Vuxna ponnyryttare!



Russet mättes till 125 så jag tänker definitivt åka runt på henne också när jag är klar med viktminskningen :D

Den stora gamla ponnyn var halt häromdagen :eek: Det tycks ha varit en vrickning utan skador, för en vecka senare är han i princip ohalt. Plånboken och hjärtat säger tack så mycket. Speciellt eftersom gammelrusset hade gaskolik i tisdags...

På onsdag träffar jag läkaren och jag hoppas att jag får klartecken till operation OCH att jag får tiden snabbt. Alltså veta när, jag antar att det inte blir förrän i september oavsett.
 
Här går det bara framåt och det är så himla kul! I helgen var jag in till klubben och både red och körde. Äntligen har vi kommit igång med körningen igen oxå! I ridningen så har vi börjat känna på flytta för skänkeln lite och få rätt ställning på böjt spår. Hon är så himla rolig att jobba med :-)

I helgen ska jag prova en sadel som jag hoppas passar, jag har höga förhoppningar iallafall. Så det ska bli kul att kunna rida lite mer i sadel och framförallt börja galoppera för jag har inte velat göra det barbacka, vill kunna ställa mig upp i stigbyglarna då.





Vad jag älskar min ponny! :love:
 
Puttar upp tråden med en liten uppdatering från oss :) Allt går fortfarande jättebra med Zimba, är så nöjd med honom!
Igår hade vi premiär för promenad med sadel:
10460724_10152162470471479_3339976329596147605_n_zps24b6fb5d.jpg


10342887_10152151375226479_1387815938996899114_n_zpscf2e0ed1.jpg
 
Nu ska vi se här.
Russet mättes på travet i tisdags, 124.6cm över havet. Ska hon bara trava så behöver hon inte mätas mer.

Har fått godkänt av läkaren och kirurgen i Uppsala har godkänt remissen = operation senast 24/9 eftersom de säger att de håller vårdgarantin. Men de har inte sagt någon tid ännu och vårdgarantienheten föreslog valfrihetsremiss till Danderyds Sjukhus men flyttar man dit så flyttas hela processen dit, det innebär rätt långa resor för återbesök osv. Och jag tror inte de har full kapacitet över sommaren heller så frågan är om jag sparar så mycket tid att det är värt det.

Hur som helst så innebär det att jag i vår kommer kunna börja rida connemaran :D :heart Ska bara få henne inriden först, hade en fin plan men min senior har dränerat min plånbok så jag har inte råd längre. Hon har haft kolik (ett besök räckte för att häva den som tur är) och nu står hon med ett skadat öga som kräver minst ett veterinärbesök till... Hon har iaf inte ont och det är huvudsaken!

Har börjat köra in den äldre connemaran, ren krasst kan man troligen bara hänga på vagnen och ge sig iväg, han är ganska stabil. Men jag vill köra hela rejset med kedjor och annat som skramlar bakom först, bara för att vara lite säker.
 
@lil-sis Men gud vad bra! :bump:

Och jag kämpar på med lastningen.. har kört fast lite. Har samma problem som med zacke, han går halvvägs in och backar sen ut direkt igen utan att det går att stoppa honom :down: visar inget att han är rädd, spänd utan mer att han bara inte vill ;)
 
Ush ja...denna lastning. Enda som funkar på min lilla är att skicka in henne och sedan stå kvar och klia på baken medan man stänger. Tog många år att komma fram till den metoden.

Tänkte köpa ny till hösten som har boggie och kanske köra lite mer. Förmodligen kommer den stora tycka den är bekväm att åka i och på så sätt gå snabbt på.
 
Köpte ny transport i måndags! Kändes genast lättare att lasta och idag fick vi faktiskt in honom efter lite diskutioner :-) men långt kvar innan jag kan lasta själv som är drömmen....
 
Den som övar han tränar som min stallägare brukar säga ;) Min lastades med linor och 6 personer när jag köpte honom (vilket är konstigt, för några år innan dess kunde jag gå på med honom utan problem) men med träning så löste det sig ganska snabbt. Nu lastar han sig själv oavsett om han åkte för en vecka sen eller ett halvår. Träning på ett sätt som passar honom och lugn körning var receptet. Gedion blir stressad snabbt om man håller på och velar på lämmen, på honom funkade det bäst att försöka gå på en eller max två gånger och sedan ta hjälp av en lina. Jag vet att användandet av linor är diskuterat men för oss var det en jättebra lösning. Linor var dock katastrof att försöka på någon av de andra hästarna i stallet.
 
Idag var vi iväg på roliga äventyr! Nämligen våran första terrängträning :D Vi har inte hoppat ordentligt på över ett år och vi klassar nog oss någonstans mellan hopprädda dressyrfjantar och skojsmullar så detta var mycket spännande och jätteroligt :laugh: Pålle skötte sig prima, hoppade allt och var superduktig :)

redigerade37_53b5c7ea9606ee59692dc839.jpg

redigerade32_53b5c7deddf2b353f966c7c5.jpg

redigerade23_53b5c7c0ddf2b3019567f916.jpg

redigerade14_53b5c7a62a6b22b67c05dd0c.jpg
 
@Pancakes Ja samma här. Jag har alltid undvikit linor men har fått börja inse nu att det inte är så illa i vissa fall. Zacke lasttränade jag i flera flera år utan framgång, till slut bestämde jag mig för att bara hålla upp en lina på var sida om honom och vips så var han på. Och nu samma sak med Zimba. Så igår åkte en lina fram. På honom krävdes det dock att man var på honom mer med linan, la den mot rumpan och ett stadigt tryck på, så for han tog ett steg framåt så släppte vi efter. Till slut knallade han bara lugnt in och ställde sig och backade inte ut förän vi sa till. Kommer fortsätta så tills han förstår att det inte är någon idé. Det gick väldigt lugnt till, ingen stress, bara jag och sambon och massor med tid. :)
 
Ja, det är ju just det. Man får se vad som funkar på individen. Jag har sett massa varianter, huvudsaken är ju att det fungerar på ett bra sätt. Vi försökte vara duktiga och helt enkelt vänta ut och ha belöning redo men då var Gedion helt säker på att det var nåt som var farligt med transporten. Det behövde liksom gå lite snabbt på om han skulle gå på utan att vara uppe i varv.
 
Linor tycker jag är toppen.

Och ännu mer fronturlastning :D

X vill än så länge ha en hand på rumpan när man lastar "skarpt", tränar vi så kan man skicka in (ja hon vet skillnaden).

Prinsen kan man lasta hur som helst bara man är tydlig.

Russet springer oftast på men är jag själv så viker jag undan främre delen av mellanväggen och går in genom fronturlastningen, vänder och backar in henne i spiltan, det är supersmidigt :D

Tanken är att kunna backa in X genom fronten så småningom.

Prinsen drar pall varje dag och har dragit vagnen tre gånger en bit, igår klev jag i också :-)
 
Lite fotografering idag med nya tränset. Älskade lilla fina häst :love:

puffips01_53c43e95ddf2b37f2140cbad.jpg


puffips16_53c43ed59606ee6a7a9c90f2.jpg


puffips22_53c43ef29606ee1f4b813733.jpg


Vi red ut en sväng i skogen sedan, bland alla blinkningar :down: Måttligt irriterat ekipage. Bytte till pannbandet som är helt i läder.. vågade inte riskera att han skulle stanna och gno pannan mot ett träd på vägen :p Blir spännande att se om det blir någon skillnad på hästen, han är en sånär bråkmun som bara gillar sitt hackamore och det är ju lite jobbigt när man vill tävla lite dressyr då och då :D
 
@mily jättefint träns! Vad är det för märke?

Tycker du inte att nosgrimman sitter lite väl högt? Jag skulle sänka den ett par hål.
 
@Saigon Det är ett PS of Sweden :)
Det är gott 2,5-3 fingrar från kindbenet till nosgrimman, hade den ett hål ner först men tycker att den hamnar för nära bettet istället, den är ju svängd uppåt och ska lämna frihet åt både kindbenet och bettet då den är så smal på sidorna :)
 
Lite fotografering idag med nya tränset. Älskade lilla fina häst :love:

puffips01_53c43e95ddf2b37f2140cbad.jpg


puffips16_53c43ed59606ee6a7a9c90f2.jpg


puffips22_53c43ef29606ee1f4b813733.jpg


Vi red ut en sväng i skogen sedan, bland alla blinkningar :down: Måttligt irriterat ekipage. Bytte till pannbandet som är helt i läder.. vågade inte riskera att han skulle stanna och gno pannan mot ett träd på vägen :p Blir spännande att se om det blir någon skillnad på hästen, han är en sånär bråkmun som bara gillar sitt hackamore och det är ju lite jobbigt när man vill tävla lite dressyr då och då :D
Är det flying change? Har ett sådant tycker det sitter helt perfekt och inte alls för högt =)
 
Här är det numer pannkaka.

Ska inte alls opereras senast i september, ska träffa kirurgen senast i september och sen efter DET är det operation. Rätt så less. Jag gjorde en laparaskopi i november, kan han inte bara läsa journalen från den?!

Sen blev Prinsen rädd (inte för vagnen) i tisdags när vi körde omkring på gården och det slutade med att den välte på ridbanan så jag har ett galet skrapsår på hela vänster ben, det är både skrubbsår och djupare som skulle sytts om infektionsrisken varit lägre. Vagnen ser ut som plockepinn och Prinsen skrapade upp ena bakbenet men har klarat sig från lymfangit iaf.

Blä.

Nå på söndag är det connemarariks dit vi ska med treåringen, snäll bekant visar henne.

Och vi försöker igen att göra en ny liten ponnyryttare eftersom det i hjärtat känns vettigare att bli tjock och gravid och klämma ur sig en unge och SEN bli smal och fin än att först bli smal, sen gravid och tjock... Nu brukar det ta fem försök innan jag blir gravid och sen blir det utomkveds och det här är bara tredje försöket så jag har inget hopp direkt men man måste ju försöka.
 
Säkrat återväxten... "Råkade" betala handpenning på den här igår ;P


10530767_652185488210761_3881272971395681461_n.jpg


10306753_652185468210763_8853477324634551151_n.jpg


10405683_652185521544091_2493006727765886577_n.jpg


10577147_652185541544089_1653925889354594837_n.jpg


10533748_652185504877426_6124858220497941453_n.jpg


Welsh partbred. Pappan är welsh - Downland Wild Fowler. Mamman är halvblod (SWB) E: Cardento U: Fbl

Så Alex favoritraser (welsh & fbl) och så en rejäl shot beprövat hoppblod. Och en slutprodukt som blir i lagom storlek för lilla mig - och borde bli en utmärkt fälttävlanskompis i framtiden.
 
@Alexandra_W Vad roligt! Grattis!:bump: hur söt som helst!:)

Och jag kan kalla mig lite halvt ponnyryttare igen för har varit uppe och hängt några gånger på min 2åring nu, snart slänger jag nog över benet med :D han är helt fantastisk! Väldigt lugn och trygg med allt :)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 623
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 117
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! Jag undrar hur länge jag kan rida min B-ponny. Han är 130 cm i mankhöjd och kommer att bli en liten c-ponny. Han är inte...
Svar
5
· Visningar
1 160
Senast: Dessie2010
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp