Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Miks och @Blueberry hejja er, ni gör det jättebra och bra att ni delar med er hur ni känner till oss andra.


Idag trotsade jag alla krämpor och tog bussen till stan, känns som allt är minst dubbelt så jobbigt nu, bakfogarna är rätt ok visst dom gör ont men det är hanterbart, framfogen däremot jäklar vad den börjat jävlas, och så har jag börjat för förvärkar/sammandragningar gissar jag på, mensvärk ibland, ont i ryggen, hård mage, tur man har ett vilddjur i magen som påminner om att allt är värt det :love: Nu känner jag mej iaf klar både inför julen och sambons stora dag, julklappar skiter jag i i år, sambon får fixa om han vill. Jag går i ide nu nedbäddad i soffan och kommer fram när det är dax för lillan att komma ut.
 
Skuttar in och lägger mig i lite ;)
Angående det där att kalla sig mamma.
Min dotter är fem veckor och jag är fortfarande cocos.. Min person är inte förändrad eller omdöpt, jag har däremot fått ett barn! Tycker inte det är ett dugg kontigt att kvinnor kallar sig mamma men jag är jag och har varit samma person i 28 år och är inte bekväm med ett namnbyte ;)
 
Idag har jag 50 dagar kvar till BF och känner lite inre stress över det faktumet samt att det dessutom lika väl kan vara allt från 36 till 64 dagar kvar. Varför kan inte alla bebisar bara komma på sin beräknade dag? Hade helt klart varit lättare att planera :angel:

Var på ultraljud i fredags också och fick en viktuppskattning som visade normalstor bebis, en mini avvikelse på -2% mot vad den förväntas väga. Känns bra att veta eftersom magen verkar har stannat i växten så frågan är var bebisen tar plats någonstans?

Har börjat sova sämre, ytligare och kan ligga vaken i timmar. Går fortfarande inte upp på nätterna för att kissa så jag har varit bortskämd med att få sova som en klubbad genom nätterna. Någon som känner igen sig med att sömnen blir ytligare?

Skönt att UL gick bra! :D Min mage känns och ser jätteliten ut på morgonen och tvärtom på kvällarna. ;)

Jag sover också lite sämre. Vaknar lätt och sover väldigt lätt tycker jag.
 
@Miks och @Blueberry hejja er, ni gör det jättebra och bra att ni delar med er hur ni känner till oss andra.


Idag trotsade jag alla krämpor och tog bussen till stan, känns som allt är minst dubbelt så jobbigt nu, bakfogarna är rätt ok visst dom gör ont men det är hanterbart, framfogen däremot jäklar vad den börjat jävlas, och så har jag börjat för förvärkar/sammandragningar gissar jag på, mensvärk ibland, ont i ryggen, hård mage, tur man har ett vilddjur i magen som påminner om att allt är värt det :love: Nu känner jag mej iaf klar både inför julen och sambons stora dag, julklappar skiter jag i i år, sambon får fixa om han vill. Jag går i ide nu nedbäddad i soffan och kommer fram när det är dax för lillan att komma ut.

Hu vad jag känner igen mig. Foglossningen har ju inte direkt blivit bättre av att flytta, framförallt så var det en pärs med 5 dagar utan möbler att sitta på ! (jävla inkompetenta flyttfirma...).
Och nu har jag bytt platta Luleå mot Tromsös alla mördarbackar, blir nästan gråtfärdig av att gå till bussen och det är knappt 800 m :/.

Och som många nämnt, vad knepigt det är att sova, hur man än gör så gör det ont!
Börjar nästan hoppas att den tittar ut lite tidigare, v.37 skulle faktiskt kännas lagom ;).
 
Hu vad jag känner igen mig. Foglossningen har ju inte direkt blivit bättre av att flytta, framförallt så var det en pärs med 5 dagar utan möbler att sitta på ! (jävla inkompetenta flyttfirma...).
Och nu har jag bytt platta Luleå mot Tromsös alla mördarbackar, blir nästan gråtfärdig av att gå till bussen och det är knappt 800 m :/.

Och som många nämnt, vad knepigt det är att sova, hur man än gör så gör det ont!
Börjar nästan hoppas att den tittar ut lite tidigare, v.37 skulle faktiskt kännas lagom ;).

Jag har beställt leverans till runt 4/2 ;)
Jag bor i en dal i Yorkshire så det är bara backar här, tur bussen går utanför dörren, backarna blir nog bra sen när jag ska ut o promenera med vagnen.
Sova går dåligt för mej med, blev lite bättre när jag la ett dubbelvikt täcke på madrassen, men vaknar av ont ändå och så ska man ju upp o kissa, eller så är jag bara vaken vilket är så drygt men bra träning inför komma skall.
 
Jag har beställt leverans till runt 4/2 ;)
Jag bor i en dal i Yorkshire så det är bara backar här, tur bussen går utanför dörren, backarna blir nog bra sen när jag ska ut o promenera med vagnen.
Sova går dåligt för mej med, blev lite bättre när jag la ett dubbelvikt täcke på madrassen, men vaknar av ont ändå och så ska man ju upp o kissa, eller så är jag bara vaken vilket är så drygt men bra träning inför komma skall.

Sant, man får se backarna som ens blivande gym :P
Måste testa att ha ett täcke på madrassen! Har provat det mest i form av kuddar här och där, men täcke har jag missat ^^.
 
Jag smyger in jag också. Angående det där med himlastormande förälskelsen vid första mötet. En vän till mig beskrev det klokt innan min dotter föddes, kärleken kan komma som ett skyfall där och då, eller smygande som ett duggregn. Det ena är inte bättre än det andra.

Själv fick jag duggregnsvarianten, och kan ärligt säga att första 6 månaderna tycker jag är rätt tråkiga. Man känner inte bebisen ännu, får inte så mycket respons och liknande. Men sen, för min del, utan att jag märkt det var ösregnet där även om det tog ett tag. Jag tror att det är viktigt att det inte känns som att man är en sämre förälder om man får duggregnet, utan att allt är lika bra, bara annorlunda. Dessutom hade jag personligen en pers på bb, då kunde jag lämnat bebis till maken och åkt hem och.skämdes enormt över det. När vi väl kom hem (jag kunde inte riktigt tro på,att man bara blev utsläppt, kändes som om jag snott ungen och att dom skulle ändra sig och komma och hämta henne) men hemma kunde jag slappna av mer och då kändes det genast bättre.
 
Skuttar in och lägger mig i lite ;)
Angående det där att kalla sig mamma.
Min dotter är fem veckor och jag är fortfarande cocos.. Min person är inte förändrad eller omdöpt, jag har däremot fått ett barn! Tycker inte det är ett dugg kontigt att kvinnor kallar sig mamma men jag är jag och har varit samma person i 28 år och är inte bekväm med ett namnbyte ;)
För min del var det mer när jag pratade med sonen - var är mamma/pappa? kom till mamma/pappa ect. som var det svåra. Det kändes helfel, för det var lixom inte möjligt att jag hade ett barn. Vi barnvaktade ju bara.... ;)
 
Bebisen stoppad denna gången också. Vi var tvungna att åka in ändå och undersöka livmodertappen och köra en ctg kurva samt ultraljud för att kolla hur hon ligger. Kurvan såg bra ut och tappen än så länge opåverkad. Hon har det trångt där inne men ligger iaf med huvudet neråt. Tror det var vårt 11:e ultraljud!

Just nu kallar de det för väldigt elaka förvärkar. Det värsta är ju att det är svårt att veta om det är riktiga värkar eller förvärkar när de kommer var 3:e minut och håller i sig i 2 minuter eller längre. De gör dessutom väldigt ont. Trickigt! Jag hoppas verkligen inte det ska behöva vara så här tills den 29/12 då vårt planerade kejsarsnitt är bokat!

Nu hoppas jag att det inte spökar igen och att när det kommer igång nästa gång är det bebis på G.

Mvh Miks
Förlåt för en jättedum fråga men om nu förlossningen drar igång innan bokat kejsarsnitt skall du då föda vaginalt? Och hur funkar det för dig i så fall.
 
Förlåt för en jättedum fråga men om nu förlossningen drar igång innan bokat kejsarsnitt skall du då föda vaginalt? Och hur funkar det för dig i så fall.
Ingen dum fråga alls :)
I sånna fall blir det ett "akut" planerat snitt. Jag kommer få frågan om jag vill fortsätta föda vaginalt och säger jag nej så åker vi direkt på operation. Det är ingen som kommer propsa eller hetsa till att fullfölja en vaginal förlossning eftersom jag har ett planerat kejsarsnitt. Känns jättebra faktiskt och en enorm trygghet i hur vi kommit fram till beslutet och hur vi fått påverka hur vi vill ha det!

Mvh Miks
 
Ingen dum fråga alls :)
I sånna fall blir det ett "akut" planerat snitt. Jag kommer få frågan om jag vill fortsätta föda vaginalt och säger jag nej så åker vi direkt på operation. Det är ingen som kommer propsa eller hetsa till att fullfölja en vaginal förlossning eftersom jag har ett planerat kejsarsnitt. Känns jättebra faktiskt och en enorm trygghet i hur vi kommit fram till beslutet och hur vi fått påverka hur vi vill ha det!

Mvh Miks
Det låter ju jättebra! Förstår att det känns väldigt tryggt. Kan ju knappast bli bättre. :up:
 
@vilse det blir ju knepigare när dom blir äldre och som du säger att man benämner sig som mamma. Jag kallde mina föräldrar vid namn trots deras enorma ansträngningar för att jag skulle säga mamna o pappa :D kanske därför jag är lite obekväm med att tituleras mamma..
Här kallar jag mig ff matte :laugh: inte lätt att byta efter flera år som hundägare :D
 
Det tog tid för mig också att känna den där riktiga kärleken till bebisen när den var född. Tog nog upp mot tre månader och kom inte pang bom då heller utan smygde sig på mer och mer.

Första tiden kunde jag själv kalla mig mamma typ "kom så ska mamma byta blöja på dig" jajamän pratade om mig själv i tredje person ;) men jag hajade till så fort någon annan kallade mig mamma. Tog säkert ett år innan jag var bekväm med att någon annan än jag själv kallade mig mamma.
 
Någon som kan rekomendera bra läsning online om förlossningen, de olika stadierna, vad händer i kroppen, vad händer med bebis osv från början till slut mao
 
Någon som kan rekomendera bra läsning online om förlossningen, de olika stadierna, vad händer i kroppen, vad händer med bebis osv från början till slut mao
Den här var hyfsad om förlossning:http://www.akademiska.se/sv/Genvaga...er-forlossningen/Forlossningens-olika-skeden/
Denna var lite mer pratig och inte lika teoretisk om förlossning: http://www.barnsidan.se/forlossning/forlossningens-olika-ansikten.htm

Här var en ok pdf om smärta både under och efter förlossning samt för och nackdelar med de olika smärtlindringar som finns att välja mellan. Även om man inte tänkt sig smärtlindring så tycker jag det är nyttigt att vara påläst så att man vet vad man blir erbjuden och vad man tackar ja eller nej till. http://www.slso.sll.se/upload/Märsta/smärtlindringsdokument.pdf

Lite om första tiden med bebisen:http://www.viforaldrar.se/Forsta-aret/hur-gor-man-20-lugnande-ti
Den här var bra om kvinnans kropp efter förlossningen: http://www.skane.se/sv/Webbplatser/...B-avdelning/Kvinnans-kropp-efter-forlossning/

Mvh Miks
 
Den här var hyfsad om förlossning:http://www.akademiska.se/sv/Genvaga...er-forlossningen/Forlossningens-olika-skeden/
Denna var lite mer pratig och inte lika teoretisk om förlossning: http://www.barnsidan.se/forlossning/forlossningens-olika-ansikten.htm

Här var en ok pdf om smärta både under och efter förlossning samt för och nackdelar med de olika smärtlindringar som finns att välja mellan. Även om man inte tänkt sig smärtlindring så tycker jag det är nyttigt att vara påläst så att man vet vad man blir erbjuden och vad man tackar ja eller nej till. http://www.slso.sll.se/upload/Märsta/smärtlindringsdokument.pdf

Lite om första tiden med bebisen:http://www.viforaldrar.se/Forsta-aret/hur-gor-man-20-lugnande-ti
Den här var bra om kvinnans kropp efter förlossningen: http://www.skane.se/sv/Webbplatser/...B-avdelning/Kvinnans-kropp-efter-forlossning/

Mvh Miks
Tack , det blir massa läsning till veckan :)
 
@vilse det blir ju knepigare när dom blir äldre och som du säger att man benämner sig som mamma. Jag kallde mina föräldrar vid namn trots deras enorma ansträngningar för att jag skulle säga mamna o pappa :D kanske därför jag är lite obekväm med att tituleras mamma..
Här kallar jag mig ff matte :laugh: inte lätt att byta efter flera år som hundägare :D
Haha! Ser framför mig en 3-årig dotter som kallar sin mamma för matte :D

Hade mycket svårt för det där i början jag med. När jag skulle gå hem på havandeskapspenning och säkchefen på jobbet sa "du ska bli MAMMA!" och det kändes så fel. Hon berättade dock om den där kärleken som kanske inte kommer på en gång men som är otroligt stark när den är där.

Öht prata med bebis var svårt. Vad skulle jag säga liksom? Försökte lite tafatt men hon fick mer höra mig i form av sånger, samtal med sambo eller i telefon. Nu däremot håller vi låda båda två, med de ord hon kan och hemma är jag mamma tills språket är mer utvecklat. Hon ligger dock mycket bra till i sin språkutveckling så att det tog en tid innan jag kunde prata ordentligt med henne gjorde inte så mycket ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 507
Senast: Amha
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 926
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var uppe vid sju, kom på att jag glömt ladda permobilen och bokade färdtjänst. När färdtjänstchauffören kom pulsande i 20 cm snö...
Svar
1
· Visningar
481
Senast: IngelaH
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 009
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp