Vill inte vara själv

Sv: Vill inte vara själv

Okej, jodå, det går väll bra. Får in henne i stallet nu i alla fall. Har börjat med att bara gå in kirta stunder, och sen gå ut igen. Det funkar bra, tills vi ska stå stilla, och hon inser att hon är inne i stallet, själv! Men är som sagt inne bara korta stunder, och går ut igen.

Sen ska vi ju börja lastträna snart också, går ifrån ämnet lite nu, men det är något hon också behöver träna på. Men om hon inte kan vara lugn inne i stallet, har jag svårt att tänka mig att hon kan vara lugn inne i en transport...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vill inte vara själv

Fast det är inte säkert att hästen stressar upp sig bara för att den är ensam i transporten. Jag har aldrig träffat någon som har blivit nervig av den anledningen, min egen som kunde härja rätt mycket förr när hon blev ensam hade absolut inget problem med att vara ensam i transporten.
 
Sv: Vill inte vara själv

Okej, jodå, det går väll bra. Får in henne i stallet nu i alla fall. Har börjat med att bara gå in kirta stunder, och sen gå ut igen. Det funkar bra, tills vi ska stå stilla, och hon inser att hon är inne i stallet, själv! Men är som sagt inne bara korta stunder, och går ut igen.

Sen ska vi ju börja lastträna snart också, går ifrån ämnet lite nu, men det är något hon också behöver träna på. Men om hon inte kan vara lugn inne i stallet, har jag svårt att tänka mig att hon kan vara lugn inne i en transport...

Hur gick det med lastträningen?
 
Sv: Vill inte vara själv

Blev ingen, eftersom jag inte fick låna transporetn. Får vänta två veckor, vi har bestämt att jag ska låna den då...
 
Sv: Vill inte vara själv

Lite sent svar kanske=) Hur har det gått? jag har köpt en häst, haft han två veckor lite drygt. precis samma problem. Mycket snäll, ranglåg, respekterande. men VILL inte vara ensam. Vägrar gå in i stallet, som du beskriver. Är som å dra i en vägg.. jag har tränat join-up med honom, men ej kommit tillräckigt långt än, då problemet kvarstår.. Känner igen mig.. meddela om du funnit lösningen=)
 
Sv: Vill inte vara själv

Vi har tyvärr inte kommit så långt med problemet :/

Står oftast ute när jag borstar henne, eftersom hon bara stressar upp sig i stallet. Men går ju in i stallet för att hon ska få träna på att vara själv, men det har inte blivit bättre. Och jag tycker att vi har en bra relation annars, hon litar på mig i andra lägen. Men när hon blir själv i stallet, så stänger hon liskom av, hon får panik, och det hjälper inte att söga till henne, eller att försöka lugna ner henne, eller någonting. :crazy:

En sak som är lite knäpp är att, om man står ute och borstar står hon och sover, det är en helt annan häst! Även om de andra hästarna är inne i stallet, så är hon helt lugn. Jag börjar nästan fundera på om hon har varit med om nånting inne i stallet eller nåt, fast då skulle hon väll vara så när de andra hästarna är inne också...
Men jag måste i alla fall prov nåt nytt, hittils har det inte funkat att bara försöka vänja henne i alla fall.
 
Sv: Vill inte vara själv

Jag gör likadant med min, ute är han som en ängel. Känner att det ger inget att traggla på i stallet, han blir också okontaktbar. Övar jättekorta stunder på att vara där inne men nu när det är så fint så är jag gärna ute.
När jag iakttar honom i hagen, så är det han som hela tiden har koll på omgivningen, varnar om det kommer fara och det känns som att det är svårt att arbeta bort det.
Jag tror att det handlar om att ha tålamod och att göra en massa olika saker med dem, få honom att lita på att han kan lita på mig, så blir han förhoppningsvis trygg så småningom

/Katja
 
Sv: Vill inte vara själv

Jo, de låter ju rätt lika till sättet då.
Och visst, det går ju bra att stå ute och hålla på med hästen, men det lär ju inte bli så kul i vinter när det är kallt... och det är ju meningen att man ska kunna ha hästen i stallet också.
 
Sv: Vill inte vara själv

Hej!

Har läst tråden och ni verkar ju verkligen vara på rätt väg :bow:.

Jag har en häst som för det mesta är filbunke när hon är själv i stallet dock kan hon vara orolig i början när vi har kommit till nya stall. Jag försöker då se till att hon kan stå så att hon ser ut. Tycker att hon lugnar sig betydligt när hon ges möjlighet att hålla uppsikt över omgivningen. Det allra bästa är ju om man kan stå så att hästen kan se de andra hästarna i hagen (inte alltid möjligt tyvärr).

/Em
 
Sv: Vill inte vara själv

Jag hade en häst förut som var som din när man hade henne ensam i stallet. Jag hade dock inga problem med att få in henne i stallet, men väl där så trampade hon runt på gången och stressade upp sig.
Jag gjorde så att jag förlängde uppbindningarna med balband så jag kunde ha en påse hö framför henne som hon kunde tugga på hela tiden, detta lugnade ner henne enormt mycket. Inne i boxen hjälpte det däremot inte, så där försökte jag att helt enkelt inte lämna henne ensam.
Att ge henne mat var väl egentligen ingen lösning på problemet, för hon vart ju lika stressad om jag tog bort höet igen, men hon var iaf lugn med det och så länge hon var det så var jag nöjd.

Jag hoppas det löser sig för er! :)
 
Sv: Vill inte vara själv

Jo, så brukade jag göra förut, och då blev hon lite lugnare i alla fall. Men nu går de andra hästarna i en hage som ligger längre bort, så det funkar inte längre. :/
 
Sv: Vill inte vara själv

Det har jag också provat, funkar inte så bra. När hon stänger av så där, bryr hon sig inte om mat eller nånting. :crazy:
 
Sv: Vill inte vara själv

Detta är mig veterligen inte ett särskilt ovanligt problem, särskilt inte med en relativt ny häst. Jag tror att själva problemet ligger i att du inte vunnit hennes förtroende fullt ut, antagligen p.g.a. att ni fortfarande håller på att lära känna varandra. Att du tränar ledarskapsövningar är bra, det stärker er relation och även om det inte hjälper just nu så kommer det långsiktigt att hjälpa dig att lösa problemet.

Andra saker du kan göra är att ta in henne ensam och ställ henne i boxen. Ge henne hö och låt henne hållas till hon lugnar sig. Avbryt endast om det är risk för att hon skadar sig. När hon är så pass lugn i boxen att du kan vara inne hos henne så rykta henne länge i boxen, pyssla, klia och umgås med henne. Få henne att slappna av. Hitta ngt som har avslappnande effekt på din häst (t.ex. klia ngnstans) när du har sällskap i stallet av en annan häst och låt sedan detta bli ditt signum som hon kan finna trygghet i. Gör lika dant när ni är ensamma. (Det avhjälper inte problemet men kan underlätta lite.)

Umgås med din häst, MASSOR!

Det löser sig så småning om, var aldrig arg. Lugn, konsekvent och bestämd. Uppmuntra henne och beröm minsta framsteg så kommer hon snart att lita på dig!

Lycka till!
 
Sv: Vill inte vara själv

Såg nu att du bara haft hästen ngn månad samt att hon var cool att binda upp ute.

Mitt nya svar är i så fall: Gör i ordning henne ute! Som du säger kan du ta in henne i stallet endast korta stunder för träning istället. På en månad har man inte lärt känna varandra mkt och jag tror att du gör klokt i att inte bråka för mkt med henne, du vill ju att hon ska lita på dig. Hon måste göra det innan du börjar pressa henne för mkt med nya saker.

Gör i ordning henne ute, njut och ha roligt tillsammans! Deala med eventuella problem har ni tid till senare, när ni lärt känna varandra. Och vem vet, när det är dags att börja ta itu med bekymren på allvar kanske de inte längre finns kvar? På en månad hinner inte många hästar acklimatisera sig och innan de har gjort det skulle i alla fall inte jag "bråka" med dem, om det inte rörde sig om ABSOLUT nödvändiga grejer som hovvård, medicinering eller daglig hantering/ridning som tveklöst måste fungera.

Mvh JV
 
Sv: Vill inte vara själv

Får så många bra tips här!

Jag försöker undvika att "bråka" med honom, och han blir lugnare. Det måste få ta tid. Jag tror att vi ofta har ont om tid och har dåligt med tålamod. Som tur är har jag ingen brådska med honom, t ex att vi ska bli duktiga i någon disciplin eller så, så det funkar för oss.

Men det var dock lite chockartat att gå från ridskolehästar till en lite halvtokig nordis. Det är dock oerhört spännande och jag lär mig otroligt mycket om hästens kroppsspråk. Lästips: Alla böcker av Henry Blake, och Hempfling!

/Katja
 
Sv: Vill inte vara själv

Tid och tålamod är nyckeln till det mesta!
Jag förstår det som att detta är din första egna häst och då är det ju klart att man stöter på problem man inte är bekant med sedan tidigare. Jag tycker att du ändå verkar ha hittat en trevlig individ med bra egenskaper och om det "enda" verkliga problemet är att han inte vill vara ensam i stallet skulle jag ta det med ro tills ni lärt känna varann. Jag är övertygad om att du kommer att lösa detta problemet, du verkar ha en bra inställning och med det kommer man långt.

Ge det lite tid som sagt, uppdatera gärna om hur det går! Löser det sig inte så är det bara att hojta här igen :) Det finns massor med erfarna hästmänniskor här som kan vara till hjälp och du har säkert folk i din omgivning som du kan rådfråga också.

Lycka till och hälsa pållen!
 
Sv: Vill inte vara själv

Tack för tipsen :)

Jag har haft henne i lite mer än tre månader nu, och jag vet att det tar tid för en häst att komma till ro när den flyttat. Och särksilt för henne, då hon är en väldigt känslig häst. Det med att ha henne i boxen och lägga in hö har jag försökt med, men det är inte så där jätte bra, då hon bara springer omkring och stegrar sig, och jag är rädd att hon ska göra illa sig.

Ja, jag gör i ordning henne ute nu, och då är hon hur lugn som hellst. Jag behöver inte ens binda fast henne, hon står helt stilla, och skulle aldrig få för sig att gå någonstans om jag inte tillåtit det. en i stallet är det en annan sak... Och visst funkar det bra att ha henne ute, men skulle ju vara bra om man kunde ha henne i stallet också, som när det regnar...
 
Sv: Vill inte vara själv

Det funkar inte att ställa in min med mat heller, han struntar fullkomligt i det, han springer sig svettig och står på bakbenen, så det har jag slutat med helt.
På kvällarna när man tar in dem är han inte hundra lugn förrän alla är inne.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 317
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 578
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
950
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp