Vill inte äta!!!!

Sirocco

Trådstartare
Hej!

Jag har en kille på 15 månader som äter väldigt dåligt. Vissa dagar äter han precis som "han ska", alltså frukostvälling, mellis, lunch, mellis, middag och kvällsvälling. Men andra dagar, som idag, äter han 0.5 dl välling, ingen mellis, knappt halva lunchen, ingen mellis, ingen middag och tillslut efter mkt gråt 1 dl välling. :confused:

Tyvärr har det blivit mer regel än undantag att dagarna ser ut som det sistnämnda... Han har inte gått ner i vikt, men stannat och följer inte alls "kurvan". Han rör på sig hela tiden och är mkt aktiv så att kurvan stannar av är väl kanske normalt??!!

Överallt hör man dock att detta med matkrångel är helt normalt och att man som förälder inte ska visa barnet oro eller så. MEN det är ju jättesvårt att inte göra det. Jag blir ju orolig, och ibland frustrerad när han inte ätit på flera dagar... hur ska jag bete mig????? Det kommer ju sluta med att han vägrar äta om jag ger honom, och vem ska då göra det... ?! :cry:

Vet egentligen inte vad jag ville med tråden, bara att skriva av mig lite oro antar jag...
 
Sv: Vill inte äta!!!!

Min är likadan i perioder, jag försöker tänka att hon äter i smyg:D Jag har i alla fall insett att ju mer jag oroar mig, desto mindre känns det som hon äter. Att äta lunch ute är något som funkar för oss, då äter hon alltid mer än inomhus. Plocka själv samtidigt som jag matar är också poppis. De svälter sällan ihjäl av fri vilja, är bra att ha i bakhuvudet hur frustrerande det än är.
 
Sv: Vill inte äta!!!!

Vem säger att kurvan stannat? Är det barnmorskan som uttryckt sin oro över hans vikt?

Som exempel kan jag berätta att min lille knubbis vägde 12.5 kg när han var 1 år. Nu är han 2.5 och väger 15 kg. Han har också varit på och av mat i perioder, tror de flesta är det faktiskt. Jag har gett honom sånt han tyckt om, t ex spagetti och köttfärsås och sånt. Äter han själv? Sam älskar att äta när vi lagar mat, idag gnagde han i sig en hel tomat och tre korvbitar när vi gjorde i ordning maten. Frukt funkar också i perioder.
 
Sv: Vill inte äta!!!!

Isak äter väl hyfsat i och för sig MEN dagar det är varmt äter han mycket sämre! Nu har ju hela sommaren varit väldigt varm = en Isak som inte äter som en elefant precis men han verkar nöjd och han säger till om han är hungrig så jag oroar mig det är vanligt med barn som krånglar med maten.

Plockmat som man kan äta själv brukar vara bra (äter vi ute så har Isak nätt och jämt tid att äta så för oss fungerar inte picknik)

vara med och laga maten hjälper också då är man ju kock går inte att klaga på det man själv lagat till :)

isak kan också gärna "sno" mat när man förbereder maten och det gör mig inget huvudsaken han får i sig maten tycker jag!

Hoppas det blir bättre!
 
Sv: Vill inte äta!!!!

Maja 18 månader är likadan, vissa dagar känns det inte som hon får i sig något alls...
Hon ser dessutom ut som ett streck (88cm lång och knappt 11 kg), men jag kan inte göra annat än att erbjuda henne mat, jag får under INGA omständigheter mata henne, då kan vi ge upp maten för många dagar om jag ens tänker tanken, det är äta själv som gäller.
Pasta gillar hon så det försöker jag erbjuda en ggr om dagen iaf, men inte alltid de går ner heller...

Jag har faktiskt "gett upp" lite nu äter hon så äter hon, maten ska inte bli något tvång!

Vad BVC säger stänger jag faktiskt öronen för lite, hon mår bra, rör sig varenda vakna minut på dygnet, dessutom är jag mycket lång och smal också så att hon skulle bli "tjock" var inget man väntade sig i vilket fall ju!
 
Sv: Vill inte äta!!!!

Ella har aldrig ätit så mycket på en dag som du beskriver att " man ska " ..

Som standard äter hon frukost -- Lunch -- kvällsmål och vällingslurk vid nattning ibland.. Ibland får jag i henne mellanmål, men då blir ofta det större målet som kommer efteråt lidande.

Plockmat säger jag också =)
 
Sv: Vill inte äta!!!!

Ah pasta serverar vi var dag! Ris ar ocksa skoj att ata sjalv. Oftast blir det nagot barnsligt typ fiskpinnar eller kottbullar till, det funkar.

Jag tror man mar battre som foralder om man slutar oroa sig. Som nagon annan sa sa svalter inte ett friskt barn sig sjalv.
 
Sv: Vill inte äta!!!!

Hej "alla"!

Jo, det är väl så att bvc har uttryckt lite oro för hans vikt och att jag ska ge mera energirik mat, som att ha i mera smör och kanske grädde... Bara det att om jag gör det så brukar han som regel rata maten direkt... ?!

Men visst, idag har han ätit för fullt :) Gillar inte heller att bli matad jämt och gillar plockmat och frukt. Får verkligen försöka bita ihop och inse att han inte kommer att svälta ihjäl... :crazy:
 
Sv: Vill inte äta!!!!

Emilia (17 man) äter inte heller speciellt mkt alla dagar. Hon tycker om all mat men har inte tid att sitta still och äta. Jag försöker att inte göra ngn grej av det, hon behöver inte sitta vid matbordet och äta. En potatis kan man äta samtidigt som hon springer runt, korv fungerar ocksa bra, pasta osv. Hon äter ocksa mkt frukt.

Det viktigaste tycker jag är att hon dricker ordentligt men visst oroar jag mig ibland för att hon är ganska liten (75 cm, 10 kg). Men hennes läkare är inte orolig.
 
Sv: Vill inte äta!!!!

elias är oxå inne i en sån period nu, han är 17 månader.
oftast går det bra om han får pilla själv med maten och vi matar en tugga mellan varven, men ibland går det inte alls. då ska allt kastas på golvet och han är arg som ett bi.
är det någon mat som han ätit mkt av har vi sparat undan en portion att erbjuda istället när han matvägrar, det har funkat ibland men inte alla gånger..
jag brukar lägga in en extra klick smör eller grädde i såser ifall att han bara för för sig att äta lite..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 550
Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 009
  • Låst
Kropp & Själ Jag har massa frågor om mat, relation till mat osv och även kring behandling för ätstörning/matrelaterad problematik, om nån har koll på...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
17 783
Senast: Gunnar
·
Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 147
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp