Bukefalos 28 år!

Vovve nr. 2

Jag tänkte mer att vara lös ute på gården under uppsikt och även att ha hunden lös ute i skogen.

Vad bra med ditt svar, jag visste ju att vinthundarna har och ska ha hög jaktinstinkt men visste inte alls hur mycket man kan minimera riskerna för att hunden drar till skogs.

Jag vet bara inte vilken hundtyp som skulle passa in på mina kriterier, den ensa som passar hyggligt är just Whippet men jag kanske har snöat in mig :p

"Under uppsikt" och "konstant koll" är två olika saker för mig. Jag tror du får kika på något annat än vinthund om ni inte är beredda att slita ordentligt alternativt är redo att ha hunden i långlina även ute på gården om det visar sig att det inte funkar.
 
@Illiana Kromforhländern blir ju nästan lika stor som en whippet? Jag skulle kika på dem om jag ville ha en större sällskapshund.
 
Jag tänkte mer att vara lös ute på gården under uppsikt och även att ha hunden lös ute i skogen.

Vad bra med ditt svar, jag visste ju att vinthundarna har och ska ha hög jaktinstinkt men visste inte alls hur mycket man kan minimera riskerna för att hunden drar till skogs.

Jag vet bara inte vilken hundtyp som skulle passa in på mina kriterier, den ensa som passar hyggligt är just Whippet men jag kanske har snöat in mig :p
Grejen med vinthundar är att det inte är en typ av hund som gillar att strosa runt och lukta omkring på gården. De vill antingen ligga varmt och skönt inomhus i en mjuk soffa (eller på en solig uteplats i sommarvärme) eller så vill de springa i full fart och då är det jakt eller jaktlekar som gäller. Det är på eller av med dem, inga direkta mellanlägen, framförallt inte på en ung hund.
 
Jo de har ju några njur- och hudproblem men jag har fått för mig att de mestadels kommit till rätta med de mentala problemen, som de gjorde med LH Collie?

"Gjorde"? LH collie dras fortfarande med en hel del mentala bekymmer.
 
Och dom fäller som om det inte fanns en morgondag. Jag får använda pincett för att få bort päls som fastnat som nålar i min hud. :eek:
 
Nja, säger jag. De jag känner och träffat upplever jag som rätt sura, argsinta typer.
Jag upplever att många dalmatiner är sjukt sura och missnöjda för att dom är understimulerade. Om våran inte får tillräckligt med motion så blir han grining och inåtvänd, han vill springa - viktigt att det är springa och inte promenad. Han får springa lös efter cykel ca. 10 km om dagen då är han glad och älskar alla. Men det är inte många som låter sina dalmatiner få utlopp för sitt behov att springa och röra på sig mycket.
 
Nja, säger jag. De jag känner och träffat upplever jag som rätt sura, argsinta typer.
Då borde du träffa min Flinga! Gladare och positivare hund finns inte! Hon älskar allt och alla, människor, hundar , katter. Jag känner många dalmatiner och jag har inte träffat många med mentala brister
 
Skulle aldrig göra om misstaget att köpa hund av en ras som har så många uppfödare som avlar på skit och som är så sjuklig. Vi älskar vår Dalmatiner men aldrig att jag skulle köpa en nu när jag vet bättre.
Det gäller att hitta rätt uppfödare och vara rätt insatt i rasen, men det är ju inte så lätt för förstagångs ägare tyvärr :(
 
Jag upplever att många dalmatiner är sjukt sura och missnöjda för att dom är understimulerade. Om våran inte får tillräckligt med motion så blir han grining och inåtvänd, han vill springa - viktigt att det är springa och inte promenad. Han får springa lös efter cykel ca. 10 km om dagen då är han glad och älskar alla. Men det är inte många som låter sina dalmatiner få utlopp för sitt behov att springa och röra på sig mycket.
Visst är det viktigt att dom får röra på sig ordentligt, dom är ju långdistansare. Ännu viktigare tycker jag är att dom får använda skallen ordentligt. Nu umgås jag ju mest med dalmatinerägare som verkligen jobbar med sina hundar och inte bara springer vänstervarv som tyvärr många har som enda intresse :(
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 537
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Jag skrev en ''Vilken ras?'' tråd 2017 och ville ha hjälp med att välja ras. Jag har fortfarande inte bestämt mig för någon ras...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 156
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Ni får stå ut med ännu en rasvalstråd ;) Jag behöver hjälp. Vi planerade ju att skaffa en ny hund om typ 1,5 år, men nu när Ixi är borta...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
4 470
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp