Vinter och katt

Milene

Trådstartare
Undrar hur ni gör med era katter som är sk utekatter, dvs själva får välja om de ska vara ute eller inne i vanliga fall, när det blir riktigt kallt ute.
 
Undrar hur ni gör med era katter som är sk utekatter, dvs själva får välja om de ska vara ute eller inne i vanliga fall, när det blir riktigt kallt ute.

Isis blir galen om hon inte får gå ut så givetvis får hon vara ute. Det finns flera ställen hon kan ta skydd i. Vet jag att jag ska vara borta lite längre och det är rejält kallt får hon dock vara inne tills jag kommer hem.
 
Isis blir galen om hon inte får gå ut så givetvis får hon vara ute. Det finns flera ställen hon kan ta skydd i. Vet jag att jag ska vara borta lite längre och det är rejält kallt får hon dock vara inne tills jag kommer hem.
Jag blir så osäker bara, så hon inte fryser… 🥺

Fint namn - min ena heter Isa.. 😄
 
Hur kallt är "riktigt kallt"? Min katt är gärna ute i några timmar även när det är -7, men går det under -10 så vill hon bara gå korta svängar. Katterna är nog inte dummare än att de går in i värmen om de fryser, men då måste det ju finnas värme att tillgå. Om det inte är typ devon eller nakenkatt, då hade jag nog försökt se om en stickad tröja accepterats.
 
Undrar hur ni gör med era katter som är sk utekatter, dvs själva får välja om de ska vara ute eller inne i vanliga fall, när det blir riktigt kallt ute.

Om katten själv kan välja d.v.s. har tillgång till värme och skydd t.ex. genom kattlucka in till hemmet så är den väl inte dummare än att den går in om den fryser?

Det är väl om den inte själv kan välja d.v.s. man måste aktivt vara där för att släppa in den i värmen som man behöver fundera på om det går att släppa ut den?
 
Om det är kallt så brukar min gå ut en sväng på morgonen och komma in igen innan jag åker till jobbet, sedan är hon inne hela dagen och när jag kommer hem igen så springer hon in och ut femtielva gånger innan det är dags att gå och lägga sig. Om hon inte kommer in innan jag åker på morgonen, då får hon helt enkelt vara ute. Hon har möjlighet att lägga sig där det är lä och skydd och en bit upp från marken, men inte uppvärmt, sedan har jag snälla grannar som släpper in henne om de går förbi och ser att hon vill in. (Det händer också att hon går och hämtar någon granne för att bli insläppt.)

Har sett folk som gjort små isolerade katthus precis utanför huset, på ben, så de kommer bort från markkylan, mot väggen, det är ju också en bra lösning.
 
Nu när min är äldre vill han helst ligga på golvet i badrummet hela dagen.
Följer med ut på morgonen och så in igen. Ut en sväng på eftermiddagen och på kvällen kan han vara ute ett tag.

Hittar han en bra solfläck så kan han stanna kvar ute på dagen, men annars vill han in.
Ska jag vara borta och det är kallt vill jag ha honom inne men det är sällan det är så kallt.

Till nästa katter blir det nog ett litet hus/ ev låda utan tak, med värmelampa som jag har sett att en del har till sina stallkatter.
 
Om det är kallt så brukar min gå ut en sväng på morgonen och komma in igen innan jag åker till jobbet, sedan är hon inne hela dagen och när jag kommer hem igen så springer hon in och ut femtielva gånger innan det är dags att gå och lägga sig. Om hon inte kommer in innan jag åker på morgonen, då får hon helt enkelt vara ute. Hon har möjlighet att lägga sig där det är lä och skydd och en bit upp från marken, men inte uppvärmt, sedan har jag snälla grannar som släpper in henne om de går förbi och ser att hon vill in. (Det händer också att hon går och hämtar någon granne för att bli insläppt.)

Har sett folk som gjort små isolerade katthus precis utanför huset, på ben, så de kommer bort från markkylan, mot väggen, det är ju också en bra lösning.

Nu när min är äldre vill han helst ligga på golvet i badrummet hela dagen.
Följer med ut på morgonen och så in igen. Ut en sväng på eftermiddagen och på kvällen kan han vara ute ett tag.

Hittar han en bra solfläck så kan han stanna kvar ute på dagen, men annars vill han in.
Ska jag vara borta och det är kallt vill jag ha honom inne men det är sällan det är så kallt.

Till nästa katter blir det nog ett litet hus/ ev låda utan tak, med värmelampa som jag har sett att en del har till sina stallkatter.
Har ni några bra tips på konstruktion? Jag ska få hem en skyggis som stallkatt och tänkte bygga en voljär till henne, men kommer nog inte kunna ha öppet in till själva stallet hela tiden, så en liten värmelåda hade varit perfekt.
 
@Nahar

Det beror lite hur kallt du får och om den ska stå inne eller ute.
Men plywood är ju enkelt (formplyfa ännu bättre men dyrare) och reglar som håller ihop det hela. Har tyvärr inga mått och ingen bild. :p

Inte helt fel med frigolit eller någon form av sittunderlag i botten.

Men dem jag sett som jag har tyckt vart smart är när en del av toppen är täckt och så har man gjort ett hål för en "grislampa". Så väggarna behöver vara lite högre så kan katten välja om den vill ligga direkt under lampan och värmen hålls kvar eftersom det är täckt runt den (obs så ska ju inte lampan ligga emot trä, den ska dessutom hängas så att om kedjan släpper så åker kontakten ur). Eller så lägger sig katten på andra sidan där det inte är lika varmt.

Vill du ha ett hus ute så hade jag nog tittat på hundbur eller mindre hönshus, finns en hel del att inspireras ifrån som är isolerade.

En fråga om din voljär, hur stor har du gjort och står den inne/ute?
Jag funderar på nästa gång det blir katter så hoppas jag på ett par syskon. Beroende på ålder får dem bo inne först såklart, men jag funderar på om jag kan ha dem ute i hönsgården under dagen eftersom den inte används sommar/höst. Går att öppna så att de får en box "inomhus" (i stallet). Boxen inne är på 6 kvm och gården på 10-12 kvm.

Inget som är hugget i sten, hoppas på omplaceringar men de kattorganisationer som finns i närheten vill absolut inte ha utekatter.
 
Vad man kan göra är att bygga ett katthus, det kan vara allt från DIY, till mer lyxiga versioner till en enkel frigolitlåda.

https://akutgruppen.com/wp-content/uploads/2019/05/byggbeskrivning_katthus.pdf

https://www.kattproblem.se/378507-2... är bäst, då de,Halm både isolerar och värmer!

https://kattgalen.se/basta-katthuset-kattkojan/

Dock bör dörren byggas i vinkel så det inte blåser rätt in vilket många glömmer, om man inte installerar en kattlucka. Gärna på fötter/stolpar så det inte vilar direkt på marken.

Halm, inte tyg, värmeplatta om man vill så håller sig de flesta katter relativt varma.
 
@Nahar

Det beror lite hur kallt du får och om den ska stå inne eller ute.
Men plywood är ju enkelt (formplyfa ännu bättre men dyrare) och reglar som håller ihop det hela. Har tyvärr inga mått och ingen bild. :p

Inte helt fel med frigolit eller någon form av sittunderlag i botten.

Men dem jag sett som jag har tyckt vart smart är när en del av toppen är täckt och så har man gjort ett hål för en "grislampa". Så väggarna behöver vara lite högre så kan katten välja om den vill ligga direkt under lampan och värmen hålls kvar eftersom det är täckt runt den (obs så ska ju inte lampan ligga emot trä, den ska dessutom hängas så att om kedjan släpper så åker kontakten ur). Eller så lägger sig katten på andra sidan där det inte är lika varmt.

Vill du ha ett hus ute så hade jag nog tittat på hundbur eller mindre hönshus, finns en hel del att inspireras ifrån som är isolerade.

En fråga om din voljär, hur stor har du gjort och står den inne/ute?
Jag funderar på nästa gång det blir katter så hoppas jag på ett par syskon. Beroende på ålder får dem bo inne först såklart, men jag funderar på om jag kan ha dem ute i hönsgården under dagen eftersom den inte används sommar/höst. Går att öppna så att de får en box "inomhus" (i stallet). Boxen inne är på 6 kvm och gården på 10-12 kvm.

Inget som är hugget i sten, hoppas på omplaceringar men de kattorganisationer som finns i närheten vill absolut inte ha utekatter.
Voljären är ungefär 50m2 och är utomhus, det skulle också lilla huset vara då. Hade säkert gått bra med mindre, men nu hade jag ytan så varför inte :)
 
Livliga, energiska katter som min tvååriga Svartis kilar ut o in genom kattluckan en massa gånger varje dag när det är riktigt kallt, -10 eller kallare. Ibland lekar jag med henne inne en stund så att hon får utlopp för överskottsenergin. Hennes morsa är 10 år och är det bara kallt några dagar så sover hon mest och väntar men sen måste hon ta en längre tur än till vedbon. Söta fröken Vessla är en solkatt, är bara ute när det är fint väder. Men hon är inte slö utan sällskapar hela tiden med Svartis och mig och hon är lekfull ibland än fast hon också är tio år.
 
Tiger hälsar att han går ut och in som han vill. Inget vi ska lägga oss i säger han. Att sen matte har en stor korg med yllefilt i på verandan låtsas vi inte om. Han är en mästerkatt som inte fryser påstår han. Men ändå har han varit inne på nätterna sen det blev kallare ute...han bankar på fönstret när han vill ut.
 

Bifogade filer

  • 20221210_011354.jpg
    20221210_011354.jpg
    481,5 KB · Visningar: 27
Medan vi hade stallkatt hade vi ett katthus uppe på loftet ovanför stallet. Det var rejält isolerat och hade thermofilt som dörr. Inne i huset fanns frostvakt, torrfoder och vatten. Funkade utmärkt! Givetvis fanns det nmjuka bäddar också.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
2 930
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Lägger den här och hoppas att det är ok... Jag har en katt. Den flyttade hit från ett katthem hösten 2012, inte det minsta tam. Och...
2
Svar
30
· Visningar
3 159
Senast: tanten
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
922
Senast: Bison
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
727
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp