Bukefalos 28 år!

Villa vs liten gård

Har ett kallblod som är ett stort matvrak, skulle hon ha fri tillgång skulle hon inte lämna maten alls.
Jag har Islandshästar, de mest lättfödda av alla hästar.
De lämnar maten efter ett tag då det faktiskt blir tråkigt att hänga vid balen.
Plus att jag vägrar fodra i nät
Men varför då?
Det som är så praktiskt.

Om man inte är öppen för att göra det så lätt som möjligt för sig själv så skall man nog skippa att skaffa egen gård.
Jag har över 30 års erfarenhet av lösdrift så jag har hittat de riktigt enkla och för hästarna hälsosamma vägarna.
 
Jag har Islandshästar, de mest lättfödda av alla hästar.
De lämnar maten efter ett tag då det faktiskt blir tråkigt att hänga vid balen.

Men varför då?
Det som är så praktiskt.

Om man inte är öppen för att göra det så lätt som möjligt för sig själv så skall man nog skippa att skaffa egen gård.
Jag har över 30 års erfarenhet av lösdrift så jag har hittat de riktigt enkla och för hästarna hälsosamma vägarna.
Jag vill inte ha nät eftersom min häst drar mycket i nätet med tänderna och jag är rädd att hon ska förstöra tänderna.
 
Jag vill inte ha nät eftersom min häst drar mycket i nätet med tänderna och jag är rädd att hon ska förstöra tänderna.
Det finns bra höhäckar.
Men jag tror då rakt inte att tänderna tar någon skada.
Hästar kan ju utan vidare tugga upp träd, stolpar och halva stallinredningen utan att deras tänder tar någon skada.
 
Har en (rätt liten) gård med lite extra betesmark/åkrar att slå runt om.

Skulle säga att allt beror på hur svårt man gör det för sig.

Förra året gjorde vi inga balar utan har köpt istället. Ja visst det tar en eftermiddag att hämta tio balar, men det är liksom bara en eftermiddag. Spån tar ju knappt tio minuter att köpa. Hagar bygger man rejält på en gång så dom håller. Beteshagarna roterar vi, vilket leder till att vi allt spenderar 2-3 h varannan vecka eller så på sommaren med att bygga hagar, tycker inte det heller är särskilt mycket tid. Året före det gjorde vi egna balar och det tog ju en vecka eller två att fixa på hösten men det var ju bekvämt att ha ett lager hemma.

Alltså ärligt, tiden jag lägger på saker som jag inte vill lägga tid på är i princip obefintlig. Ja visst har jag lagat staket i minusgrader och ösregn några få gånger men det är ju sånt som hör hästlivet till. Skillnaden mellan att bo här i bara huset eller att bo här med "hela gården" = hus, stall och garage är knappt märkbar.
 
Det finns bra höhäckar.
Men jag tror då rakt inte att tänderna tar någon skada.
Hästar kan ju utan vidare tugga upp träd, stolpar och halva stallinredningen utan att deras tänder tar någon skada.


Min häst har ätit balplast, tuggat sönder huven på en bil, smakat på trakorn, tuggat på stallinredningen, ätit upp en hägg.. :D Och hans tänder mår då bra ännu. (alltså han är inte understimulerad, han är bara nyfiken på hur saker smakar)
 
Jodå det gör det.
Det är bara en fråga om att hitta det.
Vi har haft ett med 4,2 MJ och 38g smb RP vilket ger en kvot på 9,2.
Torrsubstans var då 53%.
När hästarna äter så äter de kg foder oavsett TS så vatten fyller liksom ut.
Det är antalet tuggor och volymen som avgör mängden de får i sig.

Jag använder "Slow-feeding"-nät också.

4,2/kg ts?
 
Nej per kg foder.
Men när hästar äter så hamnar allt i magsäcken så att även vattnet i fodret tar plats.
När de dricker däremot så rinner vattnet förbi magsäcken och rakt ner i tarmen och tar ingen plats i magsäcken.

Nu "rinner" ju ingenting rakt igenom eftersom det finns en magmun som reglerar flödet.

8,4 MJ/kg ts är bra men inte unikt.
 
Människan har också snabbspår för vätska via veck i magslemhinnan fast båda har också en nedre magmun men jag ser att dom har ett ännu mer utpräglat snabbspår än människan.
Ja och vattnet som är bundet i grovfodret hamnar inte i detta snabbspår.
Så det fyller ut och ökar på ättiden samt hindrar hästarna att lyckas med att få sig för mycket energi.
 
@Inte_Ung Min häst äter idag ett hösilage som innehåller 8,4mj per kg ts, inte kan hon gå på fri tillgång på det. Men hon kan äta mer än vanligt, ca 6 kg ts.
 
Jag har fjording som behöver gå ner i vikt, så hon är inte speciellt stor
Hur torrt är silaget?
Ett blötare är det svårare att få i sig mycket av.

Går din häst på lösdrift nu?
Lösdriften i sig bränner en hel del energi då hästarna rör mera på sig så.
Man kan också arrangera så att hästarna måste gå mellan mat, vatten och ligghall så att de får litet motion.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 450
Senast: Mabuse
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 398
Senast: sthu
·
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
4 049
Senast: AntiPrimax
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 905
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp