Bukefalos 28 år!

Vovve nr. 2

Är ju inte så särskilt många sånna dagar i Sverige dock :) :)

Min aussie som har mycket mindre fluff än en lapphund eller Eurasier tycker att det är jobbigt på sommaren. Han drar såklart ändå men jag oroar mig för att han ska överhettas och då håller jag mig ändå till att inte dra hårt och långt när det är över 16 grader och spolar av före, under och efter. Skulle inte rekommendera fluffiga hundar till drag om man inte kantänka sig att anpassa det en hel del.
 
Är det bara jag som reagerar på att TS inte vill ha en till storpudel pga pälsvården OCH pga att det finns så mycket dålig mentalitet ? Är lite nyfiken på varför den första valpen köptes om man tycker rasen är så taskig mentalt.
 
Min aussie som har mycket mindre fluff än en lapphund eller Eurasier tycker att det är jobbigt på sommaren. Han drar såklart ändå men jag oroar mig för att han ska överhettas och då håller jag mig ändå till att inte dra hårt och långt när det är över 16 grader och spolar av före, under och efter. Skulle inte rekommendera fluffiga hundar till drag om man inte kantänka sig att anpassa det en hel del.

Håller med; vår lapphund ligger allra helst i skuggan eller på ett kallt stengolv och slappar när det är varmt ute. Promenader är ju inga problem men ska vi t ex jogga får vi göra det väldigt tidigt eller sent. Skulle inte tvinga ut honom på träning i sommarvärmen när han visar så himla tydligt att han bara vill skrota runt hemma. Men han kompenserar för sommarslappandet när det blir kyligare... :D
 
Är det bara jag som reagerar på att TS inte vill ha en till storpudel pga pälsvården OCH pga att det finns så mycket dålig mentalitet ? Är lite nyfiken på varför den första valpen köptes om man tycker rasen är så taskig mentalt.

Man kanske har lärt sig mer efter sitt köp? Det har jag sannerligen gjort efter att ha köpt Dalmatiner.
 
Om en dalmatiner fäller i närheten av en labrador så fäller den mer än en eurasier iaf. Jag gissar att lappisar och andra med liknande päls fäller på samma sätt. Vi har bara päls hemma i fällperioder ca 2 ggr/år. Däremellan finns det knappt ett hårstrå. Mammas korthåriga katt lämnar mer hår efter sig. För att inte tala om labradoren brorsan har. Fått hårstrån i foten av honom som sen blev infekterat, ursch! Händer aldrig med mina. Och när de fäller så kammar man ur det mesta, sen fäller de såklart lite på golvet också men det samlas i hörnen.
Min karl vägrar fällande hundar, det var en stor anledning till att det blev eurasier. Typ två gånger per år kan han stå ut med lite ull i hörnen :p
Ingen ras fäller i närheten av en dalmatiner...
 
Nog skulle en dalmatiner kunna passa - om du tar dig tid att sätta in i rasen (och det verkar du ju ha). Dalmatinern kommer alltid ha en särskild plats i mitt hjärta, men precis som andra redan nämnt är det en snårig djungel att hitta rätt uppfödare. En uppfödare som förnekar att det finns allergier inom rasen är en sådan du ska sålla bort ;) Nu är det ett par år sedan jag själv var aktiv inom rasen, men jag fick en känsla av att hälsan blev sämre på slutet? Det kändes som att ryggproblem, matstrupeförstoring och hundar med dåliga höfter ökade under den perioden jag hade rasen. De fäller 365 dagar om året också, hade besök av en vän igår som berättade att hon fortfarande hittade vita hår hemma hos sig efter min tik som jag tog bort för 4 år sedan...

Vinthundar är otroligt trevliga hundar, men vill du ha en hund som är lätt att ha lös i skogen är det bättre att kika efter någonting annat. Min galgo gick alltid lös som ung, men i takt med att tävlandet ökade fick han upp jaktlusten allt mer. Idag skulle jag inte våga ha honom lös även om det fungerar fint på vår inhägnade trädgård.

Personligen är jag lite sugen på att skaffa spaniel någon gång i livet, jag vet inte om det är någon bukefalist som vet om de raserna skulle passa TS bra? Löwchen är otroligt trevliga hundar som inte kräver så mycket pälsvård när de väl fått vuxenpälsen, dock verkar de falla på storleken i ditt fall?
 
Är det bara jag som reagerar på att TS inte vill ha en till storpudel pga pälsvården OCH pga att det finns så mycket dålig mentalitet ? Är lite nyfiken på varför den första valpen köptes om man tycker rasen är så taskig mentalt.

Huh? Jag har aldrig påstått att det finns mycket dålig mentalitet på storpudel! Pudlar är fantastiska hundar men det finns vissa kriterier som jag vill undvika hos min nästa hund.
 
Alltså det här med ytterligare en storpudel är jag skeptisk till, främst med tanke på att det kan bli lite bristande mental träning och även pälsvården. Även fast den hålls nerklippt så blir det ändå bad, kanske fön och klipp alldeles för ofta och tar upp för mycket tid och ork.

Jag antar att @russinbulle inte läste den här delen rätt? Vänligen läs ordentligt innan du ska kritisera någon annan. Gäller dig och de som gillat din post.
 
Att bli bitsk i tonen hjälper dig inte :idea:

Fast det du citerade är verkligen inte bitskt. Vad jag gjorde var att försvara mig själv när jag blir falskt anklagad. Jag tycker att jag har varit väldigt civil i den här tråden trots ganska hårda toner från en del användare.
 
Varför skaffade du pudel om du redan vid fyra månaders ålder tröttnat på pälsvård ?
och fem timmar ?
Jag klipper mina dvärg på drygt en timme vardera , med finputs på nos och tassar.
Kan inte ta fem timmar för en stor om du inte ska utställningsklippa ?

Missade den här. Jag är inte alls trött på pälsvården men det tar för lång tid med två. Min nuvarande kommer att hållas i utställningspäls ett bra tag framöver och då tar hela trimmet ca. 5 timmar. Om jag skaffar en till pudel skulle jag nog isf göra samma sak och åtminstone testa ställa ut några gånger och då blir det plötsligt oerhört mycket pälsvård.
 
Nåväl. Tack till alla som har varit trevliga och gett lite svar och nya infallsvinklar för mig i den här tråden :) Vi får se vad det blir för hund i framtiden men någon vinthund tror jag nu knappast att det blir.
 
Missade den här. Jag är inte alls trött på pälsvården men det tar för lång tid med två. Min nuvarande kommer att hållas i utställningspäls ett bra tag framöver och då tar hela trimmet ca. 5 timmar. Om jag skaffar en till pudel skulle jag nog isf göra samma sak och åtminstone testa ställa ut några gånger och då blir det plötsligt oerhört mycket pälsvård.
A då förstår jag :) hade aldrig orkat fixa en utställningsfrisyr själv :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 537
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Jag skrev en ''Vilken ras?'' tråd 2017 och ville ha hjälp med att välja ras. Jag har fortfarande inte bestämt mig för någon ras...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 156
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Ni får stå ut med ännu en rasvalstråd ;) Jag behöver hjälp. Vi planerade ju att skaffa en ny hund om typ 1,5 år, men nu när Ixi är borta...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
4 470
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp