Vill inte vara själv

P

Piwi

Min häst är jätte snäll att hantera och hålla på med, men vi har ett problem. Hon vill inte vara själv i stallet. Då blir hon superstressad. Om hon lämnas själv i boxen, springer hon runt, gnäggar, och reser sig. Och när jag ska rida henne, och tar in henne och ställer henne på stallgången, blir hon också helt förtvivlad. Hon vill inte stå stilla, men hon har ju respekt för mig, så om jag säger till henne att stå stilla så gör hon det. Men hon kan fortfarande inte slappna av, hon står och darrar, med höjt huvud och ser sig omkring.
Det här kan vara ganska jobbigt. Nu har hon även börjat vägra gå in i stallet när jag har tagit in henne från hagen och ska göra i ordning henne. Hon kommer snällt i hagen när jag ropar på henne, och följer med mig. Om jag går någon annan stans, var som hellst, följer hon snällt med. Men så fort vi ska gå in i stallet tvärstannar hon. Hon vill inte gå in. Det kan ta en timme innan jag får in henne.
När hon gör så kanske hon testar mig, jag vet inte. Men själva problemet är ju att hon inte gillar att vara själv i stallet. Till saken kan höra att hon är ganska ranglåg, och rädd för det mesta. Men det funkar bra att rida ut på henne själv, det är bara i stallet hon inte vill vara själv. Kan tilläga att jag inte har haft henne så länge. Någon som har något tips på vad man kan göra? För att få henne att slappna av, och inse att det inte är så farligt? Jag har försökt att få henne att lita mer på mig, och tränat ledarskapsövningar osv. Det funkar jätte bra, problemen kommer när vi ska gå in i stallet. Så vet inte vad jag ska göra...
 
Sv: Vill inte vara själv

Jag har exakt (jag menar exakt; han darrar och står med höjt huvud, halsmuskeln spänd och lyssnar på minsta ljud utifrån) samma problem och tror att det handlar om att ledarskapet sitter dåligt. Har inte heller haft honom så länge. Vill gärna också ha tips, gärna av någon som jobbar med ledarskapsträning.
Om vi har sällskap av en annan häst, är det INGA problem, han lyssnar och är uppmärksam och funkar hur bra som helst. Men jag vill ju att han ska lita på MIG.
Ledsen att du har det såhär du med, men det är lite skönt att jag inte är ensam. Det MÅSTE gå att lösa.
Har läst rätt mycket Hempfling på senare tid och han snackar ALDRIG om flockbundenhet, det måste ju betyda att detta inte är ett problem för honom för han ser till att hästarna litar på honom från början. Men HUR???
 
Sv: Vill inte vara själv

Ja, det kan ju vara ganska jobbigt. Men jag har tränat ganska mycket ledarskap, och tycker att hon accepterar mig som ledare. Men tydligen litar hon inte tillräckligt mycket på mig, eftersom hon inte vill gå in i stallet, och inte kan slappna av där inne. Jag menar, om hon verkligen såg mig som en ledare och en vän, så borde hon ju kunna vara lugn när jag är där inne i alla fall. Men jag vet inte :crazy:
 
Sv: Vill inte vara själv

Exakt, hur kan de se en som en ledare i vissa situationer men inte i andra? Han följer efter mig utan rep i hagen och från hagen, men struntar totalt i mig när vi kommer in i stallet.
Om ingen kommer hit och ger tips så får du gärna hålla kontakten så jag får höra hur det går för er!

Jag har en liten plan som jag tänker prova, jag tänker göra ridplan mindre så att jag får en fyrkantspaddock och öva med lös häst där. Han är oftast skärrad när vi är ensamma på plan och om jag umgås med honom där, och ger honom uppgifter, så kanske stallet är nästa steg. Vad tror du?
 
Sv: Vill inte vara själv

Jo, det är nog en bra idé, att försöka befästa ledarskapet ännu mer innan man försöker med stallet. Men när jag är med henne själv på ridbanan brukar det funka jätte bra, förutom att hon kan vara lite okocentrerad ibland, tittar åt annat håll, man måste aktivera henne hela tiden. Det är bara i stallet hon blir orolig...
Hur är din häst att rida ut på själv?
 
Sv: Vill inte vara själv

Kan hon vara ensam i hagen? Min ena var rätt jobbig med det när hon var ny här men jag lämnade henne helt enkelt ensam i hagen och slog dövörat till. Hon sprang sig svettig men med tiden lärde hon sig att kompisen kommer tillbaka. Men det rekommenderar jag bara om man har en hage som är rymningssäker och utan allt för mycket att skada sig på om de lever om mycket.

Jag tycker att det är bökigare om de inte kan vara i stallet ensam, större skaderisk där känns det som. Du har ju fått tips om ledarskapsträning som kan vara bra, kanske du kan ta stallträningen i små portioner. Ställ henne i boxen/på gången och så fort hon står någorlunda lugnt (i början kanske kravet bara är att hon är tyst eller står stilla) så berömmer du och går ut med henne. Ett tag kanske du får göra iordning henne för ridning ute om hon är lugnare där.
 
Sv: Vill inte vara själv

När jag fick hem min prinsessa var hon lika som du beskriver din häst. Det var inge vidare lockande att pyssla för länge på stallgången då. Vi har "uppbindningsbom" utanför stallet och mest för en test så provade jag att binda henne ute. Hon ser inte hagen och de andra hästarna därifrån men fann sig i att stå så, mycket bättre än stallgången. Efter ett tag var hon helt cool med att stå ute, då provade jag att ställa upp henne på stallgången och hon blev väl lite hispig men långtifrån som i början. Allt eftersom blev hon lugnare och numera har vi inga problem :laugh:
Ställer henne dock inte gärna för länge ensam i boxen än för då kan hon bli snurrig, men en liten stund går bra.
 
Sv: Vill inte vara själv

Jag måste också erkänna att det har blivit mycket bättre än hur det var från början, då stegrade han sig i gången och var helt hysterisk. Gången såg ut som ett slagfält, för han både kissade och bajsade åtskilliga gånger. Så visst har det blivit bättre. Men han är skärrad och, det känns som att han är okontaktbar. Funkar också mycket bättre ute vid bommen, då har jag honom helt lös, med grimskaftet på backen.
Det är inte kul att rida ut ensam på honom, han blir jätteskärrad och i princip okontaktbar. I och för sig är han bättre här också då han bara skenade i början. Han reser sig när han blir alltför stressad och häromdagen gled jag av. Det märkliga då var att när jag hamnade på backen, så kändes det nästan som att han blev lättad; "nämen, är du här, guuuu vad skönt!" JÄTTEKONSTIGT. Eller kanske inte. Kanske han tycker att jag ger honom allt ansvar när jag sätter mig upp. Det är jättejättejobbigt.
Han blir stressad om hans hagkompis går, men verkar bara springa så länge han ser henne. Sen går han och äter, tack och lov.
I boxen skulle jag aldrig kunna lämna honom ensam. Han skulle nog göra sig hemskt illa.

Men, det kanske är jag som har för bråttom? Vi gör ju framsteg och vi har bytt stall en gång sen jag tog honom för ett och ett halvt år sen.

Nu ska jag läsa Hempfling! Vill höra hur det går för dig/er!
 
Sv: Vill inte vara själv

Nja, hon gillar inte att vara ensam i hagen heller. Det finns bara tre hästar i stallet, och om de andra rider ut, och hon blir ensam kvar, springer hon sig svettig...

Jo, jag ska öva lite mer ledarskapsträning, och försöka vänja henne vid att vara själv i stallet. Men problemet just nu är ju att det knappt går att få in henne i stallet. Vad skulle ni ha gjort, om hästen tvärvägrade? Eftersom jag inte orkar dra in henne, brukar jag backa henne i stället, tills hon ger upp och går framåt. Det brukar funka, men det tar ju ett tag.
 
Sv: Vill inte vara själv

Okej :) Jo jag hoppas, och tor att hon kommer lugna ner sig snart. Har bara haft henne i någon månad så. Jag tror att hon är ganska känslig, så när hon stått här i stallet ett tag, kommer hon förhoppningsvis lugna ner sig. :)

Jo, vi har också en uppbindningsbom utanför stallet, och i dag provade jag att ställa henne där. Och vilken skillnad mot inne! Hon stod och sov när jag bortstade henne, helt lugn. Men kan ju bero på att hon kudne se dem andra hästarna. Kommer nog ha henne där i bland nu, och kanske bara ta in henne i stallet korta stunder själv.
 
Sv: Vill inte vara själv

Okej, min häst funkar faktiskt ganska bra att rida ut ensam på. Hon är lite tittig bara, och visst har hon testat om hon får gå hem, genom att stegra eller snurra runt, men det är bara att säga till henne, så går hon framåt.

I dag provade jag att binda upp henne utanför stallet, och hon var hur lugn som hellst :) Önskar bara att hon kunde vara så lugn inne i stallet också...
 
Sv: Vill inte vara själv

Jag tycker ledarskap blir så missvisande.
Man kan träna kommunikation i annat syfte än "visa vem som bestämmer" (tycker det har den klangen om man säger att man tränar ledarskap).
Man ska ju visa att man kan vara en trygghet för hästen, försöka få hästen kontaktbar igen i såna situationer, kanske jobba med sig själv för att faktiskt kunna vara den "trygga punkten" för hästen - inte något alla har per automatik skulle jag tro.

Nu är inte jag något proffs på det själv, men i situationer där min häst "stänger av" (börjar använda fel hjärnhalva) och slår på flyktinstinkterna, då försöker jag att ge den uppgifter lugnt och fint - gärna övningar att flytta på hästen, flytta bakdelen. Så småningom brukar man få bättre kontakt. Ofta är det så att just det passet/den dagen är förstörd för att man inte helt får bort spänningen men sen kan det som per automatik börja på ett bättre utgångsläge nästa gång. Men allt beror på HUR man gör saker och ting, små detaljer, så det kan ju vara smart att ha någon erfaren med som kan kolla och guida.

För mig räckte det faktiskt till största del med att härda.
Pålle fick stå inne själv på morgonen t ex en-ett par timmar längre varje morgon med hö i boxen för att ha något att göra. Sen försvann stressen av sig själv från att ha varit mer åt det stressade/halvhysteriska hållet. Men hästar är såklart olika.
 
Sv: Vill inte vara själv

Okej, jo, jag föststår hur du tänker.

Och det där med att låta henne stå inne själv och äta, det funkar inte så bra, för hon rör inte maten om hon är själv, inne eller ute. Men ja, vi får väll se om hon lugnar sig.
 
Sv: Vill inte vara själv

Har inte läst hela tråden.

När jag får hit en häst som inte kan vara ensam så stänger jag in den i boxen och sen får den vara där tills den har lugnat ner sig.

Till slut när hästen inte är stressad längre så kan man ge den mat så att det rent av blir trevligt att vara ensam!
 
Sv: Vill inte vara själv

Och det där med att låta henne stå inne själv och äta, det funkar inte så bra, för hon rör inte maten om hon är själv, inne eller ute. Men ja, vi får väll se om hon lugnar sig.

Jag skulle egentligen inte säga att det inte funkar annat än om hästen blir så hysterisk att risken är överhängande att den rymmer eller skadar sig så man inte vågar fullfölja det.

Att hästen inte rör höet tyder ju på att den är stressad, men när den väl börjar coola ner sig så har den något att göra och det blir mer naturligt för hästen att lugna ner sig.

Det kan ju vara rätt smart att inte vara med hästen i stallet första gångerna/första timmen eller timmarna så den får en chans att lugna ner sig själv, och man lär ju få ge det några försök innan det är någon idé att försöka sig på att rida på morgonen.
En annan grej man kan testa för att börja lugnt är att ta för vana att alltid ta ut hästen sist. Misstänker dock att det funkar bättre på ranghöga hästar än på hack-kycklingar om den systematiskt blir mobbad av de andra hästarna när den kommer ut sist.
För mig tyckte jag ändå det gick rätt snabbt och då var hästen inne 1-2 timmar längre än dom andra i ca en veckas tid innan den började lugna sig (men den var inte helt hysteriskt heller, bara väldigt fokuserad på hästarna där ute och lite stressad.)
 
Senast ändrad:
Sv: Vill inte vara själv

Jag menade inte att det inte funkade att ha henne inne så, bara att det inte funkar med mat, för hon äter inte, även om hon får stå inne en lång stund ;) Hon trampar bara runt höet. Kan ju tilläga att hon inte är lättmutad annars heller, det finns alltså saker som hon prioriterar högre än mat. Som sällskap till exempelt.
Men jag ska försöka vänja henne vid att stå inne. Och hon tas alltid ut sist på morgonen. Det är inga problem då, visst kanske hon börjar gå runt lite i boxen och så, men hon vet ju att hon ska få komma ut.
 
Sv: Vill inte vara själv

Jag tycker ledarskap blir så missvisande.
Man kan träna kommunikation i annat syfte än "visa vem som bestämmer" (tycker det har den klangen om man säger att man tränar ledarskap).
Man ska ju visa att man kan vara en trygghet för hästen, försöka få hästen kontaktbar igen i såna situationer, kanske jobba med sig själv för att faktiskt kunna vara den "trygga punkten" för hästen - inte något alla har per automatik skulle jag tro.

Nu är inte jag något proffs på det själv, men i situationer där min häst "stänger av" (börjar använda fel hjärnhalva) och slår på flyktinstinkterna, då försöker jag att ge den uppgifter lugnt och fint - gärna övningar att flytta på hästen, flytta bakdelen. Så småningom brukar man få bättre kontakt. Ofta är det så att just det passet/den dagen är förstörd för att man inte helt får bort spänningen men sen kan det som per automatik börja på ett bättre utgångsläge nästa gång. Men allt beror på HUR man gör saker och ting, små detaljer, så det kan ju vara smart att ha någon erfaren med som kan kolla och guida.

För mig räckte det faktiskt till största del med att härda.
Pålle fick stå inne själv på morgonen t ex en-ett par timmar längre varje morgon med hö i boxen för att ha något att göra. Sen försvann stressen av sig själv från att ha varit mer åt det stressade/halvhysteriska hållet. Men hästar är såklart olika.

Mycket bra tips, även om jag själv kallar det för ledarskap. Jag inser att jag själv måste backa några steg. Eftersom han i princip blir okontaktbar när jag rider, så struntar jag i det och promenerar istället. Idag promenerade jag samma runda som vi red häromdagen när jag åkte av och han börjar stressa upp sig på samma ställe. Då var det lättare att kontakta honom från marken och så småningom lugnade han sig. Drömmen om att rida härliga turer får vänta en stund och så jobbar vi med att han ska känna sig trygg med mig, oavsett var vi är.

Någon som har fler tips på vad vi kan göra?
 
Sv: Vill inte vara själv

Jag vet inte vad du kan göra mer än att bara träna på att han ska känna sig trygg med dig. Det är ju det jag vill att min häst också ska göra, så vi tränar på det också :)

Ja, just nu tränar vi också på att gå in i stallet. ( Hon har ju börjat vägra vid öppningen om det inte är någon annan häst inne :o ) Men just nu borstar jag henne ute och så, och i dag tränade jag bara på att få in henne i stallet, efter att jag ridit och borstat. Man får helt enkelt backa henne när hon börjar backa, tills slut ger hon upp och går in. Då berömde jag henne, och sen jag jag in och ut i stallet några gånger, och det gick hur bra som hellst :) Sen fick hon gå ut i hagen på en gång, som belöning ;) Ja, vi har ju kommit någonstans i alla fall...
 
Sv: Vill inte vara själv

Jaa, hur går det? Just nu är det mest mig själv jag jobbar med. Att hålla modet uppe och ha tålamod, tålamod.
Skojar med westerntränarna i stallet att jag genomskådat dem, för jag kan ha honom lös på plan och han går efter mig, han travar efter, vi hoppar hinder och han följer minsta rörelse. Jag skulle kunna ha en uppvisning :D
Men, så fort jag ber honom göra minsta grej på egen hand så flippar han.
Igår var vi inne i stallet, med TVÅ andra hästar. Så länge alla står lugnt och det inte händer mer, så är han lugn som en filbunke, men så fort någon går ut eller in, även människor, så blir han helt knäpp. Och jag försöker KRÄVA att han ska ha fokus på mig, men det tar minst en minut varje gång och längre och längre tid för varje gång. Tillslut kan jag inte gå från hans huvud, utan att han går iväg eller börjar nosa på något. Jag har inte krävt kadaverdisciplin förr, men jag undrar om det inte krävs nu, till en början, innan han lär sig.
Vi har även varit på plan kör miljöträning. Han står blick stilla när jag rör honom med t ex plastpåse, men gör jag det en bit ifrån honom så drar han iväg. Så jag började med ett steg bort, massa beröm och tillslut fick jag stå en meter bort. Nu hade vi dock sällskap på plan och han blir ju lugnare av det.
Idag ska jag fortsätta.

Hur går det för dig? :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 310
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 578
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
950
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp