Bukefalos 28 år!

Vindkraft - vad tycker ni?

Du verkar utgå från att vi ska enbart vind?
Det mer troliga scenariot är att elförsörjningen kommer att vara en bukett av olika källor.

Idag har vi inte någon elbrist i Sverige. De optimistiska prognisoseerna säger dessutom att vi kommer att effektivisera och spara så att utbyggnad inte kommer att kräva lika mycket el som utbyggnad gör nu.
Nej, jag utgår inte från att vi enbart ska ha vind men för att öht kunna ha vind måste vi ha annan reglerbar energi som kan både reglera ut över- och underproduktion. Det är lika illa att det blåser för mycket som när det blåser för lite och framförallt, vad gör vi när prognos och utfall bommar med flera timmar? Fronten kanske inte alls kommer, den kommer ett par timmar tidigare eller senare än beräknat?

Idag har vi fyra prisområden i Sverige, prisområdet längst i söder är generellt sett dyrare då efterfrågan är hög och produktionen låg. Vi har även kablar till Danmark, Tyskland och Polen vilket gör att priset sätts i relation till export/import och är det kallt i Skåne så är det garanterat det även i Danmark, Tyskland och Polen = hög efterfrågan. När då dansk och tysk vindkraft inte följer prognosen så påverkar det även Sverige och resten av Norden. Det finns även ett önsketänkande längre ner på kontinenten att variationerna i vindproduktionen ska kunna regleras mha svensk och norsk vattenkraft, en vattenkraft som knappt räcker till vår egen försörjning när det är torrår och turbinerna i flerårsmagasinen nästan skyfflar grus.

Ska vi nu dessutom ev lägga ner ett kärnkraftverk under den här mandatperioden så kommer det förvärra situationen, går konjunkturen upp förvärras situationen, får vi några torra sommarhalvår och sedan ett par vargavintrar förvärras situationen. Att bygga nya kraftverk tar tid och den produktionen behöver byggas i södra Sverige, vad ska vi ha för kraftverk? Kol, gas, olja? Problemet med gas är tillgången och eftersom det är en gas så följer den naturlagarna, vid värme expanderar den och vid kyla komprimeras den. I ett gaslager så varierar fyllnadsgraden utifrån temperaturen och när det är kallt så sjunker tycket även utan ett uttag. Tillgången är inte heller så mycket att skryta med, Putin skulle jag inte lita på för ett ögonblick och de danska och norska gaslagren till havs är inte helt leveranssäkra + det är fler som vill vad de kan leverera.

Som sagt, vad ska vi reglera vindkraften med?
 
Spänningen är betydligt mindre viktig. Toleransen är mycket större. 207-244 volt är inom standarden. Frekvens Max avvikelser är 0,1Hz. 10% är alltså ok fel för spänning medan gränsen är 0,2% för frekvens.

Ofta funkar apparater från USA alldeles utmärkt då det, ofta, sitter en trafo emellan som klarar 100-240V.

Jo hej du. Bra att du vet det. När det gäller apparater designade och sålda för den Amerikanska marknaden så har du fel. TV, Stereo, stationära Datorer är bara några exempel. Där finns det ingen 110-220 trafo. Jag löste problemet med att införskaffa en separat 220 ->110 och använder Amerikanska kontakter.
 
Jo hej du. Bra att du vet det. När det gäller apparater designade och sålda för den Amerikanska marknaden så har du fel. TV, Stereo, stationära Datorer är bara några exempel. Där finns det ingen 110-220 trafo. Jag löste problemet med att införskaffa en separat 220 ->110 och använder Amerikanska kontakter.

Det beror på vad man köper för prylar. De flesta moderna TV-apparater och stationära datorer klarar båda nätspänningarna. Jag har stor erfarenhet av produktområden som TV och stationära datorer, men inte alls av HiFi-produkter - där kanske man är mer konservativ. Men det är lite OT.
 
Jag har inget svar på framtidens elförsörjning men vindkraften ger mig ont i magen. Jag vill inte ha dessa gigantiska parker här, jag vill inte att de skövlar ner urskogarna och förstör de känsliga markerna. Jag vill ha naturen så orörd som möjligt (att en del avverkning görs är en sak men att förstöra marken kanske för all framtid är en annan sak).

Jag förstår verkligen inte. Jag bor i den kommun som producerar mest vattenkraft i hela landet (skulle antagligen kunna försörja stora delar av övre Sverige med el) . Samma kommun som är känd för sina stora orörda urskogar Och sin otroligt vackra natur. Samma kommun som har blanda de lägsta invånarantalet per kvadrat kilometer i landet.

Men Jag bor även i den kommunen där det kanske planeras att byggas mest vindkraftverk i hela landet de kommande åren. Och jag förstår inte?! Varför? Varför ska elen produceras just här? Varför ska vi producera så gigantiska mängder el att vi ska offra alla våra naturresurser? Och näh det blåser inte speciellt här, faktum är att de hitills har sagt att det blåser för lite här för att det ska löna sig att bygga vindkraft men sedan några år tillbaka har de gjorts nya mätningar, med ny teknik, på högre höjder och då passerar vi precis gränsvärdet så nu ska det byggas, nu byggs det förfullt. I denna norrländska kommun som ligger såå långt bort från storstädernas energislukare. Storstads politiker försvara detta med att här bor ju ingen så här stör det ingen (dvs 1000 personer kan inte göra så mycket väsen av sig)

Inte nog med att vindkraften ska byggas, men för att kunna ta vara på elen och kunna skicka den ut från Norrland så måste elnäten byggas ut annars blir det överbelastat. Men detta görs alltså och vad får då vi som kommun? Ja för den vattenkraft vi levererar får vi inte en enda krona. För vindkraften vill bolagen erbjuda 0,03% av vinsten från kraftverken.

0,03% är det vad vår natur är värd?
Kan tillägga att det handlar alltså om samma skogar som nu visas i SVTs nya trillerserie Jordskott

Jag vet bara inte hur jag ska kunna se på detta som något positivt :(
 
Frågan var nu inte vilka länder som hade överskott, Finland var mitt svar på frågan, vilket kraftbolag bygger i dag akv.
Frågan var vilka som bygger med dagens elpriser och jag förutsatte att frågeställaren syftade på de svenska elpriserna som är väldigt låga och har varit det väldigt länge. Finland har helt andra prisnivåer.
 
Det beror på vad man köper för prylar. De flesta moderna TV-apparater och stationära datorer klarar båda nätspänningarna. Jag har stor erfarenhet av produktområden som TV och stationära datorer, men inte alls av HiFi-produkter - där kanske man är mer konservativ. Men det är lite OT.

Mitt flyttgods talar sitt entydiga språk. Och om du någonsin kommer till US hoppa in på Best Buy eller någon annan kedja och kolla baksidan så får du se. Varför skulle dom göra utrustning för 220v när 300+ miljoner bara använder 220v till spis, tvättmaskin vvberedare och torktumlare?
 
Mitt flyttgods talar sitt entydiga språk. Och om du någonsin kommer till US hoppa in på Best Buy eller någon annan kedja och kolla baksidan så får du se. Varför skulle dom göra utrustning för 220v när 300+ miljoner bara använder 220v till spis, tvättmaskin vvberedare och torktumlare?
Den mesta elektroniska utrustningen kör ju inte på 220. Utan växlar om den till det den själv vill ha. Köper man då elektronisk utrustning utomlands så är det ju i praktiken dessa "växellådor" Man får skaffa.
I båten har jag ugn o spis som går på ett annat tryck än det svenska. Men det är ju samma gasol. alltså var det bara att svarva en mojäng som passar svenska flaskor och min utländska tryckreglerare.
Inget är omöjligt, kanske inte riktigt koscher men det fungerar ;)
 
Det finns inget positivt med det alls. Miljötalibanerna sitter i Stockholm så dom bryr sig inte.
Fjällen är Falun vet du väl.

Jag vill inte höra fler av den kvinnans uttalanden.... Att man får vara så lågutbildad toppolitiker, blir mörkrädd för mindre... men vi här på landsbygden är ju inte lika intelegent som de i storstäderna heller enligt denne politiker så va vet jag?!
 
Jag vill inte höra fler av den kvinnans uttalanden.... Att man får vara så lågutbildad toppolitiker, blir mörkrädd för mindre... men vi här på landsbygden är ju inte lika intelegent som de i storstäderna heller enligt denne politiker så va vet jag?!

Nu ska vi inte vara sådana, vi har ju fina fjä... eh, HOPPBACKAR i Falun :D

/bor i by utanför Falun
 
Jag vill inte höra fler av den kvinnans uttalanden.... Att man får vara så lågutbildad toppolitiker, blir mörkrädd för mindre... men vi här på landsbygden är ju inte lika intelegent som de i storstäderna heller enligt denne politiker så va vet jag?!

Fint då att anta samma hållning själv. Nu vet jag inte riktigt ens vem du menar. Av de det kan var, gissar jag, är ingen vare sig lågutbildad eller okunnig, oavsett vad man tycker om politiken de driver.
 
Nej, jag utgår inte från att vi enbart ska ha vind men för att öht kunna ha vind måste vi ha annan reglerbar energi som kan både reglera ut över- och underproduktion. Det är lika illa att det blåser för mycket som när det blåser för lite och framförallt, vad gör vi när prognos och utfall bommar med flera timmar? Fronten kanske inte alls kommer, den kommer ett par timmar tidigare eller senare än beräknat?

Idag har vi fyra prisområden i Sverige, prisområdet längst i söder är generellt sett dyrare då efterfrågan är hög och produktionen låg. Vi har även kablar till Danmark, Tyskland och Polen vilket gör att priset sätts i relation till export/import och är det kallt i Skåne så är det garanterat det även i Danmark, Tyskland och Polen = hög efterfrågan. När då dansk och tysk vindkraft inte följer prognosen så påverkar det även Sverige och resten av Norden. Det finns även ett önsketänkande längre ner på kontinenten att variationerna i vindproduktionen ska kunna regleras mha svensk och norsk vattenkraft, en vattenkraft som knappt räcker till vår egen försörjning när det är torrår och turbinerna i flerårsmagasinen nästan skyfflar grus.

Ska vi nu dessutom ev lägga ner ett kärnkraftverk under den här mandatperioden så kommer det förvärra situationen, går konjunkturen upp förvärras situationen, får vi några torra sommarhalvår och sedan ett par vargavintrar förvärras situationen. Att bygga nya kraftverk tar tid och den produktionen behöver byggas i södra Sverige, vad ska vi ha för kraftverk? Kol, gas, olja? Problemet med gas är tillgången och eftersom det är en gas så följer den naturlagarna, vid värme expanderar den och vid kyla komprimeras den. I ett gaslager så varierar fyllnadsgraden utifrån temperaturen och när det är kallt så sjunker tycket även utan ett uttag. Tillgången är inte heller så mycket att skryta med, Putin skulle jag inte lita på för ett ögonblick och de danska och norska gaslagren till havs är inte helt leveranssäkra + det är fler som vill vad de kan leverera.

Som sagt, vad ska vi reglera vindkraften med?

Jag håller med i mycket men utveckla gärna det där med temperaturen i gaslagren. Gaslager är stora och ligger ofta långt under mark. Jag har svårt att se att temperaturen där varierar så mycket. Sen är inte temperaturvariationerna så väldigt stora. Det är ju bara drygt 10% skillnad mellan +10 grader och -20 grader.
 
Jag vill inte höra fler av den kvinnans uttalanden.... Att man får vara så lågutbildad toppolitiker, blir mörkrädd för mindre... men vi här på landsbygden är ju inte lika intelegent som de i storstäderna heller enligt denne politiker så va vet jag?!

Hon räknas väl knappast till Miljötalibanerna. Snarare tvärtom. Men Stockholmsfixerad är hon ju.
 
Precis som rubriken frågar så är jag allmänt nyfiken av åsikterna angående vindkraft på buke.

I mitt arbete har jag indirekt fått viss insyn i en befintlig vindkraftpark och en som är på gång. Jag måste erkänna att om jag var till viss del positiv tidigare så har det tyvärr gått ner till noll.

Enskilda mindre kraftverk för att försörja den egna gården/huset har jag inget emot. Utan det är dessa kolosser (de nere i söder på åkrarna jag har sett är små pluttar i jämförelse.) i tiotalsmängd. Och jag kan inte se miljövinsten i dem. Tillverkningen, transporterna, ställverken, bygget av alla vägar, betongfundamenten och verkens låga levnadslängd.

Dessutom ljudet, ljusflimmrandet i soligt väder, risken med iskastning som gör det direkt farligt att vistas 400 m inpå ett sådant kraftverk vintertid.

Samtidigt förstår jag att vi måste ta fram alternativa lösningar, men personligen ser jag inte denna vindkraft som lösningen.

Jag väljer vindkraft framför vattenkraften trots att vindkraften ger en mycket lägre verkningsgrad... Men mest tror jag på energieffektivisering. Jag tycker kärnkraften är okej, men de är ett större problem med alla avfallsprodukter och att det inte ger en särskilt hög verkningsgrad. Jag gillar Solceller men tyvärr så har vi ju inte så många soltimmar i Sverige, det är gjorda av ett relativt miljövänligt material och kan man uppnå den teoretiska verkningsgraden på 30 %. Det enda negativa jag kan se om solceller är bristen på sol i Sverige och att de är relativt omständliga och dyra att producera. En bra solcell håller i ca 30 år och energiåterbetalningstiden ligger på ca 2-3år. :) Jag tycker att det är skrämmande att använda sig av kolverk. Speciellt när jag nyss gjort denna labb som handlar om kolets kretslopp och som ni ser så kommer de fossila bränslena att ta slut år 2120 om de förbränns i samma takt som idag. http://www.learner.org/courses/envsci/interactives/carbon/carbon.html

http://www.learner.org/courses/envsci/interactives/energy/energy1.html
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp