Bukefalos 28 år!

Villa vs liten gård

grodan21

Trådstartare
Många här inne vittnar om att det är mycket jobb med en gård. Men jag funderar på om man bor på en liten gård med mark så att det räcker till 3-4 hästar, hur mycket mer jobb är det jämfört med att bo i villa?
 
Många här inne vittnar om att det är mycket jobb med en gård. Men jag funderar på om man bor på en liten gård med mark så att det räcker till 3-4 hästar, hur mycket mer jobb är det jämfört med att bo i villa?

Nu har vi mindre gård än du tänker dig tror jag. Vi har 8000 kvm. Så vi har bara vinterhagar och ett stall med tre boxar.
Visst det är fler byggnader att sköta om och lite pyssel med att ta hem spån och foder men i vårt fall är det väldigt lättskött.
Har man eget bete så blir det förstås mer jobb.
 
Nu har vi mindre gård än du tänker dig tror jag. Vi har 8000 kvm. Så vi har bara vinterhagar och ett stall med tre boxar.
Visst det är fler byggnader att sköta om och lite pyssel med att ta hem spån och foder men i vårt fall är det väldigt lättskött.
Har man eget bete så blir det förstås mer jobb.
Jag skulle vilja ha 3-4 ha hagar, så lite mer mark än dig. Till viss del så fixar man ju redan vissa saker redan som inackorderad, beroende på avtal så klart. Men att köpa gård ligger flera år in i framtiden, så jag hinner nog ändra mig många gånger.
 
Här kommer en helt annan åsikt.

Jag tycker det är mindre jobb med att ha gård. Vår gård är i bra skick och staket och stängsel osv bygger man rejält och så står det där. Dessutom är det bekvämt att ha allt hemma. Halm osv körs ju hem av bonden. Det är skönt att ha makten över foder och skötseln av hästarna.
Vi har 3,5 hektar och vi har inte gjort något arbete med betet på 6 år, kanske har vi haft tur. Skulle det bli för mycket ogräs så är det ju inte jag personligen som går ut och gräver upp det utan det blir ju förstås en bonde som får fixa till det dvs inget jobb för mig.

Häromdagen byggde vi två boxar till. Det var gjort med ett par telefonsamtal. Inredningen kom på lastbil och sen satte ett par snickare upp boxarna på 2 dagar. För övrigt håller vi inte på med reparationer dagligen.

Att ha villa och köra till hästen någon annanstans är för mig väldigt jobbigt om det inte är full skötsel av hästen. Jag har haft häst inackorderad och jag tyckte jag bodde i bilen och hade höga bensinnotor. Det värsta jag visste var att ta in eller ut andras hästar. Nu kan jag lägga den tiden hemma. Dessutom var schemat för in-utsläpp ofta oregelbundet och jobbigt att få någon struktur på. För mig känns det inte som ett straff att gå en runda i hagen och se att allt är helt. Det är egentligen väldigt sällan jag behöver reparera hagen.

Jag får enormt mycket mer utbyte av mina hästar hemma. Jag kan sköta dem på ett helt annat sätt än när jag hade dem inackorderade. När en häst var skadad var det ett rent helvete att sköta den. Jag hade 2,5 mil enkel resa till hästen. Det var omöjligt att se till den både morgon och kväll. Jag åkte dit, tog in hästen, borstade, red, mockade och körde hem. Sen jag tog hem hästarna till gården har de inte förekommit några sparkskador. Ingen besserwissrar lägger sig i hur du sköter/rider dem hemma. Jag kan filosofera med hästarna själva och slipper vara social varje gång jag är hos hästarna. Nu åker jag iväg med hästarna när jag vill träffa folk att träna/rida med. Bygger man dessutom lösdriftsstall blir man inte heller så bunden. Jag kände mig mycket mer bunden och jagad när jag hade hästarna inhyrda.

Jag tycker att allt handlar om vilken livsstil man vill ha och vad man tycker är roligt. Är det bara ren ridning man vill åt så visst borde ju fullskötsel stallet locka. Jag vill mer än så, jag vill umgås med hästarna och dem i min närhet. Såklart kan det vara enklare med villa med tanke på att barnen lättare kan leka med grannbarn.
 
Många här inne vittnar om att det är mycket jobb med en gård. Men jag funderar på om man bor på en liten gård med mark så att det räcker till 3-4 hästar, hur mycket mer jobb är det jämfört med att bo i villa?

Vi har en liten gård och är man bara beredd att betala för vissa tjänster så behöver det inte innebära särskilt mkt mer jobb: Vi betalar 500 kr/gång för att bli av med vår gödselstack. Vi köpte ett relativt dyrt staket (A-staket med 3 trådar) som sedan har varit helt underhållsfritt i snart 10 år. Skulle något krångla med el eller vatten ringer vi en elektriker eller rörmokare (har inte hänt ännu). Hö och halm hämtar vi förvisso själva i hästtransport eftersom vi får det billigt inom familjen, annars hade jag mkt väl kunnat tänka mig att betala för hemleverens. När det är dags för en del av hagen att sås om så ringer vi maskinstationen eller en grannbonde. Hage har vi mockat och ridbana har vi harvat oavsett om vi har haft eget eller stått installade.

Säg sedan att de flesta har 15 minuters resa till sitt stall och att man åker dit varje dag så blir det ju ganska många timmar till skötsel av de byggnader som tillkommer utöver själva bostadshuset. Vårt stall/uthus är en liten, lättskött byggnad (precis lagom för stalldel för 3 hästar+foderförvaring+sadelkammare+förråd). Jag har dock respekt för stora byggnader: En logport byttes t ex nyligen på min mkt stora släktgård; 100 000 kr och one more to go...

Vi har hästarna på lösdrift och det innebär att vi inte behöver lägga tid på in- och utsläpp, fodringarna går mkt snabbt och det är lätt att ordna hästvakt om man ska åka bort. Jag tycker dessutom det är jätteskönt att kunna dela upp stallpyssel under dagen, istället för att alltid behöva göra allt i två timmar i sträck som när vi var inackorderade. Nu tar vi det som det passar oss och barnen. En vanlig dag i vårt stall tar sammanlagt ca 5+5+5+15 minuter exl ridningen.
 
Jag har haft villa(villor) och bor nu på liten gård.

Mer jobb såsom underhåll av fler byggnader och mer yta att vårda(gräsmatta-trädgård-grusytor etc) men i stort känner jag inget alls betungande i att ha en gård istället. Även om det alltid finns att göra!
SnArare en enorm frihet och jag älskar det! Men så trivs jag att ha det som vi har det!


Hö/strö/stall/foder är inte mer betungande än som inhyrd även om ansvaret över allt inkl underhåll tillkommer. (Har inga inhyrda och kommer inte ha)
Ordentligt staket från början så står det sig. Dyrt om man drar nytt men en sällankostnad.

Gödselstacken flyttas av oss själva med lånad maskin till annan plats på gården för att brinna och sen användas till annat.

Det jag tycker tar (mycket) tid är hagvården, att mocka hagarna. Gärdet putsas av grannen mot en slant medan övriga hagar mockas 'för hand och med skottkärra' och det tar tid! Fyrhjuling med kärra önskas :p

Med just hästarna har jag fler hästar än som inhyrd men har trots det mer tid för hästarna/för annat. Jag är mycket mindre låst med hästarna hemma än inackorderade.
 
Det är betydligt mer jobb än villa!!! Fler byggnader att sköta, marker att sköta, mocka hagar(om det är så smått, vi har 3hk vinterhage o mockar flera skottkärror i veckan). Ta in/ta hem hö, köra hem/ta in strö, laga staket (på de mest idiotiska tider ibland), kratta grus, rensa ogräs, måla ladugård, måla hus, bygga ut, bygga till, renovera, ändra om. Man behöver ha traktor, fyrhjuling o andra saker för att underlätta så inte är det billigt heller.

Dessutom med hästarna hemma är man aldrig ledig, måste alltid fixa med fodringar oavsett den där bröllopsfesten eller att man vill åka o handla hela dagen, skall man resa måste man fixa hästvakter. Man blir otroligt låst.

Men det är värt varenda krona, varenda svettdroppe o varenda grått hårstrå! Så underbart att ha hästarna hemma, lära känna dom på ett djupare plan, bestämma själv o inte anpassa sig efter andra. :)
 
Det verkar som de flesta jämför mer jobb med att det är ett straff eller något man tycker är hemskt men så behöver et ju inte vara.ö

Några vill göra sakerna själva och/eller köpa tjänsterna, det är ju inte säkert att man kan välja på de sakerna.

Men mer jobb innebär ju också mer planering, mer tid i stallet och med hästarna och ju fler byggnader desto mer underhåll.

Sedan är det ju stor skillnad på 0,8 hektar vilket är lite större än en villatomt. Men man räknar med 1 hektar/häst om man ska ha bete och det betyder ca 3-4 hektar om man ska ha 3-4 hästar, förutom vinterhagar då.

Men glöm inte, mer jobb behöver inte vara illa, bara en prioriteringskillnad.
 
Man behöver ha traktor, fyrhjuling o andra saker för att underlätta så inte är det billigt heller.
[...]
Man blir otroligt låst.

Med en liten gård (som TS frågade om) så utgår jag från att man inte har mark nog att ta in eget foder. Och tar man inte eget hö och strö och inte använder sig av storbalar så behöver man inte heller en traktor eller stora byggnader att hålla efter.

Hämta hö & strö, boka hästvakt och mocka hage har jag gjort även som inackorderad som sagt. Fodringar över dagen har vi löst med magnetgrind eller fri tillgång + att även hästovana kan hiva hö över staketet i foderlådorna, så det är lätt att fixa hästvakter. Bor man väldigt långt ut på landet är det klart svårare att jaga hästvakt. Vår lilla gård ligger 2 km utanför stan.
 
Med en liten gård (som TS frågade om) så utgår jag från att man inte har mark nog att ta in eget foder. Och tar man inte eget hö och strö och inte använder sig av storbalar så behöver man inte heller en traktor eller stora byggnader att hålla efter.

Hämta hö & strö, boka hästvakt och mocka hage har jag gjort även som inackorderad som sagt. Fodringar över dagen har vi löst med magnetgrind eller fri tillgång + att även hästovana kan hiva hö över staketet i foderlådorna, så det är lätt att fixa hästvakter. Bor man väldigt långt ut på landet är det klart svårare att jaga hästvakt. Vår lilla gård ligger 2 km utanför stan.

Som inackorderad hade jag mycket lättare att skaffa vakt. Det behövdes endast mock- och kollvakt varje dag. Fodrade gjorde stallägarna.t

Sedan får man nog ha i beaktande att alla inte har hästar som får foder fritt i lådor eller på marken. Är vi borta en helg är det ju både ut/in, mockning, fodring 5 ggr med hönät som ska in i hagen och hängas upp så här måste hästvana till då en dessutom är hingst. Senaste fodringen är 23.
Vi har också hästar som inte kan gå på fri tillgång på foder, varken hö eller halm.

Vi har inte heller fodergrind så här måste man fodra alla fodringar för hand.

Här runt om är det inte heller säkert att foderbonden känner för att hålla allas hö på egen plats utan vill hellre bli av med alla ton på en gång.

Vi har betydligt svårare att få till en hästvakt nu när vi har hästarna hemma än förr. Det gör oss inte så mycket eftersom vi är tämligen av introvert sort och är hellre hemma än reser. Men man ska veta att det är betydligt svårare om man haft inackorderingplats som haft det mesta ingående.
 
Med en liten gård (som TS frågade om) så utgår jag från att man inte har mark nog att ta in eget foder. Och tar man inte eget hö och strö och inte använder sig av storbalar så behöver man inte heller en traktor eller stora byggnader att hålla efter.

Hämta hö & strö, boka hästvakt och mocka hage har jag gjort även som inackorderad som sagt. Fodringar över dagen har vi löst med magnetgrind eller fri tillgång + att även hästovana kan hiva hö över staketet i foderlådorna, så det är lätt att fixa hästvakter. Bor man väldigt långt ut på landet är det klart svårare att jaga hästvakt. Vår lilla gård ligger 2 km utanför stan.
Vi använder fyrkantiga storbalar men har ingen traktor. Vi löste det genom att låta gjuta ett jämnt golv i foderrummet. Där får vi plats med ca 14 storbalar på pall. Leverantören ställer dem på en pall i dörren och vi drar undan med palldragare. Vi har även halm, spånpellets och havre på pallar, lätt och enkelt att dra runt. Vi har numera en fyrhjuling också, mest för att vi är väldigt noga med att sladda ridbanan. Tidigare gjorde vi det med gräsklipparen, men vår verkstadskille klagade på att det var så mycket sand i den varje gång... Fyrhjulingen är bra att ha till massor och vi gillar den skarpt! Vi brukar skoja om att alla jobb blir roligare om man kan använda fyrhjulingen till dem. Men med en gård på ca 4 ha är det inte någon nödvändighet.
Jag tycker inte arbetet med att ha gård är överväldigande på något sätt - men sen gillar jag ju att pyssla på gården också. Det är ju klart mer arbete än att bo i lägenhet, det är sant, särskilt som vi har rätt mycket trädgård dessutom. Men en stor fördel är att vi har kunnat planera och organiserat stall och allt runtomkring för att minimera vardagsarbetet i stallet. Det gör att vi på vardagkvällarna har mer tid till ridning än om man måste åka till ett stall, där det är tungjobbat och dålig logistik.
 
Med en liten gård (som TS frågade om) så utgår jag från att man inte har mark nog att ta in eget foder. Och tar man inte eget hö och strö och inte använder sig av storbalar så behöver man inte heller en traktor eller stora byggnader att hålla efter.

Hämta hö & strö, boka hästvakt och mocka hage har jag gjort även som inackorderad som sagt. Fodringar över dagen har vi löst med magnetgrind eller fri tillgång + att även hästovana kan hiva hö över staketet i foderlådorna, så det är lätt att fixa hästvakter. Bor man väldigt långt ut på landet är det klart svårare att jaga hästvakt. Vår lilla gård ligger 2 km utanför stan.
Har mina hästar på liten gård (7 hektar, 4 skog där inga hästar går, 3 åker och lånar 1 hektar bete) och här tar vi in eget hö och lägger gödseln på egna marker.

Tycker det syns stor skillnad på hagar där ägaren har egna maskiner till att ta hand om sina hagar eller inte.
 
Har mina hästar på liten gård (7 hektar, 4 skog där inga hästar går, 3 åker och lånar 1 hektar bete) och här tar vi in eget hö och lägger gödseln på egna marker.

Tycker det syns stor skillnad på hagar där ägaren har egna maskiner till att ta hand om sina hagar eller inte.

Fast är det just arbete man vill komma ifrån, så är det bättre att låta ngn annan stå för hörskörd, maskininköp och maskinunderhåll och istället köpa de tjänster man behöver.
 
Många här inne vittnar om att det är mycket jobb med en gård. Men jag funderar på om man bor på en liten gård med mark så att det räcker till 3-4 hästar, hur mycket mer jobb är det jämfört med att bo i villa?
Typ oändligt.
Faktiskt typ mer än om man har en stor jäkla gård, då kan man ha ett gäng inackorderingar som gör skötseln kollektivt. Och då är det smycket i alla fall.
Jag har både bott i villa och "litet hus med tomt plats för några hästar".
Problemet är att det är för litet för att ha plats ordentligt för hö och strö, en traktor osv, så där får man göra allt med handkraft. Man blir också otroligt låst. Om man vill åka bort, ska man ha någon som flyttar in i huset då för att sköta hästarna?
Det kräver en hel del eftertanke.
 
Fast är det just arbete man vill komma ifrån, så är det bättre att låta ngn annan stå för hörskörd, maskininköp och maskinunderhåll och istället köpa de tjänster man behöver.
Under förutsättning att tjänsterna finns att köpa inom rimligt avstånd, här är över 99% hästgårdar och övriga gårdar har jobb så det står dom över öronen utan att blanda sig med häst folk förutom att sälja överskottet av foder.
 
Det går att göra sitt hästägande/gårdsägande mindre arbetskrävande, som flera vittnar om i tråden. Att ta hem allt foder på en gång är ett sätt, men idag prioriteras förvaringsutrymmen ofta bort, eller förfaller.
Ett sätt att slippa passa tider slaviskt är att ha hästarna ute 24/7, men många ha hagar som inte tål det eller extremt lättfödda hästar som inte kan hushålla med mat.
Ytterligare ett sätt att få frihet är att ha vettiga personer inackorderade, men tyvärr verkar det vara ett utdöende släkte.
 
Fast är det just arbete man vill komma ifrån, så är det bättre att låta ngn annan stå för hörskörd, maskininköp och maskinunderhåll och istället köpa de tjänster man behöver.

Och det bör väl nämnas att det är ett jäkla jobb att varje dag köra till någon annans gård för att sköta sin häst. Förutom tiden i bilen kostar det pengar. Om man har sån tur att man har 1 mil till hästen så gör det 36 kr/dag i bilkostnad enligt skatteverket 36 kr * 365 dgr = 13 140 kr i bilkostnad / år.

Lägg sen till kallhyra som du ju inte har hemma ca 1000 kr/månad = 12 000kr/år
13 140 + 12 000 = 25 140 kr i extra kostnad. Dessa pengar lägger jag hellre på den egna gården.
För att inte tala om fodret som man ofta måste köpa från stället där man har hästen istället för att själv leta prisvärda alternativ. Här finns såklart en hel del pengar att spara.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 450
Senast: Mabuse
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 398
Senast: sthu
·
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
4 049
Senast: AntiPrimax
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 905
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp