Bukefalos 28 år!

Vilket är det bästa råd du fått?

Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Svårt då det finns så mkt klokt, men jag lever efter devisen att hästens väl alltid går före ryttarens, dvs ta alltid hand om din häst först innan du tänker på dig själv. En annan bra är att leta felet hos sig själv först innan man skyller på hästen, gör hästen fel så är det för att jag gjort fel eller att den inte förstår vad jag menar. :idea:

Har också fått lära mig att hästen alltid skall få mat innan man själv äter men allra först sätter man på kaffebryggaren. :)
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

På ett ridläger en gång så red jag en häst där man satt som en gummiboll i traven, fick då lära mig av tränaren -
"Andas i takt med hästens rörelser så skumpar du inte" Vilket stämmer, har aldrig haft problem med att sitta ner på någon häst efter det, oavsett hur skumpig den är.

Sedan har jag en till ^^

"Övning ger färdighet" - Så sant som det är sagt :D
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

På ett ridläger en gång så red jag en häst där man satt som en gummiboll i traven, fick då lära mig av tränaren -
"Andas i takt med hästens rörelser så skumpar du inte" Vilket stämmer, har aldrig haft problem med att sitta ner på någon häst efter det, oavsett hur skumpig den är. [/I]" - Så sant som det är sagt :D

Kan du vara snäll och förklara det lite tydligare för mig som är trögfattad? :D
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Var nog inte speciellt gammal när jag för första gången fick rådet:
-Att lyssna på alla gammal som ung, men tänk själv!

Tycker det är ganska tänkvärt, för ibland löses problem tack vare någons otroliga rutin och erfarenhet, medans det nästan gång kan vara den orutinerades nya och ofta annorlunda syn på saker som ser lösningen som behövs. Men att det fortfarande är jag som måste tänka igenom och ransonera i tipsen och råden som man får :laugh:

/Camilla
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Lyssna på andra men tänk själv! Helt klart bästa rådet jag fått!
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Kan du vara snäll och förklara det lite tydligare för mig som är trögfattad? :D

Det är inte svårare än att andas i takt till hur hästen rör sig :D
Många glömmer att andas när man rider skumpiga hästar, spänner sig och drar upp knäna men andas man till hästens rörelser så slappnar man av.
Vet inte hur man ska förklara, det tog tid innan man lärde sig vad som passar på olika hästar. :p
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

dekvis knapp

Härlig tråd :D
Att andas i takt ska jag komma ihåg, har alltid haft svårt för att följa med hästen i trav = måånga blåmärken på rumpan ;)
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

kl

Ett av dom bästa tipsen jag har fått är "att driva utan att samla upp energin är som att hälla kaffe i en kopp utan botten", försöker ofta tänka på det :)
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Det bästa rådet jag har fått är nog att bara för att hovarna är perfekt formade och raspade betyder det inte att det är optimalt för hästen. Varje häst måste skos indivduellt och det enda sättet att se det är att kolla hur hästen rör sina ben och vilken benställning den har. Även en häst med krokiga ben kan bli gallopör med rätt skoning.

:bow::bow::love:
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Äh. Det där med att sjunga är ju värdelöst.
Jag testade det ett tag på min förra häst, för att jag inte skulle spänna mig när hon blev rädd eller upprörd.

Det resulterade såklart i att när man började sjunga, så visste hon att det skulle komma något farligt/något att bli upprörd över. :grin:

:p

Precis så är min häst, fast när man pratar lugnande med honom. Då blir han stirrig och undrar vart monstret är. Detta var jättekul när jag ofta red med en tjej som skulle lugna min häst när han (knappt) blev rädd. Då började hon nästa skrika lugnande, för hon stressar upp sig superlätt! Hästen blev så paff så han bara stannade och :confused: på henne :rofl:
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Har också fått lära mig att hästen alltid skall få mat innan man själv äter men allra först sätter man på kaffebryggaren. :)

Stämmer precis överens med när jag bodde på gård. :angel:
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

På ett ridläger en gång så red jag en häst där man satt som en gummiboll i traven, fick då lära mig av tränaren -
"Andas i takt med hästens rörelser så skumpar du inte" Vilket stämmer, har aldrig haft problem med att sitta ner på någon häst efter det, oavsett hur skumpig den är.
Ska jag försöka tänka på...kanske även jag kan komma igång med att hålla rumpan still och sluta skumpa som en "guttaperk":D
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Vilka råd/tips (alternativt insikter eller erfarenheter) har du fått "i ditt hästliv" som verkligen betydde något / gjorde skillnad? Dela med dig av dina guldkorn! Kan vara stora eller små saker!

"Lita på dig själv, för om inte DU gör det, hur ska då HÄSTEN kunna göra det?"


Fler kloka ord/råd

"Man kan inte lägga locket på en kastrull som kokar, då kokar den över" (i betydelsen att man inte ska sitta och blåhålla en het häst, då blir den bara hetare)

"Begär ingenting av din häst som du inte vet med absolut säkerhet att den klarar av"

"En hästs förtroende är ingenting man bara tar, det är något man får först när man förtjänar det"

"När hästen inte gör fel så gör den rätt - BERÖM!!"
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

På samma tema som "andas i takt" (alltså följa med i hästens rörelser) är att tänka att man är Butter i Snövit när han spelar orgel - och sitter på "klaver" (jag hörde det från Toini Pettersson första gången tror jag) - alltså man följer med på det sättet i sidled. Det blir svamligt att förklara - men om man sitter på hästen känner man in det direkt!
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Äh. Det där med att sjunga är ju värdelöst.
Jag testade det ett tag på min förra häst, för att jag inte skulle spänna mig när hon blev rädd eller upprörd.

Det resulterade såklart i att när man började sjunga, så visste hon att det skulle komma något farligt/något att bli upprörd över. :grin:

:p

Då lyckades du väl sjunga med andan i halsen. :D Trots allt.

Hälsning Maja
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

knapp :D

På min förra ridskola stod det på en vacker skylt i stallgången; Hästens välbefinnande går före din bekvämlighet, vilket jag tycker stämmer otroligt bra :)
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

kl - en tränare sa ganska burdust till dottern då 12 år: (Halländska) Skit i vad huet gör, det är vad rrröven gör som är viktigt!

Iofs sant, men dottern ville aldrig rida mer när denne var i närheten;)

Annars försöker jag nog tänka att om jag gör rätt, så gör hästen rätt. Gör inte hästen rätt, så förstår den inte mig, och då hjälper det inte hur många gånger jag försöker säga på samma sätt.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

En vän brukar säga att Känns det inte bra, så är det inte bra. Det är väldigt sant och något jag tagit med mig i allt från hovslagare och sadelinpassning till att välja stall, tränare eller nytt täcke.

Min tränare säger jämt att punkt noll, det allra viktigaste, på utbildningsskalan är psykisk lösgjordhet. Hästen ska vara tillfreds, lugn men alert och nyfiken - först då kan vi börja jobba med den. Och att man inte ska ta i mer om ngt inte funkar - gör om och gör rätt istället. Det försöker jag tänka på inför alla ridpass.

Och till sist klassikern: "det finns inga ursäkter - bara hårt arbete" Så sant inom hästsporten!
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Rid inte om du är på dåligt humör eller alldeles för trött. Hästen dör inte av att få vila. Det var inte den som hade planerat en ridtur idag och den får inte dåligt samvete om det inte blir något.

Det brukar liksom aldrig slå fel. Hoppar jag upp på hästen om jag egentligen inte har tålamod för någonting, så kan man ge sig tusan på att det blir just den dagen som det behövs som mest.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
903
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
2 021
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 787
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp