Vinterföräldrar -17/18 del 3

Är det för tidigt att aktivera en 1 veckas bebis på något sätt? Babygym?

Idag ska hon bara småsnutta konstant och gnäller däremellan.
Om hon tycker det är kul så borde väl en kort stund vara ok. Annars är det rätt mycket stimulans att bara gå omkring eller prata och sjunga.

Jag har försökt läsa på en del om kvällsoro hos bebisar, eftersom kotten så uppenbart är väldigt mycket gnälligare och svårare att trösta på kvällen. Tex kan (för) mycket intryck under dagen leda till overload sent på dagen, och göra att dom blir ledsna innan de hinner somna och bearbeta. Det började omkring 2,5 vecka här ungefär, och med tanke på att vi bara sitter i en fåtölj hela dagarna utöver BVC-besök säger det en del om hur mycket stimulans en liten bebis behöver :D
 
Vidar sover i egen säng som sitter ihop likt ett bedside crib oftast, ibland somnar han i sängen om mannen ändå typ tittar på tv eller är vaken i sängen. Vi hjälps åt om nätterna nu när han får tillmatning också. Mannen väcker oftast V, langar över till mig som ammar och går o fixar ersättning sen tar jag oftast blöjan innan vi sover vidare.

Dagtid varierar det beroende på hur snuttig han är, som idag har han velat ligga vid bröstet typ sedan kl 9 med vissa avbrott för sömn, blöjbyte och spana runt på omgivningen. Och då blir det inte mycket till mannen när bara jag duger liksom. Blir mer golvgöra för honom då istället så inte allt gror igen :D

Har lite ågren för att han ska tillbaka till jobbet, tycker vi samarbetar så bra. Kommer vara tomt :(
 
Här sover fröken i egen säng, för vi plockat bort sidan. Då jag gärna sover nära min sambo och han likaså, vågar vi inte riktigt ha henne hos oss. Sedan sover hon väldigt bra i sin säng. Jag succé en sovorm till henne för ett tag sedan, den är toppen både i soffan och i sin säng..

Jag saknar verkligen att få somna tätt intill min sambo som ni gör, så vi kommer absolut att flytta över henne till egen säng så småningom.

Bröt ihop lite nu.:cry: Klarar inte av att höra om anhörigas problem just nu, h*n frågade dock om jag hade tid över så får väl vara tydlig att jag inte fixar att lyssna nästa gång. Men h*n mår väldigt dåligt själv.

Det är okej att inte orka finnas där för andra just nu :heart

Vi gör som @leoparden på nätterna, plus att maken oftast värmer en vetekudde vid amningarna så att nestet är varmt när sonen ska läggas tillbaka.

Det senaste har vi fått in en rutin (som säkert snart ändras) där han sover i nestet mellan ca 22-23 och 4-5 med ett uppvak med amning där jag sitter upp (han äter bättre då än om han liggammas) och därefter är han lite kinkigare så då funkar det bäst att liggamma och samsova till 8-9 med några avbrott för att amma. Jag sover helt klart bäst om han är i nestet, men sover numera helt ok om han sover intill mig också.

Låter som våra är lite lika i sitt nattbeteende (födda samma dag och allt :) ). Ibland somnar jag med henne på mig efter att vi ammat, men det är inte så bra för min rygg så jag sover helt klart bättre när hon ligger i nestet.
 
Första veckan var jag duktig på att flytta tillbaka henne till nestet på nätterna efter amning men allt eftersom blev jag lat och hon föredrar ju att sova bredvid, så nu är det samsovning varje natt :love: i början tyckte jag inte att jag själv kunde sova riktigt men nu går det fint.

Så hon sover med mig hela natten, och då vaknar hon med 2-3 (ibland 4h!!) emellan :up: sover hon själv upplevde jag som att det oftast blev 1-2h emellan bara. Och då blev jag så himla trött. Sedan tar sambon i princip alla blöjbyten när han är hemma - även på natten. Han ber mig väcka honom inför blöjbytena, blir 1-2 per natt oftast.

Nu har lillan fått för sig att ha en längre vaken period vid 5 tiden ungefär två nätter i rad, legat vaken och ibland bara halv snuttat innan hon äter ordentligt och somnar igen. Tagit ca 2h, och jag vill bara sova då... så har blivit att både hon och jag tagit rejäl sovmorgon istället, vilket funkar men lite tråkigt just nu när svärföräldrarna är här, men dem förstår ju.

För övrigt fortsätter hon att vara världens snällaste bebis :love: och vi alla förundras över hur tidig hon är med saker - stark i nacken från början och redan vid första besöket från BVC tyckte ju även dem att hon följer en med blicken. Hon verkar ha bråttom ut i livet våran lilla prinsessa, blir väldigt intressant att se utvecklingen :D
 
Lol
Förlåt att jag låter det här bli allmänna skryttråden om min bebis, men idag kom första leendet! :love:

Jag gillar skryttråd om bebis, tycker vi kan fortsätta med det :) Leende låter underbart!

Jag kan också bidra med lite skryt
Min bebis sa sitt första ord när hon var 29 timmar gammal :D Hennes pappa gick runt med henne och snackade skit och plötsligt låter hon klart och tydligt "hej". Av nån anledning är det bara de stolta föräldrarna som inser storheten i detta, andra hävdar att det bara var ett ljud som råkade låta som hej :confused::angel:
 
Lol


Jag gillar skryttråd om bebis, tycker vi kan fortsätta med det :) Leende låter underbart!

Jag kan också bidra med lite skryt
Min bebis sa sitt första ord när hon var 29 timmar gammal :D Hennes pappa gick runt med henne och snackade skit och plötsligt låter hon klart och tydligt "hej". Av nån anledning är det bara de stolta föräldrarna som inser storheten i detta, andra hävdar att det bara var ett ljud som råkade låta som hej :confused::angel:
Duktig pratbebis! :D Kotte har gett ifrån sig ljud som varit misstänkt likt "Nej!" några gånger när han varit ledsen, det bådar inte gott... :rofl:
 
Vilken upplevelse, hur känns det såhär efteråt? Och vilken tur att vi har den fantastiska sjukvård vi har i Sverige :bow:

Lycka till nu och hoppas att ni landar i det som hände och njuta av eran tös :)

Jag kände själv (nu var inte mitt snitt urakut men hade de avvaktat mer hade han kunnat få syrebrist med tillhörande skador/död) att just att allt flöt på så snabbt och smidigt från att det beslutades om snitt till att
Vilken upplevelse, hur känns det såhär efteråt? Och vilken tur att vi har den fantastiska sjukvård vi har i Sverige :bow:

Lycka till nu och hoppas att ni landar i det som hände och njuta av eran tös :)

Jag kände själv (nu var inte mitt snitt urakut men hade de avvaktat mer hade han kunnat få syrebrist med tillhörande skador/död) att just att allt flöt på så snabbt och smidigt från att det beslutades om snitt till att ungen var ute gjorde att min upplevelse av hela grejen blev 100 resor bättre än om de hade pratat förbi mig, stressat etc. Jag märkte aldrig under förloppet hur bråttom det var :o (kan bero på att jag själv hade lite hyfsad panik men ändå).

Jag känner mig inte traumatiserad, men när jag tänker på/pratar om förlossningen så spänner jag mig så att jag skakar i hela kroppen, så jag har nog något att bearbeta verkar det som.
Jag blev sövd och är besviken att jag missade min dotters födelse och första timmar. Jag hade sett fram emot att få upp henne på magen blodig och fosterfettig och få njuta av hennes första tid i världen tillsammans med min man. Min man fick inte heller vara med när de plockade ut henne, han fick vänta utanför. Det spär på besvikelsen, hade känts bättre om han hade fått vara med - men sen fick han sitta med henne hela tiden medan jag var på uppvak, så det känns bra iaf.
Jag har ett barn, men det känns inte som att jag har fött henne. Jag har inte upplevt nån förlossning, varken vaginal eller snitt.
Men vi fick en levande bebis och i ljuset av det så är jag jättegärna besviken.

I stunden hann jag inte fatta allvaret, jag hade jätteont och när de sa "söva" kände jag mest JATACK. Min man förstod dock allvaret och är jättenöjd med hur extremt bra det fungerade och också hur han blev bemött och omhändertagen, trots att han hann tänka många katastroftankar på den korta tiden.
 
Senast ändrad:
Lol


Jag gillar skryttråd om bebis, tycker vi kan fortsätta med det :) Leende låter underbart!

Jag kan också bidra med lite skryt
Min bebis sa sitt första ord när hon var 29 timmar gammal :D Hennes pappa gick runt med henne och snackade skit och plötsligt låter hon klart och tydligt "hej". Av nån anledning är det bara de stolta föräldrarna som inser storheten i detta, andra hävdar att det bara var ett ljud som råkade låta som hej :confused::angel:

Vilka oförstående typer! Stryk dem från julklappslistan om de inte bättrar sig! :mad:;)
 
Jag känner mig inte traumatiserad, men när jag tänker på/pratar om förlossningen så spänner jag mig så att jag skakar i hela kroppen, så jag har nog något att bearbeta verkar det som.
Jag blev sövd och är besviken att jag missade min dotters födelse och första timmar. Jag hade sett fram emot att få upp henne på magen blodig och fosterfettig och få njuta av hennes första tid i världen tillsammans med min man. Min man fick inte heller vara med när de plockade ut henne, han fick vänta utanför. Det spär på besvikelsen, hade känts bättre om han hade fått vara med - men sen fick han sitta med henne hela tiden medan jag var på uppvak, så det känns bra iaf.
Jag har ett barn, men det känns inte som att jag har fött henne. Jag har inte upplevt nån förlossning, varken vaginal eller snitt.
Men vi fick en levande bebis och i ljuset av det så är jag jättegärna besviken.

I stunden hann jag inte fatta allvaret, jag hade jätteont och när de sa "söva" kände jag mest JATACK. Min man förstod dock allvaret och är jättenöjd med hur extremt bra det fungerade och också hur han blev bemött och omhändertagen, trots att han hann tänka många katastroftankar på den korta tiden.

:heart

Det kommer säkert ta tid och bearbetning innan ni landat efter detta, men du låter så klok redan nu! :heart
 
Det låter jättejobbigt! @Positron
Kottes magknip är nog ingenting i jämförelse, men det är verkligen hemskt se dom små ha så ont och inte kunna hjälpa så mycket :(

Här har det blivit otroligt mycket bättre efter att vi lagt till olja i ersättningen 2ggr per dag, dock förmodar jag att man inte gör det med mjölk, ens om du skulle pumpa ur och ge på flaska? Från att ha bajsat varannan dag blir det nu ofta 3ggr/dag, och gaser har han mest på moegmorg innan han vaknar, i övrigt får han ut alla pruttar.

Hoppas iaf ni får hjälp att lösa magbekymren!
Bvc tyckte att vi skulle prova att ge rapsolja i helgen och se om det blir någon skillnad. 1 tsk 4 gånger om dagen. Jag tycker det känns jättemycket och det är svårt att få i henne det. Vi får se om det gör det bättre, nästa steg var lactulos.
 
Bvc tyckte att vi skulle prova att ge rasolja i helgen och se om det blir någon skillnad. 1 tsk 4 gånger om dagen. Jag tycker det känns jättemycket och det är svårt att få i henne det. Vi får se om det gör det bättre, nästa steg var lactulos.

Hoppas det hjälper! Har ni provat att ge det i spruta?
 
Jag känner mig inte traumatiserad, men när jag tänker på/pratar om förlossningen så spänner jag mig så att jag skakar i hela kroppen, så jag har nog något att bearbeta verkar det som.
Jag blev sövd och är besviken att jag missade min dotters födelse och första timmar. Jag hade sett fram emot att få upp henne på magen blodig och fosterfettig och få njuta av hennes första tid i världen tillsammans med min man. Min man fick inte heller vara med när de plockade ut henne, han fick vänta utanför. Det spär på besvikelsen, hade känts bättre om han hade fått vara med - men sen fick han sitta med henne hela tiden medan jag var på uppvak, så det känns bra iaf.
Jag har ett barn, men det känns inte som att jag har fött henne. Jag har inte upplevt nån förlossning, varken vaginal eller snitt.
Men vi fick en levande bebis och i ljuset av det så är jag jättegärna besviken.

I stunden hann jag inte fatta allvaret, jag hade jätteont och när de sa "söva" kände jag mest JATACK. Min man förstod dock allvaret och är jättenöjd med hur extremt bra det fungerade och också hur han blev bemött och omhändertagen, trots att han hann tänka många katastroftankar på den korta tiden.

Oj :heart Jag förstår om det är en del att bearbeta. Tråkigt att ingen av er fick vara närvarande vid förlossningen men som du så klokt säger - ni fick eran dotter men förstår verkligen att det blir abstrakt när man inte närvara vid födelsen eller kunnat få det återberättar :heart Men det låter som att du har kloka tankar kring förlossningen trots att det verkligen inte blev som tänkt.
 
@Positron det tog lång tid innan min son fick rätt på magen efter att jag slutat med mjölkprodukter. Jag var tvungen att ge honom lactulos i ett par månader.
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, det är värt jättemycket för mig!:heart

Bvc ville att vi skulle prova ge rapsolja i helgen och gör det ingen skillnad skulle vi prova lactulos.
 
Bvc tyckte att vi skulle prova att ge rapsolja i helgen och se om det blir någon skillnad. 1 tsk 4 gånger om dagen. Jag tycker det känns jättemycket och det är svårt att få i henne det. Vi får se om det gör det bättre, nästa steg var lactulos.
Hoppas oljan hjälper! Vi märker som sagt stor skillnad på bara runt 1,5 tsk per dag. Vår BVC sa att för mycket olja också kan störa magen så i mina öron låter 4 tsk nästan mycket.
 
Här har det vart en intensiv dag, väldigt intensiv..
Fick inte ut Havanna alls, samt att det brukar ta ca 30sek att lägga henne vid lunch. Idag tog det 60min... Då Ronja ansåg att skrik, mat och bajsfest endast skulle ske under den tiden Havanna skulle somna. Då blev hon erbjuden allt hon kunde innan.


Tydligen är det inte fören 11 dagar utan bajs för en ammande man bör bli orolig :eek:
Har de inte ont så har jag tom hört att 14 dagar är ok. Tora barnet bajsade en gång i veckan, på lördagar:rofl: och då var det inte särskilt stora mängder, vart tog allt vägen:confused::p
 
När man kommer på knep som är så enkla att man nästan skäms för att man inte provat tidigare... :angel:
Kotten ligger i famnen under middagen och är uppenbart trött och lite gnällig men kan inte somna. Reser mig och går ut i vår mörka hall och börjar gå varv på varv, kotten sover inom 2 minuter.:D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 572
Senast: cewe
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 687
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 428
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 241
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp