Vinterföräldrar 2016/2017 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just de har jag funderat på. Vi gör ju egen mat men köper ibland burkar när vi är på språng. Och de som är tänkt för 8 månader är ju 200g. Även klämmisar (tex Semper) är ju mera än en handflata?

@supersonic Då äter I rejäla portioner. O_o Standard är 1 dl tjock pulvergröt till frukost, sen 1 & 1/2 dl yoghurt med några matskedar 4 sorters gryn till mellanmål.
Cirka 4 iskuber med lagad mat till lunch, vi har provat nöd ge klämmis till lunch en gång och då gick det två.
Sen 1-1 & 1/2 dl fil med en halv banan och ett sviskon.
Middag är lagad mat, runt 6 iskuber.
Sen ska hon prompt ha kvällsgröt drygt en timme senare, då äter hon allt från 2 skedar till 1 dl.

Min dotter har alltid ätit mer än sin handflata, fick stränga ord på bvc om det innan vägning men eftersom hon följer sin kurva fint så fick kärring:devil: äta upp sina egna ord. Hade precis bytt bvc eftersom vi flyttat, och henne går jag absolut inte till om jag kan slippa. Har en annan till Lilleman som är såååå bra :love:
 
Här äts det oxå i matstolen. Igår munpruttade hon gröt över hela stora matbordet - bara tog tag i skeden och siktade på mig. :laugh: :D :love:

Haha de där munpruttarna.

Tänkte eftersom du är rädd att hon ska sätta i halsen. Då är väl pureer bäst att erbjuda så länge du inte är helt bekväm med att ge henne större bitar. Hon kan ju ha roligt och utforska det också. E älskar att sitta och analysera kletet mellan fingrarna :angel:

Jag var rädd i början att hon skulle sätta i halsen men det gick över.
 
Lilleman tog förresten sina första "riktiga" kryptag i fredags :nailbiting: 6,5 månad... Han ställer sig dessutom på fötterna när han är på alla fyra så snart tar han väl tag i saker och drar sig upp :nailbiting: storasyster var 7,5 månad när hon började dra sig fram med händerna, jag minns inte hur gammal hon var när hon kröp "på riktigt". Det bästa av allt var att jag fick de första kryptagen på film :love:

Och just det, han kommer upp i sittande och sitter stadigt. Det tog ett par dagar från det att han började sitta tills han kunde själv. Den här grabben kommer nog ge mig en del grå hårstrån känner jag :p
 
Min dotter har alltid ätit mer än sin handflata, fick stränga ord på bvc om det innan vägning men eftersom hon följer sin kurva fint så fick kärring:devil: äta upp sina egna ord. Hade precis bytt bvc eftersom vi flyttat, och henne går jag absolut inte till om jag kan slippa. Har en annan till Lilleman som är såååå bra :love:

Glömde ju skriva att häromdagen satte hon i sig 13 köttbullar och fyra rösti till middag. Jag vet ingen treåring med så stora händer :rofl:
 
Kan inte ni inte berätta hur ni gick vidare från smaksensationerna? Vi har kört på med katrinplommmonpure som jag spätt ut med lite ersättning och det fungerar bra så jag känner att vi är redo att gå vidare, men nu då? Göra samma procedur med andra puréer?
Känner att jag skulle behöva ett strikt schema att förhålla mig till eller något.
 
Kan inte ni inte berätta hur ni gick vidare från smaksensationerna? Vi har kört på med katrinplommmonpure som jag spätt ut med lite ersättning och det fungerar bra så jag känner att vi är redo att gå vidare, men nu då? Göra samma procedur med andra puréer?
Känner att jag skulle behöva ett strikt schema att förhålla mig till eller något.

Första 1-2 veckorna fick cornelis "slick på fingret" från det vi åt, sedan började vi med lite gröt på fm och pure på em. Bara max en tsk. Gröten fick han ont i magen av så vi gjorde uppehåll, nu får han det igen men blandat med katrinplommonpure. De andra pureerna är frukt/grönsakspureer. Vi gör allt själva än så länge. Han är nu uppe i kanske två istärningar pure och knappt lika mkt gröt! När han blir sex månader tänkte vi börja med lite blw :) han får fortfarande smaka på det vi äter och det är godast än så länge :p
 
Första 1-2 veckorna fick cornelis "slick på fingret" från det vi åt, sedan började vi med lite gröt på fm och pure på em. Bara max en tsk. Gröten fick han ont i magen av så vi gjorde uppehåll, nu får han det igen men blandat med katrinplommonpure. De andra pureerna är frukt/grönsakspureer. Vi gör allt själva än så länge. Han är nu uppe i kanske två istärningar pure och knappt lika mkt gröt! När han blir sex månader tänkte vi börja med lite blw :) han får fortfarande smaka på det vi äter och det är godast än så länge :p
Ni ger slick på fingret från "allt" ni själva äter? Kanske inte starkaste chiligrytan det fattar jag men i övrigt? Även om det är salt och så?
 
Ni ger slick på fingret från "allt" ni själva äter? Kanske inte starkaste chiligrytan det fattar jag men i övrigt? Även om det är salt och så?

Japp :) den lilla mängden salt har jag fått lära mig inte är någon fara :)
Så sent som i förrgår fick han smaka på vitlökssås med rätt mkt vitlök i! Vi ger han dock inte slick på fingret av söta saker, vi vill försöka vänta med socker så länge det går!
 
Kan inte ni inte berätta hur ni gick vidare från smaksensationerna? Vi har kört på med katrinplommmonpure som jag spätt ut med lite ersättning och det fungerar bra så jag känner att vi är redo att gå vidare, men nu då? Göra samma procedur med andra puréer?
Känner att jag skulle behöva ett strikt schema att förhålla mig till eller något.

Lilleman smakar på allt vi äter (i princip). Innan han blev så dålig hade vi ökat så han fick ca en matsked puré i samband med amning och ca en matsked gröt på morgonen. Hade vi inte fått problem hade jag bara ökat mängden för varje mål och fasat ut amningen så. Han plockar gärna med smörgåsrån i små bitar men han kan inte riktigt stoppa dem i munnen ännu, de hamnar mest utanför :p
 
Just de har jag funderat på. Vi gör ju egen mat men köper ibland burkar när vi är på språng. Och de som är tänkt för 8 månader är ju 200g. Även klämmisar (tex Semper) är ju mera än en handflata?

Fast det måste ju bero på vad det är för mat också? Barnmatsburkar har ju vatten som första ingrediens. Så då borde det ju vara mer i mängd än om man lagar egen mat utan massa vatten i exempelvis :)
 
Jag gillar hur du tänker! :up: :D Du får kolla upp färdigdeg, eller göra en hög med dagsportioner som får ligga i frysen.


Dadelbollar/chokladbollar med mpfritt smör?
Eller så tänker jag så för att jag är chokladfanatiker :angel:
Det var vad jag gjorde då vi uteslöt mp då G var bäbis.
Sen
 
Lilleman smakar på allt vi äter (i princip). Innan han blev så dålig hade vi ökat så han fick ca en matsked puré i samband med amning och ca en matsked gröt på morgonen. Hade vi inte fått problem hade jag bara ökat mängden för varje mål och fasat ut amningen så. Han plockar gärna med smörgåsrån i små bitar men han kan inte riktigt stoppa dem i munnen ännu, de hamnar mest utanför :p
+ @Fille

Det är så pass lite era får? För jag är med i en grupp på Facebook med andra som har barn i Februari och där får jag känslan av att de slevar i sina en hel portion gröt på morgonen, sen blir det lunch, mellis och gud vet allt. Blev så himla stressad och kände bara att här sitter jag och duttar med lite katrinplommmonpure.
 
+ @Fille

Det är så pass lite era får? För jag är med i en grupp på Facebook med andra som har barn i Februari och där får jag känslan av att de slevar i sina en hel portion gröt på morgonen, sen blir det lunch, mellis och gud vet allt. Blev så himla stressad och kände bara att här sitter jag och duttar med lite katrinplommmonpure.

Ja jag ser ingen anledning att stressa eftersom jag är hemma nästan sex månader till. Nu fick vi dessutom backa tillbaka till amning pga förstoppningen. Ska påbörja puréer försiktigt igen när hans bajseri kommit igång som det ska.
 
Fast det måste ju bero på vad det är för mat också? Barnmatsburkar har ju vatten som första ingrediens. Så då borde det ju vara mer i mängd än om man lagar egen mat utan massa vatten i exempelvis :)

De från Hipp jag har hemma har inget vatten alls i innehållsförteckningen.
 
Ja jag ser ingen anledning att stressa eftersom jag är hemma nästan sex månader till. Nu fick vi dessutom backa tillbaka till amning pga förstoppningen. Ska påbörja puréer försiktigt igen när hans bajseri kommit igång som det ska.
Vad skönt att höra faktiskt. För jag blev verkligen stressad och kände att jag "måste" komma igång med det.
 
Vad skönt att höra faktiskt. För jag blev verkligen stressad och kände att jag "måste" komma igång med det.

Jag blev också stressad när jag var hemma med dottern av de andra i min mammagrupp (inte medvetet från deras sida) när de berättade om sina "schema" med barnen.
"Ja klockan halv åtta går vi upp, åtta äter han en portion gröt, sover 10-11, äter lunch 12" etc etc... Jag hade inga rutiner. Mitt barn vägrade mat och flaska. Ett tag blev jag väldigt stressad över detta men efter lite efterforskningar så lugnade jag mig betydligt och nu med andra struntar jag högaktningsfullt i andras vanor och rutiner såvida jag inte behöver råd eller hjälp såklart. Jag har ingen brådska, jag vänjer hellre in långsamt så att magen och kroppen får vänja sig ordentligt.
 
Jag blev också stressad när jag var hemma med dottern av de andra i min mammagrupp (inte medvetet från deras sida) när de berättade om sina "schema" med barnen.
"Ja klockan halv åtta går vi upp, åtta äter han en portion gröt, sover 10-11, äter lunch 12" etc etc... Jag hade inga rutiner. Mitt barn vägrade mat och flaska. Ett tag blev jag väldigt stressad över detta men efter lite efterforskningar så lugnade jag mig betydligt och nu med andra struntar jag högaktningsfullt i andras vanor och rutiner såvida jag inte behöver råd eller hjälp såklart. Jag har ingen brådska, jag vänjer hellre in långsamt så att magen och kroppen får vänja sig ordentligt.
Ja exakt så är det i den gruppen också. Men då kan jag ändå chilla lite och göra som ni gör. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 186
Senast: gulakatten
·
Hundavel & Ras I en annan tråd länkade @hundtant till en artikel gällande en ny studie om hundrasers livslängd i UK - tack för det förresten! Här finns...
Svar
11
· Visningar
968
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 598
Senast: orkide
·
  • Artikel
Hästnyheter Under torsdagen tog 4- och 5-åringarna plats på banan i Ermelo, Nederländerna, under den första dagen av fyra på unghäst-VM. För...
Svar
0
· Visningar
239
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp