Vill inte resa sej

skogersson

Trådstartare
Lilla E är 13 mån, springer fram. Har supermotorik och är väldigt smart.
Ett lugnt och tryggt barn. Skriker alla andra barn så bryr hon sej inte. Trygg i sej själv.
Men hon har inte fattat det här med att krypa och resa sej upp. Sitter där jag sätter henne.Jag var likadan när jag var liten. Jag har INTE burit omkring henne eller varit överbeskyddande. Hon vill bara inte. Försöker träna henne
Finns det lera såna här coola barn.
Tips på hur jag ska göra, kommer det av sej själv snart kanske??
 
Sv: Vill inte resa sej

Jag är verkligen ledsen över detta, vet att man inte ska gämföra, men man kan ju inte låta bli...
Hon kan säga en del ord o härma o äta helt själv..väldigt fint.
så hon gör väl kanske som du säger allt annat. En väldigt stabil o glad tjej. Alrig några sura miner, kan gå dagar utan att hon gråter, så hon är nöjd med livet.
 
Sv: Vill inte resa sej

En av mina tvillingar var exakt så. Medan hennes syster tränade som tusan för att lära sig att gå (eller krypa eller vad som var på schemat just då). Den som aldrig tränade bara kunde helt plötsligt en dag utan träning...
 
Sv: Vill inte resa sej

Jag tränade aldrig på att gå. Om jag minns rätt var jag 15 månader när jag började gå. Men sen gick det fort. Dag 1 gick jag tre steg, dag 2 åtta steg och sen slutade jag nog aldrig att gå :p
Tror att jag aldrig kröp utan innan dess hasade jag mig fram på rumpan.

En historia som jag hört berättas flera gånger är när mamma hade med mig till sitt jobb och hennes kollegor fick träffa mig. En av kollegorna höll mig så att jag hade kunnat stå med fötterna på hennes ben men inte då, jag höll upp benen i luften som kattungar brukar göra. Här skulle minsann inte stås!
 
Sv: Vill inte resa sej

Åh vad skönt att höra att finns flera som min lilla E.
man tänker...är det nåt fel, men så kan hon allt annat utom just detta. Ja krypa finns ju inte heller i hennes värld.
Då kan jag vara lugn, har varit lite orolig. fast jag vet i bakhuvudet att det egentligen inte är något fel.
har visat hur man ska träna o gå i trappen, och när jag tittar till så står hon där med händerna på trappsteget o en fot uppe på det andra. men sen är det stopp. Så det kommer väl en vacker dag.
 
Sv: Vill inte resa sej

Jag förstår precis hur du känner - jag kände precis så för ett halvår sedan. Elina ville inte. Och månaderna gick liksom, 13,14,15... någonstans där började hon så smått. Men jag skulle inte påstå att hon GICK förrän kanske 16 månader. Och min kompis kille gick först vid 19. Men nu går hon ju (18, 5mån) och nu kan man inte se att det kom sent.
Nu känns det konstigt att det kändes så viktigt då.. men det gör ju det. Jag vet det. Försök att tänka på att det bara är hos dig, om något år vet man inte vem som var sen och vem som var tidig :) Hon tar det intellektuella först, helt enkelt!
 
Sv: Vill inte resa sej

hon är garanterat bra på något annat istället. Huvudsaken att man känner att utvecklingskurvan går uppåt. Inte att den följer ett mönster.
 
Sv: Vill inte resa sej

Nu känns det konstigt att det kändes så viktigt då.. men det gör ju det. Jag vet det.

Fast så är det nog helt normalt att känna med allt som rör sina barn. Hade någon bara sagt åt en att "ditt barn kommer prata, springa och vara helt normalt" så hade man nog inte stressat så mycket. Men tanken på att "tänk om hon aldrig kommer lära sig att gå" eller "tänk om han aldrig kommer lära sig att prata" gör ju att man blir helt nervös.

Det är ju helt normalt att börja gå från 9 månaders ålder till 18, 20 eller nåt? Likaså att börja prata, vissa säger en massa ord vid ett års ålder och andra inte ett knyst förrän de är tre. Ibland blir det jobbigt när normalspannet är så himla långt!
 
Sv: Vill inte resa sej

Mitten
Brandgul
Vindvissla
Tack alla för era svar, det känns så skönt att höra era förståndiga ord.
Som vindvissla säger, man tänker ju tänk om hon aldrig kommer att lära prata, gå mm men självklart gör ju alla barn det förr eller senare.
Tack alla, då behöver jag inte oroa mej..
:bow:
 
Sv: Vill inte resa sej

Rasmus kröp och kröp och kröp. Gick lite efter möbler. Så en dag när han var 13½ månad satt jag ner honom på golvet, han ropar på mig och kommer gåendes :eek: Efter det så gick han i princip hela tiden och han gick långt varje gång.

Vakna väl den morgonen och kände att den dagen var en bra dag för att gå ;)
 
Sv: Vill inte resa sej

Äh det är ju därför vi finns, för att berätta allt allt är normalt och att det kommer bli folk av din tös också :)
 
Sv: Vill inte resa sej

Det kommer, don´t worry? I ursprungsinlägget stod det att hon SPRINGER fram, men inte reser sig etc. Antar att det var en felstavning eller något, för annars förstår jag inte alls ;)?

Bekant till bekants dotter pratade o förstod väldigt tidigt, men gick inte förrän vid två. Utdrag ur konversationen med morfar:

"Lisa, ska du inte ta o börja gå snart?"
"Nä, moffa - vejkaj läskit..."

Underbart va? Numer går hon utan problem.
 
Sv: Vill inte resa sej

Oscar har också varit sen - Han är 14½ månad! Han kröp aldrig som mindre utan drog sig fram på mage, men helt plötsligt när han var 13 månader började han krypa som man ska.

De senaste dagarna har det dock hänt mer & mer saker - I går hittade jag honom stående under databordet, dock höll han sig i en kartong som han puttat under skrivbordet. Han gör resningsförsök, sätter ner ena foten i golvet och vill upp, men detta gör han mitt på golvet så han har inget att hålla sig i.

Enligt min BVC_tant är det bättre att det tar lite tid, många tidiga barn är helt enkelt inte redo vilket resulterar i att de ramlar och slår sig mycket/ofta.

Både jag & sambo var tidiga - Jag gick raklång under köksbordet som 9 månaders. Oscar var superstadig & stark redan från början så vi trodde att han skulle bli ett tidigt barn - Visst tänker man "Vad är det för fel på min unge" när man träffar barn som är under året och går alldeles själva.

//Linda
 
Sv: Vill inte resa sej

Nä då jag startar henne liksom sen springer hon fram. Väldigt snabb liten tjej på att gå
 
Sv: Vill inte resa sej

Idag så gick/kröp hon i trappen med lite hjälp. förstår det här med kordinationen hand, fot.....
Med lite hjälp så gick det kanon så allt kommer väl snart
Höll min hand på rumpam för att inte ramla bakåt...:banana:
 
Sv: Vill inte resa sej

Precis, Sam var bara 9 manader gammal nar han bestamde sig for att borja ga. Da har de inte ens utvecklat reflexen som gor att de satter sig pa rumpan om de far bakvikt - resulterar i raklangt fall pa huvudet var gang. Inte alls skoj men han verkar ha lite hjarnceller kvar anda. :)
 
Sv: Vill inte resa sej

Filosofiska barn går sent, de börjar med att tänka och tar med kroppen när de tänkt klart.
Min mellanunge lärde sig både att krypa, dra upp sig och gå efter saker samma helg innan det hade han suttit stilla och undersökt världen med ögonen.
 
Sv: Vill inte resa sej

ja läkaren på BVC sa att hon var pysslig och det är hon. Hon var tidig i utvecklingen där då sa hon.
Hon plockar, vänder, stoppar i saker vet precis hur allt ska vara. Stoppar i trekantiga klossar i rätt hål..
Men hon går ju, men hon har oxå suttit och studerat allt och alla.
Gör fortfarande..
 
Sv: Vill inte resa sej

Filosofiska barn går sent, de börjar med att tänka och tar med kroppen när de tänkt klart.
Min mellanunge lärde sig både att krypa, dra upp sig och gå efter saker samma helg innan det hade han suttit stilla och undersökt världen med ögonen.

Sådär var jag också när jag var liten - satt och tittade och lärde mig, och sen kunde jag. Men lärde mig inte genom trial-and-error, utan genom att sitta och titta och försöka förstå först. Så jag gick sent och pratade sent, men när jag väl började så kunde jag ganska fort. Jag är lite likadan fortfarande, faktiskt, det är väl ett personlighetsdrag, helt enkelt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 127
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 921
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 264
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 250
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp