Bukefalos 28 år!

Vovve nr. 2

Jag träffade en hel del dalmatiner som gårdshundar när jag jobbade i skåne, och det var sällan trevliga möten. Blev flera gånger jagad längsmed vägen både till fots och till häst - men då tror jag att de användes som just -gårdshundar- också.
Här i skottland har en medarbetare en adopterad hanhund med terapi-cert.. så jag vet inte. Det understryker förmodligen bara hur viktigt det är med både uppfödare och aktivering, och att rasen är rätt svajig.
Blandad kompott!
 
Någon av lapphundarna?
Fäller gör dom men jag tror det mest lossnar större tussar under fällperioden men inte så mycket annars. Hur är det med jaktinstinkt hos Eurasier @bollen__ ?
 
Någon av lapphundarna?
Fäller gör dom men jag tror det mest lossnar större tussar under fällperioden men inte så mycket annars. Hur är det med jaktinstinkt hos Eurasier @bollen__ ?
Rasen ska inte ha jakt men det finns hos vissa individer. Viktigt att höra hur föräldrarna är så inte uppfödaren tänkt para två st med jaktlust om man vill ha en hund utan det (som rasen ska vara).
 
Jag träffade en hel del dalmatiner som gårdshundar när jag jobbade i skåne, och det var sällan trevliga möten. Blev flera gånger jagad längsmed vägen både till fots och till häst - men då tror jag att de användes som just -gårdshundar- också.
Här i skottland har en medarbetare en adopterad hanhund med terapi-cert.. så jag vet inte. Det understryker förmodligen bara hur viktigt det är med både uppfödare och aktivering, och att rasen är rätt svajig.
Blandad kompott!

Dom är vakthundar från början så det blir nog gärna så. Våran har ganska mycket vakt i sig. Han skäller om det kommer besökare och vaktar trädgården/huset/bilen och tar sitt "jobb" på stort allvar. På jobbet är han en gullunge och vill sitta i knä på alla som jobbar där! På promenad skiter han i människor och andra hundar och vill inte hälsa på någon.

Man märker även skillnad på sättet han vaktar på, mycket skarpare och mer på allvar än vår Aussie som bara skäller för att han är glad för att det kommer en människa.
 
Jag tänker ju spontant på storpudel när jag läser din beskrivning ;)

Jag har ju Doris nerklippt och det tar ca 4 h varannan månad om jag bara rakar och skiter i att hålla någonslags frisyr så det är ju inte helt oöverkomligt att hinna med två stycken.

Annars så tänker jag också kromis, kanske någon fågelhund (Vizzla, Spinone, Bracco) Flat eller ridgeback, fast jag vet ärligt talat varken hur sugna ridgeback är på att dra eller hur lätta dom är att ha som gårdshundar.
 
Många bra svar! Tack för det :)

Alltså det här med ytterligare en storpudel är jag skeptisk till, främst med tanke på att det kan bli lite bristande mental träning och även pälsvården. Även fast den hålls nerklippt så blir det ändå bad, kanske fön och klipp alldeles för ofta och tar upp för mycket tid och ork.

Urhundsgruppen har jag kikat lite på men då är det ju just det där med fällning. Jag vill verkligen inte ha miljoners hårtussar vart den än går.

Dalmatinern förstår jag kan vara skarp men som sagt så den kommer att få gott om fysisk aktivering och då blir det föräldrar med känd mentalstatus, bland alla andra hälsokoller. Men jag kanske för höra mig för lite bland folk som man träffar på hundaktiviteter.

Vizla älskar jag utseendet på men tror inte att jag kan erbjuda riktigt allt den behöver med jakt speciellt i åtanke.

Spinone har jag läst för lite om men är inte det en trimras? Bracco är alldeles för tung och jag är livrädd för hängande ögonkanter.
 
Om en dalmatiner fäller i närheten av en labrador så fäller den mer än en eurasier iaf. Jag gissar att lappisar och andra med liknande päls fäller på samma sätt. Vi har bara päls hemma i fällperioder ca 2 ggr/år. Däremellan finns det knappt ett hårstrå. Mammas korthåriga katt lämnar mer hår efter sig. För att inte tala om labradoren brorsan har. Fått hårstrån i foten av honom som sen blev infekterat, ursch! Händer aldrig med mina. Och när de fäller så kammar man ur det mesta, sen fäller de såklart lite på golvet också men det samlas i hörnen.
Min karl vägrar fällande hundar, det var en stor anledning till att det blev eurasier. Typ två gånger per år kan han stå ut med lite ull i hörnen :p
 
Risken är väl att eurasier och lapphundarna inte kommer orka dra i sommarvärmen?
Mitt i gassande solen antar jag att det blir för varmt. Vi kör inte regelrätt drag än utan cyklar och springer. Det har inte varit några problem men jag gillar inte själv att vara ute när det är på tok för varmt :p
Så jag antar att du har rätt där :)
 
Mitt i gassande solen antar jag att det blir för varmt. Vi kör inte regelrätt drag än utan cyklar och springer. Det har inte varit några problem men jag gillar inte själv att vara ute när det är på tok för varmt :p
Så jag antar att du har rätt där :)

Nä, när det är väldigt varmt ute så gör man ju inte så mycket varken med sig själv eller hundarna :) Men de blir inte väldigt varma av en löptur i typ 20-22 grader och sol?
 
Nä, när det är väldigt varmt ute så gör man ju inte så mycket varken med sig själv eller hundarna :) Men de blir inte väldigt varma av en löptur i typ 20-22 grader och sol?
Jag har nog inte sprungit i den temperaturen :o möjligtvis att husse cyklat med honom då, men jag är inte säker. Det är väl iofs vanlig sommartemperatur här uppe och det tycker ju jag är för varmt :p
Men jag kan tänka mig att det blir för varmt vid hårdare ansträngning i direkt sol. Ullen ska ju skydda mot värme men det är nog mer rimligt att det är vid "vardagsmotion" i värme den funkar?!
 
Jag har nog inte sprungit i den temperaturen :o möjligtvis att husse cyklat med honom då, men jag är inte säker. Det är väl iofs vanlig sommartemperatur här uppe och det tycker ju jag är för varmt :p
Men jag kan tänka mig att det blir för varmt vid hårdare ansträngning i direkt sol. Ullen ska ju skydda mot värme men det är nog mer rimligt att det är vid "vardagsmotion" i värme den funkar?!

Åh, jag tycker det är nästan den mest behagliga tempen att springa i :D De få gånger jag springer då :angel:
Ja, så är det kanske? Mina hundar har inte så mycket underull, så jag har liten erfarenhet av det där :)
 
Många bra svar! Tack för det :)

Alltså det här med ytterligare en storpudel är jag skeptisk till, främst med tanke på att det kan bli lite bristande mental träning och även pälsvården. Även fast den hålls nerklippt så blir det ändå bad, kanske fön och klipp alldeles för ofta och tar upp för mycket tid och ork.

Urhundsgruppen har jag kikat lite på men då är det ju just det där med fällning. Jag vill verkligen inte ha miljoners hårtussar vart den än går.

Dalmatinern förstår jag kan vara skarp men som sagt så den kommer att få gott om fysisk aktivering och då blir det föräldrar med känd mentalstatus, bland alla andra hälsokoller. Men jag kanske för höra mig för lite bland folk som man träffar på hundaktiviteter.

Vizla älskar jag utseendet på men tror inte att jag kan erbjuda riktigt allt den behöver med jakt speciellt i åtanke.

Spinone har jag läst för lite om men är inte det en trimras? Bracco är alldeles för tung och jag är livrädd för hängande ögonkanter.
Urhundarna är generellt sett även de självständiga(!) hundar med en hel del jaktlust. Inte optimalt som gårdshund m.a.o.

Jakthundsraser bör få jaga, åtminstone om hundarna kommer från seriösa uppfödare som avlar på rastypiska hundar. Att stötta annat än sådan uppfödning är aldrig bra för någon.

Kanske det lättaste vore om du letade efter en vuxen omplacering? Då vet du ju vad du får på ett helt annat sätt och kan välja en individ som på något sätt kanske inte är helt rastypisk men som passar er utmärkt.
 
Ännu en rasvalstråd men ja, jag behöver få hjälp att sortera mina tankar.

Jag har ju en storpudelvalp nu så en ny hund är inte att tänka på just nu men jag vill vara förberedd så att jag kan börja spana på uppfödare och ev valpkullar så fort jag bara kan.

Så.. Jag vill ha en hund som har minimal pälsvård (har nog att göra med pudeln), fäller minimalt och som inte kräver en massa mental stimulering förutom det självklara, såsom vardagslydnad och lite trick. Jag vill dock att hunden ska kunna vara med på allt som har med rörelse och vara utomhus att göra. Vi är mycket i stugan på sommaren så där blir det diverse vändor ut i skogen, på sjön mm. Blir även en del dragträning, spår mm då också. På vintern blir det utflykter och drag på skidor. Och förstås dagliga promenader och härj.

Jag har funderingar på om Whippet kanske skulle vara nåt? "Problemet" som är där är ju att jag vill kunna ha hundarna lösa när vi är i stugan. Är det en omöjlig dröm, generellt sett, för Whippet eller går det att uppnå med lite träning?

Jag vet att vi har lite Whippetfolk här så hör gärna från er mycket men hojta gärna om ni kommer på någon annan ras som passar in på beskrivningen. Inga plattnosar eller väldigt sjukdomsbetyngda raser dock.
Varför inte en till pudel?
Whippet är trevliga men går inte att motivera som en pudel på långa vägar.
Mkt olika raser, mina pudlar leker bra med whippets , de jagar dom :)
Whippet är nog enklare på många vis än pudel, hur det nu går att vara det , men vinthundar är enligt mig den lättaste hund du kan hitta.
 
Jag tänker ju spontant på storpudel när jag läser din beskrivning ;)

Jag har ju Doris nerklippt och det tar ca 4 h varannan månad om jag bara rakar och skiter i att hålla någonslags frisyr så det är ju inte helt oöverkomligt att hinna med två stycken.

Annars så tänker jag också kromis, kanske någon fågelhund (Vizzla, Spinone, Bracco) Flat eller ridgeback, fast jag vet ärligt talat varken hur sugna ridgeback är på att dra eller hur lätta dom är att ha som gårdshundar.
Jag har två snart tre pudlar , rakar ner dom var fjärde till sjätte månad.
Noll pälsvård däremellan och inge fällande.
Så renligt !
 
Haha nej fy sjutton, istället för 5 timmar tar det 10 timmar. Nopp!
Varför skaffade du pudel om du redan vid fyra månaders ålder tröttnat på pälsvård ?
och fem timmar ?
Jag klipper mina dvärg på drygt en timme vardera , med finputs på nos och tassar.
Kan inte ta fem timmar för en stor om du inte ska utställningsklippa ?
 
Många bra svar! Tack för det :)

Alltså det här med ytterligare en storpudel är jag skeptisk till, främst med tanke på att det kan bli lite bristande mental träning och även pälsvården. Även fast den hålls nerklippt så blir det ändå bad, kanske fön och klipp alldeles för ofta och tar upp för mycket tid och ork.

Urhundsgruppen har jag kikat lite på men då är det ju just det där med fällning. Jag vill verkligen inte ha miljoners hårtussar vart den än går.

Dalmatinern förstår jag kan vara skarp men som sagt så den kommer att få gott om fysisk aktivering och då blir det föräldrar med känd mentalstatus, bland alla andra hälsokoller. Men jag kanske för höra mig för lite bland folk som man träffar på hundaktiviteter.

Vizla älskar jag utseendet på men tror inte att jag kan erbjuda riktigt allt den behöver med jakt speciellt i åtanke.

Spinone har jag läst för lite om men är inte det en trimras? Bracco är alldeles för tung och jag är livrädd för hängande ögonkanter.

För min del är det inte det mentala som skrämmer bort mig från Dalmatiner, det är alla sjukdomar (som inte syns på hunddata) och släthårspälsen = fäller konstant med strån som tar sig in överallt, inklusive under huden.

Jakthundarna hade jag uteslutit direkt om jag ville ha en fungerande gårdshund.

De flesta från urhundsgruppen fäller ett par gånger per år, om Dalmatinerns fällande inte är avskräckande för dig borde de pälsarna verkligen inte vara det (och tussar lägger sig i hörnen likt dammtussar, de bildar inte mattor som släthåren gör).
 
Om en dalmatiner fäller i närheten av en labrador så fäller den mer än en eurasier iaf. Jag gissar att lappisar och andra med liknande päls fäller på samma sätt. Vi har bara päls hemma i fällperioder ca 2 ggr/år. Däremellan finns det knappt ett hårstrå. Mammas korthåriga katt lämnar mer hår efter sig. För att inte tala om labradoren brorsan har. Fått hårstrån i foten av honom som sen blev infekterat, ursch! Händer aldrig med mina. Och när de fäller så kammar man ur det mesta, sen fäller de såklart lite på golvet också men det samlas i hörnen.
Min karl vägrar fällande hundar, det var en stor anledning till att det blev eurasier. Typ två gånger per år kan han stå ut med lite ull i hörnen :p

Dom fäller två gånger så mycket som en labrador. Det är det värsta jag varit med om r det gäller att fälla päls. Jag äter, andas och lever i dalmatinerhår.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag skrev en ''Vilken ras?'' tråd 2017 och ville ha hjälp med att välja ras. Jag har fortfarande inte bestämt mig för någon ras...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 156
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Ni får stå ut med ännu en rasvalstråd ;) Jag behöver hjälp. Vi planerade ju att skaffa en ny hund om typ 1,5 år, men nu när Ixi är borta...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
4 470
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Lady_A
·
Hundavel & Ras Nej tänker ni! Inte en till rasvalstråd. Jo säger jag, snälla läs:D Jag börjar eller snarare börjar ännu mer längta efter en egen...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 543
Senast: mathilhill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp