visst är de tråkigt när de blir på detta viset?

NightRain

Trådstartare
Är de nån mer som känner att folk är lite instängda på sitt eget?

jag har försökt kolla runt bland de få kompisar jag har.. (läs 2 st varav ena inte bor i stan) vad dom ska göra på midsommar.. de ska ha hem folk å ut på sjön osv.. å de betyder att jag å min sambo blir ensamma.. visst vi har varandra men vore kul att träffa folk.. äta lite gott, dricka lite gott å umgås med andra människor.. men de verkar som att folk är rädd för att bjuda in "nya" människor i deras "gäng" å vi är inte stökiga på nåt sätt.. å detta är ändå kompisar jag umgåtts med i hur många år som helst.. vad är folk rädda för? är dom så insyltade på sitt eget att dom inte vågar ta in nån annan.. jag å min sambo har ändå varit tillsammans i över 3 år så så ny är han ju inte.

jag vet inte.. jag själv som person har ingenting emot att bjuda med nya människor, kompisars kompisar osv om de är jag som ska ha grillfest eller liknande.. jag tycker bara de är kul att träffa nytt folk..

hur ska man då göra för att träffa nytt folk om folk inte vågar träffas?
jag tycker att de är sååååå tråkigt att de ska vara på detta viset.. blir ärligt talat t.o.m lite ledsen... att man inte kan umgås med vänner som man haft i över 10 år.. då börjar jag fundera på om de beror på mig.. eller på min sambo.. eller om de faktiskt beror på dom..

finns de nån som känner igen detta? har ni isåfall löst på de nåt sätt? hur?

jag har varit arbetslös sen -08 alltså aldrig haft ett riktigt jobb.. för än nu.. började jobba i maj å ett jobb där jag verkligen trivs. men där är de bara människor som är äldre än mig.. 40 år å uppåt å jag själv är 27. så blir ju inte naturligt att man kan umgås med nån där heller utnför jobbet.. även att jag kan umgås med dom som är äldre så har ju dom sin familj å sällskapskrets så de blir ju fel även där..

nä jag vet inte.. känner mig bara helt tom. tur att jag har min sambo iaf annars hade jag verkligen varit ensam.. för jag vet verkligen inte hur jag ska göra för att skaffa nya vänner.. både till mig själv å till oss som par..

nä jag vet verkligen inte!
 
Sv: visst är de tråkigt när de blir på detta viset?

Jag känner så väl igen mig i det du skriver! Det var en av anledningarna till att jag startade min tråd om "midsommarsällskap". Jag tycker också att det generellt är lite svårt att hitta folk att umgås med eftersom de flesta ju har familj och barn och således rätt fullt upp. Och så blir man också osäker på om det är en själv det faller på, men jag tror inte att det alltid bara är det heller. Jag vet inte om det kan vara mycket det att vi generellt (här i Sverige?) är för blyga eller för försiktiga för att fråga andra om man inte kan hitta på nått. Jag själv tänker nog lite för ofta att jag inte vill verka klängig och tränga mig på, att nä de vill nog fira på sitt håll osv.

Fast om ingen av parterna frågar, ja då blir ju båda sittandes på var sitt håll. Det som är "läskigt" tycker jag om man frågar är ju just det att det känns jobbigt om det blir ett nej för då tror jag ju "gärna" att det beror på mig. Och då är det lätt hänt att vara tyst istället! Så slipper man ta risken. Vi kanske borde ta lite mer "risker" :)
 
Sv: visst är de tråkigt när de blir på detta viset?

Fast vad innebär att kolla runt lite vad folk ska göra på midsommar? Har du sagt rent ut att ni inte har några planer och undrar vad andra har för sig? Folk är inte tankeläsare.

Just nu är det en mycket vanlig replik bland mina vänner. "Vad gör ni på midsommar då?", "Vad händer på midsommar?". Där förklarar bara folk vad de har för planer utan att tänka på att någon annan vill vara med. Det är först ifall man säger motfrågan och får att de inte har några planer som man kanske frågar ifall de vill hänga med, men det hade inte hänt ifall ingen berättade utan bara undrade vad vi skulle hitta på.
 
Sv: visst är de tråkigt när de blir på detta viset?

ja jag vill itne heller vara klängig... men jag har tagit migi kragen å frågat ändå å sådär.. men man får nej i allafall..=(
men som sagt tror som du att vi är för blyga i sverige för att bjuda in nya människor..=)

ja vet inte riktigt hur man ska göra.. vill ju inte direkt gå fram till nån på stan å fråga heller haha då blir mannog klassad som ett psyko:P
 
Sv: visst är de tråkigt när de blir på detta viset?

klart att jag har sagt att vi är ensamma å inte har nåt planerat:P de var de första jag sa så de borde dom fattat hehe...

som sagt jag har lärt mig att man måste vara mer på nu förtiden å de vågar jag,men man kan ju inte riktigt bjuda in sig själv heller å bara följa med utan att andra tycker de är okej :-P
 
Sv: visst är de tråkigt när de blir på detta viset?

Fast man kan absolut fråga ifall det finns plats för er också. Sen behöver ni ju inte göra er till ensamma offer som inte har några kompisar, utan helt enkelt säga att era planer föll igenom och ni nu letar efter andra alternativ.
 
Sv: visst är de tråkigt när de blir på detta viset?

klart att man inte säger " vi är så ensamma å de är synd om oss som inte har nåt att göra" lite stil å finess har man faktiskt;) å som sagt så frågar man ju..
 
Sv: visst är de tråkigt när de blir på detta viset?

är ju inte bara midsommar som är grejen..

undrade mer åxå hur man ska göra för att få å ta nya kontakter.. hur man kan gå tillväga å var man kan göra de nånstans å hur andra kanske gjort för att skaffa nya kontakter när de inte blir så mycket tillställningar där man träffar nya..

för för vissa kommer de mer naturligt än för andra..=)
 
Sv: visst är de tråkigt när de blir på detta viset?

precis så. jag har två vänner å han har ingen så ja.. efter som att ena skulle ut å sjön så får de inte plats fler i båten å den andra skulle till sin syster å deras familj så de gick inte.. så ja precis så..

så sa dom iaf.
 
Sv: visst är de tråkigt när de blir på detta viset?

k
som sagt jag har lärt mig att man måste vara mer på nu förtiden å de vågar jag,men man kan ju inte riktigt bjuda in sig själv heller å bara följa med utan att andra tycker de är okej :-P

Det är klarat att man kan fråga om man är välkommen. Har man inte firat ihop tidigare år så är det lika mycket upp till båda parterna att föreslå att man firar tillsammans i år.

Om man frågar vad andra ska göra och de svarar att de har bjudit hem X och Y på middag så kan man ju svara att det verkligen hade varit roligt att fira midsommar tillsammans i år (underförstått hos er) och att det kanske finns plats för dig och din sambo på deras bjudning.

Hur kommer det sig förresten att du och din sambo har bjudit dina vänner hem till er i år?
 
Sv: visst är de tråkigt när de blir på detta viset?

du menar hur de kommer sig att vi INTE bjudit?..
för att vi försökt att bjuda hem dom flera gånger tidigare. ej högtider osv å hyrt stugor osv å folk har tackat ja sen när de är några dagar kvar tex så har dom ringt å sagt att dom inte kan komma osv.. har hänt i två år nu å 4-5 "fester/middagar" plus att vi bor i en etta å inte får plats här hemma.. därför har jag då tidigare hyrt stuga för att kunna bjuda "hem" folk. men blir lite ledsen då när man försöker å försöker.. har tom sagt att jag kan skjuta fram de några helger så de kan passa dom men de går inte heller:S så då börjar man faktiskt undra..
men jag vet inte jag kanske bara är löjlig:-P

men som sagt handlar ju itne bara om midsommar osv nu utan i allmänhet..
 
Sv: visst är de tråkigt när de blir på detta viset?

Ja, naturligtvis menade jag "inte". :)

Då förstår jag att du kan känna dig besviken, både om du bjuder (och de inte kommer) men inte blir bjuden tillbaka. Ärligt talat tycker jag att det låter som rätt dåliga och tråkiga vänner.

Så hur skaffar man nya vänner i din ålder? Oftast är det väl via gemensamma intressen (hundar/hästar/träning/etc.). Man blir en del av en större gemenskap och kanske hittar några personer där som man känner att man vill umgås extra med och att det är ömsesidigt.
 
Sv: visst är de tråkigt när de blir på detta viset?

ja man känner ju lite så..

jo jag har ju häst.. men litet stall å kommer inte ut med hästen nåt. så hmm jadu..:P man kanske får leta efter ltie kurser om de finns nåt=)
 
Sv: visst är de tråkigt när de blir på detta viset?

du menar hur de kommer sig att vi INTE bjudit?..
för att vi försökt att bjuda hem dom flera gånger tidigare. ej högtider osv å hyrt stugor osv å folk har tackat ja sen när de är några dagar kvar tex så har dom ringt å sagt att dom inte kan komma osv.. har hänt i två år nu å 4-5 "fester/middagar" plus att vi bor i en etta å inte får plats här hemma.. därför har jag då tidigare hyrt stuga för att kunna bjuda "hem" folk. men blir lite ledsen då när man försöker å försöker.. har tom sagt att jag kan skjuta fram de några helger så de kan passa dom men de går inte heller:S så då börjar man faktiskt undra..
men jag vet inte jag kanske bara är löjlig:-P

men som sagt handlar ju itne bara om midsommar osv nu utan i allmänhet..

Det kanske låter elakt att säga det, men gör de så ( tackar först ja och sen inte kommer, eller säger nej direkt, så verkar de ju inte vilja umgås med er?

Har inte mycket förslag på var du kan hitta nya vänner, men jag hade nog bytt ut dem..
 
Sv: visst är de tråkigt när de blir på detta viset?

Det är klarat att man kan fråga om man är välkommen. Har man inte firat ihop tidigare år så är det lika mycket upp till båda parterna att föreslå att man firar tillsammans i år.

Om man frågar vad andra ska göra och de svarar att de har bjudit hem X och Y på middag så kan man ju svara att det verkligen hade varit roligt att fira midsommar tillsammans i år (underförstått hos er) och att det kanske finns plats för dig och din sambo på deras bjudning.

Nä, så gör inte jag. Om jag får frågan vad jag ska göra på midsommar av någon som själv ska få gäster så frågar jag inte om jag är välkommen. Får jag ingen inbjudan så räknar jag med att jag inte är välkommen faktiskt.

På motsvarande sätt, om jag ska ha gäster på midsommar och pratar med en kompis som inte har något att göra, så bjuder jag ju in den direkt jag förstår det. Förutsatt att jag vill ha med den.
 
Sv: visst är de tråkigt när de blir på detta viset?

Jag känner faktiskt inte igen beteendet. Jag har själv alltid varit duktig på att blanda ihop mina vänner. De flesta av mina vänner har träffat varandra åtminstone någon gång. Har ibland varit lite orolig för att många är otroligt olika, men det har alltid funkat bra. När jag bjuder in brukar de bli glada och tycka att det är roligt att få träffa nytt folk. Några har varit blyga och tagit med någon de känner sedan innan på tillställningar, om de inte känner någon annan sedan tidigare.
Har heller aldrig varit med om att inte bli inbjuden till att följa med vänner och vänner till dem. Så jag vet inte om jag kan hålla med om att detta skulle vara ett typiskt svenskt beteende.

Däremot är de ju olika med olika vänner och bekantskapskretsar. Om någon skulle välja att inte bjuda med mig då jag inte har några planer skulle jag nog anse att det inte var någon närmare vän till mig, kanske snarare en bekantskap.

Själv träffar jag nya vänner främst genom jobb och skola. Men som andra nämnt kan man ju alltid hitta genom gemensamma intressen också. Du kanske skulle börja någon kurs eller gå med i någon förening eller liknande där du kan finna fler som du har något gemensamt med.:)

Annars har jag själv aldrig tyckt det varit något särskilt med midsommar, funderar själv på att ta en lugn hemmakväll för mig själv då efter jobbet. Och med sambo kan ju ni hitta på något trevligt, kanske något ni inte brukar göra, ihop?:)
 
Senast ändrad:
Sv: visst är de tråkigt när de blir på detta viset?

precis så. jag har två vänner å han har ingen så ja.. efter som att ena skulle ut å sjön så får de inte plats fler i båten å den andra skulle till sin syster å deras familj så de gick inte.. så ja precis så..

så sa dom iaf.

Men det är kanske inte så konstigt då, om de redan är bortbjudna själva?

Hade jag haft "bjudning" för polare hemma hos oss så hade jag lätt bjudit de som ville komma, utan problem. Däremot, finns det inte plats i båten så finns det ju inte och ska man till sin syster tillsammans med familjen kanske det inte är en sådan gettogether som man bjuder in kompisar till?

Alla mina vänner är som sagt välkomna till mig om jag ska fixa något, men är jag t ex bjuden till min sambos familj på middag tar jag ju inte med mig mina kompisar dit bara sådär. Inte heller hade jag ändrat på planer som var bestämda sedan tidigare för att någon frågade mig vad vi skulle göra.

Rent spontant tycker jag mer det låter som om de är upptagna, inte "tråkiga" eller rädda för att träffa nya människor.
 
Sv: visst är de tråkigt när de blir på detta viset?

nä kanske handlar om vem man hittar att umgås med.. alla är vi ju olika..

får helt enkelt se om man kan hitta nån som är lite mer likasinnad kanske=)
 
Sv: visst är de tråkigt när de blir på detta viset?

jo men som jag skrev tidigare så har de ju itne bara om just denna helg att göra=)

tråkigt då i såfall om dom alltid är upptagna med alla andra vänner så att man inte kan träffas.(pratar förstås om andra gånger å inte bara midsommar nu). men men som sagt alla är vi olika.. får ge upp dom å försöka hitta nya vänner som faktiskt vill umgås=)
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 225
Senast: Whoever
·
Relationer Jag jobbar på kontor och en av mina närmaste kollegor sedan 15 år tillbaka ska sluta. Vi umgås inte privat men har haft väldigt kul ihop...
Svar
10
· Visningar
1 209
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 041
Senast: LiviaFilippa
·
Kläder & Bli fin Behöver hjälp med att köpa ny väska. Har hittat 2 potentiella: Gillar denna men är inte säker på att det går ner en 50 cls flaska i...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp