Vinter och katt

Jag har sex katter och vår-, sommar- och höst så är de så gott som utekatter dygnet runt då de bara äter, dricker och sover inomhus. Utom när det är alltför varmt. Då tar de skydd inomhus då jag alltid har ACn på när tempen ute går över 25 grader.

Vintertid däremot så är fyra av katterna vana vid kylan. Åtminstone ner till ca 10 minusgrader. Fast de brukar ändå bara vara ute en knapp timma åt gången. Resten av tiden är de inomhus i värmen. Två av katterna går i princip bara ut för att göra sina behov dvs bara några minuter åt gången.

Värst är det med djup snö vilket ingen av katterna gillar då de har en benägenhet att "drunkna" i snön.
 
Kattlucka inne till ena toaletten dagtid . Dörren in till huset är stängd då vi även har 2 innekatter.
Men Slöbjörn ligger helst inne i huset. Släpper man ut honom går han runt knuten och så hör man kattluckan skramla till i badrummet. Simba ( slöbjörn) går lika gärna ut på den inhägnade balkongen med innekatterna och spanar på kvällen. Har även en vildkatt Spöket sen 3 år. Han har frigolitlåda med renskinn i vedboden samt ett katthus isolerad med frigolit vid matskålen i carporten. Får vatten ett par ggr dag nu det är minus.
 
Vi släpper ut och in katterna som de själva vill (nåja ibland ’släpper’ vi ut som när de försöker stjäla mat när vi äter)
De kan inte komma in i bostadshuset själva (blev för mycket musdelar överallt 🤢) men har lucka in i vårt uppvärmda garage dit de alltid kan söka sig.
 
Jag går upp tidigt och katterna går då ut och känner på vädret. På vinterhalvåret är de ute en kort stund och går sedan in igen. Men de har tre timmar på sig innan jag åker till jobbet.

Vid behaglig temperatur vill den ena vara ute hela dagen. Har öppet till uterummet om det skulle regna. Sedan finns uthus och höskullen också.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
2 921
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Lägger den här och hoppas att det är ok... Jag har en katt. Den flyttade hit från ett katthem hösten 2012, inte det minsta tam. Och...
2
Svar
30
· Visningar
3 159
Senast: tanten
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
921
Senast: Bison
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp