Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här får sängen/sömnen bli som det blir. Sonen vägrade egen säng innan han var nästan ett. Hade både spjälsäng och babynest färdigt men han skulle bara sova på eller tätt mot en. Inte ens babynest bredvid en i sängen fungerade :p Så vi låg mest på sidan vända mot varandra. Försökte ibland få honom att sova på rygg, men oftast ville han inte det. Han har alltid varit viljestark :p Det var i och för sig smidigt med amningen på natten, bara att stoppa in bröstet och sova vidare :angel::D

Hehe, ja, så kan det ju också bli. Jag vill också ha bebisen väldigt nära så att det blir smidigt, men samtidigt är jag lite rädd att han ska få täcket över ansiktet och så vidare?? :nailbiting: Jag sover med jättetjockt duntäcke. :D
 
Det är sån vi tänker oss också, men osäker på om jag ska köpa en bara för bebis eller som kan göras större sen?
De som säljs som färdiga bedside cribs är väl något mindre än vanliga spjälsängar? Så den kanske de inte kan använda så länge? Jag har knappt koll på utbudet... vi fick ärva en enkel modell av spjälsäng och mannen fixar förstärkning i form av av vinkeljärn så att den är stabil även utan ena långsidan.
Jag är för snål/miljömedveten att köpa såna grejer nytt.

Från 6 månaders ålder fram till dryga året sov sonen i vår säng, han kunde inte sova själv och efter det fick han en 120-madrass på golvet.

Man får nog göra det som passar sin egen familj bäst och inte vara rädd för att komplettera när man vet hur det faktiska behovet ser ut.
 
Hehe, ja, så kan det ju också bli. Jag vill också ha bebisen väldigt nära så att det blir smidigt, men samtidigt är jag lite rädd att han ska få täcket över ansiktet och så vidare?? :nailbiting: Jag sover med jättetjockt duntäcke. :D
Jag var tokvarm första månaderna när jag ammade... kunde knappt sova med täcke utan körde bara på en tunn pyjamas så att jag inte blev kall när jag var uppe och sprang på nätterna (fick lätt mjölkstockning)
 
Jag drömde om bebis inatt igen. Nu föddes hon (!!) ut 26/12. Jag hoppas ju verkligen att bebis inte ska komma förrän 2018, vilket inte känns helt osannolikt med tanke på att bf är 11/2. :angel: Men jag undrar vad det betyder att jag drömmer att det är en tjej hela tiden när vi vet att det är en pojke som ligger där inne? O_o

Det har faktiskt hänt ett par stycken i min bekantskap att det kommit ut ett barn av annat kön än vad som sagts innan :D
 
Vad har ni planerat att era bebisar ska sova i? Jag skulle gärna ha bebisen i sängen i ett baby nest men mannen vill helst att han sover i egen säng (det är ju lite trångt hos oss som ni vet med två vuxna, en hund och en 11-åring :D). Tänker att det då får bli en någon typ av "bedside crib", dvs med öppning mot mig så att det enkelt går att hasa över honom för amning på natten. Men är det lika bra att slå till på en säng som går att göra om till en växasäng då?

Här kommer hon få sova till en början i babynest men i egen säng som står bredvid vår. Dottern sov mellan oss första veckan och jag sov inte en blund. Var livrädd för att rulla över eller att sambon skulle göra det. Han vaknar inte av det.
Så för att jag skulle få någon sömn fick hon sova i spjälsängen bredvid. Men sedan ammade inte jag så länge och fick aldrig till att liggamma.

Jag hade nog kört på en vanlig spjälsäng som går att ta bort ena sidan på. Vår går det tyvärr inte på, vilket är lite surt.
Dottern fick sin växasäng för inte så länge sedan och hon fyller 2år nu.
 
Sambon fotade medan sköterskorna tog hand om henne nu på kvällen. (Såg nu att det blev typ identiskt med texten ovanför, skyller på hög dos morfin).
Liten, men alltid nåt i alla fall
23376132_1949637328398231_4626937018956643195_n.jpg

Så söt! Åh, tänk att jag har en sådan liten inuti mig just nu.:love: Hoppas allt går fortsatt bra för er!
 
Hehe, ja, så kan det ju också bli. Jag vill också ha bebisen väldigt nära så att det blir smidigt, men samtidigt är jag lite rädd att han ska få täcket över ansiktet och så vidare?? :nailbiting: Jag sover med jättetjockt duntäcke. :D

Här sover vi med tunt sommartäcke och vidöppet fönster, även vid minusgrader utomhus och jag svettas floder var natt :p
Sambon tycker att det är lite kallt, men det är jag som sover närmst fönstret så han väljer att inte klaga. Han klagar mest på Eleonore som vi delar säng med nu (gravidkudde modell enorm). Hon tar visst bort det mysiga i att ligga nära :angel:
han frågade om han fick installera en flashlight i henne i dagarna :rofl::rofl::rofl:
 
Vad har ni planerat att era bebisar ska sova i? Jag skulle gärna ha bebisen i sängen i ett baby nest men mannen vill helst att han sover i egen säng (det är ju lite trångt hos oss som ni vet med två vuxna, en hund och en 11-åring :D). Tänker att det då får bli en någon typ av "bedside crib", dvs med öppning mot mig så att det enkelt går att hasa över honom för amning på natten. Men är det lika bra att slå till på en säng som går att göra om till en växasäng då?

Vi tänkte köpa en Troll bedside crib som är lätt att få ner barnet i när man ammat/matat utan att anstränga ryggen, den kommer storleksmässigt hålla i åtminstone 1 år sedan får vi sälja den och skaffa spjälsäng. Men vi kommer nog få ett babynest i present och det kommer säkert användas också i sängen. Vi får se vad hon tycker mest om!

Inatt drömde jag hur jag höll vår flicka och ammade henne. Verkade fullt naturligt, som att kroppen vet exakt vad som är på gång och hur jag ska göra. Får se om det går lika lätt i verkligheten sedan!
 
Här sover vi med tunt sommartäcke och vidöppet fönster, även vid minusgrader utomhus och jag svettas floder var natt :p
Sambon tycker att det är lite kallt, men det är jag som sover närmst fönstret så han väljer att inte klaga. Han klagar mest på Eleonore som vi delar säng med nu (gravidkudde modell enorm). Hon tar visst bort det mysiga i att ligga nära :angel:
han frågade om han fick installera en flashlight i henne i dagarna :rofl::rofl::rofl:
Du menar en fleshlight?:rofl::rofl::rofl::rofl::laugh::laugh:
 
Vilket kön var det som var sagt då? Jag har förstått det som att om man sett att det är en pojke så är det sannolikt så!

Jag minns faktiskt inte. Det är 3-4 år sen och det är inga jag umgås med. Men efter att själv ha sett hur det ser ut på ul om det är en pojke så är jag tveksam till om det skulle kunna misstas för flicka.
Å andra sidan sa bm på förlossningen "ska pappa titta vad det är för kön?" Varpå jag svarade att vi visste att det var en pojke, men då sa bm att det kan bli tokigt ibland på ul. Nu var det en pojke vi hade, som sagt syntes det väldigt tydligt på ul :D
 
Så söt! Åh, tänk att jag har en sådan liten inuti mig just nu.:love: Hoppas allt går fortsatt bra för er!
Precis min tanke, att ni är flera som faktiskt innehåller en sån här liten krabat av ungefär samma storlek och utveckling. Jag blev nästan imponerad av storleken, att hon inte var mindre än så. Hur har den stora spratteldockan fått plats i en mage som knappt synts liksom?

Vi får byta avdelning så snart jag ätit lunch. Har varit uppe och stått lite, men är väldigt yr och svimfärdig, skulle gissa på att det till stor del beror pga jag ätit och druckit dåligt pga lång fasta innan operationen, och sen den relativt stora blodförlusten ovanpå det. Men det tar sig framåt i alla fall.
 
Precis min tanke, att ni är flera som faktiskt innehåller en sån här liten krabat av ungefär samma storlek och utveckling. Jag blev nästan imponerad av storleken, att hon inte var mindre än så. Hur har den stora spratteldockan fått plats i en mage som knappt synts liksom?

Vi får byta avdelning så snart jag ätit lunch. Har varit uppe och stått lite, men är väldigt yr och svimfärdig, skulle gissa på att det till stor del beror pga jag ätit och druckit dåligt pga lång fasta innan operationen, och sen den relativt stora blodförlusten ovanpå det. Men det tar sig framåt i alla fall.

Håller med om att det är fascinerande, på något sätt är det så lätt att råka tänka sig att bebisen fortfarande är pyttepyttig inne i magen, även i rätt stora magar! Å andra sidan kanske det bara är min oförmåga till logiskt tänkande i frågan som spökar :cautious: - minns när vi gjorde en ultraljudsundersökning på sonen och det visade sig att det som mättes var 0,2 mm i diameter - först då insåg jag att min mentala bild av storleken snarare var typ tjockleken av mitt lillfinger vilket varje person med någon som helt förmåga till rimlighetsbedömning skulle kunnat ha uteslutit rakt av :o.


Härligt att höra att det går åt rätt håll för dig! Hoppas det blir något gott till lunch :)
 
Precis min tanke, att ni är flera som faktiskt innehåller en sån här liten krabat av ungefär samma storlek och utveckling. Jag blev nästan imponerad av storleken, att hon inte var mindre än så. Hur har den stora spratteldockan fått plats i en mage som knappt synts liksom?

Vi får byta avdelning så snart jag ätit lunch. Har varit uppe och stått lite, men är väldigt yr och svimfärdig, skulle gissa på att det till stor del beror pga jag ätit och druckit dåligt pga lång fasta innan operationen, och sen den relativt stora blodförlusten ovanpå det. Men det tar sig framåt i alla fall.
Stort grattis cili! Så otroligt fin hon är! :love: Och vad otroligt duktigt av henne att bara behöva C-pap fast att hon är född så mkt för tidigt! Att hon inte behöver ligga i respirator är ju helt otroligt och fantastiskt skönt både för er och för henne! Nu kommer ni kunna få en helt annan kontakt med henne. Jag skickar all styrka till dig och din partner inför den period som ni har framför er. Jag hoppas innerligt att det kommer fortsätta gå så bra för er! :heart

Sen är det skrämmande så lik din situation är den jag hade 2015. Min okända infektion gick dock upp ännu högre i värde de första dagarna efter snittet innan det vände (men jag hade även HF och en dunderförkylning). Så även jag rullades i sjuksäng in på neo för första mötet. Men jag hoppas att det vänder snabbt för dig. Och ja, att stå och så småningom gå utan bekymmer tog det ett bra tag innan man kunde. Jag minns hur jag, när jag väl kunde och fick börja gå själv, fick sätta mig ner och pausa flera ggr på vägen ner till neo-iva. Din historia och din bild slänger mig tillbaka i tiden. Jag förstår så väl vad ni går igenom just nu.

Stor kram och grattis igen! :heart
 
Vi tänkte köpa en Troll bedside crib som är lätt att få ner barnet i när man ammat/matat utan att anstränga ryggen, den kommer storleksmässigt hålla i åtminstone 1 år sedan får vi sälja den och skaffa spjälsäng. Men vi kommer nog få ett babynest i present och det kommer säkert användas också i sängen. Vi får se vad hon tycker mest om!

Inatt drömde jag hur jag höll vår flicka och ammade henne. Verkade fullt naturligt, som att kroppen vet exakt vad som är på gång och hur jag ska göra. Får se om det går lika lätt i verkligheten sedan!

Har också drömt det flera gånger och det känns så naturligt i drömmen. Men å andra sidan är allt i mina drömmar kring bebisen för bra för att vara sant, så jag är inställd på att det kanske inte riktigt blir så enkelt när det är dags. :cool:
 
Precis min tanke, att ni är flera som faktiskt innehåller en sån här liten krabat av ungefär samma storlek och utveckling. Jag blev nästan imponerad av storleken, att hon inte var mindre än så. Hur har den stora spratteldockan fått plats i en mage som knappt synts liksom?

Det är jättehäftigt! vår lillskrutt ska enligt vårdguiden vara ungefär 39 cm nu. När mannen höll upp det på en måttstock imorse kändes det helt sjukt. Inte konstigt att det känns när han buffar omkring där inne! :angel:
 
Stort grattis cili! Så otroligt fin hon är! :love: Och vad otroligt duktigt av henne att bara behöva C-pap fast att hon är född så mkt för tidigt! Att hon inte behöver ligga i respirator är ju helt otroligt och fantastiskt skönt både för er och för henne! Nu kommer ni kunna få en helt annan kontakt med henne. Jag skickar all styrka till dig och din partner inför den period som ni har framför er. Jag hoppas innerligt att det kommer fortsätta gå så bra för er! :heart

Sen är det skrämmande så lik din situation är den jag hade 2015. Min okända infektion gick dock upp ännu högre i värde de första dagarna efter snittet innan det vände (men jag hade även HF och en dunderförkylning). Så även jag rullades i sjuksäng in på neo för första mötet. Men jag hoppas att det vänder snabbt för dig. Och ja, att stå och så småningom gå utan bekymmer tog det ett bra tag innan man kunde. Jag minns hur jag, när jag väl kunde och fick börja gå själv, fick sätta mig ner och pausa flera ggr på vägen ner till neo-iva. Din historia och din bild slänger mig tillbaka i tiden. Jag förstår så väl vad ni går igenom just nu.

Stor kram och grattis igen! :heart
Och jag har varit så himla orolig för lungorna, men dom verkar fungera bra. Sen kan hon ju förstås hamna i respirator ändå, man vet ju inte vad det väntar för bakslag framöver.

Men nu har hon egen försäkring fixad och klar. Och gravidförsäkringen betalar ut löpande för både min och hennes sjukhusvistelse. Himla glad att jag valde en betalvariant!
 
Det är jättehäftigt! vår lillskrutt ska enligt vårdguiden vara ungefär 39 cm nu. När mannen höll upp det på en måttstock imorse kändes det helt sjukt. Inte konstigt att det känns när han buffar omkring där inne! :angel:

Haha jag har också så svårt att greppa att de är så stora nu :nailbiting: Pratade med sambon igår om det och han var tio veckor för tidigt född och vägde 2,5 kg. Jag är i v.29, inte så långt ifrån med andra ord O_o Som du säger, inte konstigt att det känns när de bökar runt.
 
Jag har så svårt att ta in att om typ 10-12 veckor är den lille här. Känns som flera år bort i tiden men om jag tänker 10-12 veckor bakåt i tiden känns det som typ igår :nailbiting: Veckorna går så FORT! :eek:

Kläder, babyskydd och spjälsäng (ska stå bredvid sängen som ett bedsidecrib är tanken) är fixat tack vare svägerskan som skickat hit grejer och att vi haft en del kvar från storebror. Vagn har vi köpt.

Men sen då? Är det dags och börja fixa det resterande? Vad är det resterande? O_o
Bas till bilen, skötbord (vi har ett man kan sätta över badkaret men toaletten är så liten och har inte plats för prylar och pinaler) eh?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
10 304
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 178
Senast: Zpunk
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
875
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 015
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovlera
  • Uppdateringstråd
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp