Bukefalos 28 år!

Vinterkläder

turbofling

Trådstartare
Ni som har småttingar som är runt 6 månader nu, vad har ni tänkt att ha på era bebisar i vinter (ytterkläder alltså)?

Här blir det sällan mer än några minusgrader, och är solen framme kan det bli över 10 grader. Men normalt ligger den på ett par +, men det kan vara ganska fuktigt. Ibland kommer vi åka till sambons föräldrar, där är sällan så kallt men mycket snö.

Vi har tittat lite i affärerna och det är mycket tjocka overaller, det känns som att Emilia skulle svettas ihjäl i en sån. Det bästa vore en skaloverall och sen variera med olika kläder under beroende på temp, men det kanske blir klumpigt? Ska man ha vattentät overall eller har man dom mest i vagnen på vintern?
 
Sv: Vinterkläder

Det beror nog på barnet skulle jag säga..

Jag har på känn att Ella kommer vilja röra sig och krypa runt i snön en hel del även om hon kommer att få åka vagn också.

Vi kommer satsa på en lagom fleeceoverall + en skaloverall, funderade ett tag på vanlig overall ( typ fleece ) och galonbrallor när hon ska vara utanför vagnen :)
 
Sv: Vinterkläder

Melker har en vindfodrad fleecoverall, en skaloverall samt en skaljacka med uttagbar fleecjacka till.

Hittade allt till vrakpris på tradera
 
Sv: Vinterkläder

Sist hade vi en polarn och pyretoverall från Musse-serien. Sån där med två dragkedjor, tunnt fodrad. Den var jättebra. Sen hade vi en tjock overall också (från KappAhl tror jag, sån där molnoverall som iaf fanns för 2 år sen).

Första tiden hade vi en ulloverall, den var underbar (men pop-overallen var ju vattentät och så).
 
Sv: Vinterkläder

kl

Jag skrev lite i skruttråden men kan svara mer ordentligt här också.

Vi har inhandlat och fått lite olika kläder så att vi ska klara olika väder i höst och vinter.

- Ett ofodrat regnställ i st 80
- Ett fleecefodrat regnställ i st 80
- En vind- och vattentät overall med lagom foder i st 80
- Ett fleeceställ (jacka + byxor) i st 74

My har storlek 74 nu så jag tror att det blir bra. Hellre lite för stort än för litet. Jag har på känn att hon kommer vilja röra sig mycket, hon kryper ju redan och går mer än gärna när vi håller henne i händerna, så det gäller ju att hålla henne torr men ändå inte för varm med tanke på hur mcyekt hon rör sig. Jag behöver dessutom ha dubbel uppsättning så att hon kan ha några kläder i stallet och några hemma (maken är allergisk).

Skor har vi ett par kängor i storlek 20, ett par gympaskor i storlek 19 och ett par mjuka skor i st 18. Mockasiner fungerar också bra ute när det är torrt, ska se om det fortfarande finns sådana i galon som jag hade när jag var liten.

Vantar har jag ett par supergoa i fårskinn med ull i, utan några "fingrar", får se vad hon gillar det. Förra vintern var det jättesvårt att få henne att ha något på händerna. Varmare mössa ska införskaffas så småningom, samt varma strumpor.

Förra vintern hade jag knappt overall på henne alls, men då var hon ju mest i vagnen eller i selen. Fungerade för det mesta alldeles utmärkt med ett par velourbyxor (eventuellt strumpbyxor under) och en body samt stickad kofta. Några enstaka gånger hade hon en ofodrad fleeceoverall på sig.

//julia
 
Sv: Vinterkläder

Emilia kryper också redan så det är full fart här och sitta i vagnen är inte roligt så jag tror inte det kommer vara roligre i vinter. Ett fodrat regnställ borde vara bra, ska se om det finns någonstans, det känns som vinterklädsutbudet här är anpassat för ett klimat där det är många minusgrader och snö. Men det kanske kommer in mer senare, det är fortfarande sommar här.

Vart har ni tittat skaloveraller i Sverige (mer än Pop), be mamma köpa och skicka är ett alternativ också.

Storlekar är svårt, vill ju helst ha något som fungerar hela vintern. Emilia har mest 62 nu och en del 68. Frågan är hur länge hon kan ha 68 eller om det är bättre att köpa 74. Har två windstopper tröjor (PoP), en i 68 och en i 74, 74: an är jättestor.

Vantar är också svårt, inte lätt att försöka pilla in dom små fingarna i vantar. Men hela vantar tror jag hon blir galen av, inte kunna pilla med saker.
 
Senast ändrad:
Sv: Vinterkläder

Kolla när ni köper overaller att de går att torka i torkskåp om ni tänkt göra det. Vet att förra vintern hade pop en overall som inte fick torktumlas eller torkas i torkskåp!

Sen har väl lindex och kappahl snygga skal-kläder?
 
Sv: Vinterkläder

Nästan alla svenska butiker har internetbutik också. Även om de inte skickar utomlands kan man kolla utbud, och beställa hem till någon stackare som får pallra sig till posten :D

Jag brukar planera framåt och köpa på mig när jag är hemma. Förra året fyndade jag ett Didriksson tvådelat ställ i storlek 80, jättestort är det! Nu passar det men förra året var det bara att glömma. Thermobyxor och vattentät jacka är toppen här (det regnar lite då och då ;)) och så kan de ändå sitta där det är kallt och blött. Regnbyxor kan ju bli så kalla.

Måste tillägga att det var rätt bra att träna på att gå ute i vinterkläder, helt skyddad på alla håll haha de kan tumla runt utan att slå sig.
 
Sv: Vinterkläder

Vi har kört med en tunn Reimaoverall och sen har jag fyllt på med kläder under. Stickade yllekläder och sånt. Det har fungerat superbra första vintern när han låg i vagnen! Då sov han ute med några extrafiltar + åkpåse mit i vintern när det var en -10-15 grader kallt ute.

Den ovarellen använde vi sedan hela våren med lite kläder under osv. Ja jag har två stycken i olika storlekar så han har använt "samma" i 1½ år eller så. Supernöjd! Helt klart värt 500:-!
 
Sv: Vinterkläder

Hur små strl finns Reima i då?

Vi behöver en lite overall i strl 68 och jag har inte hittat någon annan än POP som har så "små" ..
 
Sv: Vinterkläder

Än så länge är John vinter garderob VÄLDIGT liten. En tjockare i strl 68 fr Lindex (Present) Och en från Kappahl strl 74 (Present).

Jag tycker det är så svårt att veta vilken storlek han kommer ha sen. Just nu håller han på att växa i strl 62. Så tror inte att vi kommer hinna använda den från Lindex, lite synd då jag älskar den!

Bilder:
Kappahl:
29298302.jpg

Lindex:
29298301.jpg

29298304.jpg

29298303.jpg
 
Sv: Vinterkläder

Det borde val ga att hitta jattefint begagnat fran pop om de har i stl 68, de hinner ju inte slita ut dem :)
 
Sv: Vinterkläder

*kl*

Vi har inte heller kommit så långt i vinterklädesinköpen, vår son blir 4 månader nästa vecka. Han kommer ju inte att vara fullt lika rörlig som era 6-månaders, men jag misstänker att han kommer vilja kravla runt i snön efter årskiftet han med.

Vi har hittills en enkel fleeceoverall som passar just nu (han har nu strl 62), och ett par månader till skulle jag tro. Så den får han ha under hösten. Så kommer en ny sådan att inhandlas när han växt ur denna.

Så har vi en P.O.P-overall med lite tjockare fleecefoder, vind och vattentät i strl 74, samt en vindstopper-fleece från samma ställe att ha när det inte är så kallt och han åker vagn med åkpåse, i strl 68.

Så lite mer behövs säkerligen...
 
Sv: Vinterkläder

Ja jag tänkte oxå på det med rörlighet, ålder o storlekar.

Min dotter blir 5 månader om några dagar. Vi bor i Skåne o kommer det inte bli frågan om några minusgrader men här är fuktigt o rått. Hon har storlek 68 nu o jag räknar med att 80 borde vara lagom att köpa en t ex overall i. Eller vad tror ni?
Här nere kommer det att vara "varmt" fram till november-december i alla fall o då borde hon ha 80 i kläder, gissar jag. Innan dess tror jag inte att en supervarm overall behövs utan mest lager på lager.
Jättesvårt det här.

O vad ska hon ha på fötterna?
 
Sv: Vinterkläder

De vaxer mycket saktare efter de ar 6 manader, sa 80 kommer hon nog inte att ha i vinter. Snarare 74. H&M hade overaller i 74 forra aret, annars sitter de bra i akpasen med vanliga klader. Pa manga overaller i den storleken sitter avtagbara vattentata fotter, eftersom de flesta inte gar sjalv i den aldern.
 
Sv: Vinterkläder

Ja jag tänkte oxå på det med rörlighet, ålder o storlekar.

Min dotter blir 5 månader om några dagar. Vi bor i Skåne o kommer det inte bli frågan om några minusgrader men här är fuktigt o rått. Hon har storlek 68 nu o jag räknar med att 80 borde vara lagom att köpa en t ex overall i. Eller vad tror ni?
Här nere kommer det att vara "varmt" fram till november-december i alla fall o då borde hon ha 80 i kläder, gissar jag. Innan dess tror jag inte att en supervarm overall behövs utan mest lager på lager.
Jättesvårt det här.

O vad ska hon ha på fötterna?

Min Melker blir 5 månder i veckan och har nyligen börjat använda strl 74. Har köpt vinterkläderna i 74 åt honom då jag räknar med att tillväxtkurvan nu kommer att avta. Kläderna är dessutom väl tilltagna i storleken och bör räcka hela vintern
 
Sv: Vinterkläder

Kl.

Hej! :)
Jag tänkte kapa tråden lite, hoppas det är okej!
Ville gärna höra med er som haft barn i åldern 3 månader och framåt ungefär, under kallare årstider, vad ni haft för kläder till dom på vintern?
Jag antar att Emil mest kommer ligga i vagnen, eller sitta i sjal/manduca, och kanske inte tumla runt så mycket i snön/på marken själv...än har jag en liten overall i merinoull (P.o.P) att ha över kläderna, men tror ni det räcker?
I vagnen har vi fårfäll, filtar och när det blir riktigt kallt även en fodrad åkpåse.
 

Liknande trådar

Småbarn Det verkar bli vinter i år igen :) Vad har/ska ni välja för overaller/tvådelat till era barn iår och vilka skor? Maja som blir 2år...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 437
Senast: Miks
·
Hästvård Har hamnat i en lite knivig situation :( Vår islandshäst har (förstås) en rejält tjock och isolerande vinterpäls för tillfället, utom...
Svar
3
· Visningar
857
Senast: drysno
·
  • Låst
Småbarn Jag har börjat fundera lite pa vad vi ska ha för kläder till vintern. Jag tror att Emilia fortfarande kan ha overallen fran förra aret...
Svar
3
· Visningar
744
Senast: Snurrfian
·
D
Ridning Hejsan alla glada :laugh: Nu när hösten närmar sig med en hög fart så börjar man fundera över vinterkläder och allt annat som har med...
Svar
11
· Visningar
1 135
Senast: Wippos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp