Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skönt att folk vågar prata om den här omtalade blixt förälskningen!
Direkt när jag fick upp TyraLee i famnen så kände jag en enorm lättnad, att hon hade alla fingrar, tår och skrek som bebisar ska göra.
Men kärleken har uppstått i hemmet, när vi får ögonkontakt, nu när hon försöker le, när hon tittar på mig samtidigt som hon äter, när hon skriker hos pappan och blir omedelbart tyst när hon får komma till mitt bröst ( :D ) och när hon sover sött. Och kärlek känner jag när jag har vart själv i stallet och kommer hem och inser att jag saknat henne. :)

Idag ska vi på julshow på ridklubben! Ska bli riktigt mysigt.
Hon sover nu mer sammanhängande på nätterna, mellan kl 23 - 00 somnar hon och vaknar runt kl 4 - 7. Så himla skönt!
 
Hur känner jag vad som är rumpa och huvud på bebisen? Jag tror min eventuellt har vänt sig med huvudet upp efter att i princip hela graviditeten legat med huvudet nedåt :cautious:
Anledningen är endast att jag tycker den rör sig annorlunda mot tidigare och hickningarna känns högre upp än innan.

v.34 (33+2) är jag i om det har någon betydelse.
 
Hur känner jag vad som är rumpa och huvud på bebisen? Jag tror min eventuellt har vänt sig med huvudet upp efter att i princip hela graviditeten legat med huvudet nedåt :cautious:
Anledningen är endast att jag tycker den rör sig annorlunda mot tidigare och hickningarna känns högre upp än innan.

Jag har tänkt att om man känner mest sparkar uppåt ligger den med huvudet neråt och tvärtom, och det verkar ha stämt med vad barnmorskan har känt när hon klämt på magen :D
 
Hur känner jag vad som är rumpa och huvud på bebisen? Jag tror min eventuellt har vänt sig med huvudet upp efter att i princip hela graviditeten legat med huvudet nedåt :cautious:
Anledningen är endast att jag tycker den rör sig annorlunda mot tidigare och hickningarna känns högre upp än innan.

v.34 (33+2) är jag i om det har någon betydelse.
I båda mina graviditeter har bebisarna vänt sig till säte och sen tillbaka igen sent.

Jag tycker det är svårt att känna när de vänt tillbaka sig. Rent allmänt så har det känts mer tomt högt upp i magen när de lagt sig i säte. Det har liksom varit ett huvud upp och sen tomt. När de sen vänt tillbaka så är det mer hårt samt lite mer diffusa grejer som känts högt upp i magen. Sparkarna kommer mer högre upp och ut i kanten av magen.

Än så länge har din bebis plats att snurra tillbaka runt och de flesta vänder tillbaka sig innan v 38. Det är den info jag fått både av BM och förlossningen. De bebisar som ligger kvar i säte har legat i säte större delen av graviditeten tydligen.

Mvh Miks
 
Tycker det är så svårt att känna, förra gången med första barnet låg i säte och vände sig sedan i v32-33 ovh då blev kontrasten väldigt stor.
Känslan på alla rörelser denna gång är helt annorlunda och det är väl moderkaka i framvägg vs bakvägg och ett lite mer aktivt barn nu. Eller kanske inte mer aktiv bara att jag känner alla rörelser denna gång. Så jag har svårt att jämföra hur det känns när bebisen rör sig.

Men ska jag gå på era beskrivningar så kanske denna bebis ligger fortfarande med huvudet ner men lite mer på sniskan? Den har ju inte sjunkit ner något än utan har stått ganska högt med huvudet.
Det känns som att jag har mest bebis högt i magen iaf, tror jag.
 
Uff, nu har jag börjat svälla upp. Har saknat mina fotknölar sedan i lördags och har fått byta ut vigselringen till en större. :(

Ska åka till simhallen i kväll och simma några längder, har jag tänkt. Mina kollegor påstår att svullnaden kan gå ner efter vistelse i vatten, så jag hoppas att de har rätt :)
 
Nu har våra tvillingar kommit till världen. Natten mellan tors och fredag den 28e november vaknade jag av att vattnet gick. Vi fick åka in till förlossningen som undersökte mig men det visade sig att själva förlossningen inte satt igång. Pga det blev jag inlagd i väntan på att värkarna skulle komma. Det tog 4 dagar. Vid midnatt mellan måndag och tisdag kom värkarna med 3 minuters intervall och tappen var förkortad och jag hade börjat öppna mig. Fick ringa mannen som var hemma och be honom komma och möta mig på förlossningen dit jag rullades. Efter 22 timmars förlossning då värkarna och öppningsskedet stannat av blev det till slut akut kejsarsnitt. Jag var dock beredd på kejsarsnitt då läkarna hela tiden sagt att det var 50 % chans att det skulle bli så.
Då våra bebisar föddes 5 veckor för tidigt och var tillväxthämmade så hamnade vi på neo i en vecka. Nu är vi äntligen hemma men har hemsjukvård då båda måste matas med sond.
Det känns lite overkligt att ha blivit förälder och det blir knappt någon sömn då ena vaknar när den andra precis har somnat men det är jättemysigt trots det.

December
8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet
13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet / Föddes 16/11 - TyraLee, 2930gr, 48,5 cm, kl 19:20.
18/12 - Donnatello, 29 år, andra barnet (2011)
31/12 - Miks, 33år, andra barnet(2009)

Januari
2/1 - SaraXX, andra barnet (2011)
2/1 - Proxygirl, andra barnet (2011)
5/1 - lillajag, två första barnen, tvillingar / Föddes 3/12 - Oliver och Casper 2000 gr/st och 44 cm långa
9/1 - Sorbe, 26 år, första barnet, pojke
26/1- Pinnsky, 26 år, första barnet pojke
25/1 - nagelbitarn,28 år, första barnet
29/1 - Appleflower, andra barnet

Februari
6/2 - westernsuzie, 30 år, andra barnet (2013)
8/2 - skiesabove, 27 år, första barnet
16/2 - Pudsey, 30 år, första barnet en tjej
19/2 - Blåbär, 28, första barnet
21/2 - Thalia, 33 år, andra barnet
 
Nu har våra tvillingar kommit till världen. Natten mellan tors och fredag den 28e november vaknade jag av att vattnet gick. Vi fick åka in till förlossningen som undersökte mig men det visade sig att själva förlossningen inte satt igång. Pga det blev jag inlagd i väntan på att värkarna skulle komma. Det tog 4 dagar. Vid midnatt mellan måndag och tisdag kom värkarna med 3 minuters intervall och tappen var förkortad och jag hade börjat öppna mig. Fick ringa mannen som var hemma och be honom komma och möta mig på förlossningen dit jag rullades. Efter 22 timmars förlossning då värkarna och öppningsskedet stannat av blev det till slut akut kejsarsnitt. Jag var dock beredd på kejsarsnitt då läkarna hela tiden sagt att det var 50 % chans att det skulle bli så.
Då våra bebisar föddes 5 veckor för tidigt och var tillväxthämmade så hamnade vi på neo i en vecka. Nu är vi äntligen hemma men har hemsjukvård då båda måste matas med sond.
Det känns lite overkligt att ha blivit förälder och det blir knappt någon sömn då ena vaknar när den andra precis har somnat men det är jättemysigt trots det.

December
8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet
13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet / Föddes 16/11 - TyraLee, 2930gr, 48,5 cm, kl 19:20.
18/12 - Donnatello, 29 år, andra barnet (2011)
31/12 - Miks, 33år, andra barnet(2009)

Januari
2/1 - SaraXX, andra barnet (2011)
2/1 - Proxygirl, andra barnet (2011)
5/1 - lillajag, två första barnen, tvillingar / Föddes 3/12 - Oliver och Casper 2000 gr/st och 44 cm långa
9/1 - Sorbe, 26 år, första barnet, pojke
26/1- Pinnsky, 26 år, första barnet pojke
25/1 - nagelbitarn,28 år, första barnet
29/1 - Appleflower, andra barnet

Februari
6/2 - westernsuzie, 30 år, andra barnet (2013)
8/2 - skiesabove, 27 år, första barnet
16/2 - Pudsey, 30 år, första barnet en tjej
19/2 - Blåbär, 28, första barnet
21/2 - Thalia, 33 år, andra barnet

Grattis!
 
@lillajag
Stort grattis till din små killar! Verkar som ni fick en tuff förlossning och en tuff start på föräldraskapet! Hoppas ni tar hand om varandra ordentligt!

Mvh Miks
 
Nu har våra tvillingar kommit till världen. Natten mellan tors och fredag den 28e november vaknade jag av att vattnet gick. Vi fick åka in till förlossningen som undersökte mig men det visade sig att själva förlossningen inte satt igång. Pga det blev jag inlagd i väntan på att värkarna skulle komma. Det tog 4 dagar. Vid midnatt mellan måndag och tisdag kom värkarna med 3 minuters intervall och tappen var förkortad och jag hade börjat öppna mig. Fick ringa mannen som var hemma och be honom komma och möta mig på förlossningen dit jag rullades. Efter 22 timmars förlossning då värkarna och öppningsskedet stannat av blev det till slut akut kejsarsnitt. Jag var dock beredd på kejsarsnitt då läkarna hela tiden sagt att det var 50 % chans att det skulle bli så.
Då våra bebisar föddes 5 veckor för tidigt och var tillväxthämmade så hamnade vi på neo i en vecka. Nu är vi äntligen hemma men har hemsjukvård då båda måste matas med sond.
Det känns lite overkligt att ha blivit förälder och det blir knappt någon sömn då ena vaknar när den andra precis har somnat men det är jättemysigt trots det.

December
8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet
13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet / Föddes 16/11 - TyraLee, 2930gr, 48,5 cm, kl 19:20.
18/12 - Donnatello, 29 år, andra barnet (2011)
31/12 - Miks, 33år, andra barnet(2009)

Januari
2/1 - SaraXX, andra barnet (2011)
2/1 - Proxygirl, andra barnet (2011)
5/1 - lillajag, två första barnen, tvillingar / Föddes 3/12 - Oliver och Casper 2000 gr/st och 44 cm långa
9/1 - Sorbe, 26 år, första barnet, pojke
26/1- Pinnsky, 26 år, första barnet pojke
25/1 - nagelbitarn,28 år, första barnet
29/1 - Appleflower, andra barnet

Februari
6/2 - westernsuzie, 30 år, andra barnet (2013)
8/2 - skiesabove, 27 år, första barnet
16/2 - Pudsey, 30 år, första barnet en tjej
19/2 - Blåbär, 28, första barnet
21/2 - Thalia, 33 år, andra barnet

Stort grattis! Skönt att det gick bra och att ni fått komma hem nu, gissar att det är ganska seg väntan på att få komma hem när de föds såpass tidigt.
 
Det låter ganska dramatiskt @lillajag, skönt att det gick bra till slut och att ni verkar må bra allihopa :)

Jag kan meddela att det här med simbassäng = :love:
Så underbart att vara rörlig och lätt en stund. Plus att mina uppsvällda fötter återgick till normal form efter knappt 30 minuter i vattnet. UNDERBART! Ska definitivt åka och bada/simma minst en gång i veckan så länge det bara går.
 
@lillajag Grattis till era små killar :love:


@Blueberry Visst är vatten underbart när man är gravid! Så skönt att känna sig lite smidig och viktlös...:up:


Kl
Här står det fortfarande stilla och det är så jäkla trist att bara vänta... Igår hade jag molande mensvärk typ hela kvällen och det har även kommit nu ikväll..men nu börjar jag tro att det
inte blir nån bebis alls..:(

Vi var på ultraljud idag och han har det hur bra som helst där inne verkar det som, skönt det iofs, men nu får han gärna komma ut..:cool:

Vad kan vi göra här hemma för att dra igång det hela? Öppen för alla förslag just ju...fick tips från BM idag att massera en akupressurpunkt vid ankeln, ska prova det iaf :)
 
Är inte ett dugg avundsjuk på er med era magar :D
Min lilla donna blev en månad idag, blir alldeles fascinerad över hur tidigt man märker av hennes personlighet och vilja. :)
Jag är dock febrig och snorig, TyraLee har sovit på min arm i soffan idag medan jag halv sovit hela dagen. Så mysigt!
 
@lillajag Grattis till era små killar :love:


@Blueberry Visst är vatten underbart när man är gravid! Så skönt att känna sig lite smidig och viktlös...:up:


Kl
Här står det fortfarande stilla och det är så jäkla trist att bara vänta... Igår hade jag molande mensvärk typ hela kvällen och det har även kommit nu ikväll..men nu börjar jag tro att det
inte blir nån bebis alls..:(

Vi var på ultraljud idag och han har det hur bra som helst där inne verkar det som, skönt det iofs, men nu får han gärna komma ut..:cool:

Vad kan vi göra här hemma för att dra igång det hela? Öppen för alla förslag just ju...fick tips från BM idag att massera en akupressurpunkt vid ankeln, ska prova det iaf :)

Åhh vad segt för dig men kul med en uppdatering, har funderat lite på om din bebbe hade tittat ut ännu.

Jag har BF på torsdag så tiden börjar rinna ut här också. Sambon beordrade mig att åka och rida nu på kvällen i hopp om att sätta igång något vi får väl se om det funkar hehe. När är det aktuellt med igångsättning för din del om den inte kommer ut självmant?
 
Åhh vad segt för dig men kul med en uppdatering, har funderat lite på om din bebbe hade tittat ut ännu.

Jag har BF på torsdag så tiden börjar rinna ut här också. Sambon beordrade mig att åka och rida nu på kvällen i hopp om att sätta igång något vi får väl se om det funkar hehe. När är det aktuellt med igångsättning för din del om den inte kommer ut självmant?

Ska ringa Sös på fredag för planering av det, men det lär väl bli på tisdag i så fall, och då lär han väl födas på julafton...vilket jag inte vill..
 
Va hos barnmorskan igår och alla värden såg ok ut. Hon var väldigt nöjd med magmåttet eftersom jag nu ligger rätt normalt till på kurvan (låg jättehögt vid första mätningen så hon började prata om extra ultraljud och glukosbelastning). Bebisen ligger med huvudet neråt men har inte fixerat sig ännu.

Är lite nojig för häromnatten vaknade jag med täta förvärkar som gjorde ONT! Så jag var på vippen att väcka sambon och ringa förlossningen för att åka dit och få stopp på det hela, för jag är ju bara i vecka 33. Tack och lov slutade det efter en stund. Har haft mycket sammandragningar av och till men inga fler som gör ont. Barnmorskan sa att jag ska ringa förlossningen om det blir så igen och att det vore bra om bebisen stannar kvar i magen två veckor till åtminstone.

Nu blir det väl att bebisen snällt stannar kvar och jag går över tiden ett par veckor istället bara för att jag nojar nu :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 514
Senast: Amha
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 929
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var uppe vid sju, kom på att jag glömt ladda permobilen och bokade färdtjänst. När färdtjänstchauffören kom pulsande i 20 cm snö...
Svar
1
· Visningar
481
Senast: IngelaH
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 009
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp