Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, han måste ha det superbra där inne, men jag har mensvärk som kommer och går.
Hur känns det egentligen när det drar igång på riktigt?

Sen min andra fråga från förra tråden:

Vad kan jag göra hemma för att försöka få igång förlossningen?

Hade du varit en kaninhona (har varit uppfödare, min enda erfarenhet av förlossningar :P) hade jag lämnat dig ifred, sett till att det var riktigt lugnt, mörkt, tyst och tryggt. Inga främlingar in i kaninbodan, inga förändringar i rutiner. Om du gått över tiden mycket så eventuellt uppmuntra dig till att motionera i en hage och gett dig hallonblad.

Hoppas det kan ge dig inspiration till att komma igång hihi :D. Variera motion med att ha det riktigt riktigt tråkigt kanske?

Tillägg: jag verkar faktiskt vara något på spåren :P... http://douladags.se/10-naturliga-satt-att-satta-igang-forlossningen/
 
@miiiiiiia tyvärr finns det nog inget knep som faktiskt fungerar, men det finns väl gott om dumma idéer som stjäl energi ( typ gå i trappor, lyfta tungt).

Så jag skickar lite hejja-rop till bebben och hoppas att du har det drägligt, så du kan passa på att ladda med god mat och mysa istället :)
 
Mensvärk låter ju iaf som att det skulle kunna vara något på gång, vore ju på tiden ;)

Jag vet inte alls hur det egentligen känns när det drar igång på riktigt. För mig kändes det som kraftigt mensvärk som kom i intervaller samt höll sig i 45 s - 1,5 min. Mensvärken ökade förstås i intensitet allt eftersom. Jag kände inte sammandragningar i kombo med värk som de flesta andra verkar känna.
(Jag kände inga sammandragningar alls genom graviditeten, jag märkte dem bara om jag råkade lägga händerna på magen just då och med händerna kände att den var hård.)

Och som de andra har sagt, du kan inte göra något alls för att få igång förlossningen. Ta det lugnt och gör det du känner för.
 
Tyvärr är det väl så att han kommer när han är redo, men det är ju så tråkigt att vänta...inte orkar man göra speciellt mycket heller :down:
 
@miiiiiiia beställ en dirtychai imorgon på mammfikat så ska du
se att det drar igång :)
Jag o Hvala fikade där och båda fick värkar några timmar efter :up: jag va iof bara i vecka 34 och fick åka in och få bricanyl :o men hvala va ju några dar över tiden och födde sin dotter dagen efter :D
Så alla som är less kan ju besöka espressohouse :angel:
 
BF idag och här är ingen bebis i sikte... Har heller inga känningar alls men precis som WBanna kände jag inget alls förra gången innan vattnet gick helt plötsligt. Hoppas på ungefär samma förlopp den här gången.
 
Startade dagen hos barnmorskan och graviditeten fick högt betyg. Den sköter sig fint nu för tiden. Jag har perfekt blodtryck och duktiga blodvärden och inga onda andar i urinen. Oh joy!

Jag myser lite över att SF-mått och vecka går hand i hand.
25 centimeter i vecka 25, 28 i vecka 28 och 31 i vecka 31.
Älskar ju mönster som det här.


bild-2-1.jpg


Bjuder på en optimistisk och raffig magselfie också.
Går in i vecka 32 i morgon.

Börjar få "lite" resfeber. Tänk om människovalpen bestämmer sig för att vecka 37 är en ypperlig vecka att födas i? I så fall är det ju inte alls lång tid kvar :nailbiting::nailbiting::nailbiting:

(Å andra sidan... 10 veckor till vecka 42 känns väl inte heller helt festligt...)

bild-1-1-630x630.jpg
 
Är kurvorna individanpassade eller är det samma grund för alla?
Jag skulle gissa att de är samma för alla. Eftersom man mäter magen liggandes så blir måttet på livmodern samma. Sen när man ställer sig upp så bär vi ju alla olika. Vissa bär barnet närmare kroppen andra mer utanpå. Oavsett kan sf-måttet vara det samma.

Sen misstänker jag att det finns en annan kurva för tvillingar.

Mvh Miks
 
Är kurvorna individanpassade eller är det samma grund för alla?

Det är samma för alla, och det finns som vanligt inget facit.
Det viktiga är väl att en följer sin kurva, sen är det mindre viktigt om kurvan ligger över eller under det heldragna strecket som räknas som någons slags "normal utgångspunkt".

Sen beror måtten så klart lite på hur bebisen ligger också, den ligger ju inte direkt lydigt på samma plats varje gång :D
 
Jag skulle gissa att de är samma för alla. Eftersom man mäter magen liggandes så blir måttet på livmodern samma. Sen när man ställer sig upp så bär vi ju alla olika. Vissa bär barnet närmare kroppen andra mer utanpå. Oavsett kan sf-måttet vara det samma.

Sen misstänker jag att det finns en annan kurva för tvillingar.

Mvh Miks

Undrar om de har andra mått här, jag låg på 29cm i v29 och 30cm i v31 men låg i v29 något över övre kurvan och låg precis på övre kurvan sist. Litre intressant att det är olika. Oroar mej inte för kurvan så länge den växer som den ska.
Både jag och sambon har kommit fram till att vi kommer sakna bulan när den är borta, är rätt mysigt med den även om det är tungt.
 
Just nu hade vart riktigt glad om min hade velat komma i v37... Jag börjar snart ge upp och det känns som om vi har väntat i nio månader på ngt som aldrig kommer...:(

Har idag haft mer mensvärk och ondare i ryggen än innan, men jag vågar inte hoppas på ngt alls...imorgon ska vi ringa SöS och göra upp en plan för vad som händer sen...hade så gärna velat att det startade på egen hand..
 
Just nu hade vart riktigt glad om min hade velat komma i v37... Jag börjar snart ge upp och det känns som om vi har väntat i nio månader på ngt som aldrig kommer...:(

Har idag haft mer mensvärk och ondare i ryggen än innan, men jag vågar inte hoppas på ngt alls...imorgon ska vi ringa SöS och göra upp en plan för vad som händer sen...hade så gärna velat att det startade på egen hand..

Mer ont är ju ett bra tecken :) Jag hejar på lite härifrån så det kanske drar igång snart.

Har för mig att det fanns földanser och fölramsor på avel. Kanske borde finnas bebisramsor och bebisdanser här med?

Bjussar på en dans för säkerhets skull :) :bump::banana::bump::banana:
 
Just nu hade vart riktigt glad om min hade velat komma i v37... Jag börjar snart ge upp och det känns som om vi har väntat i nio månader på ngt som aldrig kommer...:(

Har idag haft mer mensvärk och ondare i ryggen än innan, men jag vågar inte hoppas på ngt alls...imorgon ska vi ringa SöS och göra upp en plan för vad som händer sen...hade så gärna velat att det startade på egen hand..

Hoppas det sätter igång snart. Om sisådär 32 min är jag också med i klubben för oss som har gått över och den lilla verkar inte ha några planer på att komma ut än
 
Inget än iaf...fast jag kanske kände av ett par värkar igår kväll, men det hände inget med det...

Tack för dansen @deathslyna

Ringde SöS nu på morgonen på inrådan från BM för att "boka" igångsättning, blev så sjukt dåligt bemött för "det var ju BM som ska ringa och inte alla mammor" det hade dom minsann inte tid med.. Så nu känner jag mig så jäkla osugen på att åka dit på tisdag..
 
Ringde SöS nu på morgonen på inrådan från BM för att "boka" igångsättning, blev så sjukt dåligt bemött för "det var ju BM som ska ringa och inte alla mammor" det hade dom minsann inte tid med.. Så nu känner jag mig så jäkla osugen på att åka dit på tisdag..
Vad tråkigt att bli bemött så! :( Du kan inte ringa något annat sjukhus då? Eller måste du dit eftersom du är listad där? Jag har bara positivt att säga om Karolinska i Solna, ifall du vill prova med dem istället.
 
Inget än iaf...fast jag kanske kände av ett par värkar igår kväll, men det hände inget med det...

Tack för dansen @deathslyna

Ringde SöS nu på morgonen på inrådan från BM för att "boka" igångsättning, blev så sjukt dåligt bemött för "det var ju BM som ska ringa och inte alla mammor" det hade dom minsann inte tid med.. Så nu känner jag mig så jäkla osugen på att åka dit på tisdag..

:mad: Fy va tråkigt, det är ju nu man vill ha extra stöd. Hoppas det drar igång snart och tänk va mysigt med bebis gosande till jul :love:
 
Inget än iaf...fast jag kanske kände av ett par värkar igår kväll, men det hände inget med det...

Tack för dansen @deathslyna

Ringde SöS nu på morgonen på inrådan från BM för att "boka" igångsättning, blev så sjukt dåligt bemött för "det var ju BM som ska ringa och inte alla mammor" det hade dom minsann inte tid med.. Så nu känner jag mig så jäkla osugen på att åka dit på tisdag..

Men är det verkligen att bli dåligt bemött? Däremot har ju din BM gjort fel som inte ringer och bokar om det är så processen ska se ut. Jag kan ärligt talat förstå att sjukhusen inte kan ta samtal från alla mammor som vill bli igångsatta - det är för mig solklart att det är BM som ska sköta den biten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 733
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 380
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
839
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp