Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Jenka

Trådstartare
Alla bebisar ute och dags för ny tråd!

Januari
12/1 - Festina_Lente, 3:e barnet (1a flickan)
23/1 - _Maria_, 1:a barnet (kön okänt), 28 år, Blekinge
24/1 - sondag, 1:a barnet, 25 år
26/1 - HemligaGardiner, 1a, 22 år Göteborg
30/1 - AnnaKarin, 1:a barnet, pojke

Februari
24/2 - Milosari, 1:a barnet 35 år


Förlösta vintertrådsbebisar!
9/11
(5/12) Flicka, Balahé, 1:a barnet, Skåne
28/11 (1/12) Flicka, Eina, 1:a barnet, Borås
10/12 (11/12) Havanna a.k.a Bönan, YaHilweh, 1:a barnet, Varberg
12/12 (5/12) Pojke, Bluefish, 1:a barnet, Sundsvall
17/12 (3/1) Pojke, Maja_Kandi, 1a barnet, Östersund
30/12 (24/12) Pojke, Lilltess, 1:a barnet, 23 år, Trelleborg
1/1 (4/1) Pojke, Riru, 1:a barnet
15/1 (24/1) Pojke, Positron, 1:a barnet, Halmstad
26/1 (14/1) Joseph - Pojke, Janey, 26 år, 1:a barnet London
31/1 (5/2) Vincent, Pojke, Jenka, 1a barnet, Stockholm
11/2 (7/2) Flicka, Mois, 2:a barnet (namnlös), 31 år, södra Skåne
16/2 (26/2) Flicka, Hjartagna, 2a barnet, 37 år Kungsbacka
20/2 (4/2) Albin, Pojke, Evenstar, 1a barnet, Stockholm
 
Hur kommer ni göra med dop/namngivning?

Dop är helt uteslutet här, jag är varken troende eller med i kyrkan och känner han för att tro på någon form av gud är det ett beslut han själv får ta.
Däremot har jag fått önskemål från annat håll om en namngivningscermoni. Det känns inte jätteviktigt för mig och framförallt så har jag ingen aning om hur en sådan går till?!:confused::o
Men tänker att det kanske vore trevligt med en liten "välkommen till världen"-tillställning. Men har ingen idé alls om upplägg!
 
Hur kommer ni göra med dop/namngivning?

Dop är helt uteslutet här, jag är varken troende eller med i kyrkan och känner han för att tro på någon form av gud är det ett beslut han själv får ta.
Däremot har jag fått önskemål från annat håll om en namngivningscermoni. Det känns inte jätteviktigt för mig och framförallt så har jag ingen aning om hur en sådan går till?!:confused::o
Men tänker att det kanske vore trevligt med en liten "välkommen till världen"-tillställning. Men har ingen idé alls om upplägg!

Precis lika här! Har exakt samma dilemma. :p Funderar på om man skulle hyrt en typ hembygdsgård... I vilken ålder brukar det vara dop?
 
Igår frös jag för övrigt in bröstmjölk för första gången. Liten sov så gott och det var sprängfyllt i ena bröstet, när jag lättade på bhn rann det. :o Så jag googlade lite, fixade i ordning och tog fram ett snapsglas, för jag trodde nog knappt att jag skulle lyckas fylla ett så litet. Men jodå, två snapsglas fyllda helt utan bekymmer! :angel: Det blev fyra iskuber! :) Det var rätt lätt att mjölka ur för hand när det var så fullt så det ska jag fortsätta göra om det blir det igen. Annars verkar tillverkningen mycket bra anpassad till efterfrågan så det blir sällan sådär överfullt numera. :) Kan vara skönt att ha sol backup.
 
Hur kommer ni göra med dop/namngivning?

Dop är helt uteslutet här, jag är varken troende eller med i kyrkan och känner han för att tro på någon form av gud är det ett beslut han själv får ta.
Däremot har jag fått önskemål från annat håll om en namngivningscermoni. Det känns inte jätteviktigt för mig och framförallt så har jag ingen aning om hur en sådan går till?!:confused::o
Men tänker att det kanske vore trevligt med en liten "välkommen till världen"-tillställning. Men har ingen idé alls om upplägg!

Vet inte... Jag vill döpa, sambon vill inte. Någonting ska vi i alla fall ha, om inte dop så någon välkomstfest. Blir väl i sommar. Tror att namngivningar kan ha väldigt olika upplägg.
 
Igår frös jag för övrigt in bröstmjölk för första gången. Liten sov så gott och det var sprängfyllt i ena bröstet, när jag lättade på bhn rann det. :o Så jag googlade lite, fixade i ordning och tog fram ett snapsglas, för jag trodde nog knappt att jag skulle lyckas fylla ett så litet. Men jodå, två snapsglas fyllda helt utan bekymmer! :angel: Det blev fyra iskuber! :) Det var rätt lätt att mjölka ur för hand när det var så fullt så det ska jag fortsätta göra om det blir det igen. Annars verkar tillverkningen mycket bra anpassad till efterfrågan så det blir sällan sådär överfullt numera. :) Kan vara skönt att ha sol backup.

Jag börjar bli väldigt sugen på att pumpa ur och testa ge flaska. Kunna åka iväg själv eller sova lite extra... Handmjölkade lite häromdan när det var fullare än vanligt men bara för att testa i duschen så jag har inte sparat nåt.
 
Alla bebisar ute och dags för ny tråd!

Januari
12/1 - Festina_Lente, 3:e barnet (1a flickan)
23/1 - _Maria_, 1:a barnet (kön okänt), 28 år, Blekinge
24/1 - sondag, 1:a barnet, 25 år
26/1 - HemligaGardiner, 1a, 22 år Göteborg
30/1 - AnnaKarin, 1:a barnet, pojke

Februari
24/2 - Milosari, 1:a barnet 35 år


Förlösta vintertrådsbebisar!
9/11
(5/12) Flicka, Balahé, 1:a barnet, Skåne
28/11 (1/12) Flicka, Eina, 1:a barnet, Borås
10/12 (11/12) Havanna a.k.a Bönan, YaHilweh, 1:a barnet, Varberg
12/12 (5/12) Pojke, Bluefish, 1:a barnet, Sundsvall
17/12 (3/1) Pojke, Maja_Kandi, 1a barnet, Östersund
30/12 (24/12) Pojke, Lilltess, 1:a barnet, 23 år, Trelleborg
1/1 (4/1) Pojke, Riru, 1:a barnet
15/1 (24/1) Pojke, Positron, 1:a barnet, Halmstad
26/1 (14/1) Joseph - Pojke, Janey, 26 år, 1:a barnet London
31/1 (5/2) Vincent, Pojke, Jenka, 1a barnet, Stockholm
11/2 (7/2) Flicka, Mois, 2:a barnet (namnlös), 31 år, södra Skåne
16/2 (26/2) Flicka, Hjartagna, 2a barnet, 37 år Kungsbacka
20/2 (4/2) Albin, Pojke, Evenstar, 1a barnet, Stockholm
Är det någon av de i januari -gänget som kommit ut under annat namn här i tråden eller var har de blivit av? De kan knappast ha gått över till nu, början av mars. Då hade de säkerligen beklagat sig här :p
 
Jag börjar bli väldigt sugen på att pumpa ur och testa ge flaska. Kunna åka iväg själv eller sova lite extra... Handmjölkade lite häromdan när det var fullare än vanligt men bara för att testa i duschen så jag har inte sparat nåt.
Det funkar för mig och några andra i tråden. Så om amningen funkar bra är det väl bara att prova. Lättast är att handmjölka när bebis nyss ätit på andra sidan, utdrivningsreflexen är ju aktiverad då.
 
Är det någon av de i januari -gänget som kommit ut under annat namn här i tråden eller var har de blivit av? De kan knappast ha gått över till nu, början av mars. Då hade de säkerligen beklagat sig här :p

Anar att de glömt bort tråden.

Ja, har tänkt köpa pump men kanske är bra att testa om han tar flaska först ;)
 
Jag börjar bli väldigt sugen på att pumpa ur och testa ge flaska. Kunna åka iväg själv eller sova lite extra... Handmjölkade lite häromdan när det var fullare än vanligt men bara för att testa i duschen så jag har inte sparat nåt.

Jag håller på att fundera på om jag kanske kan börja jobba en dag/vecka. Sambon är så jävulskt trött och det tär nåt otroligt när han kommer hem från jobbet och bara däckar. Brukar gå bra måndag, tisdag men sen dyker han. Hade varit så bra om jag kunde jobba en dag i mitten på veckan så att han kan orka med lite mer, för allas skull. Då passar det bäst när jag jobbar eftermiddagspass, då jobbar jag 11-18. Edvin sover ju 11-16 mest varje dag så det lär ju knappast vara nåt problem då. Eftersom jobbet är bara en km hemifrån skulle de kunna komma upp innan tre (då startar mjölkningen och sen är jag uppbunden tre timmar) så att jag kan mata honom. Skulle det sen bli kris så är det ju bra om det finns i frysen. :) Funkar det bra att ge med flaska kanske de inte ens behöver komma upp innan utan bara mata med flaska när han vaknat självmant. Vi får se... Fortfarande bara på funderings-planet så det lite svamligt åt alla håll.
 
Ni som pumpar och ger i flaska, tar det lång tid att värma mjölken? Antar att ni har vattenbad till detta?
Jag tycker ju att det tar för lång tid att kyla ner kokt vatten till ersättningen och har börjat fundera på att försöka pumpa, men tar det lika lång tid att värma upp kall mjölk som att kyla ner hett vatten så vet jag inte om jag ska besvära mig med det.
 
Vi ska lite huxflux börja babysim i nästa vecka. De hade inga senare terminsstarter och vänta till hösten känns rätt kasst så vi fick hoppa in i gruppen som startade i veckan.
Mamma säl är mycket nöjd över att hon ska få plaska regelbundet! :D
 
Hur kommer ni göra med dop/namngivning?

Dop är helt uteslutet här, jag är varken troende eller med i kyrkan och känner han för att tro på någon form av gud är det ett beslut han själv får ta.
Däremot har jag fått önskemål från annat håll om en namngivningscermoni. Det känns inte jätteviktigt för mig och framförallt så har jag ingen aning om hur en sådan går till?!:confused::o
Men tänker att det kanske vore trevligt med en liten "välkommen till världen"-tillställning. Men har ingen idé alls om upplägg!

Vi kommer ha dop här hemma i huset, jag är inte troende och maken är väl inte direkt troende han heller men det är tradition i släkten och vi ser inte så allvarligt på det här med religionen utan ser det bara som en fin ceremoni, precis som att vi firar jul och påsk utan något religiöst (hoppas jag inte blir halshuggen nu :angel:). Skulle visserligen bara kunna ha namngivning men det känns inte som samma sak på något sätt.
 
Uppdaterad
Januari
12/1 - Festina_Lente, 3:e barnet (1a flickan)
23/1 - _Maria_, 1:a barnet (kön okänt), 28 år, Blekinge
24/1 - sondag, 1:a barnet, 25 år
26/1 - HemligaGardiner, 1a, 22 år Göteborg
30/1 - AnnaKarin, 1:a barnet, pojke


Förlösta vintertrådsbebisar!
9/11
(5/12) Flicka, Balahé, 1:a barnet, Skåne
28/11 (1/12) Flicka, Eina, 1:a barnet, Borås
10/12 (11/12) Havanna a.k.a Bönan, YaHilweh, 1:a barnet, Varberg
12/12 (5/12) Pojke, Bluefish, 1:a barnet, Sundsvall
17/12 (3/1) Pojke, Maja_Kandi, 1a barnet, Östersund
30/12 (24/12) Pojke, Lilltess, 1:a barnet, 23 år, Trelleborg
1/1 (4/1) Pojke, Riru, 1:a barnet
15/1 (24/1) Pojke, Positron, 1:a barnet, Halmstad
26/1 (14/1) Joseph - Pojke, Janey, 26 år, 1:a barnet London
31/1 (5/2) Vincent, Pojke, Jenka, 1a barnet, Stockholm
11/2 (7/2) Flicka, Mois, 2:a barnet (namnlös), 31 år, södra Skåne
16/2 (26/2) Flicka, Hjartagna, 2a barnet, 37 år Kungsbacka
20/2 (4/2) Albin, Pojke, Evenstar, 1a barnet, Stockholm
29/2 (24/2) Pojke, Milosari, 1:a barnet (namnlös), Lund
 
Hur kommer ni göra med dop/namngivning?

Dop är helt uteslutet här, jag är varken troende eller med i kyrkan och känner han för att tro på någon form av gud är det ett beslut han själv får ta.
Däremot har jag fått önskemål från annat håll om en namngivningscermoni. Det känns inte jätteviktigt för mig och framförallt så har jag ingen aning om hur en sådan går till?!:confused::o
Men tänker att det kanske vore trevligt med en liten "välkommen till världen"-tillställning. Men har ingen idé alls om upplägg!
Min sambos familj har haft namngivningsceremonier för alla barnen så vårt lär inte slippa undan. Jag gillar inte dop, tanken på att de små barnen skulle vara syndare innan det får mig lite illamående... Men en cermoni är trevligt och ett bra tillfälle för släkten från respektive sidor att mötas om de inte redan gjort det. De brukar inte göra någon stor grej av det utan har lite mat, man ger presenter och sen håller föräldrarna ett tal där de talar om vad barnet heter och eventuellt varför.
 
Ni som pumpar och ger i flaska, tar det lång tid att värma mjölken? Antar att ni har vattenbad till detta?
Jag tycker ju att det tar för lång tid att kyla ner kokt vatten till ersättningen och har börjat fundera på att försöka pumpa, men tar det lika lång tid att värma upp kall mjölk som att kyla ner hett vatten så vet jag inte om jag ska besvära mig med det.
Vi är så pass hemska att vi faktiskt värmer i micron så det tar inte mer än typ 15 sek (20 sek på 60 ml uppmätte vi tidigare när vi gav på flaska dagligen). Resonerar som så att det hon ev förlorar i immunförsvarshjälp på de få gånger det händer inte spelar så enormt stor roll. Det rör sig inte ens om varje vecka hon får. Ibland blir det klart oftare, men ändå bara något enstaka litet mellanmål i väntan på att jag skall komma hem och amma. Skulle sambon vara själv med henne under längre tid hade jag bett honom värma i vattenbad istället, då hade vi nog fått komplettera med ersättning också.

Ett tips jag läst om hur man får rätt ättemp på ersättningen snabbt är att koka upp vatten och sedan förvara det i kylen. Sedan blandar du det uppkokta och nedkylda vattnet med det nyligen uppkokta till ättemperatur. Har inte provat själv då vi inte gett ersättning sedan första dagarna på BB och då kom personanlen med flaskan, blandat och klart.
 
Hur kommer ni göra med dop/namngivning?

Dop är helt uteslutet här, jag är varken troende eller med i kyrkan och känner han för att tro på någon form av gud är det ett beslut han själv får ta.
Däremot har jag fått önskemål från annat håll om en namngivningscermoni. Det känns inte jätteviktigt för mig och framförallt så har jag ingen aning om hur en sådan går till?!:confused::o
Men tänker att det kanske vore trevligt med en liten "välkommen till världen"-tillställning. Men har ingen idé alls om upplägg!
Här är dop bokat. Det är en tradition i båda våra familjer och då sambon tidigt i vårt förhållande sagt sig vara troende trodde jag att det var viktigt för honom. Nu när vi bokat datum och lokal var det visst inte så viktigt... Eller så är det en ursäkt för att slippa fatta beslut om antal gäster, vilka gäster, vad vi skall bjuda på osv:angel: Sådant lämnar han gärna över till mig oavsett typ av firande.

Man brukar ha dop eller namngivning innan barnet är 6 månader, men man kan döpas oavsett ålder. Namngiving hade jag dock inte velat vänta längre med, det blir ju konstigt att vänta till barnet närmar sig ettårsdagen om man redan vet vad barnet skall heta innan dess. Jag hade nog valt att vara i någons fina trädgård när vädret börjar bli mer pålitligt om vi skulle ha namngivning. Kolla in senaste säsongen av Arvingarna/Arvet/vad den nu hette, den danska serien om en konstnär som gick bort och hennes efterlevande. Där har de en namngivningsceremoni för ett nyfött barn. Där kan du få inspiration om hur du skall göra - eller inte:D Ni som sett det fattar vad jag menar:D
 
Här är dop bokat. Det är en tradition i båda våra familjer och då sambon tidigt i vårt förhållande sagt sig vara troende trodde jag att det var viktigt för honom. Nu när vi bokat datum och lokal var det visst inte så viktigt... Eller så är det en ursäkt för att slippa fatta beslut om antal gäster, vilka gäster, vad vi skall bjuda på osv:angel: Sådant lämnar han gärna över till mig oavsett typ av firande.

Man brukar ha dop eller namngivning innan barnet är 6 månader, men man kan döpas oavsett ålder. Namngiving hade jag dock inte velat vänta längre med, det blir ju konstigt att vänta till barnet närmar sig ettårsdagen om man redan vet vad barnet skall heta innan dess. Jag hade nog valt att vara i någons fina trädgård när vädret börjar bli mer pålitligt om vi skulle ha namngivning. Kolla in senaste säsongen av Arvingarna/Arvet/vad den nu hette, den danska serien om en konstnär som gick bort och hennes efterlevande. Där har de en namngivningsceremoni för ett nyfött barn. Där kan du få inspiration om hur du skall göra - eller inte:D Ni som sett det fattar vad jag menar:D
Haha nu blir jag ju nyfiken på hur den namngivningscermonin gick till, får väl rota rätt på den där serien någon gång :p

Ja om det blir en namngivningscermoni får det vänta tills senare i vår/början på sommaren. Och det låter härligt att använda en fin trädgård! Dessvärre känner jag ingen med en fin trädgård inom rimligt avstånd:down: får se om det finns någon fin hembygdsgård eller liknande att hyra.
 
Haha nu blir jag ju nyfiken på hur den namngivningscermonin gick till, får väl rota rätt på den där serien någon gång :p

Ja om det blir en namngivningscermoni får det vänta tills senare i vår/början på sommaren. Och det låter härligt att använda en fin trädgård! Dessvärre känner jag ingen med en fin trädgård inom rimligt avstånd:down: får se om det finns någon fin hembygdsgård eller liknande att hyra.
Tja i korthet kan jag säga att det röktes en del olagliga sustanser, det var en massa färg inblandat och man tappade barnet i en damm...:D
 
@Maja_Kandi jag funderar också på om jag ska hoppa in och jobba lite helg. Inte riktigt än dock. Mest för rastlöshetens skull men pengar är ju trevligt också.

@Positron kul med babysim! Här verkar de sista börja i april men då är han för liten :(
 

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 455
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 306
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 602
Senast: Rie
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp