Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är jättehäftigt! vår lillskrutt ska enligt vårdguiden vara ungefär 39 cm nu. När mannen höll upp det på en måttstock imorse kändes det helt sjukt. Inte konstigt att det känns när han buffar omkring där inne! :angel:

Tur att de ligger ganska ihopvikta :D. Jag sydde en docka efter sonens födelsemått sommaren efter att han föddes, så jag kan fingra på den nu och föreställa mig storleken på bebisen i magen som snart är jämngammal :D
 
Och jag har varit så himla orolig för lungorna, men dom verkar fungera bra. Sen kan hon ju förstås hamna i respirator ändå, man vet ju inte vad det väntar för bakslag framöver.

Men nu har hon egen försäkring fixad och klar. Och gravidförsäkringen betalar ut löpande för både min och hennes sjukhusvistelse. Himla glad att jag valde en betalvariant!

Så bra att hon fick försäkras med en gång! Vi fick vänta 6 månader innan de ville prova vår ansökan men då hade vi inte heller hunnit ordna med någon gravidförsäkring innan vi åkte in, antar att det är det som gör skillnaden!
 
Jag har så svårt att ta in att om typ 10-12 veckor är den lille här. Känns som flera år bort i tiden men om jag tänker 10-12 veckor bakåt i tiden känns det som typ igår :nailbiting: Veckorna går så FORT! :eek:

Kläder, babyskydd och spjälsäng (ska stå bredvid sängen som ett bedsidecrib är tanken) är fixat tack vare svägerskan som skickat hit grejer och att vi haft en del kvar från storebror. Vagn har vi köpt.

Men sen då? Är det dags och börja fixa det resterande? Vad är det resterande? O_o
Bas till bilen, skötbord (vi har ett man kan sätta över badkaret men toaletten är så liten och har inte plats för prylar och pinaler) eh?

Resterande =

53474-4-4358000_2850.jpg


:p
 
Vi tänkte köpa en Troll bedside crib som är lätt att få ner barnet i när man ammat/matat utan att anstränga ryggen, den kommer storleksmässigt hålla i åtminstone 1 år sedan får vi sälja den och skaffa spjälsäng. Men vi kommer nog få ett babynest i present och det kommer säkert användas också i sängen. Vi får se vad hon tycker mest om!

Inatt drömde jag hur jag höll vår flicka och ammade henne. Verkade fullt naturligt, som att kroppen vet exakt vad som är på gång och hur jag ska göra. Får se om det går lika lätt i verkligheten sedan!

Ska man använda bedside crib efter att barnet kan sitta får man nog klämma in det mellan sängen och väggen eller ngt. Sidorna är ju låga så när barnen blir mer rörliga är de inte jättesäkra.

Vi köpteTroll crib när storebror var liten av enkla anledningen att det var det enda som fick plats i sovrummet i lägenheten vi borde då. Men har man plats hade jag valt en vanlig spjälsäng där mankan ta bort ena sidan. Blir längre användningstid då :)
 
Så bra att hon fick försäkras med en gång! Vi fick vänta 6 månader innan de ville prova vår ansökan men då hade vi inte heller hunnit ordna med någon gravidförsäkring innan vi åkte in, antar att det är det som gör skillnaden!

Måste vara gravid försäkring som är skillnaden. För det rekommenderas att ordna en barnförsäkring i stort sett samma dag som bebis föds. För att slippa undantag
 
Måste vara gravid försäkring som är skillnaden. För det rekommenderas att ordna en barnförsäkring i stort sett samma dag som bebis föds. För att slippa undantag
Vi ringde redan igår kväll för att försöka teckna försäkringen, men då var personnumret så pass nytt att dom inte fick fram det i sina system. Vore ju himla surt att gå miste om ersättning för att man skjuter på något som ändå ska fixas, så jag har redan från dag ett här på sjukhuset sagt till sambon att han måste ringa angående försäkring så snart personnumret lämnats över om det blir tidig förlossning (räknade inte med att själv vara vid tillräckliga sinnens bruk ;) )
 
Om någon vill ha lite tidsfördriv kan jag rekommendera de två avsnitten med barnmorskan Jane som förlossningspodden släppt! (handlar främst om amning)

Jag hade i mitt tycke en problemfri och lätt anning med sonen men det var en hel del som jag önskar att jag ändå hade fått höra innan, som säkert hade hjälpt ytterligare.
Ett exempel som jag minns så tydligt var när jag satt och ammade på bb kanske ett dygn efter att han var född. Jag hade honom sittandes upprätt i knät och jag tyckte det kändes väldigt bra, blev ju ingen belastning på axlar och så och han hade ett fint tag. In kommer en barnmorska som genast kommenterade att det var en udda amningsposition och jag (nyförlöst och hormonell) fick känslan av att det jag gjorde var fel och förbjudet så efter det blev det mer traditionella amningspositioner. Hade varit gött med lite stöttning där, det hade min rygg och axlar varit tacksamma för;)
 
Vad har ni planerat att era bebisar ska sova i? Jag skulle gärna ha bebisen i sängen i ett baby nest men mannen vill helst att han sover i egen säng (det är ju lite trångt hos oss som ni vet med två vuxna, en hund och en 11-åring :D). Tänker att det då får bli en någon typ av "bedside crib", dvs med öppning mot mig så att det enkelt går att hasa över honom för amning på natten. Men är det lika bra att slå till på en säng som går att göra om till en växasäng då?

Vi har en Gulliver från Ikea. Går att ta av en sida så som bedside crib men i spjälsäng storlek. Sen vanligt spjälsäng och sen även med möjlighet till juniorsäng med sidan av på låg nivå. Dock ingen växafunktion men då får han fullstor sen.
 
Det är väldigt olika från fall till fall.
Mvh. har bråkat mycket med folksam om just det.
Jag har Folksam till både mig själv, djur, graviditet och nu barn. Har aldrig haft problem med dom angående att få ut ersättning (och då har det ändå varit en hel del sånna resor det senaste året). Behöver inte ens skicka in något läkarintyg angående sjukhusinläggningen, första utbetalningen är redan på gång :bow:
 
Ska man använda bedside crib efter att barnet kan sitta får man nog klämma in det mellan sängen och väggen eller ngt. Sidorna är ju låga så när barnen blir mer rörliga är de inte jättesäkra.

Vi köpteTroll crib när storebror var liten av enkla anledningen att det var det enda som fick plats i sovrummet i lägenheten vi borde då. Men har man plats hade jag valt en vanlig spjälsäng där mankan ta bort ena sidan. Blir längre användningstid då :)

Ah, tack för tipset! Tänkte inte att det fanns spjälsängar man kunde montera bort sidan på. :idea: Då får det faktiskt bli en sådan.
 
Idag var det nytt bm-besök. Kotten fortsätter leverera hjärtljud och missnöjda sparkar när hon trycker dopplern mot magen :D och mina värden fortsätter ligga "i mitten" på i princip allt, så hon var nöjd.

Nu ikväll har jag dock fått ruskigt ont i ryggen och magen :meh: som en blandning mellan mensvärk, ryggskott och att vara lite förstoppad... Kan det vara typ förvärkar? Har så himla svårt att koppla känslan till begreppen, så att säga. Men skönt är det inte iallafall... :down:
 
Vad har ni planerat att era bebisar ska sova i? Jag skulle gärna ha bebisen i sängen i ett baby nest men mannen vill helst att han sover i egen säng (det är ju lite trångt hos oss som ni vet med två vuxna, en hund och en 11-åring :D). Tänker att det då får bli en någon typ av "bedside crib", dvs med öppning mot mig så att det enkelt går att hasa över honom för amning på natten. Men är det lika bra att slå till på en säng som går att göra om till en växasäng då?
Vi har köpt en mindre bedside crib, får se om barnet vill använda det :p Övervägde spjälsäng med borttagen sida, men eftersom de vi sett inte är anpassade till att ha borttagen sida i högt läge kändes det säkrare att köpa en som var gjord för det.
 
Vad har ni planerat att era bebisar ska sova i? Jag skulle gärna ha bebisen i sängen i ett baby nest men mannen vill helst att han sover i egen säng (det är ju lite trångt hos oss som ni vet med två vuxna, en hund och en 11-åring :D). Tänker att det då får bli en någon typ av "bedside crib", dvs med öppning mot mig så att det enkelt går att hasa över honom för amning på natten. Men är det lika bra att slå till på en säng som går att göra om till en växasäng då?
Jag är lite inne på bedside crib också, beroende på om vi kan anpassa/modifiera spjälsängen vi ska ha. Men jag har inga jättetydliga tankar på sovander utan känner mig mer öppen för att testa det som funkar.
 
Här blir det en bedside crib till en början, mest för att jag tror det blir väldigt tajt med en spjälsäng på min sida sängen och känns ju smidigast att ha närmast mig om amningen funkar :) när det senare är dags för spjälsäng hamnar den nog vid fotändan tror jag, men vi får se.. bör ju gå att ha bedside crib till ca 6 mån utan problem har jag hört iaf.

Sen kanske det händer att bebis sover i banynestet mellan oss nån gång :love: ...om det funkar, har ju en vovve i sängen med som helst ska ligga nära matte också.
 
Klockan 14.00 ska jag in på samtal med Aurora. Är lite nervös för att inte få igenom ett snitt. Men ser samtidigt inga problem med att jag skulle få ett.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
10 076
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: Zpunk
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
826
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp