Bukefalos 28 år!

Villa vs liten gård

TS: nu har du fått massor med synpunkter och olika åsikter. Har det blivit lättare att tänka?
 
Det är betydligt mer jobb än villa!!! Fler byggnader att sköta, marker att sköta, mocka hagar(om det är så smått, vi har 3hk vinterhage o mockar flera skottkärror i veckan). Ta in/ta hem hö, köra hem/ta in strö, laga staket (på de mest idiotiska tider ibland), kratta grus, rensa ogräs, måla ladugård, måla hus, bygga ut, bygga till, renovera, ändra om. Man behöver ha traktor, fyrhjuling o andra saker för att underlätta så inte är det billigt heller.

Dessutom med hästarna hemma är man aldrig ledig, måste alltid fixa med fodringar oavsett den där bröllopsfesten eller att man vill åka o handla hela dagen, skall man resa måste man fixa hästvakter. Man blir otroligt låst.

Men det är värt varenda krona, varenda svettdroppe o varenda grått hårstrå! Så underbart att ha hästarna hemma, lära känna dom på ett djupare plan, bestämma själv o inte anpassa sig efter andra. :)

jag håller med, att hålla en gård i någorlunda skick, inte uppvisningsskick är mer jobb än vad man tror. Åren går fort och det finns alltid saker att göra. Finns ju inget värre än en gård som ser risig ut. Framförallt tycker jag staketen är något som man ska satsa på att göra riktigt bra från första början. Men det här med att kratta, hålla efter ogräs, laga staket, hålla rent vitt paddockstaket m.m. det tar liksom aldrig slut.
 
Det går att göra sitt hästägande/gårdsägande mindre arbetskrävande, som flera vittnar om i tråden. Att ta hem allt foder på en gång är ett sätt, men idag prioriteras förvaringsutrymmen ofta bort, eller förfaller.
Ett sätt att slippa passa tider slaviskt är att ha hästarna ute 24/7, men många ha hagar som inte tål det eller extremt lättfödda hästar som inte kan hushålla med mat.
Ytterligare ett sätt att få frihet är att ha vettiga personer inackorderade, men tyvärr verkar det vara ett utdöende släkte.

Man kan ha lättfödda tjockisar ute dygnet runt också. Man kommer långt med bra halm :D
 
Man kan ju göra mkt med smarta lösningar. Jag har en automatisk grind som öppnar för lunchhöet. Den kan man ju ställa till kvällsfodringen om man vill och sen ta in hästarna kl 2 på natten om man kommer hem så sent. Har dom sen fått mat kl 2 behöver dom ju inte ha frukost och komma ut förrän sen fm. E dom hemma kan man anpassa tiderna mkt mer.
Det är lätt att byta/lägga på täcke om vädret ändras och man kan ta m en hink vatten t hagen på morgonen och en senare under dagen, allt måste inte fixas på samma gång.

Jag har bara haft hemma på bete hittills men i år ska vi bygga ett litet stall/garage och jag längtar till det är klart. Sååå skönt att kunna bestämma helt själv om ventilation, viljen typ av grovfoder som ska köpas osv.

Bor granne m en stor gård så det finns hjälp att få vid behov.
 
Bara för att man har gård så måste man inte pedantsköta den ;). Hagarna måste inte betesputsas, byggnaderna måste inte målas vart 5e år och man måste inte ens springa runt och kratta gårdsplanen varje dag :p.
Uppväxt på landet och det är som alltid precis så mycket jobb man gör det till.
Hö och halm tar man hem en gång om året, och hagar lagar och bygger man om vid behov. Dvs ett par dagar om året går åt att spänna och byta ut trådar.
Stallet är ju inte heller ngt man går och snickrar på när det väl är klart.

Det är såklart mer jobb än att inte ha gård men det är inget 24h jobb som många får det att låta som.
 
Helt klart så är det är mer jobb med att ha "hästarna hemma" - Men nu vet jag inte riktigt om du jämför alternativet att ha villa och ha hästen installad någonannanstans mot att ha liten gård?

Men man kan som någon sagt innan lägga sig på olika nivåer. Det beror även på hur gården ser ut med hästhållningen - lösdrift vs box, är gården ny eller äldre. vad finns för lösningar för fodring/vatten osv. Om man ser till det absolut nödvändigaste så är mer jobbet med en egen gård - att underhålla staket och hålla undan för sly, underhåll av markerna kan man ofta hyra bort till någon närstående bonde om man inte har egen traktor men vill man inte att alla hagar ska växa igen med ogräs och sly som inte hästarna äter så måste man se till att sköta markerna. ev underhåll av paddock - om det finns, ta hand om lösdriftsbädd/gödselstack. Ofta är det något som går sönder som måste fixas. Sen finns annat lite större underhåll - som att tex grusa i hagar när det blir för lerigt osv.

Jag har en liten gård på ca 3ha och ägnar ganska mycket tid åt att "pyssla" med diverse både på helger och vardagar - men samtidigt skulle jag säkert kunna dra ner denna tiden till väldigt liten om det behövdes. men jag gillar att pyssla. Så när jag går ute med röjsågen för att rensa diken och ta bort ogräs så är det mer för att jag vill än att det är ett absolut måste. :)

Fast vad jag tror är att det är klar fördel om man gillar att göra sånt som underhåller gården annars står de lätt och förfaller :p
 
Vi har inte bott på gården ett år än så jag kan kanske inte uttala mig helt och fullt men hittills upplever jag inte att det är mer jobb. Nu har vi visserligen haft lite "otur" med sinande brunn, problem med avlopp, fuktskador och annat kul - men det har ju egentligen ingenting med gården att göra, liknande saker fick vi brottas med i villan också som även den låg på landet med egen brunn osv.

Jag har haft hästen på lösdrift i många år, en lång tid var jag ansvarig för en kollektiv lösdrift 2,5 mil bort. Jag flyttade hästen närmre på helservice (också lösdrift) när jag fick barn. Tog hem hästarna nyligen och planen är lösdrift här med men i nuläget saknas hall så vi tar in nattetid. Jag upplever att det går mycket mindre tid att ha hästen hemma, trots att han tidigare stod 5 minuter hemifrån med bil. Beror delvis på att jag kan göra det jag måste när jag vill, jag kan gå upp flera ggr om dagen och göra bara det jag hinner. Mina barn kan vara med, eller stanna hemma, vilket underlättar enormt! Jag har valt att lägga upp skötseln så att det går fort och enkelt och inte binder upp mig. Igår gick jag upp när andan föll på mitt på dan och red en kvart på banan - borstade 10 min innan och 5 minuter efter ungefär. Det tog mig alltså ca 30 minuter från det att jag gick ut tills dess att jag kom in igen. Mocka gjorde jag när jag tog in på kvällen, mockningen tar 5 minuter och intaget ca 10 för då fyller jag även hönäten till nästa dag och nattar övriga djur (kaniner och höns).

Vad gäller skötsel och underhåll har vi ett relativt nytt stall som är i bra skick. Visst ska det målas och hållas efter men är man hela tiden steget före så samlas ju inte saker på hög, så är det ju med villa också. Vi har på gott och ont inga andra uthus att underhålla. Hagarna betas och vid behov kommer vi att behöva slå dom men då kontaktar jag en grannbonde som gör det åt oss för en rimlig summa. Staket måste såklart underhållas, våra staket är 9 år gamla och till viss del behöver det göras om, vilket kommer att ske i sommar då vi också ska hägna in mer mark, men sånt gjorde jag som inackorderad också fast kanske inte riktigt lika stora projekt. Hålla efter staket gör man ju också hela tiden och förebygger så att det inte rasar totalt.

Man får nog räkna med att se det som en livsstil för visst går det tid till att fixa och dona helt klart. Jag har alltid hållt på med sånt ändå eftersom att det är en del av mitt intresse, men för någon som alltid haft sin häst på helpension och bara prioriterat ridningen blir det nog en omställning. En till byggnad att underhålla - dock inte i samma grad som ett bostadshus anser jag. Staket att se över regelbundet och så såklart kontakt bonden. Men man får skaffa sig en bra rutin som inte binder upp en för mycket.
 
Vi har inte bott på gården ett år än så jag kan kanske inte uttala mig helt och fullt men hittills upplever jag inte att det är mer jobb. Nu har vi visserligen haft lite "otur" med sinande brunn, problem med avlopp, fuktskador och annat kul - men det har ju egentligen ingenting med gården att göra, liknande saker fick vi brottas med i villan också som även den låg på landet med egen brunn osv.
.

Och det är precis det jag menar med det hela.

Att ha villa betyder att du inte kan lägga allt på hyresvärden för diverse saker som att pannan går sönder, huset måste målas, taket läggas om osv. Även om man inte gör allt själv så måste det tas hand om av villaägaren.

Om man sedan frågar om en mindre hästgård är mer jobb.....så ja. Det är oftast lite mer mark om inte annat, fler hus och ett stall som måste underhållas med jämna mellanrum. Att man sedan har hästarna hemma är mer jobb också.

Att det är ett "labor of love" har föga med det hela att göra. Jag fattar inte varför folk vill räkna bort jobb/ansvar bara för att man gör det med glädje?
 
Tror ju det beror lite på vad man vill göra själv och inte. Jag har gård, 5 ha mark + ca 3 ha som jag får använda av grannarna. Jag har valt att ta eget hö. Stallet var raserat när vi flyttade hit så det fick vi göra om (ta bort all murat, väggar och golv, gräva ur för att få ordentlig takhöjd o.s.v.). Har egna beten med allt vad det innebär med stängsel. Byggde även vindskydd/ligghall så hästarna kan gå ute. Stall, vindskydd och stängsel kräver översyn/underhåll varje år då vi får mycket snö samt att hästarna måste ha varit bävrar i sina tidigare liv...:cautious:...Jag har även höns som tar en del tid i anspråk. Trädgården är sparsam med lite bärbuskar och jag har även ett litet jordgubbsland som inte kräver så himla mycket jobb egentligen. Däremot är gräsmattan enorm och måste ju klippas med jämna mellanrum på sommaren. Vintertid är det mest snöskottning av infart, parkering, runt stallet och hönshuset som krävs och vi har, som sagt, mycket snö vintertid.

I vårt fall skulle det absolut bli mindre jobb i en villa med mindre tomt. Hästarna skulle jag ju i så fall ha inackorderade på ett av de större stallen och där ingår hösilage och strö. Kostar mer men sparar massor av jobb...och plötsligt sitter jag och undrar vad jag håller på med?O_o
 
Massor men det blir mycket billigare än att ha häst inackorderad.
Vilket snabbt tenderar att ätas upp av att man så lätt skaffar flera.

Häromkring har nästan alla små hästgårdar bytt ägare. Det var helt enkelt mer arbete än vad entusiasten trodde. Det tar ungefär fem år innan ställena är till salu igen. Och det är samma visa varje gång "trodde aldrig det skulle vara så mycket jobb", "rider aldrig, har inte tid, det är alltid något som måste fixas", "inte roligt längre med allt jobbet", "kostar så mycket att vi inte har råd med något annat", "så bunden att hela familjen går på knäna".

Det är inte för alla.
 
Det är inte för alla.
Nu så skall jag vara litet mera seriös.
Jag har haft mina hästar "hemma" i 28 år så det var i alla fall för mig.
Orsaken till att jag vill ha det så är att jag vill ha den typen av hästhållning.
Jag vill leva tillsammans med hästarna.
Så jag har provat villa med arrenderade hagar, delat stall och hyrd villa på stor gård, liten egen gård och nu inom en större gård.
Och rent krasst så är det enklare ju större gård man har.
Med många hagar så kan man låta dem vila vart 3dje år och på så vis återhämta sig och bli parasitfria.
Med gott om plats så kan man förvara årets behov av ensilagebalar och sedan köra ut dem i hagen med traktor.
Hästarna går på lösdrift med fri tillgång av ett anpassat ensilage.
De behöver en ny bal i veckan.
Jag fyller vatten i uppvärmda baljor 2 ggr/dag och fodrar med kraftfoder 1 gång/dag.
Kraftfodret är mest för att garanterat få kontakt med dem varje dag för hälsokontroll.
Den hästhållningen tar 45min/dag för 7 hästar i två lösdrifter.
Jag har separata hagar för ston och handjur då jag har en hingst.
Om alla hade gått i samma hage så hade det sparat en kvart.
 
jag är fortfarande osäker på hur jag vill ha det med ev gård, det är tur det ligger ett antal år bort.

Min tanke har varit att om det blir gård ha hästarna på lösdrift, med automatisk utfodring fem gånger om dagen.
 
Min tanke har varit att om det blir gård ha hästarna på lösdrift, med automatisk utfodring fem gånger om dagen.
5ggr/dag är så ofta att det är bättre och enklare med fri tillgång av ett foder som har lagom innehåll av energi och protein för att hästarna skall kunna äta hela tiden.
Fri tillgång sänker hästarnas stressnivå och har ingen mekanik som kan gå sönder.
 
5ggr/dag är så ofta att det är bättre och enklare med fri tillgång av ett foder som har lagom innehåll av energi och protein för att hästarna skall kunna äta hela tiden.
Fri tillgång sänker hästarnas stressnivå och har ingen mekanik som kan gå sönder.
Det finns inget grovfoder som har så låg energi innehåll att det funkar att ge fri tillgång till min häst
 
Det finns inget grovfoder som har så låg energi innehåll att det funkar att ge fri tillgång till min häst
Jodå det gör det.
Det är bara en fråga om att hitta det.
Vi har haft ett med 4,2 MJ och 38g smb RP vilket ger en kvot på 9,2.
Torrsubstans var då 53%.
När hästarna äter så äter de kg foder oavsett TS så vatten fyller liksom ut.
Det är antalet tuggor och volymen som avgör mängden de får i sig.

Jag använder "Slow-feeding"-nät också.
 
Det finns inget grovfoder som har så låg energi innehåll att det funkar att ge fri tillgång till min häst
Är nog få som egentligen kan ge fri tillgång, kräver ju att hästen inte är allt för lättfödd och att höet inte innehåller alldeles för mycket. Hö producenter försöker ju oftast få så bra hö som möjligt med mycket protein och energi, vilket inte är så bra om man vill kunna ge så mycket hö som möjligt :/.
Fri tillgång på halm och flera portioner av hö brukar dock fungera för de flesta :).

Blir dyrt med fri tillgång också då det ofta blir mycket spill som hästarna trampar ner eller bara ratar för att det rört marken ;).
 
Är nog få som egentligen kan ge fri tillgång, kräver ju att hästen inte är allt för lättfödd och att höet inte innehåller alldeles för mycket. Hö producenter försöker ju oftast få så bra hö som möjligt med mycket protein och energi, vilket inte är så bra om man vill kunna ge så mycket hö som möjligt :/.
Fri tillgång på halm och flera portioner av hö brukar dock fungera för de flesta :).

Blir dyrt med fri tillgång också då det ofta blir mycket spill som hästarna trampar ner eller bara ratar för att det rört marken ;).
Precis! Har ett kallblod som är ett stort matvrak, skulle hon ha fri tillgång skulle hon inte lämna maten alls. Plus att jag vägrar fodra i nät
 
Hö producenter försöker ju oftast få så bra hö som möjligt med mycket protein och energi,
Vi, eller snarare min sambo, producerar eget foder.
Då så kan man styra det som man vill ha det.
Ytterligare en orsak till att det är lättare med hästhållning på en större gård.
@grodan21 skrev att det inte finns, men det gör det ju.
Blir dyrt med fri tillgång också då det ofta blir mycket spill som hästarna trampar ner eller bara ratar för att det rört marken
Det motverkar man med nät omkring balen eller en bra foderhäck.
Automatisk utfodring är mycket dyrt och har osäker funktion så den kan bli farlig för hästarna och ge ägarna magsår.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 147
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Vi kommer att flytta inom en inte alltför avlägsen framtid och funderar på att söka oss upp till ungefär 40 mil från där vi bor nu. Ni...
Svar
15
· Visningar
676
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 450
Senast: Mabuse
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 418
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp