Vill inte vara själv

Sv: Vill inte vara själv

Många tränar "ledarskapsövningar". Anledningen till att hästen följer fast ändå blir orolig i vissa situationer beror på att hästflocken är uppdelad i flera funktioner. Det finns inte bara en ledare som alla följer och accepterar. Jag är helt såld på teorin om att flockens medlemmar har alla varsin funktion och bestämmer således olika saker. Ledarstoet-vägvisaren, visar vägen till bästa betesmarkerna då hon behöver bra med föda för att prodocera mjölk till fölet. Fölet bestämmer när flocken skall vila. Unghästarna håller sig ofta i utkanten och är dels berädda att "flytta hemifrån" till en ny flock och dels vaktar de. Då du hämtar hästen i hagen är du hästens flock och ni skall dela upp dessa uppgifter mellan er. Vägvisare brukar vara helt ok för hästen att släppa till människan då vi tydligt visar dem platsen där fodret serveras. Just väktarrollen har hästen svårast att släppa eftersom den i grunden är ett flyktdjur. Du måste först bevisa att du har de kvaliteter som krävs av en livvakt. Dvs koncekvent, tydlig och kvick-annars är ju hästens liv i fara helt enkelt. Tänk på allt detta i ALL hantering så får du hästens förtroende. Just trånga och mörka utrymmen är dessvärre ställen där hästen känner sig mest utsatt då den inte kan upptäcka faror på samma sätt och lätt kan bli inträngd. Att det är just i stallet och vid lastning problemen visar sig är därför inget konstigt. Det handlar inte bara om ledarskap som flera också skrivit utan oxå om förtroende och det är något man helt enkelt får förtjäna över tid.

Min personliga åsikt är att tvinga hästen att vara själv inte hjälper er att bygga upp förtroendet. Dessutom är det storre risk för foderstrupsförstoppning om hästen äter i en stressad situation... Om jag är rädd eller till och med panikslagen behöver jag stöd att klara av att komma över tröskeln, eller hur? Beröm små framsteg. Om hästen gör lite mer än vad hon vågar, beröm och sluta med övningen för den gången. Hästen känner då att det fanns en poäng med att en kort stund övervinna rädslan och lämna över till dig som leder, för den slipper "obehaget" så snart den försöker. Ni kommer att komma längre och längre, och det är hästen som bestämmer takten. Att tvinga tror jag helt enkelt inte på alls. Då kan hästen få svårt att lita på dig i andra situationer också eftersom du totalt visat att respekten för dess instinkter och känslor är obefintlig. En sådan person skulle inte jag utse till min livvakt...

Hoppas du fick en begriplig förlaring och tips på vägen!

Lycka till!
 
Sv: Vill inte vara själv

Tack för texten, jag håller helt med dig! :)

Det med att tvinga hästen att vara själv inne, det tror jag inte heller på, det kommer aldrig hjälpa. Som att ställa henne i boxen och låta henne stå där, det är ingen idé, hon blir aldrig lugnare. I stället brukar jag gå in korta stunder i stallet, vända upp henne i spolspiltan, där vi brukar stå och rykta. Sen går jag alltid ut igen, innan hon hinner stressa upp sig. Förhoppningsvis kommer jag kunna ha henne inne längre och längre stunder, Och förhoppningvis kommer hon med tiden också få ännu bättre förtroende för mig, så det kanske löser sig.
 
Sv: Vill inte vara själv

Det kan vara så att jag har hittat en lösning på problemet... Men vi får se, hur det utvecklar sig, berättar i så fall. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 317
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 578
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
950
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp