Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det gick bra, först frågade sköterskan hur jag upplevde den förra FL och började sedan fråga mer om tider, som jag såklart inte hade koll på.
Hon hade inte läst min journal innan, med flit för att hon ville höra mina tankar kring den tidigare förlossningen först. Vi gick sedan in och kollade när den aktiva fasen började osv. och det först hon sa var med "oj", tittade i 20 sek och sa sedan, vi stänger ned det här igen.

Fick då förklarat för mig att min oro att få en likadan FL är fullt befogade för jag hade tydligen inget normalt förlopp senast. Utan ett långt, utdraget och smärtsamt förlopp. Att jag har all rätt att känna obehag för att få samma känsla igen. Samt att hon förstod min panik och stress inför det.
Kändes verkligen som hon lyssnade på mig. Jag har en tid bokad till läkare den 28/11 för att få besked (tydligen den vägen man måste gå).
Hon tror att läkaren kommer föreslå en förlossningsplan, men även att snitt inte bör vara några problem alls. Men självklart kunde hon inte lova något, utan det är ett läkarbeslut.
Och i förlossningsplanen är tanken i så fall att om det skulle starta spontant som sist, innan planerat datum så skulle man följa den och då har jag ev möjlighet att få in i den att jag ska kunna avbryta och be om snitt.

Målet är fortfarande ett planerat snitt och jag blir otroligt stressad av tanken på annat.
Det tog även upp att jag vägrar att vara med om en igångsättning, men tydligen vill man inte sätta igång tidigare snittade mammor. Så det känns bra.

Vi pratade även om att jag inte vill amma. Men kom in på om ifall man skulle handmjölka bara råmjölken. Så jag ska läsa på lite om det och se hur jag vill göra där.

Så bra att du fick ett bra bemötande, det är verkligen viktigt!

Av ren nyfikenhet - sa de att man generellt inte sätter igång personer som tidigare genomgått snitt alltså? Uppfattade du varför? (Undrar eftersom min första förlossning var ett snitt och min andra sattes igång :p)
 
Om han ligger för mycket plus inpå FL så kommer du att sättas igång innan. Man väntar inte till 42+ utan att kolla upp hur bebis har det där inne. Speciellt inte om bebis avvikit från kurvorna tidigare :)

Okej, så det är storleken på SF-måttet som kommer avgöra, det vill säga hur det utvecklas?
 
Så bra att du fick ett bra bemötande, det är verkligen viktigt!

Av ren nyfikenhet - sa de att man generellt inte sätter igång personer som tidigare genomgått snitt alltså? Uppfattade du varför? (Undrar eftersom min första förlossning var ett snitt och min andra sattes igång :p)

Enligt henne berodde det på att det blir en sådan belastning på snittet, speciellt om det inte var så långt emellan.
Men sedan är det från person till person, hos vissa har det hunnit läka bättre. osv.
 
Jag är helt bortkommen gällande tid just nu, så det går bara att ta en dag i taget. Har koll på att hon föddes den 14de, men att det redan gått tre dagar sen dess får jag inte in. Det blir ju som en alternativ värld inne på sjukhuset, där det knappt är skillnad på dag och natt eller vardag och helg.

Nu har jag blivit av med bandaget över såret, en milstolpe!

Ja herregud, sjukhus är en egen tidszon! Och en egen social zon också, helt plötsligt märker man att alla man någonsin träffar är de som har betalt för att vara där och vårda ens barn :p

:up: för borttaget bandage!
 
Okej, så det är storleken på SF-måttet som kommer avgöra, det vill säga hur det utvecklas?

Det är min gissning.
Samt om det avviker kanske det kan bli tal om ett TUL till, för att få det bekräftat.
Men sedan arbetar ju alla ställen på olika sätt :)

Min kusin fick ett extra TUL närmare inpå FL för att hennes SF-mått avvek.
 
Sådär ja. Då jobbade jag min sista dag igår.
Nu väntar 3.5 veckors ledighet innan planerat snitt 11 december.
Ska passa på att njuta av denna tiden och skämma bort mig själv med lite fotvårdbehandling och annat .

Beträffande vem som gjort vad med planering och förberedelser för ankomst så måste jag ge min man berömm. Han har verkligen tagit tag i det mesta gällande barnrum och förberedelser inför vad som komma skall.
Han är väldigt mån om att jag inte ska anstränga mig för mycket under graviditeten. Nästan lite för överbeskyddande, men samtidigt gulligt och fint.
Jag är egentligen väldigt självständig och självgående, men har låtit honom hållas då han verkar trivas med att få vara sån.
 
Jag behöver lite idéhjälp. Sambon är helt fantastisk med allt som händer. Dels för att han har sjukhusfobi och ändå trotsar den, och dels för att han ställer upp med precis allting just nu utan att gnälla det minsta (alltså på en nästan orimlig nivå, jag har ju sjukhuspersonal som ska hjälpa mig med vissa saker, som då han gör istället). Skulle därför så himla gärna vilja köpa nån grej för att visa min uppskattning för allt han gör, men vad?
Tänker något som helst hör ihop med hela situationen här, men som inte är ett smycke (eftersom vi inte får använda sånna under sjukhusperioden). Men det står tvärstill i huvudet. Nån slags pappapresent vore perfekt, men det enda jag hittar är smycken och kläder.
 
Jag behöver lite idéhjälp. Sambon är helt fantastisk med allt som händer. Dels för att han har sjukhusfobi och ändå trotsar den, och dels för att han ställer upp med precis allting just nu utan att gnälla det minsta (alltså på en nästan orimlig nivå, jag har ju sjukhuspersonal som ska hjälpa mig med vissa saker, som då han gör istället). Skulle därför så himla gärna vilja köpa nån grej för att visa min uppskattning för allt han gör, men vad?
Tänker något som helst hör ihop med hela situationen här, men som inte är ett smycke (eftersom vi inte får använda sånna under sjukhusperioden). Men det står tvärstill i huvudet. Nån slags pappapresent vore perfekt, men det enda jag hittar är smycken och kläder.
Storpack haklappar?
 
Jag behöver lite idéhjälp. Sambon är helt fantastisk med allt som händer. Dels för att han har sjukhusfobi och ändå trotsar den, och dels för att han ställer upp med precis allting just nu utan att gnälla det minsta (alltså på en nästan orimlig nivå, jag har ju sjukhuspersonal som ska hjälpa mig med vissa saker, som då han gör istället). Skulle därför så himla gärna vilja köpa nån grej för att visa min uppskattning för allt han gör, men vad?
Tänker något som helst hör ihop med hela situationen här, men som inte är ett smycke (eftersom vi inte får använda sånna under sjukhusperioden). Men det står tvärstill i huvudet. Nån slags pappapresent vore perfekt, men det enda jag hittar är smycken och kläder.
Jag förstår att du mest är inriktad på en pappa-present men jag tänker att det kanske inte är fel med någonting som är riktigt njutigt för honom? Något särskilt som han kanske inte unnar sig just nu men som du vet att han uppskattar. Och sen kan man komplettera med ett brev, en tavla eller något annat sådant där du får fram de egenskaper som gör just honom till världens bästa pappa.
 
Storpack haklappar?
Hon får inte använda egna grejer än på länge, så det skulle bara bli liggande tyvärr. Jag tänkte mer en present som bara är till sambon.

Jag förstår att du mest är inriktad på en pappa-present men jag tänker att det kanske inte är fel med någonting som är riktigt njutigt för honom? Något särskilt som han kanske inte unnar sig just nu men som du vet att han uppskattar. Och sen kan man komplettera med ett brev, en tavla eller något annat sådant där du får fram de egenskaper som gör just honom till världens bästa pappa.
Har funderat lite på upplevelse, men vet inte riktigt vad. Det ska ju dock helt klart vara något som är till honom, inte till oss eller barnet, eftersom det är hans insats jag vill uppmärksamma. Får klura vidare!
 
Jag behöver lite idéhjälp. Sambon är helt fantastisk med allt som händer. Dels för att han har sjukhusfobi och ändå trotsar den, och dels för att han ställer upp med precis allting just nu utan att gnälla det minsta (alltså på en nästan orimlig nivå, jag har ju sjukhuspersonal som ska hjälpa mig med vissa saker, som då han gör istället). Skulle därför så himla gärna vilja köpa nån grej för att visa min uppskattning för allt han gör, men vad?
Tänker något som helst hör ihop med hela situationen här, men som inte är ett smycke (eftersom vi inte får använda sånna under sjukhusperioden). Men det står tvärstill i huvudet. Nån slags pappapresent vore perfekt, men det enda jag hittar är smycken och kläder.

Vet inte om det är till någon hjälp, men jag gav en tv-spelskonsoll som jag vet att min man gärna ville ha till honom när han fick släppa sina intressen ett tag för att ta hand om mig och hästen istället :o Min tanke var liksom att han skulle få någonting som han själv gärna ville ägna sig åt och att lägga tid på förutom mig och hästen :laugh:

Det kanske anknyter dåligt till situationen ni har, men just något som han kan roa sig med när ni ligger på sjukhuset kanske ändå kunde vara en idé.
 
Hon får inte använda egna grejer än på länge, så det skulle bara bli liggande tyvärr. Jag tänkte mer en present som bara är till sambon.


Har funderat lite på upplevelse, men vet inte riktigt vad. Det ska ju dock helt klart vara något som är till honom, inte till oss eller barnet, eftersom det är hans insats jag vill uppmärksamma. Får klura vidare!
Jag tänkte om det fanns något som han kan ha där på sjukhuset som verkligen skulle ge lite guldkant på hans tillvaro. Kan vara alltifrån riktigt fin choklad, lakrits eller något annat sådant till en särskild bok av någon favoritförfattare eller liknande. Det är svårt när jag inte känner honom men det behöver nog inte vara så storslaget.
Jag är en sån som ofta går all in på presenter men har insett att det är de små grejerna och den extra eftertanken som gör det.
Ett exempel som jag tyckte var väldigt cheesy men som min man uppskattade mycket var när jag gjorde en tavla med text. "XX anledningar till varför jag älskar dig" det blev ju en väldig egoboost för honom och det var alltifrån små pyttiga grejer till mer seriösa och livsomfattande. Och så gjorde jag texten så liten att den som vill läsa måste gå fram och göra det, vilket många drar sig för eftersom det ändå är en privat grej som de inte vill erkänna att de är nyfikna av:p

Och är du intresserad av prylar finns det ju fler grejer man kan göra personliga:nyckelring, mugg, kalender (både fickvariant och till vägg), mobilskal osv
 
Jag behöver lite idéhjälp. Sambon är helt fantastisk med allt som händer. Dels för att han har sjukhusfobi och ändå trotsar den, och dels för att han ställer upp med precis allting just nu utan att gnälla det minsta (alltså på en nästan orimlig nivå, jag har ju sjukhuspersonal som ska hjälpa mig med vissa saker, som då han gör istället). Skulle därför så himla gärna vilja köpa nån grej för att visa min uppskattning för allt han gör, men vad?
Tänker något som helst hör ihop med hela situationen här, men som inte är ett smycke (eftersom vi inte får använda sånna under sjukhusperioden). Men det står tvärstill i huvudet. Nån slags pappapresent vore perfekt, men det enda jag hittar är smycken och kläder.

* Finns det något visst magasin han gillar?
(Min sambo älskar militärhistoria och fick en prenumeration på det, genom tidningsk*ngen)
* En kväll på sjukhuset (sover han där?) med film på dator (om sådan finns), favoritgodiset, och någon god dryck, favoritmaten från favoritstället.
* Finns det något han velat göra länge? Typ jägarexamen, lära sig spela saxofon, sy kläder (vad som, finns utbildningar till det mesta)
* Min sambo hade älskat att få ett par innetofflor!
 
Jag behöver lite idéhjälp. Sambon är helt fantastisk med allt som händer. Dels för att han har sjukhusfobi och ändå trotsar den, och dels för att han ställer upp med precis allting just nu utan att gnälla det minsta (alltså på en nästan orimlig nivå, jag har ju sjukhuspersonal som ska hjälpa mig med vissa saker, som då han gör istället). Skulle därför så himla gärna vilja köpa nån grej för att visa min uppskattning för allt han gör, men vad?
Tänker något som helst hör ihop med hela situationen här, men som inte är ett smycke (eftersom vi inte får använda sånna under sjukhusperioden). Men det står tvärstill i huvudet. Nån slags pappapresent vore perfekt, men det enda jag hittar är smycken och kläder.

Först stort grattis och hoppas allt kommer att gå bra med lilla damen.
Minns jag rätt att du berättat att han börjat intressera sig för foto?
Vad tror du om polaroidkamera? Vill han kan han fotografera lilla tjejens utveckling eller fotografera något helt annat han är intresserad av?
 
Vet inte om det är till någon hjälp, men jag gav en tv-spelskonsoll som jag vet att min man gärna ville ha till honom när han fick släppa sina intressen ett tag för att ta hand om mig och hästen istället :o Min tanke var liksom att han skulle få någonting som han själv gärna ville ägna sig åt och att lägga tid på förutom mig och hästen :laugh:

Det kanske anknyter dåligt till situationen ni har, men just något som han kan roa sig med när ni ligger på sjukhuset kanske ändå kunde vara en idé.
Spelkonsoll hade varit jättebra, om han inte redan haft både den konsolen och spelen han vill ha. Men det stämmer bra med hur jag tänker, att han ska få något som är till honom liksom.
Jag tänkte om det fanns något som han kan ha där på sjukhuset som verkligen skulle ge lite guldkant på hans tillvaro. Kan vara alltifrån riktigt fin choklad, lakrits eller något annat sådant till en särskild bok av någon favoritförfattare eller liknande. Det är svårt när jag inte känner honom men det behöver nog inte vara så storslaget.
Jag är en sån som ofta går all in på presenter men har insett att det är de små grejerna och den extra eftertanken som gör det.
Ett exempel som jag tyckte var väldigt cheesy men som min man uppskattade mycket var när jag gjorde en tavla med text. "XX anledningar till varför jag älskar dig" det blev ju en väldig egoboost för honom och det var alltifrån små pyttiga grejer till mer seriösa och livsomfattande. Och så gjorde jag texten så liten att den som vill läsa måste gå fram och göra det, vilket många drar sig för eftersom det ändå är en privat grej som de inte vill erkänna att de är nyfikna av:p

Och är du intresserad av prylar finns det ju fler grejer man kan göra personliga:nyckelring, mugg, kalender (både fickvariant och till vägg), mobilskal osv
Han läser aldrig, och är mest sugen på colanappar. Karljäkel :p . Nu lutar det mest åt att beställa nåt, men svårigheten ligger ju i att vi inte är hemma och kan hämta ut paket. Det bästa hade varit nåt slags presentkort eller ringa en butik och lägga undan något som han kan hämta upp själv efter en swish.
* Finns det något visst magasin han gillar?
(Min sambo älskar militärhistoria och fick en prenumeration på det, genom tidningsk*ngen)
* En kväll på sjukhuset (sover han där?) med film på dator (om sådan finns), favoritgodiset, och någon god dryck, favoritmaten från favoritstället.
* Finns det något han velat göra länge? Typ jägarexamen, lära sig spela saxofon, sy kläder (vad som, finns utbildningar till det mesta)
* Min sambo hade älskat att få ett par innetofflor!
Han pratade faktiskt om foppatofflor nyss, men det känns lite sådär ;) . Problemet för mig är att jag inte kan ta mig iväg någonstans själv, så jag kan inte köpa hit saker utan måste skicka sambon för inköp. Men kurser och sånt ska jag kolla upp!

Först stort grattis och hoppas allt kommer att gå bra med lilla damen.
Minns jag rätt att du berättat att han börjat intressera sig för foto?
Vad tror du om polaroidkamera? Vill han kan han fotografera lilla tjejens utveckling eller fotografera något helt annat han är intresserad av?
Han har fått min ena systemkamera för ett drygt år sedan, och vi har en rätt gedigen objektivpark sedan tidigare. Men kanske nåt fint fotoalbum skulle kunna vara nåt? Det måste jag titta vidare på
 
Jag tänkte om det fanns något som han kan ha där på sjukhuset som verkligen skulle ge lite guldkant på hans tillvaro. Kan vara alltifrån riktigt fin choklad, lakrits eller något annat sådant till en särskild bok av någon favoritförfattare eller liknande. Det är svårt när jag inte känner honom men det behöver nog inte vara så storslaget.
Jag är en sån som ofta går all in på presenter men har insett att det är de små grejerna och den extra eftertanken som gör det.
Ett exempel som jag tyckte var väldigt cheesy men som min man uppskattade mycket var när jag gjorde en tavla med text. "XX anledningar till varför jag älskar dig" det blev ju en väldig egoboost för honom och det var alltifrån små pyttiga grejer till mer seriösa och livsomfattande. Och så gjorde jag texten så liten att den som vill läsa måste gå fram och göra det, vilket många drar sig för eftersom det ändå är en privat grej som de inte vill erkänna att de är nyfikna av:p

Och är du intresserad av prylar finns det ju fler grejer man kan göra personliga:nyckelring, mugg, kalender (både fickvariant och till vägg), mobilskal osv

Vilken fin grej, den där tavlan!! Så personligt! Jag snor idén rakt av :D Tack!
 
Vår ena katt är försvunnen :cry:
Hon har aldrig tidigare lämnat gården, kommer när man ropar och möter dig alltid när du kommer hem. Är du utomhus är hon alltid med dig.
Men det är inte alls likt henne att inte komma hem, som ikväll :eek::cry:
Är mest rädd för att det ska ha hänt något, att hon är skadad och ligger någonstans. Hon har vad vi vet aldrig gått ut på vägen (vi bor ca 100m från vägen)
 
Blött i sängen. Måste skaffa nån form av skön bh jag kan sova i med inlägg för nu kan jag bara sova på rygg och även då händer det att jag läcker :cautious: Tips på sköna mjuka bhar? Kommer behöva sy in dom så känner att jag bortser från storlek, enda kravet är att den ska vara skön :D
 
Vår ena katt är försvunnen :cry:
Hon har aldrig tidigare lämnat gården, kommer när man ropar och möter dig alltid när du kommer hem. Är du utomhus är hon alltid med dig.
Men det är inte alls likt henne att inte komma hem, som ikväll :eek::cry:
Är mest rädd för att det ska ha hänt något, att hon är skadad och ligger någonstans. Hon har vad vi vet aldrig gått ut på vägen (vi bor ca 100m från vägen)

Lilla kissen då :( Får hoppas hon bara gjort en lite längre utforskningsrunda och kommer hem snart :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 845
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 111
Senast: Zpunk
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
782
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp