Bukefalos 28 år!

Vispgrädde?

Inga bakverk alls på en månad? Ingen paj med vaniljsås? Inga pannkakor och våfflor? Ok, det blir inte ofta men en pannkaksmåltid i månaden blir ju redan där 2 dl grädde...
Då är vi nog betydligt mer "gottegrisar" än er...

Ungefär hälften av gräddkonsumtionen (skulle jag skatta) hos oss handlar om efterrätter, vispgrädde i varm choklad och bakverk.

Och att vispa ihop lite lyxsmör på lördagen till de nybakade bröden konsumerar också ett par deciliter grädde.

Pannkakor äter vi ganska ofta, säkert tre gånger i månaden, men det gör man ju på mjölk? Så ingen grädde där.

Baka en kaka gör jag kanske 2-3 gånger per år, de går inte åt eftersom maken är superpetig och bara äter chokladkex när det kommer till bakverk, så det är om vi har gäster över på fika och jag hinner baka. Men det brukar ofta vara smör i då, inte grädde? Fruktsallad och bärpaj äter vi ibland och har grädde till, men det brukar vara när det är säsong för bär/äpplen.

Varm choklad med vispgrädde tycker jag känns superonyttigt, så det blir kanske någon gång per år.

Nu låter vi väl som riktiga hälsofanatiker, och så är det inte - det blir rätt mycket choklad och kex och annat onyttigt också, men inte just grädde.
 
Inga bakverk alls på en månad? Ingen paj med vaniljsås? Inga pannkakor och våfflor? Ok, det blir inte ofta men en pannkaksmåltid i månaden blir ju redan där 2 dl grädde...
Då är vi nog betydligt mer "gottegrisar" än er...

Ungefär hälften av gräddkonsumtionen (skulle jag skatta) hos oss handlar om efterrätter, vispgrädde i varm choklad och bakverk.

Och att vispa ihop lite lyxsmör på lördagen till de nybakade bröden konsumerar också ett par deciliter grädde.
Numera utan barn äter jag aldrig pannkakor (som jag för övrigt inte har grädde till) och våfflor årligen på våffeldagen. Ingen grädde i vaniljsås, som jag får till paj lite då och då nu i rabarbersäsong. Idag tex: sparris med brynt hasselnötssmör till förrätt, pasta med köttfärssås pga fyraårig gäst till huvudrätt (givetvis inte grädde i köttfärssåsen), och så något ännu oklart med rabarber, hallon och grekisk yoghurt till dessert. Fyraåringen vill ha hallon och yoghurt, jag har skördat rabarber...
 
Numera utan barn äter jag aldrig pannkakor (som jag för övrigt inte har grädde till) och våfflor årligen på våffeldagen. Ingen grädde i vaniljsås, som jag får till paj lite då och då nu i rabarbersäsong. Idag tex: sparris med brynt hasselnötssmör till förrätt, pasta med köttfärssås pga fyraårig gäst till huvudrätt (givetvis inte grädde i köttfärssåsen), och så något ännu oklart med rabarber, hallon och grekisk yoghurt till dessert. Fyraåringen vill ha hallon och yoghurt, jag har skördat rabarber...

Hos oss är det självklart med grädde i köttfärssåsen (personligen tycker jag det är gott både med och utan med olika karaktär), men två av barnen har svårt att äta om den inte är mildgjord med grädde.
 
Pannkakor äter vi ganska ofta, säkert tre gånger i månaden, men det gör man ju på mjölk? Så ingen grädde där.

Baka en kaka gör jag kanske 2-3 gånger per år, de går inte åt eftersom maken är superpetig och bara äter chokladkex när det kommer till bakverk, så det är om vi har gäster över på fika och jag hinner baka. Men det brukar ofta vara smör i då, inte grädde? Fruktsallad och bärpaj äter vi ibland och har grädde till, men det brukar vara när det är säsong för bär/äpplen.

Varm choklad med vispgrädde tycker jag känns superonyttigt, så det blir kanske någon gång per år.

Nu låter vi väl som riktiga hälsofanatiker, och så är det inte - det blir rätt mycket choklad och kex och annat onyttigt också, men inte just grädde.

Pannkakor med olika val av sylt, bär och vispad grädde. (Har inte heller grädde i själva smeten.)
Våfflor med olika val av sylt, bär och vispad grädde.

När det gäller bakat är lite vispad grädde ofta ett önskat tillbehör. Eller som vaniljsås, blir mycket godare med grädde än med mjölk - tycker jag.

Varm choklad med vispgrädde brukar jag inte alls själv (mer än som dig enstaka gång per år). Men på vinterhalvåret konsumeras det ett tiotal koppar i veckan här spritt på resten av familjen. Knappt alls på sommaren.

Men efterrätter som pannacotta eller creme brulee? Då går det åt mängder av grädde till en enda efterrättsbjudning.

Jag är nog ungefär lika förvånad över att man inte konsumerar mer än 2dl grädde i månaden för en familj, som du verkar vara över att det kan gå åt 3-4 liter grädde för en familj och månad.
 
Vaniljsås på kall snabbvis:
3 dl vispgrädde
2 äggulor
2 msk florsocker
1 vaniljstång
Vispa grädden tjock
Skrapa ur vaniljstången och lägg skrapet i en bunke.
Tillsätt ägg och florsocker till vaniljen och vispa till det blivit riktigt fluffigt
Vänd ner grädden i äggvispet.
Klart.
 
Pannkakor med olika val av sylt, bär och vispad grädde. (Har inte heller grädde i själva smeten.)
Våfflor med olika val av sylt, bär och vispad grädde.

När det gäller bakat är lite vispad grädde ofta ett önskat tillbehör. Eller som vaniljsås, blir mycket godare med grädde än med mjölk - tycker jag.

Varm choklad med vispgrädde brukar jag inte alls själv (mer än som dig enstaka gång per år). Men på vinterhalvåret konsumeras det ett tiotal koppar i veckan här spritt på resten av familjen. Knappt alls på sommaren.

Men efterrätter som pannacotta eller creme brulee? Då går det åt mängder av grädde till en enda efterrättsbjudning.

Jag är nog ungefär lika förvånad över att man inte konsumerar mer än 2dl grädde i månaden för en familj, som du verkar vara över att det kan gå åt 3-4 liter grädde för en familj och månad.

Jag är nog helt enkelt inte så förtjust i vispad grädde, så annat än till fruktsallad har vi i princip aldrig det. Egen vaniljsås har jag aldrig gjort ska erkännas, vi kör vaniljvisp.
 
Hos oss är det självklart med grädde i köttfärssåsen (personligen tycker jag det är gott både med och utan med olika karaktär), men två av barnen har svårt att äta om den inte är mildgjord med grädde.
Barn har någon gång drivit igenom det här också. Jag tycker att just det där med "mildgjord" är problemet. Som ett täcke av grädde ovanpå matens smak, ungefär.

Men jag är inte så förtjust i vare sig grädde eller smör, helt enkelt. Och så gillar jag att äta rätt stora portioner, vilket bygger på att maten inte är alltför energität eftersom jag har stillasittande jobb och enbart en uppstallad ridhäst för motionen.
 
Men jag är inte så förtjust i vare sig grädde eller smör, helt enkelt. Och så gillar jag att äta rätt stora portioner, vilket bygger på att maten inte är alltför energität eftersom jag har stillasittande jobb och enbart en uppstallad ridhäst för motionen.

Det kanske är en del av det hela. Jag gillar att ha en liten men intensiv smak- (och ofta energibomb) på tallriken och till efterrätt (men det är ju inte varje måltid). Sedan kan man komplettera det med att äta rejält med sallad och andra lättare tillbehör om man vill ha volymen. På senare år har det blivit alltmer (delvis medvetet för att det egna kaloriiintaget behöver begränsas ytterligare) att köttbiten i en huvudrätt landar på under 100g med en liten klick sås och mer handlar om riktigt bra kvalitet än mängd. Det räcker att njuta av typ två-tre tuggor med riktigt bra smak. Och att potatisgratängen består av några få skivor potatis på portionen.

Det blir allt svårare att gå ut och äta tycker jag, där restaurangerna envisas med att servera stora köttbitar som man aldrig orkar äta upp. Det brukar inte hjälpa att man säger till. Så numer blir det oftast fisk, skaldjur eller sallader som utemat.
 
Jag konsummerar oftast flera dl grädde i veckan men inte ens jag har grädde i köttfärsås. :p

Det är så intressant det här med matvanor att det kan vara så olika, grädde är en av de saker jag alltid vill ha hemma så jag fascineras lite av att en del tycker det är så anmärkningsvärt att äta mycket grädde. Sen är det kanske inte så nyttigt att äta så mycket grädde som jag gör speciellt med tanke på att jag äter mycket mjölkproukter i övrigt men det finns nog annat i min kost/kosthållning som jag bekymrar mig mer över än min gräddkonsumtion.
 
Jag tycker mig ha lagt märke till att vanliga recept, tex mattips i dagstidningen och i olika reklamblad, mycket oftare innehåller mycket mer grädde än när jag var ung, plus betydligt större mängder kött. Köttkonsumtionen har stigit med bortåt 50% sedan 1990 i Sverige.
 
Nästan all mat med grädde betraktar jag nog som lite onyttig, och alltså som nåt man inte kan äta så ofta. Inte att det behöver vara så, men jag har den känslan. Vi äter nog lite allt möjligt, nu i veckan åt vi libanesiskt en dag, jerk chicken en dag, thai en dag, pasta med bacon och svamp en dag, och idag blir det nog kinesiskt eller cajun - så den här veckan så är de enda mejeriprodukten yoghurt till det libanesiska i måndags, ingen grädde alls. Sist jag använde grädde var nog en ädelostsås vi åt för några veckor sen. När jag tänker på saken går det nog inte åt mer än en sån där 2 dl tetra grädde i månaden. Hur ser er matsedel ut, tänkte att det kunde vara kul att jämföra?

Aha, då förstår jag lite hur du tänker. För mig är grädde enbart onyttigt i den bemärkelse att det är väldigt energitätt och således viktigt att inte äta i alltför stora kvantiteter. Jag äter sällan två stora mål om dagen utan oftast ett stadigare och ett lite mindre.
För mig är socker viktigare att hålla igen med - kex och choklad köper jag nog mer sällan än vad du köper grädde. Jag lägger hellre de kalorierna på (kaloririkare) mat :)

En typisk matsedel för mig kan innehålla:
Spenatsoppa (basen är mjölk men en skvätt grädde för rundhetens skull)
Rostad surdegsbaugette m. ugnsstekt lax, dijoncreme (crème fraîche..), avokado, rödlök och ruccola
Omelett med överblivna grönsaker (en skvätt mjölk i smeten, riven ost på)
Gnocchi m. (grädd..)sås på halloumi, tomat och basilika

En del sushi och thaimat slinker ned när jag vill ha take-away. Jag ser ju att jag använder väldigt mycket mejeriprodukter i min matlagning. Det vill jag jobba på! Är nog ganska dålig på att influeras av andra kök, t ex låter cajun väldigt gott att testa :)
 
Jag tycker mig ha lagt märke till att vanliga recept, tex mattips i dagstidningen och i olika reklamblad, mycket oftare innehåller mycket mer grädde än när jag var ung, plus betydligt större mängder kött. Köttkonsumtionen har stigit med bortåt 50% sedan 1990 i Sverige.

Oj, 50% är ju väldigt mycket, vet du om det var person eller totalt? Mycket är det ju oavsett. Att köttkonsumtionen tyvärr ökade hade jag koll på men inte att det ökade så mycket.
 
Oj, 50% är ju väldigt mycket, vet du om det var person eller totalt? Mycket är det ju oavsett. Att köttkonsumtionen tyvärr ökade hade jag koll på men inte att det ökade så mycket.
Totalt i Sverige. Det betyder ju teoretiskt sett att samma ökning skett per person, men ökningen är nog något mer ojämnt fördelad.

Men tänk tex på de enorma köttbitar man får på restauranger, som @sjoberga är inne på, eller mängder av köttbullar nästan gratis på Ikeas servering. Så såg portioner inte ut när jag var barn och tonåring. Och kolla på hur folk grillar. Kött, kött, kött i enorma mängder.
 
oj, en hel liter grädde! Vad gör ni av den?
Sås.... Vi är en såsig familj :D. Jag håller inte på och reder och annat jox utan gör på ren grädde som bas. Såvida det inte är vinsås... Sen finns det en hel del annat vi använder grädden till, barnen vill ha kall att hälla över köttfärssås och spagetti, vi har sylt och flytande grädde på pannkakor. Ja och en hel del annat år en slatt grädde av bara farten. En utomordentlig smakbärare :up:
 
@Mulberry: Cajun/creole är supergott men jag måste ju numera utesluta paprikan :( men även utan den blir det gott om än inte helt autentiskt. Testar du sådan matlagning kan jag rekommendera att botanisera bland olika chilisorter, de ger verkligen olika dimensioner till maten beroende på vilken sort man använder.
 
Totalt i Sverige. Det betyder ju teoretiskt sett att samma ökning skett per person, men ökningen är nog något mer ojämnt fördelad.

Men tänk tex på de enorma köttbitar man får på restauranger, som @sjoberga är inne på, eller mängder av köttbullar nästan gratis på Ikeas servering. Så såg portioner inte ut när jag var barn och tonåring. Och kolla på hur folk grillar. Kött, kött, kött i enorma mängder.

Jag äter inte "ute" så det har jag lite dålig koll på.

Jag är född 1987 så köttkonsumtionen har ju enligt siffrorna du nämner ökat väldigt mycket även sedan jag var liten men jag har väl inte riktigt insett eller märkt av hur mycket/ snabbt den ökat.

Min egen köttkonsumtion har inte följt samma mönster och det är jag tacksam för det är ju lätt att liksom dras med i sådanna normer tänker jag mig.

Jag tycker ibland det känns som att jag äter mycket kött(många tillfällen på en vecka) men jämfört med många andra äter jag nog ganska lite.

Vad räknas för övrigt som kött i sammanhanget? Räknas även fisk och fågel eller bara typ däggdjur?
 
Jag använder grädde kanske en gång i månaden. Högst. Ibland får jag för mig att det ska vara grädde i något, men när jag står där och ska hälla i den känns det alltid som att jag nu gör en god och fräsch rätt alldeles kleggig istället. Och då får det vara.

Precis sa ... Jag kanner det ocksa som om gradde gor maten "kleggig" och aldeles for "stampig".

Inga bakverk alls på en månad? Ingen paj med vaniljsås? Inga pannkakor och våfflor? Ok, det blir inte ofta men en pannkaksmåltid i månaden blir ju redan där 2 dl grädde...
Då är vi nog betydligt mer "gottegrisar" än er...

Ungefär hälften av gräddkonsumtionen (skulle jag skatta) hos oss handlar om efterrätter, vispgrädde i varm choklad och bakverk.

Och att vispa ihop lite lyxsmör på lördagen till de nybakade bröden konsumerar också ett par deciliter grädde.

Personligen ater jag normalt inte efteratt eller 'bakverk'. Jag bakar mycket matbrod och garna hart brod, men gillar inte "fika brod". Det blir bade for sott och ofta for "kleggigt" Om jag gor paj ... blir det oftast en barsas till eller nagon enstaka gang en klick glass. Jag ater kanske glass nagon gang per ar ... utom i Sverige dar jag rent fanatiskt vraker i mig lakrits glass.:angel:
Jag har bara gradde till pankakor om jag gor pannkaks tarta till den av sonerna som langtar efter det till sin fodelsedag.:p Pannkakor ska, i mina ogon, atas med bar eller sylt. :d
 
@Mulberry: Cajun/creole är supergott men jag måste ju numera utesluta paprikan :( men även utan den blir det gott om än inte helt autentiskt. Testar du sådan matlagning kan jag rekommendera att botanisera bland olika chilisorter, de ger verkligen olika dimensioner till maten beroende på vilken sort man använder.

Tack för tipset! Jag gillar verkligen chili, så det tar jag till mig :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 930
Senast: Dentaku
·
Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
2
Svar
33
· Visningar
1 286
Mat Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck. Jag började fundera på de här frågorna, när en...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
7 822
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 391
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp