vinterkläder

Sv: vinterkläder

Jo jag förstår det med sju mössor till ett barn. :D

KL
Vad har ni för vantar till era barn som är stora nog att pyssla med händerna när de är ute? Tumvantar hatar sonen eftersom han inte kan göra något med dem.
 
Sv: vinterkläder

Höhö vi matchar inte! Ella tycker om mössor :D

*kl*
Tumvantar är tyvärr det enda som håller värmen under de riktigt kalla vinterdagarna. Handskar har vi också som använder när kylan inte är så hård.
 
Senast ändrad:
Sv: vinterkläder

kl

Tuva har en didrikson overall i strl 110. Lowe får nog ha samma som förra året (en didrikson i strl 80) i början, sen hoppas jag han kan överta Tuvas från förra året. En didrikson i strl 100. Är lite tveksam om han kommer drunkna i den, men ska prova den i strl 80 en gång till.
Ev får vi köpa en ny i år i strl 90.

Som ni märker gillar jag didrikson :p

Vad gäller skor vet jag inte än. Jag vill ha en lätt känga som är enkel att få på foten, som håller värmen bra och väta ute :)
 
Sv: vinterkläder

KL. Jag tror Ludvigs reima i 104 funkar i år oxå, trots att han växer precis som han ska tycker jag att mycket kläder funkar uppåt 1½ år numer /han fyller snart 4), o den var fortfarande rymlig i vårvintras. Möjligen om den blir för trång över axelpartiet med tjocktröja under, jag tycker den är onödigt smal just över bröstet. Har dock inte provat än, räknar kallt med att den passar, o annars löser vi problemet då, o i så fall kollar jag vilka som fått bra i test. Vi har haft Reima i flera år, men nu när han ändå vuxit ur deras suveräna ballongmodell för småbarn känns det ju som det finns flera goda alt; Po p eller Kax till exempel. Jacka o byxor at ha som ombyte tror jag oxå han kan ha sitt didriksonset sedan förra året i stl 100. Nya skor blir det dock, troligen Kavat igen.

Lilla Amanda, 8½ månad, har fått ärva en fin overall i stl 80, o den får hon nog ha. Vet faktiskt inte märke, men materialet känns fint. KAnske att hon får en begagnad PO p vindfleeceoverall i 74 oxå, är inte säker på att hon hinner växa i 80... Tossar på fötterna i början av vintern o sedan får hon väl ärva Ludvigs första Kavatkängor.
 
Sv: vinterkläder

Kl

Maja får ärva Mys fina overall från Minyomo (hur tusan det nu stavades!), den var superbra, höll värmen och var smidig! Maja fick prova den här om dagen och den kommer nog fungera hela säsongen. Utöver den har hon ett flercefodrat regnställ från Lindex och en vinterjacka från Reima. Skor blir också till att ärva från storasyster, ett par Kavatkängor.

My ska få ny overall i år. Vi har inte bestämt oss än, men var nöjd med Didriksson overallen förra året, så det blir kanske en sådan. Ska spana lite på Blocket :) Hon behöver nytt fleecefodrat regnställ också samt ny jacka och nya skor. Blir nog till att leta lite snart!

Mössor blir det vindfleece från POP, de har alltid varit toppen tycker jag! Vantar har vi många tunna fingervantar, några i ull från POP och några billigare från Lindex. Ett par rejäla tumvantar var från Intersport och fleecefingervantar från cubus. Yllesockar på fötterna och "fusk halsduk" från POP.

Vi behöver ha en uppsättning i stallet oxå. Där har My en overall som det står Disney i (beg) och Maja har en bävernylon overall som är supermysig. Även där har de varsit set med regnkläder, från Ica och från Lindex. Skor från viking och kavat.
 
Sv: vinterkläder

*kl*

Här blir det overall från Gneis till stora killen (3,5 år), som går på uteförskola. Har köpt den bättre begagnad, och tycker den verkar toppen. Hade valet att köpa en Didriksson istället, men valde Gneis:en. Eller ja, har båda hemma ännu sålänge, så kanske blir båda kvar ;) Så har han en skaloverall från PoP och ett skalställ från Helly Hansen för varmare dagar. Mellantjock jacka från 8848 Altitude och tjockare från Everest. Salig blandning av märken...

Han har tidigare haft PoP och Reima vad gäller vinteroveraller, samt en McKinley, och av dem var vi mest nöjda med Reiman. Inget fel på de andra på något vis alls, men Reiman kändes outstanding.

Lilleman 7 månader har fått ärva storebrors Name It-overall med inbyggda vantar och tossor, samt en PoP vinteroverall. Dock är han större och något äldre än storebror vid samma tid, så jag är tveksam att de räcker över hela vintern...

Vi har tidigare haft Kavat-stövlar varje vinter till stora killen, samt ett par SuperFit GoreTex, men i år lutar det åt ett par Ecco GoreTex istället. Eller Sorel (eller möjligtvis Kuoma).

Mössor är han väääldigt restriktiv med så vi skall gå iväg någondag och köpa ny vintermössa tillsammans. Tidigare år har han haft en fodrad fleecevariant från Lindex, samma modell. Just nu kör han hårt på tunnare mössor från Me&I och Lindberg, men behöver en tjockare tills det blir kallare....
 
Sv: vinterkläder

*KL*

I år har vi köpt en röd Miniature overall. Sonen fick välja färg, och fanns inte röd så ville han ha lila eller rosa:)

Förra året hade vi en PoP overall som vi var rätt så missnöjda med. Den var svår att sätta på, sonen klarade det inte själv, fötterna fastnade i overallen på väg ut. Annars var den bra.

På fötterna så blir det nog ett par nya Sorel skor, tror inte förra årets passar.

Vantarna tror jag passar i år också, kommer inte ihåg märket kanske Hestra. Mössa har jag inte funderat på än.
 
Sv: vinterkläder

Funderar annars på en Didriksons till henne. Tror ni storlek 100 blir bra? Hon är ungefär 1m lång, 14,5kg och har 104 i andra kläder. Skor väljer vi nog samma som förra året.

Vår 3,5-åring är ganska exakt lika stor som Emilia! ca 100cm lång och vägde igår 14,8 kg ;) På honom var strl 100 i Didriksson rätt, provade den igår :)
 
Sv: vinterkläder

Barn 1, 2.5 år: samma overall som förra året som var lite stor då, 4888 Altitude stl 100 (eller var det kanske 90). Skor Superfit stl 25 som jag hoppas ska räcka till, men om vintern blir lång kanske de börjar bli för små. Hon ligger precis på gränsen att kunna ha 26.

Barn2, 1 år: 2delat fodrat ställ från Didriksson, skor ej införskaffade. Storasysterns förra Superfit är för stora. Tycker de är super, smidigare och lättare en t ex Kavat. Ska jaga lite, ibland hittar man fräscha på loppis.

Hoppas detta ska räcka för skånevintern, har även avlagd POP-overall som lillebror kan ta över.

Mössor fleecefodrade, annars åker de raskt av..
 
Sv: vinterkläder

Skor har jag inte hunnit fundera på riktigt. Insåg i morse när det var nollgradigt att det inte kommer funka med gympaskor till honom hela hösten (som jag själv använder). :angel: Så det får vi inhandla i helgen. Där funderar jag på något åt allvädersstövelhållet? Jag hade fodrade "gummistövlar" när jag var liten som verkar lämpliga till hösten. Ingen aning vad som finns på marknaden idag... :angel:

Sen blir det väl några rejäla vinterkängor till smällkalla vintern (men där lämnar jag det helt öppet än). ;)

Nu är även skorna inhandlade. Blev ett par allvädersstövlar från Viking och sen har vi köpt ett par på Coop Forum där märket är FAST, de stod inte alls emot vätan så bra, men de verkar riktigt varma istället så de fungerar nog när det blir is ute. Finns plats för raggsockor i dem också, så de borde hålla sig hela vintern tycker jag. :)

Mössor och vantar har vi från Didriksson, POP och Villervalla i olika mönster, material och färger...
 
Sv: vinterkläder

Pop grön overall (vi fick inte köpa den svarta :p det var lite olika passform) storlek, gasp, 110 (personalen fick välja helt enkelt).

Grönrandig mössa. Svarta vinterskor från Sorel (var lite sugen på lila men svart blev bra med grön overall)

För enstaka minusgrader och plusgrader blir det rosa allvädersstövlar från förra året. De skulle passa till jul trodde skoaffären. (och så får vi se om vikingstövlarna från förra året håller lite lite kanske för att vänja vid tyngden).
 
Senast ändrad:
Sv: vinterkläder

Overall vet jag inte än vad det blir.
Rasmus får överta den Isak har haft, men Isak själv kan nog behöva en ny.
Är hemskt sugen på dessa till honom också
17644.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: vinterkläder

Jag velar med vinterkängor till barnen. Är inne på kavat lillån eller superfit.

Såg att kavat hade en stövel som var en motsvarighet till Kuoma. Det jag gillar med den är att den är lätt, men har vi tillräckligt kall (ej blöt) vinter för en sånn här i östergötland? Det stod att den var vattentät (tror inte kuomas är det). Men det är ju en mer renodlad snösko? Kavat/superfit kängorna känns som ett par kängor man kan ha även på senhöst och våren.

Sorel fanns, men inte i mina barns storlekar, annars har väl dom fått bra kritik?

Jag får vela tills ikväll för då ska jag beställa ett par.

368309


376845


62-8079.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: vinterkläder

Kuomastövlar är inte 100 vattentäta, men är det slask är de för varma ändå. Jag kör kuoma, och vid slask ( över nollan) fodrade allvädersstövlar.
 
Sv: vinterkläder

Det blev inga av de alternativen jag skrev.

Var nere på stan idag och det blev ett par lila vikingskor till Tuva och ett par från DinSko till Lowe. Dom hade fått väldigt bra kritik sa personalen.
 
Sv: vinterkläder

Jo :crazy: fast det var mindre storlek än vad som angavs i testet. Vilken miss!

Vi får se vad vi tycker om dom senare sen.
 
Sv: vinterkläder

Kl
Jag köpte ett par Everest Thinsulate skor till My idag. Hade fått bra på test, höll värmen bra, andades helt ok. Lyckas inte hitta testet på nätet dock, bara på annan Everest känga. Men men. Jag hade en liknande känga förra året och den fungerade bra, så det blir säkert bra. Jag kände att jag inte kunde lägga så mycket pengar som 800kr på ett par skor, det är galet dyrt. Det här blir ett bra alternativ. My behöver allt nytt i årets vintergarderob så det blir mycket pengar.

Tittade på en FIX overall idag. Någon som har den? Tycker den känns så styv...? My gillar inte när knäppet går upp och "är i vägen" vid hakan. Är materialet hårt blir detta extra tydligt. Tips på någon bra overall med mjukt tyg som sitter bra vid hakan/halsen? Vi hade en från Minymo förrförra året (den ska Maja ha nu) som liksom hade framledande snett i halsen, då blev det mycket bättre.
 
Sv: vinterkläder

Tror vi har samma everest kängor och är supernöjda!

Vad gäller halsproblemet så gillat inte chelsea öht när man drar upp dragkedjor i halsen. så kör med fuskpolo och lite öppet i halsen. Dock accepterar hon ibland att man drar ända upp, om polon är på. Antar att det är mjukare under hakan då ;)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 264
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 861
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 506
Senast: Snurrfian
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 668
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp