Vuxna ponnyryttare!

@mollyphlox @mily @lil-sis Som jag tolkar era svar tycker ni alltså det är helt okej om jag åker ut och tävlar med min ponny, fast jag är vuxen? Och även att jag fortsätter rida avd. B på ponnytävling (hoppning alltså) efter att hon blivit vuxen?
 
@mollyphlox @mily @lil-sis Som jag tolkar era svar tycker ni alltså det är helt okej om jag åker ut och tävlar med min ponny, fast jag är vuxen? Och även att jag fortsätter rida avd. B på ponnytävling (hoppning alltså) efter att hon blivit vuxen?

Min ponny var idag och tävlade med sin 30+ pilot idag ;) Jag är lika gammal och tävlar henne men vi rider bland stora hästar.

Så svar ja.
 
Vi har varit iväg och tävlat idag igen. Idag började dagen med LB:1 och jag var taggad som fasen. Allt var som vanligt på tävling där jag alltid önskar att jag kan rida liiite mer i ramen :p Resultatet blev i alla fall nytt personbästa i LB:1, 68,036 %. Dessutom fick vi en åtta igen! Så himla glad över gamla ponnyn! Vi fick en sjätteplacering av 37 startande, samtliga av de fem första var över 70 %.

Till nästa klass försökte jag rida med bättre framåtbjudning men då tappar jag det lite i fram istället. Bestämde mig för att ändå rida på framåt, mesrida kan vi göra hemma. Det var den här domarens bedömning jag inte var riktigt nöjd med senast (även om jag mycket riktigt förstod bedömningen mer när jag såg filmen). 64,630 % var resultatet men det som är konstigt är att det som drar ner mest är allmänt intryck... Räknar man procent bara på programpunkterna ligger det på drygt 67 % medan allmänna är 6or rakt igenom. Känns som att allmänna lite mer borde spegla de poäng som är i protokollet, eller har jag fel? Jag borde givetvis ha frågat domaren på plats men det ska erkännas att jag inte kom på det förrän i bilen på vägen hem. Blev i alla fall en åtta även i det här programmet, så nu är det fyra åttor på fyra program, det har jag nog aldrig trott att vi skulle kunna få :o

Bild också på världens bästa gamling :love:

 
@Miljon Jag har bara träffat en dressyrdomare som sa att jag "borde lämna bort en så fin ponny till någon yngre att lära sig på", de flesta (inte bara domare) tycker det är roligt att jag har kvar ponnyn (som jag köpte när jag var för gammal och han var 16 år och pensionerades från ridskolan) och att vi båda fortfarande utvecklas trots att han nu är 24 år.

Tävla på du :)
 
Jag har tävlat min ena ponny bland storhästar i hoppning och aldrig hört något illa, bara hört det viskas, "Ser inte det där ut som en ponny?!" :D En gång ringde arrangören och undrade om jag anmält mig till rätt dag, ponnys var ju dagen innan. (min står som c-ponny i TDB) Jag förklaraade att jag ville tävla, inte rida clear round.:p
Däremot känns det lite småkomiskt när jag och islänningen åker på P&J. Vi håller oss till 40-50, så brukar vara jag och ett gäng småtjejer i 8-12 års åldern i samma klass. Lille Brun hoppar mer gärna, än bra och lite svårt att hoppa högre om det råkar bli pass:angel:
 
Jag har tävlat min ena ponny bland storhästar i hoppning och aldrig hört något illa, bara hört det viskas, "Ser inte det där ut som en ponny?!" :D En gång ringde arrangören och undrade om jag anmält mig till rätt dag, ponnys var ju dagen innan. (min står som c-ponny i TDB) Jag förklaraade att jag ville tävla, inte rida clear round.:p
Däremot känns det lite småkomiskt när jag och islänningen åker på P&J. Vi håller oss till 40-50, så brukar vara jag och ett gäng småtjejer i 8-12 års åldern i samma klass. Lille Brun hoppar mer gärna, än bra och lite svårt att hoppa högre om det råkar bli pass:angel:

Förr, sådär 2010-2011, var det många som reagerade på oss och frågade om det var en ponny men nuförtiden är det oftast en handfull ponnyer som startar på storhästtävlingarna. När det gäller dressyr alltså, hoppning är vi för gamla för ;)
 
Jag o ponny var på P&C här om dagen :laugh:
DSC_1549.JPG

:banghead: Bilden vägrar hamna på rätt håll trots att den ligger rätt..
 
Förr, sådär 2010-2011, var det många som reagerade på oss och frågade om det var en ponny men nuförtiden är det oftast en handfull ponnyer som startar på storhästtävlingarna. När det gäller dressyr alltså, hoppning är vi för gamla för ;)
Jag börjar ju närma mig dressyråldern så de låter lovande att det är mer accepterat ;)
 
Jag börjar ju närma mig dressyråldern så de låter lovande att det är mer accepterat ;)

Jag kom i dressyråldern efter ett par ordentliga vurpor på hinder i 20-årsåldern :angel: Nu kan jag dessutom skylla på att ponnyn är för gammal så jag slipper bära bommar ;) Han får skutta ibland men inte mer än så.
 
Varit på vår första P&R idag. Ponny duktig som alltid, 65.9% i LC:1 är jag nöjd med:) Fick låga poäng på det jag väntat, formen blir kort och ryggen lite stum. Galopp-trav övergångarna blev rent utav kassa, första tyckte ponny att vi skulle ladda för att hoppa hindret(hinderbommar som dressyrstaket) så tog lite mer i tygeln vilket resulterar i tvär övergång till slängtrav o huvudet flaxar ikring o ryttare skumpar :o:banghead: Har svårt för denna övergång även vid bra tillfällen, hittar inte flytet utan blir ryckigt. Galoppen isig var ok men tendenser till dubbla spår.
Det positiva var 8 för traven tvärs över banan med halt på mitten och 8 för korrektheten i uppvisningen:D Ponny fick även omdömet "stor utvecklingspotential" :)

Kanske ska ta och leta upp en dressyrtränare, när det nu ska hinnas med..
 
Varit på vår första P&R idag. Ponny duktig som alltid, 65.9% i LC:1 är jag nöjd med:) Fick låga poäng på det jag väntat, formen blir kort och ryggen lite stum. Galopp-trav övergångarna blev rent utav kassa, första tyckte ponny att vi skulle ladda för att hoppa hindret(hinderbommar som dressyrstaket) så tog lite mer i tygeln vilket resulterar i tvär övergång till slängtrav o huvudet flaxar ikring o ryttare skumpar :o:banghead: Har svårt för denna övergång även vid bra tillfällen, hittar inte flytet utan blir ryckigt. Galoppen isig var ok men tendenser till dubbla spår.
Det positiva var 8 för traven tvärs över banan med halt på mitten och 8 för korrektheten i uppvisningen:D Ponny fick även omdömet "stor utvecklingspotential" :)

Kanske ska ta och leta upp en dressyrtränare, när det nu ska hinnas med..

Vad roligt! Var ju fin kritik :) Rida för tränare är typ det roligaste, och jobbigaste, jag vet!

Vad gäller övergången försöker jag tänka att en ska börja trava snarare än sluta galoppera, kanske kan vara något? Vi är inte heller kungliga på det alltså, jag tenderar att antingen lätta i sätet eller sitta för tungt.
 
Har åkt lite på Tintin idag! :love: Så duktig, klok och snäll var han! Fortfarande lite läskigt att vara inne i stallet själv, och första gången på ridbanan var också spännade. Men även om han tycker det är lite spännande så lugnar han sig fort och blir aldrig sån att han skulle sluta lyssna. Det gick över förväntan bra, men det är kanske en kvarleva efter mitt halvknasiga halvblod där det nästan alltid var något som inte funkade. Min tränare red först en liten stund och sen red jag. Bara skritt och trav, min tränare höll i ett grimskaft ("fegsnöre" bara för att jag ska känna mej säkrare) men annars red jag helt själv. Kändes riktigt bra fast pålle var lite upptagen med att kolla vad kompisarna i hagen höll på med och ropade lite efter dem ett par gånger. Men så skönt med en cool häst som inte hittar på något extra! Det var ju så här det ska kännas! :love: Jag är så glad!
 
Vad roligt! Var ju fin kritik :) Rida för tränare är typ det roligaste, och jobbigaste, jag vet!

Vad gäller övergången försöker jag tänka att en ska börja trava snarare än sluta galoppera, kanske kan vara något? Vi är inte heller kungliga på det alltså, jag tenderar att antingen lätta i sätet eller sitta för tungt.
Tack, ska testa tänka komma fram i trav istället för bryta av till trav.:) I hoppningen är det ofta inte ett problem men då står jag i halvlätt sits..
Ja, alltid kul att åka på tärningar.:) Har i perioder tränat hoppning för tränare och åker nästan en helg varannan månad på kurs med islänningen för en väldigt bra isländsk tränare. Han fick upp mitt intresse för dressyr och framförallt hur mycket man kan träna i skritt! :D
 
Idag blev det långtur på ponny med islänningen som handhäst.:D
DSC_1596.JPG

Träffade på allt från småläskiga kor, får, hästar, höns, robbotklippare, skällande hundar, enligt ponnyn, till...
superläskiga, galopperande och gnäggande miniatyrhästar :eek::confused::eek: enligt islänningen.
 
Vi var iväg och tävlade i tisdags kväll. Apropå det här med att vara redo för nästa nivå så startade vi LA:1, jag har bestämt mig för att försöka befästa den klassen bättre under hösten. Vi red vår första LA:1 (bortsett från några starter på klubbnivå för längesen) i höstas och det här blev den andra. Tanken var att rida en lokal LA men den tänkta tävlingen blev inte av så vi hoppade på en med msv-klasser också. Det är inte som att vi ens hade en pytteliten chans till placering ändå, det är bara jag som får dåligt självförtroende när de andra ekipagen är så mycket duktigare på framridningen.

Direkt när jag satt upp var jag så nervös att det blev stretigt och dragit. Men jag lyckades rida ur det mestadels i alla fall, fick dessutom till en bra travökning! De funkar när tränaren är med men sällan annars, ponnyn har ingen supergång och jag är dålig på att förvalta det som finns.

Inne på banan lyssnade han bra, men eftersom jag bestämt att inte mesrida utan lösa det framåt blev formen lite för öppen men han rörde sig taktmässigt och bra. Mesrider jag blir galoppen lätt fyrtaktig och han tar inte för sig så bra.

Resultatet blev 60,132 %, en poäng mindre än i höstas men jag var SÅ nöjd efteråt. Målet var att göra en godkänd ritt med bra känsla att bygga vidare på och det fick jag verkligen. Vi har mer att komma med när jag har bättre ordning på ridningen :)
 
Jag är verkligen träningssugen, som tur är så blev det tömkörning för AE igår. Men jag vill börja träna för dressyrtränaren också. Verkar dock som att den här omgången hormoner inför äggplock och IVF är tuffare än den förra. Mår som en kratta :crazy:

Man är ju ingen vuxen ponnyryttare från sängen liksom...
 
Jag o Ponny var på P&J igår:D
2 bra rundor på pigg pålle men ett pet i 80 då han kom för nära när han inte tog halvhalten. Uppförandet utanför tävlingsbanan är jag dock inte nöjd med:mad:

Han sprätte runt som om han aldrig sätt en annan häst, hästtransport eller barnvagn innan. Mellan klasserna eskalerade det. Han snodde runt-runt, skyggade, kunde inte stå still mer än när han försökte lägga sig att rulla med sadeln på! Gick inte stå och vänta vid insläppet. Stressade och svettades floder. Åskvärmen gjorde iof inte saken bättre. Väl inne på banan i väntan på starten innan ålade han längs staketet och till slut stannade han och kissade, frustade nöjt och kunde sedan koncentrera sig :banghead:

Vet att han kan bli jobbig när han är kissnödig, vilket han typ alltid blir på bortaplan, men när han inte kan varva ner tillräckligt för att stå still och kissa blir det ju lite moment 22..
 
mms_img21430110540_zpsg1bkeysb.jpg


Här har vi invasion av bitande insekter :yuck: är inte alls något fan av att rida på sommaren, bitande insekter med stressad häst som följd och svettigt värre. Nä fy sjutton:D så vi tar det rätt lugnt nu, hästarna står inne största delarna av dagarna av egen vilja, dom har det bäst där. När tillfälle ges t.ex om det blåser eller regnar passar vi alla fall på att ta en promenad :) innan insektsinvasion en startade red jag ut en del i alla gångarter, dock håller vi oss än så länge i närområdet runt gården, tycker fortfarande det är lite läskigt att ge mig ut ensam långt ifrån all civilisation i urskogen ensam på en unghäst :o
 
Jag har fått låna en kompis D-ponny ett tag, i fredags hoppade vi! Jag har aldrig hoppat en så lång och "hög" (för mig :p) bana innan. Vi hoppade förstås fram lägre och hoppade även banan på låg höjd först! Gud så kul det var! Den där ponnyn är fantastisk! :love:

 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 634
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 132
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! Jag undrar hur länge jag kan rida min B-ponny. Han är 130 cm i mankhöjd och kommer att bli en liten c-ponny. Han är inte...
Svar
5
· Visningar
1 164
Senast: Dessie2010
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • WE-tråden
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp