Vindkraft - vad tycker ni?

Ett av de stora problemen med vindkraften är att det krävs väldigt stora och hyfsat snabba resurser för att reglera bort ev överskott, dvs när det blåser mer än efterfrågan, samt att det krävs lika stora resurser för att reglera när det blåser för lite eller inte alls. Vind är heller inte konstant, så det krävs lättrörliga aggregat som kan reglera beroende på hur vinden växlar.

Är det värt att offra våra sista vattendrag för att kunna reglera vindkraften? Ska vi bygga mer gaskraftverk för att reglera vindkraften? Vi sitter även ihop med det nordiska elnätet och påverkas redan väldigt mycket av dansk vindkraft och till viss del även tysk, hur blir det när vi växer ihop mer och mer med resten av Europa?

Hur tillförlitliga väderprognoserna är vet vi ju sedan innan. ;)
Vindkraft, det är ungefär som de där gummibåtarna turisterna brukar plaska omkring i. De fungerar på sommaren, men inte på vintern

Och ju kallar det är ju mindre blåser det ju ;)
Alltså måste vi ha antingen vattenkraft, kärnkraft eller gas/oljekraft för att ha till hands när elmätarna rusar som galningar, det är 15 grader kallt och vindstilla.
 
Vindkraft, det är ungefär som de där gummibåtarna turisterna brukar plaska omkring i. De fungerar på sommaren, men inte på vintern

Och ju kallar det är ju mindre blåser det ju ;)
Alltså måste vi ha antingen vattenkraft, kärnkraft eller gas/oljekraft för att ha till hands när elmätarna rusar som galningar, det är 15 grader kallt och vindstilla.
en myt.

Forskning visar att höst och vinter är de blåsigaste årstiderna.
 
Förtydligande, offra de sista oreglerade älvarna. Vattenkraften räknas bara som grön från gamla kraftverk, miljöbelastningen vid byggandet av nya kraftverk och regleringar är stor.

Ah, då är jag med igen! (Och där har vi också anledningen till varför jag ogillar vattenkraft )
 
Varför tror du att vi har regleringsmagasin med flerårsreglering i vissa älvar..
Flerårsmagasin är vanligast förekommande i Norrbotten och efterfrågan är i söder, riktigt kalla vintrar så klarar vi inte elförsörjningen i södra Sverige utan import från bl a Danmarks kolkraftverk.
Och orsaken var att två av tio reaktorer stod stilla på grund av planerat underhåll som drog ut på tiden. Kanske inte svensk kärnkrafts stoltaste tid. Att koncentrera kraftproduktionen till några väldigt stora enheter ger ett väldigt sårbart elsystem..
Att bygga ut produktionen i södra Sverige minska sårbarheten, frågan är bara vilken produktion som ska byggas?
Ja, men samtidigt så har det inte direkt varit någon rusning efter att få bygga nya kärnkraftverk i västvärlden de senaste 30 åren.
I Sverige har det ju rent av varit förbjudet att forska inom kärnkraftsteknologin så det är ju inte så konstigt?
 
en myt.

Forskning visar att höst och vinter är de blåsigaste årstiderna.
Bra det känner nog de flesta till, men ta sedan reda på vindförhållandena när det är under minus 10 grader
Att vi haft blåsiga milda vintrar gör ju att vindkraften producerar men vad händer när temperaturen sjunker under 10 grader minus.

ifTGmAcSuqttNxfX7-Dq.jpg
 
Jag hoppas alla vet att vi har uran tillräckligt i Sverige för minst hundra år (beroende på hur man räknar)?

Det som är lite skrämmande med det scenariot är att Ryssland börjar få slut på sina uranresurser. Även Finland har uran, om än med lägre halter än i Sverige.

Det faktumet är ganska intressant.

Vad gäller kärnforskning låg Sverige i fronten en gång i tiden. Idag finns nästan ingen som är intresserad av att läsa till kärningenjör. Vi har dessutom en väldigt säker berggrund för slutförvaring samt ett stabilt tektoniskt läge så tex Fukushima skulle inte hända här (iaf inte idag utan om några miljoner år, kanske miljard).

/prospekteringsgeologen
 
Många nämner att vindkraften är subventionerad, men vilken energiproduktion är inte det på ett eller annat sätt?
Samma personer som pratar om subventioner och att vindkraftverk är fula nämner i nästa andetag ofta kärnkraftverk generation IV.
Min reaktion: :rofl:

Kärnkraften betalar redan en extraskatt per kw som inte något av de övriga energislagen gör. När det gäller
vindkraft och i nedanstående exempel solkraft :
Slutsatsen är att solkraft är olönsamt och drivs bara av politiska subventioner. Utan dessa subventioner skulle solkraften försvinna. Kostnaden för att producera el med solkraft är fyra gånger högre än den dyraste kärnkraften i Olkiluoto i Finland. .De gröna bluffar ofta med siffrorna för solkraft och anger installerad kapacitet eller produktionen en solig sommardag.
 
Och orsaken var att två av tio reaktorer stod stilla på grund av planerat underhåll som drog ut på tiden. Kanske inte svensk kärnkrafts stoltaste tid. Att koncentrera kraftproduktionen till några väldigt stora enheter ger ett väldigt sårbart elsystem.

Ja, men samtidigt så har det inte direkt varit någon rusning efter att få bygga nya kärnkraftverk i västvärlden de senaste 30 åren.

Du har inte frågat dig varför koncentrationen ser ut som den gör? Investeringsstopp, Tankeförbud, Nej till kärnkraft. Avveckla kärnkraften. Det har ju varit på tapeten sen 70-talet. Det är först nu när Alliansregeringen kom överens om att gammal kärnkraft ska få ersättas med ny (men bara där de redan finns, vilket i sig är idioti) som den gjorde comeback.
MP ska ju stänga 2 kärnkraftverk innan 2018 har ju lilla Fridolf o Romsan lovat. Vem fan bygger nytt då tror du?
Vattenfall har ju fått slänga sina planer i papperskorgen för regeringen förbjudit dom.
 
Bra det känner nog de flesta till, men ta sedan reda på vindförhållandena när det är under minus 10 grader
Att vi haft blåsiga milda vintrar gör ju att vindkraften producerar men vad händer när temperaturen sjunker under 10 grader minus.

ifTGmAcSuqttNxfX7-Dq.jpg

Jag vet inte vad som hander nar det ar riktigt kallt, men jag vet att Nord Dakota, Iowa, och (tror jag) Minnesota far ungefar 25% av deras electricitet fran vind kraft. Gissningsvis gor de av med oandligt mycket mer elkraft pa vintern da temperaturerna i genomsnitt ar kallare an -10*C ungefar 5 manader per ar.
Det finns ocksa vindkraft verk i Alperna (Switzerland eller Osterike, minns inte vilket) dar de tydligen kommit forbi de mesta problem med vinter vader.
 
Vad menar du med den meningen?

För att integrera vindkraften i elnätet behövs reglerkraft eftersom vindkraften (eller sol för den delen) aldrig kan generera jämn energi för den är beroende av hur mycket det blåser. Vår reglerkraft är "oftast" vattenkraft, inte alltid, extrema kallperioder får vi vackert köra igång gas eller oljekraftverken. Kärnkraft är baskraft (den är antingen på eller av) och svarar för 40-50% av vårt effektbehov.

Varför behöver vi då jämn effekt? Jo därför att spänningen i elnätet inte får variera med mer än någon % , för hög spänning och våra maskiner kan brinna upp, för låg så stängs dom av. Inget bra läge m.a.o om man har mat i kylen eller datorn på.
 
Generellt så tror jag att det inte finns en enda lösning på energiförsörjningen. Jag tror att det behövs många olika energikällor i många olika storleksklasser kombinerat med effektivare lösningar för att spara el.

Ett göra egen el på taket eller i ett vindkraftverk är utmärkt. Det finns faktiskt också en mängd små vattenkraftverk som knappt ens utnyttjas längre. Verk som skulle kunna funka om de rustades.

Jag tror vindkraften behövs. Dessutom tycker jag själv att de är vackra. Jag blir glad av dem.
 
Kärnkraften betalar redan en extraskatt per kw som inte något av de övriga energislagen gör. När det gäller
vindkraft och i nedanstående exempel solkraft :
Slutsatsen är att solkraft är olönsamt och drivs bara av politiska subventioner. Utan dessa subventioner skulle solkraften försvinna. Kostnaden för att producera el med solkraft är fyra gånger högre än den dyraste kärnkraften i Olkiluoto i Finland. .De gröna bluffar ofta med siffrorna för solkraft och anger installerad kapacitet eller produktionen en solig sommardag.

Både den svenska vindkraften och vattenkraften subventionerades kraftigt när den byggdes ut (bara för att det är ett antal decennier sen betyder det inte att det inte hänt).

Kärnkraften betalar en avgift för slutförvar (som ingen vet om den är tillräckligt hög) eftersom den ska bära sina egna kostnader. Vad jag vet är det dock ingen ägare av kärnkraft som är fullförsäkrad, dvs om något skulle hända som orsakar en större skada så är det staten som får gå in och ta (delar av) den kostnaden.

Erfarenheter från Finland och Storbritannien visar att det är mycket svårt att bygga ny kärnkraft.

Vill gärna se de uppgifter du refererar till angående solenergin. Väldigt svårt att bemöta lösryckta påståenden.
 
All energiframställning kostar. Ofta är det så att ju mer användarvänlig den är, ju mer brukar den kosta.
Varken vind eller solkraft är användarvänlig då leveranserna varierar och man måste ha annan energi som buffert.
Den bufferten är oftast dyr, rent miljömässigt
Har ingenting emot varken vind eller solkraft. Men ser med ngt krassare ögon på den än många av dess anhängare.
 
Mamma var inne på att installera solceller framöver men hon fick höra på någon mässa av en som sålde sådana att de tappar effekt väldigt fort. Vill minnas att det handlade om en sådär 10 år. Jag och sambon som länge pratade om solceller beslutade att vi säkert installerar det någon gång men inte de närmaste åren. Vi vill ha en mer långsiktig försörjning än så, särskilt till det priset och då har vi inte ens tittat på vad det kostar miljön att tillverka dem.

I Sverige har vi förutsättningar för "grön" energi. Därför anser jag att vi i bästa möjliga mån bör försöka bygga ut den och minska ner kärnkraften så mycket det går. Det är inte troligt att man kan köra enbart sol, vind och vattenkraft, åtminstone inte idag, men som sagt, i den mån det går. Sen är det självklart att det måste utvecklas för att inte göra onödig miljöpåverkan.
 
Precis som rubriken frågar så är jag allmänt nyfiken av åsikterna angående vindkraft på buke.

I mitt arbete har jag indirekt fått viss insyn i en befintlig vindkraftpark och en som är på gång. Jag måste erkänna att om jag var till viss del positiv tidigare så har det tyvärr gått ner till noll.

Enskilda mindre kraftverk för att försörja den egna gården/huset har jag inget emot. Utan det är dessa kolosser (de nere i söder på åkrarna jag har sett är små pluttar i jämförelse.) i tiotalsmängd. Och jag kan inte se miljövinsten i dem. Tillverkningen, transporterna, ställverken, bygget av alla vägar, betongfundamenten och verkens låga levnadslängd.

Dessutom ljudet, ljusflimmrandet i soligt väder, risken med iskastning som gör det direkt farligt att vistas 400 m inpå ett sådant kraftverk vintertid.

Samtidigt förstår jag att vi måste ta fram alternativa lösningar, men personligen ser jag inte denna vindkraft som lösningen.

Jag tycker enstaka vindsnurror (max 10-15 i grupp) är fint, större anläggningar som typ markbygden (1101 st) är inget jag skulle vilja vara granne med...

Jag tror helt på att vindenergi är en del av ett hållbart samhälle. Man ska dock inte lita blint på vindsnurror och endast satsa på det, alldeles för osäkert, men tillsammans med andra oändliga energikällor är det en bra energikälla.
 
Jag hoppas alla vet att vi har uran tillräckligt i Sverige för minst hundra år (beroende på hur man räknar)?
Problemet är väl dels att koncentrationen i de svenska fyndigheterna är rätt låga jämfört med dagens gruvor, uranpriset måste nog stiga för att brytningen i Sverige skall löna sig. Dels så har kommunerna vetorätt när det gäller uranbrytning. Så det lär nog dröja innan vi får se någon svensk uranbrytning igen.

Men tanken på uranbrytning på Österlen bara för att reta upp Ulf Lundell och Mikael Wiehe är faktiskt lockande.
 
Vindkraft, det är ungefär som de där gummibåtarna turisterna brukar plaska omkring i. De fungerar på sommaren, men inte på vintern

Och ju kallar det är ju mindre blåser det ju ;)
Alltså måste vi ha antingen vattenkraft, kärnkraft eller gas/oljekraft för att ha till hands när elmätarna rusar som galningar, det är 15 grader kallt och vindstilla.

Skitsnack!
Både mina man och mina son jobbar med vindkraft. Min son är nyutbildad Vindkraftstekniker i kallt klimat, och vi har 2 snurror på vår mark, som vi med en enkel knapptryckning på mobilen kan se hur mycket de snurrar.
Jag kan lova att dom lönar sig även vintertid ;)
Tyvärr äger vi dom inte.
Jag är uppväxt 100 meter från ett vattenkraftverk, och nu har vi snurrorna nära oss, och jag ser det som bra el. TILL det kommit något "grönare och effektivare" Fundamenten till de snurror som finns här skulle vara lätta att ta bort, tornen återvinns, och marken skulle vara "orörd" på nolltid.
Vi har inte sett en enda död fågel i närheten av dom, och jag kan lova att både ornitologer och vi letat :up:
Både får och renar tar sin tillflykt till dom, eftersom det inte finns en massa flygfän där, och ljuden är inte ett dugg besvärande. (jo, det finns ett gnissel när bromsarna slår på, som vi hör ibland. Men man väljer själv om de enstaka gångerna ska anses besvärande )
Dessutom byggde vindkraftbolaget en väg upp på berget, som flitigt nyttjas av samerna, fårägaren, bärplockarna, och andra. Men motståndare ska dom ändå vara?

De finns gott om folk som inte vill ha gas, inte kärnkraft, inte torv, inte vindkraft, inte vattenkraft, inte olja, inte.... Men lika förbannat vill dom blåsa håret torrt på morgonen. :confused:
Förstår inte dubbelmoralen?

Vill vi ha ström i kontakterna? de flesta svarar ja. Då måste vi producera den på något sätt. Enkel mattematik!

* Jenny *
 
Skitsnack!
Både mina man och mina son jobbar med vindkraft. Min son är nyutbildad Vindkraftstekniker i kallt klimat, och vi har 2 snurror på vår mark, som vi med en enkel knapptryckning på mobilen kan se hur mycket de snurrar.
Jag kan lova att dom lönar sig även vintertid ;)
Tyvärr äger vi dom inte.
Jag är uppväxt 100 meter från ett vattenkraftverk, och nu har vi snurrorna nära oss, och jag ser det som bra el. TILL det kommit något "grönare och effektivare" Fundamenten till de snurror som finns här skulle vara lätta att ta bort, tornen återvinns, och marken skulle vara "orörd" på nolltid.
Vi har inte sett en enda död fågel i närheten av dom, och jag kan lova att både ornitologer och vi letat :up:
Både får och renar tar sin tillflykt till dom, eftersom det inte finns en massa flygfän där, och ljuden är inte ett dugg besvärande. (jo, det finns ett gnissel när bromsarna slår på, som vi hör ibland. Men man väljer själv om de enstaka gångerna ska anses besvärande )
Dessutom byggde vindkraftbolaget en väg upp på berget, som flitigt nyttjas av samerna, fårägaren, bärplockarna, och andra. Men motståndare ska dom ändå vara?

De finns gott om folk som inte vill ha gas, inte kärnkraft, inte torv, inte vindkraft, inte vattenkraft, inte olja, inte.... Men lika förbannat vill dom blåsa håret torrt på morgonen. :confused:
Förstår inte dubbelmoralen?

Vill vi ha ström i kontakterna? de flesta svarar ja. Då måste vi producera den på något sätt. Enkel mattematik!

* Jenny *
Jag tror säkert att de producerar el, men frågan är om de skulle löna sig utan de subventioner o fördelar som finns idag.
Vad händer med en ekonomisk kalkyl om ex räntorna stiger till normala 5 till 7%
Elpriserna ligger där de ligger idag och hu så hemskt, vindkraften får konkurrera med andra energiformer på lika villkor.


Energi måste vi ha, vindkraft är ett alternativ, biogas ett annat gas, olja kärnenergi är andra alternativ.

Fördelen med vindkraft, som jag ser det är att det är relativt enkelt att återställa marken, med undantaget för betongklumpen de står på.
Ett vindkraftverk kostar idag 12 - 15 miljoner kronor per MW. Med ett elpris på 40 öre/kWh tar det 12 år innan ett 3 MW vindkraftverk lönar sig, utan subventioner. Med subventioner tar det 7 och ett halvt år.

Dagens elpris närmar sig väl 35 öre eller? ;)
 
Senast ändrad:
Vill vi ha ström i kontakterna? de flesta svarar ja. Då måste vi producera den på något sätt. Enkel mattematik!

* Jenny *

Äsch. Jag som bara vill ha spänning i mina kontakter. Ström vill jag först ha i utrustningen jag stoppar in i kontakten.

Vindkraft är en del av framtida försörjningen, men det är ett problem om den delen blir för stor. Svår att reglera, särskilt tufft om det kommer in några muppar i Rosenbad som bestämmer sig för att vägra framtidens kärnkraft.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp