Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar 2011

Sv: Vinterföräldrar 2011

Åh, nu har jag hittat en vagn som är perfekt! Utformad annorlunda i sitsen så att även lilla Bella kan sitta bra där i.

Nu ska jag bara få råd med den också.. Suck! Att vagnar ska vara så jävla dyra!
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

VAd är det för vagn?

Kl

Här har vi kommit hem ifrån semestern, där vi bland annat träffade priscilla, mycket trevligt! Väl hemma händer det mycket på en och samma gång, måste barbsäkra hemmet, för lillan är överallt, och så har jag ev hittat drömhästen. Då underlättar det om jag hittar ett jobb, som alltid, så nu är jakten igång!
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Angående vagn, så har vi en Urban jungle och det stör mig så mkt att hon sitter vänd från mig. Vet inte riktigt hur jag ska göra - älskar vagnen i övrigt!

Nu har vi fått kallelse till dietist, ska göra en lista med frågor!
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Kl

Vi har haft dop för Elina :)
Lillskruttan bara skrattade igenom hela ceremonin:D
Så nu heter hon Elina (som betyder ljus, fackla) Sofie (som betyder vis)! Tydligen grekiska namn båda två fick vi veta :)

Annars fortsätter allt i rasande fart! Hon sitter nog snart helt själv, inte långt ifrån att hon ställer sig på alla fyra, hon tar sig framåt för egen maskin krälandes på mage :D
Vad fort det går!
Funderar på att sluta med amningen relativt snart, det är inte längre någon mysstund för oss då hon inte ligger still, det ska sparkas och vridas och grejas hela tiden.. Vi får se hur vi gör..
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Vilka fina bilder det var på er från dopet! Hon är jättesöt!

Här hemma har vi fått barnsäkra, sätta upp grindar och sänka spjälsängen. Svante kryper med turbofart och reser sig upp mot saker och ting så det var liksom inte så mycket att välja på :crazy:
Vi har också fått övergå till sittvagn, vi (farmor :angel:) köpte en Carema (?) som vi är rätt nöjda med. Man kan flytta handtaget så man kan ha dem både mot sig och vända bortåt. Det enda vi kan klaga på är att stötdämpningen inte är så bra, men den är smidig att hantera och han sitter jättebra i den!

Vi var och vaccinerade honom förra veckan och då vägde han 8150gr och var 72 cm lång. Växer fortfarande så det knakar!

Just nu pågår medeltidsveckan här på ön, vi bor i tältläger och det funkar jättebra! Svante är så söt i sina medeltidskläder! Han charmar alla som han träffar på med sitt glada humör :love:

Om en vecka blir han 6 månader, tiden går verkligen fort :eek:
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Jisses, det är en företagsam grabb du har!

*kl*

Här hemma har min lilla nu krypit i en månad, och hon ställer sig mot allt, går utmed möbler och knatar runt med sin läragåvagn, vad sjutton hände?! Numera så sover hon även på mage, vilket gör att när hon vaknar är hon direkt i en fin position för att kunna krypa iväg... Puh! Vi samsover fortfarande, i våran 270 breda säng då lillan vägrar ligga utan min kroppskontakt, och jag klagar inte, tycker det är mysigt. Hon äter numera en hel del fast föda, fast vi ammar också, vissa dagar med och andra mindre, helt vad lilla fröken känner för! Hon säger mamma och pappa (eller mamamama och papapapa emellanåt) men har inte riktigt koll på detta vem som är vem, söta skruttunge :)
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Jösses vilken fart det är på honom!
Elina har inte kommit på hur man kryper än, men det är bara en tidsfråga..
Nu har hon två ggr vänt sig till mage i sömnen och fortsatt sova, förut vaknade hon på en gång. Igår stod hon mer eller mindre på alla fyra i sängen och sov som en stock hahaha, såg för roligt ut :D

En sån vagn var vi på vippen att köpa (lila, SKITSNYGG!) men så fick jag tag på en kronan och det ångrar jag inte för en sekund! Är så sjukt nöjd med den! Tar mig fram ÖVERALLT.
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Hoppas allt är bra med alla vinterbebisar! Här insåg jag precis att lillan snart blir 9 månader, herrejisses, vart tog tiden vägen?! Det har dessutom slagit till en riktig sensommarvärme här i stan, och jag håller på att drunkna i svett... Håller på med en viktpakt med några vänner, så nu himlar ska gravkilona äntligen bort...

Dessutom har vi gjort lite omförändringar i flocken här hemma, lilleman for till en kompis idag och nu är det bra tomt här hemma. Han är där på prov ett tag så får vi se hur det känns, för hennes del och för min del, håll tummarna att vi hittar en lösning som båda är nöjda med, vad nu det blir...
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Jag håller tummarna!

Här är allt okej. På dietistens inrådan så kör vi på med mat igen, medan vi väntar på tid på Lunds sjukhus. Hennes ide var att det kanske kan gå att ta sig förbi det onda och låta tarmarna vänja sig långsamt, och det är ju värt ett försök. Har gått några dagar nu och det onda i magen pendlar litegrann, men det är bättre än vad det varit tidigare i alla fall! Har vi tur så kanske hennes tarmsystem äntligen börjat komma ikapp hennes ålder..
I övrigt så är hon pigg, glad och extremt social just nu. Vill konstant leka, bli underhållen och vara MED på allt :) Sitter stadigt, rullar som en galning men visar inget intresse för att försöka krypa eller ta sig framåt. Hon blir 8 mån imorgon :love: Nästan 7 mån korrigerat. Tiden går fort!

I oktober så gifter vi oss och ska iväg en vecka, så vi hoppas att Bella kanske kan äta lite mat då - så det blir lite lättare för hennes farmor att slippa ha med specialvälling som måste kokas osv jämt. Hennes gammelmorfar kommer också hit då, så hon kommer nog att få mer uppmärksamhet än någonsin :D
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Grattis till giftermålet! :)
Skönt att Bella verkar börja kunna äta mat också :) Håller tummarna att det går åt rätt håll nu.

Inte så aktiv här nu längre, har fastnat i beachtråden på äu :p
Men nu behöver jag lite synpunkter här.
Sista tiden har jag tyckt att min mage verkat svullen till och från.
Mest efter att jag ätit, ibland känns den jättestor. Tycker även att jag känner rörelser ibland, inte ofta men ibland, även det mest efter maten.
Naturligtvis går tankarna då till om jag är gravid (hoppas inte) Har inte känt någonting annat som kan tyda på det, absolut ingenting. De gånger jag varit det förut har jag tydligt märkt av det redan tidigt. Har ju två barn och gjort en abort, och alla dem gångerna har jag haft uvi i början. Verkligen tydligt också.
Men ingenting sådant nu. Inget illamående, inga ömma bröst ingenting.

Hade p plåster ett tag men slutade ganska snabbt med dem.
Fick då mens som varade i tre veckor, mådde inte bra av dem alls så vi valde att köra med kondom ändå. Har haft mens även efter det, var väldigt lite då (men ändock en vecka) men tänkte att det beror väl på att det var så länge förra gången.

Har testat men det visar negativt.
Vi har haft oskyddat sex en gång, tog ett akut p piller dagen efter, fixade p plåster osv. Men orolig blir man ju ändå. Så vad tror ni? Är jag bara nojig eller vad? Har inte gått upp i vikt eller så heller.
Skulle jag nu ha blivit gravid ändå, så tycker jag ändå det är för tidigt för att känna rörelser. Kan man känna sådant i magen utan att vara gravid? Tarmrörelser?

Tilläggas kan också att jag har börjat satsa på att gå ner i vikt.
Så jag har börjat röra mig mycket mer än förut och ändrat om kosten.
Sista tiden har jag dock slarvat en hel del och ätit onyttigt osv. Kanske kan det påverka också?
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Vad skönt, hoppas det går åt rätt väg för henne nu!

Och grattis i förskott till giftermålet, jag har dock fortfarande inte lärt mig att skriva min nya autograf, undra när man gör det eg.

Mirre: Jadu, jag vet inte. Jag skulle tagit ett test till, visar det neg hade jag låtit det vara ett tag och sen ta ett nytt om ingen mens dykt upp.

Och heja, vad duktig du är! Här har jag också börjat med att ta tag i vikten, äntligen ska jag väl säga... Vågar inte ens säga hur många gravkilon jag har kvar att gå ner, och då har jag en del innan graviditeten att ta utav också... Har snart hållit på en vecka och står hittills på -2 kg och -2 cm, sålänge det fortsätter i den riktningen så kan det ju ok...

*kl*

Här har vi lämnat bort lillan över natten... Maken och jag har varit iväg på cruising med rodden och såfort han lämnat den i garaget och putsat lite snabbt på den blir det lite vuxen kvalitetstid...
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Ja får göra det. Hoppas verkligen det visar neg.
Om man bara inte kände sig så uppblåst hela tiden.
Blir ju att man sitter och känner efter hela tiden också, blir smått galen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vinterföräldrar 2011

Måste ju uppdatera lite hur det går för oss också.
Rasmus är 8mån nu och det är fullt ös konstant :D
Sova är överskattat och ingen han vill ägna sig åt.
Han kryper och reser sig mot allt han hittar.

Ställde leksakslådan i dörröppningen och tyckte jag var jättesmart.
Tänkte att då kommer han inte ut. Poff så satt han i lådan istället :D
Isaks fåtölj kunde man visst snabbt klättra upp och ställa sig i. Likaså trappen är han som en vessla uppför. Men vi har grind såklart.

När han ser något spännande så viskar han "ede"
Så han kryper runt viskandes hela dagarna :rofl:
I förrgår sade han sitt första ord som blev mamma :love:
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Kl

Här går allt framåt..
Lilltjejen blir 7 månader om en vecka lite drygt.

Suttit själv har hon gjort sen hon var ca 5 månader. Nu står hon på alla 4 och gungar. Nätterna är fortfarande rätt jobbiga. En bra natt sover hon hos mig och väcker mig 4-5 ggr för att "nappa" lite.:crazy: Annars ammar jag bara 1-2 ggr dagtid och så nätterna. Vi övar som galningar med napp. Hur ska man vänja henne av med nattamningen och att vakna stup i ett. Måste man använda sig av en metod?!

Annars växer hon och är pigg och glad. Hon har fått 4 tänder som hon mer än gärna provar :devil:

Jag har inte orkat ta itu med det här med vikten.. men här om dagen räknade jag ut hur mkt jag gått ner sammanlag. Sen ca 1 v efter vi kom hem från BB har jag gått ner 17 kg :eek: utan att jag egentligen försökt så mycket. Jag väger 5½ kg mindre än vid inskrivningen.. jag har typ 8 kg tills jag är när jag blev gravid m första barnet.

Förresten.. jag har inte fått tillbaka min mens än.. Med sonen fick jag tillbaka den efter 3 mån. Ja ja.. jag är glad så länge jag slipper!
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Angående nattamning så tror jag att det är individuellt. Min lilla somnar mellan 22-24, då ammar jag henne till söms i vår säng. Hon vaknar ibland när vi går och lägger oss (beror på om hon somnar den tidiga tiden, sena tiden så lägger vi oss allihopa samtidigt) och då tuttar hon lite, oftast bara ett par två tre tag innan hon sover igen. Hon tuttar sen oftast vid 6-7 snåret igen, somnar om och vi går upp vid 9. Det händer att vi har nätter när hon väcker mig för att amma flera gånger, men det är ingenting som jag störs utav. Vi samsover, och jag slänger bara ut ett bröst och somnar om, så jag tänker inte ta tag i det i dagsläget utan låta det vara som det är tills jag känner att det är dags för en förändring.

Hursom, det jag ville komma fram till med mitt svammel är att om du känner att det är såpass jobbigt att en strid för att få det att sluta är värt det, ta striden. Hur man nu väljer att ta den det vet jag inte, för jag har det ännu inte så jobbigt att jag tycker att en strid är värd att ta.

Och grattis till vikten! Jag har precis börjat ta tag i mig själv, och det var väl eg på tiden, det är inte bara några blygsamma kilon som ska bort här. Men nu är jag igång iaf, ska bli kul att se hur det ser ut i jul när jag ställer mig på vågen... Haha!
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Svante var likadan med sömnen men nu har jag tröttnat, jag blev ett vrak eftersom jag inte kan somna medan han ammar så jag sov bara en knapp timme i stöten :crazy:

Vi gjorde som så att jag helt enkelt gick ut i vår gäststuga och sov ett par nätter, dels fick jag sova och dels fanns jag inte där att snutta på. Ett tag efter det så åkte vi till mina föräldrar och då sov Svante hos min mamma medan jag och sambon åkte till deras sommarstuga och sov, helt fantastiskt :love:
Efter det har min sambo fått ha "nattvakten" och efter tips från BVC så ger han honom bara lite vatten från flaska när han vaknar, de behöver ingen mat under natten. Det har gått lite upp och ner men på det stora hela har det gått jättebra! I natt somnade han 20.30 och sov till 01 då han fick en liten slurk vatten och somnade om och vaknade igen 03.30 för en liten slurk vatten till. Sedan vaknar han när sambon går upp kl 05.30. Då ammar jag och ibland somnar han om och ibland inte.

Det här verkar funka för oss men ni får testa er fram vad som funkar för er :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
52 572
Senast: eyz
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
973
Senast: Queen
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
425
Senast: VLMF
·
Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
10 268
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp