spänna mig när hon blev rädd eller upprörd.

Det resulterade såklart i att när man började sjunga, så visste hon att det skulle komma något farligt/något att bli upprörd över. :grin:

:p
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

KL
Förutom alla kloka ordsspråk så vill jag slå ett slag för stretchning:)

Att lära sig det har givit oss en smidigare häst:) Har nu det för vana efter de lite mer jobbiga passen att stretcha henne, motverkar skador.

Har även lärt mig massera för vardagsbruk och jag lärde mig snabbt hitta hennes svagheter, känner direkt om det är något annorlunda.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Svårt då det finns så mkt klokt, men jag lever efter devisen att hästens väl alltid går före ryttarens, dvs ta alltid hand om din häst först innan du tänker på dig själv. En annan bra är att leta felet hos sig själv först innan man skyller på hästen, gör hästen fel så är det för att jag gjort fel eller att den inte förstår vad jag menar. :idea:
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

kl*

En häst är alltid bara en häst. Förmänskla den inte!

Och det påminner jag mig ofta om , speciellt nu när jag jobbar med min unghäst. När hon "bråkar" eller helt enkelt inte lyssna ett skvatt på mig så får jag helt enkelt bara komma ihåg och tänka på att i hennes värld så är jag inte starkare än henne ännu. Alltså tillräckligt stark och mogen för att bestämma över situationen.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
31
· Visningar
2 731
Senast: Lyan
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 900
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp