vinterkläder

turbofling

Trådstartare
Det verkar bli vinter i år igen :)
Vad har/ska ni välja för overaller/tvådelat till era barn iår och vilka skor?

Maja som blir 2år nästa månad kan nog ha samma overall som förra året och dom skorna som Emilia hade (super fit).

Emilia är 3,5 år och måste få nytt i år, vill helst ha overall till henne men det verkar som "alla" andra barn här har tvådelat i hennes ålder. Funderar annars på en Didriksons till henne. Tror ni storlek 100 blir bra? Hon är ungefär 1m lång, 14,5kg och har 104 i andra kläder. Skor väljer vi nog samma som förra året.

Vintrarna här är sällan så kalla men det kan vara mkt snö
 
Sv: vinterkläder

Jag tror att om hon drar 104 i andra kläder så ska hon nog ha minst det även i overallen. Iallafall inte en mindre storlek.
 
Sv: vinterkläder

Det låter som att 100 i Didriksson skulle passa bra då ju. :) Min brorson drar 110 i vanliga kläder och har 100 i sin Didrikssonoverall som är lite, lite stor. Jag skulle i alla fall inte våga köpa 90 om jag var du.

Vi kör på en POP vinteroverall till sonen på 18 månader i år. Har en i stl 86 som nog räcker större delen av säsongen, sen har vi ärvt en (också POP) i 92 som får rycka in om det blir trångt mot slutet av säsongen och fungera som extraoverall innan dess. :)

Skor har jag inte hunnit fundera på riktigt. Insåg i morse när det var nollgradigt att det inte kommer funka med gympaskor till honom hela hösten (som jag själv använder). :angel: Så det får vi inhandla i helgen. Där funderar jag på något åt allvädersstövelhållet? Jag hade fodrade "gummistövlar" när jag var liten som verkar lämpliga till hösten. Ingen aning vad som finns på marknaden idag... :angel:

Sen blir det väl några rejäla vinterkängor till smällkalla vintern (men där lämnar jag det helt öppet än). ;)
 
Sv: vinterkläder

Jag funderar på en Kaxs till min 2-åring. Hade en Didriksons förra året och visst var den bra men inte direkt så att jag blev helt hänförd och inte vill ha något annat. Därför blir det nog att testa ett annat märke i år.

Vad gäller storlekar så tänk på att det ska finnas plats att sitta i overallen utan att det stramar i rumpan eller över axlarna. När vi köpte overall förra året så sa expediten att man ska ha nästan en hel hand tyg över i rumpan när barnet står upp för att det ska finnas gott om lekutrymme.

Höstskor har vi fixat men avvktar nog lite med vinterskor. Tycker mest att vinterskor är jobbigt och besvärligt ;) . Vi har sällan någon direkt vargavinter där vi bor och det viktigaste är att skorna står emot väta eftrsom det oftare är slask än snö och kallt. Dessutom tycker jag att de flesta vinterskor känns så klumpiga. Kommer nog krävas lite letande innan vi hittar några som både jag och sonen gillar. :)
 
Sv: vinterkläder

Vår son på 2,5 år kommer att ha Isbjörn overall stl 104, han är ca 98 lång, men med lång rygg så jag hoppas att den inte är för liten och räcker hela vintern....
Sen kör vi nog med likadana skor som förra året då vi var super nöjda med dom, så det blir Viking Penguin.

Sen har vi en vinterjacka också som jag inte kommer ihåg namnet på och är tänkt som lite finare jacka eller när vi bara ska åka från A till B i bilen.

Eventuellt köper vi ett par täckbyxor, men förra året användes de knappt. Vi köpte de som reserv på förskolan men ja de användes inte.
 
Senast ändrad:
Sv: vinterkläder

Vår dotter (fyller 3 i januari) kommer att ha en Reimatec i storlek 98. Tror att den är liiite stor men jag vågar inte chansa på en mindre då hon drar 92 i kläder nu. På fötterna blir det samma som förra året, Dunlop thermo. De är helt fantastiska och väldigt prisvärda. Dessutom är de väldigt mjuka i skaften vilket passar perfekt för vår dotter som måste ha flexibla skor pga att hon går rätt mycket inåt med fötterna. Förra året behövde vi aldrig vinterkängor då dessa höll henne varm även när det var ner mot -15-20 men behöver vi komplettera i år så blir det med ett par Kuoma.
 
Sv: vinterkläder

Vi köpte kaxs förra året och har precis köpt en för i år också. Hållbar, varm och något billigare än didriksson.
 
Sv: vinterkläder

Vi hade också Kax förra året, mycket nöjd med overallen så det blir samma märke i år igen, i år har de ju en vansinnigt läcker multifärgad dessutom! :love: (jorå, ungen gillar den också ;)).

Skor vet jag inte riktigt, sonen hade ett par Viking förra året och de var väl ok. Hade kanske väntat mig lite mer av skor för det priset så nytt märke kan nog komma att införskaffas till vintern.
 
Sv: vinterkläder

Sorel på fötterna (jag är verkligen supernöjd).

80238.jpg


Dunjacka + byxa från Everest (också väldigt nöjd med kvalitén)


Förra året hade hon en Didrikson-overall också, men den är urvuxen. I år blir det en Kax:
0232061343646_F_02.png
 
Sv: vinterkläder

Förra året hade vi en reimaoverall till chelsea, trodde den skulle vara för liten i år men testade den och den passade! Har inte ungen växt ngt? ;)
Men den är precis, så frågan är om hon kommer växa ur den innan vintern är slut?
Den är i toppskick så kanske skall sälja den och köpa en ny större i stället? Får se... Även mössan och vantarna kunde hon ha så de behåller vi.
Blir iaf en reima igen, då den höll varmt, tätt och var rymlig i modellen. Finns dock en modell med resår i midjan, får se om det blir den istället för ballongmodellen.

Skor fick hon ett par kavatstövlar förra året som vi ska se om hon kan ha fortfarande. Men så var hennes mormor så smart så hon köpte ett par varma vikingkängor på rean förra året, som passar perfekt i år :idea:
 
Sv: vinterkläder

Reima är stora i storlekarna! Vår dotter har 92 i kläder nu och kunde ha sin gamla stl 86 i overallen, men då var den iof precis lagom. Så 92 kommer räcka gott och väl till oss hela vintern om vi köper en större istället.
Men det är lite hur barnen är byggda också förstås!
 
Sv: vinterkläder

Många verkar nöjda med kax, synd att kappahl inte skickar utomlands annars hade det nog blivit en sån.

cala- vi var och köpte höstskor idag och tittade lite på vinterskor också. Dom hade sorel och dom var en hel del billigare än dom vi hade förra året. Tyckte att dom kändes lite klumpiga, men så upplevde inte du och E det?
 
Sv: vinterkläder

Damn it! :D Vi har redan köpt en 98. Och vår dotter är en liten speta. :crazy: Att den är lite lång i benen gör inte så jättemycket då stövlarna håller den på plats, värre är att ärmarna är lite långa. Hm, vad göra?
 
Sv: vinterkläder

Har ni provat den? Kan ju passa ändå, lite stort gör ju inget, bara hon kan röra på sig o leka :)
 
Sv: vinterkläder

Vi kör på Molo i år igen, strl 104 fick det bli, Kuomastövlar och hestravantar. Precis som förra året, var ruggigt nöjd och fick 1000 för min begagnade molooverall när jag sålde den:)
 
Sv: vinterkläder

Overall provad och som befarat liiite lång i ärmarna. Men det går att vika upp dem lite, dessutom lär vantarna hålla upp lite också. Vi kör på den här och hoppas att hon växer lite över vintern. :)

Jag tycker att det är så svårt att förutspå hur mycket hon kommer att växa. Hon drar 92 nu i kläder men vinteroverallen ska ju passa till slutet av februari åtminstone, ev längre. Det kan ju hända rätt mycket på den tiden. Jaja, vi kör på det här, annars får vi jaga rätt på nåt annat i vinter. :)
 
Sv: vinterkläder

Overall blir från Geggamoja. Svart med röda dragkedjor. Röd mössa från Under Armor, svart mössa med eldsflammor från Bula, svart mössa från Geggamoja och en röd från Isbjörn of Sweden. Röda och svarta vantar från Everest.

Täckjacka och termobyxor från Isbjörn of Sweden. Klarblå jacka och svarta byxor. Blå flerfärgad mössa, blåblommig mössa och en svart virkad mössa. Alla från Bula. Svarta vantar från Everest.

Vinterskorna köper vi även i år från Ecco.

Allt klart utom skorna.

Mvh Miks
 
Sv: vinterkläder

Nej dom är mycket lättare än många andra vinterskor tycker jag, vi gick på det när vi valde skor förra året.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 266
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 861
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 510
Senast: Snurrfian
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 668
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp