Vinterföräldrar 2016/2017 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så kämpigt @supersonic :heart och stackars liten med så ont! Hoppas att ni får svar på vad som spökar.
Finns det inte chokladdryck från Alpro som är ok?

Det här femte utvecklingssprånget är inte att leka med. A är övertygad om att sitter vi inte ihop hela tiden så kommer nog krokodiler och äter upp henne. Somnar hon när vi liggammat kan jag bara glömma att gå därifrån. Då måste hon ha bröstet igen och då sitter jag fast. Tar jag ur så vaknar hon.
Försökt introducera napp och nu tar hon den, men inte istället för mig om hon somnat i sängen. Går jag på toa eller någonstans så skriker hon hysteriskt och skrattar när jag kommer tillbaka.
Somnar hon i sjalen så är det ju också att glömma att hon går att lägga ner.
Och bil eller vagn går ju inte heller. Efter nattning vid 21, 21:30 så vet jag att jag borde sova, men jag brukar gå upp bara för att få röra mig nånting själv... Som jag vill, bara jag. För är lillasyster nöjd någonstans på golvet så bara måste storebror brottas/kramas/busa/blåsa på magen. Svår ålder tre, Kan Själv men ändå så liten ibland.

A tror många är en pojke. Har G kläder kvar. Inte köpt mycket nytt, dels för jag har inte råd. Sen så har vi en del vi ärvt som är från tjejkusinerna. Så G var ju rosa innan, sen fick vi i present mer "killbaby" kläder. Som nu hon har och blir kallad kille.... Medan vi inte bryr oss.. Har dom kläder, är varma och mår bra så :up:
Sen har jag märkt att tjejkläder är oftast mindre i storlek och åtsittande. Så G har ofta pojkkläder från klädvalet just för att han ska kunna röra sig fritt. Har svårt för att sätta på en del Newbietights osv på A också. För det känns så åtsittande. Oftast sprattlar hon runt i bara body på golvet. Eller rompers ;)

Får jag köpa vad jag vill så är jag nog mest för naturfärger. Grå, vit, brun, beige, höst :) gärna enfärgat. Varelse har så fina kläder. Såååå sugen på deras overall i plommon
 
Havremjölk var ju ingen höjdare, eftersmaken är :yuck: och gick inte ens att dölja med O'boy. Jag vill minnas att chokladdrycken är godare så testar den nästa gång. Rismjölk ska tydligen också vara helt ok. Jobbigt när man aldrig behövt bry sig och nu ska titta på ALLT! :arghh:
Jag använder bara vegetabilisk mjölk till bakning, tycker det smakar otroligt vattnigt. Chokladmjölken däremot är som godis, jag kan lätt hälla i mig en på någon dag eller två. :d
Förstår att det är omständigt, men det blir ganska snabbt en ryggmärgsreflex att kolla innehållsförteckningen.
 
Tror E är på väg att sluta äta ersättning. Hon blir verkligen jätte sur när hon får flaskan. Idag åt hon bara 220ml totalt. Resten gröt (en halv portion med en matsked egenplockade blåbär) en bit knäckebröd med smör, fick smaka lite kvarg med blåbär också, typ fem matskedar kyckling och grönsaker från hipp och så 2dl välling innan läggdags. Tycker hon äter bra.. eller?
 
Havremjölk var ju ingen höjdare, eftersmaken är :yuck: och gick inte ens att dölja med O'boy. Jag vill minnas att chokladdrycken är godare så testar den nästa gång. Rismjölk ska tydligen också vara helt ok. Jobbigt när man aldrig behövt bry sig och nu ska titta på ALLT! :arghh:
EXAKT SÅ. Naturell smakar den blä (därför har jag slutat med te), men chokladvarianten från Oatley är det jag lever på just nu. Men bara Oatley som funkar för mig. Och bara choklad.

Jag har läst innehållsförteckningar länge, men blivit helt apatisk när det kommer till mat. Konstant hungrig. Konstant fantasilös. Majonäs i all ära, men jag är helt slut på tanke-energi.
 
Tror E är på väg att sluta äta ersättning. Hon blir verkligen jätte sur när hon får flaskan. Idag åt hon bara 220ml totalt. Resten gröt (en halv portion med en matsked egenplockade blåbär) en bit knäckebröd med smör, fick smaka lite kvarg med blåbär också, typ fem matskedar kyckling och grönsaker från hipp och så 2dl välling innan läggdags. Tycker hon äter bra.. eller?
Har verkligen ingen aning. Lät Knoddrick suga på en stor bit gurka som jag höll i och hade förhöjd puls hela tiden. Ungen var helnöjd.
Vad är egentligen nästa steg liksom, från amning, flaska, gröt och mosat päron/banan...? Mosad mat fattar jag ju, men mer då, som majskrok? Livrädd för att hon ska sätta i halsen. Eller spy igen. Men vill att hon ska få upptäcka mat med egna händer också, mer än bara gröten.
 
Senast ändrad:
Jag använder bara vegetabilisk mjölk till bakning, tycker det smakar otroligt vattnigt. Chokladmjölken däremot är som godis, jag kan lätt hälla i mig en på någon dag eller två. :d
Förstår att det är omständigt, men det blir ganska snabbt en ryggmärgsreflex att kolla innehållsförteckningen.
Här går det en liter om dagen. För det är det enda jag hinner få i mig mellan amningarna på morgonen/natten och det som mättar mest på kvällen.
 
Knoddrick har alla färger. Och både rosa och flickigt och annat mer neutralt.
Köpte en jättefin blå vardagsklänning för några veckor sen. Den har verkligen förvirrat folk. :D
Som redan skrivits i tråden; så länge ungen mår bra så kvittar ju färgerna.
 
Har verkligen ingen aning. Lät Knoddrick suga på en stor bit gurka som jag höll i och hade förhöjd puls hela tiden. Ungen var helnöjd.
Vad är egentligen nästa steg liksom, från amning, flaska, gröt och mosat päron/banan...? Mosad mat fattar jag ju, men mer då, som majskrok? Livrädd för att hon ska sätta i halsen. Eller spy igen. Men vill att hon ska få upptäcka mat med egna händer också, mer än bara gröten.

Jag serverar all mat i hennes matstol. Även pureer. Det blir förbaskat kladdigt men ungen har jätte roligt i alla fall. På morgonen äter hon i gåstolen så att jag kan äta min egen frukost utan förbannad unge. Då kan jag mata henne och äta mina ägg samtidigt.

Sen brukar jag när hon ätit i matstolen ställa stolen i duschen och tvätta ungen i diskhon i köket, beroende på hur mycket "matkrig" som utbrutit. Ibland ser det ut som ett slagfält men ibland lyckas hon äta "fint" :angel:
 
Tror E är på väg att sluta äta ersättning. Hon blir verkligen jätte sur när hon får flaskan. Idag åt hon bara 220ml totalt. Resten gröt (en halv portion med en matsked egenplockade blåbär) en bit knäckebröd med smör, fick smaka lite kvarg med blåbär också, typ fem matskedar kyckling och grönsaker från hipp och så 2dl välling innan läggdags. Tycker hon äter bra.. eller?

Det känns ganska normalt :) en portion brukar jämföras med vad som får plats i barnets kupade hand.
 
Det känns ganska normalt :) en portion brukar jämföras med vad som får plats i barnets kupade hand.

Just de har jag funderat på. Vi gör ju egen mat men köper ibland burkar när vi är på språng. Och de som är tänkt för 8 månader är ju 200g. Även klämmisar (tex Semper) är ju mera än en handflata?
 
Jag serverar all mat i hennes matstol. Även pureer. Det blir förbaskat kladdigt men ungen har jätte roligt i alla fall. På morgonen äter hon i gåstolen så att jag kan äta min egen frukost utan förbannad unge. Då kan jag mata henne och äta mina ägg samtidigt.

Sen brukar jag när hon ätit i matstolen ställa stolen i duschen och tvätta ungen i diskhon i köket, beroende på hur mycket "matkrig" som utbrutit. Ibland ser det ut som ett slagfält men ibland lyckas hon äta "fint" :angel:
Här äts det oxå i matstolen. Igår munpruttade hon gröt över hela stora matbordet - bara tog tag i skeden och siktade på mig. :laugh: :D :love:
 
Just de har jag funderat på. Vi gör ju egen mat men köper ibland burkar när vi är på språng. Och de som är tänkt för 8 månader är ju 200g. Även klämmisar (tex Semper) är ju mera än en handflata?
De har nog inte tänkt det som en portion.
Skulle nog vara svårt eller dyrt att producera en massa olika storlekar.
 
Just de har jag funderat på. Vi gör ju egen mat men köper ibland burkar när vi är på språng. Och de som är tänkt för 8 månader är ju 200g. Även klämmisar (tex Semper) är ju mera än en handflata?
@supersonic Då äter I rejäla portioner. O_o Standard är 1 dl tjock pulvergröt till frukost, sen 1 & 1/2 dl yoghurt med några matskedar 4 sorters gryn till mellanmål.
Cirka 4 iskuber med lagad mat till lunch, vi har provat nöd ge klämmis till lunch en gång och då gick det två.
Sen 1-1 & 1/2 dl fil med en halv banan och ett sviskon.
Middag är lagad mat, runt 6 iskuber.
Sen ska hon prompt ha kvällsgröt drygt en timme senare, då äter hon allt från 2 skedar till 1 dl.
 
Har verkligen ingen aning. Lät Knoddrick suga på en stor bit gurka som jag höll i och hade förhöjd puls hela tiden. Ungen var helnöjd.
Vad är egentligen nästa steg liksom, från amning, flaska, gröt och mosat päron/banan...? Mosad mat fattar jag ju, men mer då, som majskrok? Livrädd för att hon ska sätta i halsen. Eller spy igen. Men vill att hon ska få upptäcka mat med egna händer också, mer än bara gröten.

Har du hört talas om blw? :) om inte, googla så kommer det upp bra info :)
 
@supersonic Då äter I rejäla portioner. O_o Standard är 1 dl tjock pulvergröt till frukost, sen 1 & 1/2 dl yoghurt med några matskedar 4 sorters gryn till mellanmål.
Cirka 4 iskuber med lagad mat till lunch, vi har provat nöd ge klämmis till lunch en gång och då gick det två.
Sen 1-1 & 1/2 dl fil med en halv banan och ett sviskon.
Middag är lagad mat, runt 6 iskuber.
Sen ska hon prompt ha kvällsgröt drygt en timme senare, då äter hon allt från 2 skedar till 1 dl.

Lite som här då. 1dl gröt till frukost. Ca 1 dl lagad mat till lunch. Liten fruktburk till mellanmål. Amning och 1dl rotsaker till middag och så kvällsgröt och amning på det
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 193
Senast: gulakatten
·
Hundavel & Ras I en annan tråd länkade @hundtant till en artikel gällande en ny studie om hundrasers livslängd i UK - tack för det förresten! Här finns...
Svar
11
· Visningar
968
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 600
Senast: orkide
·
  • Artikel
Hästnyheter Under torsdagen tog 4- och 5-åringarna plats på banan i Ermelo, Nederländerna, under den första dagen av fyra på unghäst-VM. För...
Svar
0
· Visningar
241
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp