Bukefalos 28 år!

Vuxna som rider ponny?!

Sv: Vuxna som rider ponny?!

Varför???:confused:
Är inte en häst under 148 cm en ponny?

Ska det vara negativt att vara ponny?:confused:

Ponny är ett samlingsbegrepp gällande hästar under 148 cm, som uppkom i GB för x antal hundra årsedan. Att islansdhäst heter just det är för att det inte finns någon annan hästras på island naturligt. Med andra ord har de ingen större eller mindre ras att relatera till. För x antal årsedan fanns det en ras som hette ölandshästen, i storlek ungefär som gotlandsruss. På den tiden var inte pony vedertagligt i sverige. Nog om detta.:smirk: Jag rider ponny för att min kroppstorlek funkar till det. Jag är 1.65 o 55kg lätt o tant blir jag aldrig:D. Tillhör 50+ arna.( Det finns barn som har betydligt mer vuxen kropp än mig som rider pyytte små ponnys. Skräck ex Lisa rider lilla b ponnyn. Lisa är 11 år 1.62 o väger 65 kg):crazy: Detta är bara lite tänkvärda funderingar vad vi passar till. Storleken på dig o din häst borde vara det viktigaste inte din ålder.;)
Ah , min pålla e 1.42 o jag rider olika westerngrenar.:cool:
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag håller på att bestämma mig på om jag ska bli ponnytant ;)

samma här:p fyller också 18 i år, vill inte sälja min lilla bäbis :( så jag ska ha kvar honom och köpa en stor häst. Antingen tävla honom i storhästklasser lr rida avd B iaf ett tag. samtidigt är de ju inte så kul när man har en ponny som kan gå Sm, när man blir för gammal :( är 163 cm lång och väger 47 kg så jag är alldlees lagom iaf:p
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag antar att jag hör till kategorin "ponnytant".

Jag har en haflingervalack på ca 139 cm. Själv är jag 42 år, 166 cm lång och 56 kg tung. Jag rider i naturen och dressyrar lite men ingen tävling. Vi passar perfekt ihop, så det så :).
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag är 20 år och 171 cm lång, rider min arabfröken på 147 cm fortfarande.
Kommer fortsätta göra det till den dagen hon far till Trappalanda.

Har dock en storhäst vid sidan av så jag kanske inte räknas in här :p..
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag är ju inte vuxen men.. min mamma rider min blivande tävlingsponny inom dressyren, En 4-årig Connemara på 147,9 cm. Min mamma ser perfekt ut på henne. Vi är nästan lika långa (jag är lite längre och väger lite mindre) men det ser inte ut att vara några problem för dom och ponnyn går jätte bra. Casey (som ponnyn heter) är dock ganska stor med absolut inte kraftig. och min mamma tkr själv att hon är en ponny-ryttare och tycker om ponnyerna :)
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag är en "tant" på 25år, 159cm och 47kg och jag har ponny. Han är en connemara val på 15år och 148cm. Jag känner mej alldeles lagom på honom.

Jag har haft blandat storhästar och ponnyer men trivs bäst med min grabb. Jag fick honom i 14års present och har svårt att skiljas från honom.

Vi tränar för tränare i både dressyr och hoppning. Terränghoppning är jättekul och det blir mycket ridning i skog och mark. Vi har även provat på några olika westerngrenar och distans. Tömkörning (dubbel rein lunging) är bland det roligaste han vet och hade han inte vart så bakskygg så hade jag kört in honom!

bonus bild på oss (uppvärmning därav fleecetäcket)
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

En medryttare i vårat stall rider på ridskola en gång i veckan fick rida ponny på en storhäst-lektion, men det händer ju ibland även när jag gick på ridskolan.
Visst finns det vuxna som rider ponny alltid.
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

jag är vuxen och 159 cm (men brukar kalla mig för 160..haha)
jag rider en ponny på 145 i mkh.
Det är min mors ponny (betydligt äldre än mig dessutom)

Jag har testat o tävlat den bland storhästarna.
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag är en tant på sanrt 43 år, 153 cm och 50 kg tung. Jag har "alltid" ridit ponny förutom en period då jag ägde ett varmblod på 155- 160 cm.
Har som vuxen haft connemara maxad D, korsning 146 och nu en New Forest maxad C. Har dessutom en shettis på 95 cm som jag kan rida korta stunder på om den behöver "ridas till". Trivs bra med ponny och har inte för avsikt att byta. Tävlar inte men tränar dressyr på skoj.
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Min skulle säkert kunna gå SM med en bättre ryttare(tävlingsryttare) än mig, men hon får nöja sig med mig :devil: :angel:
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

i vårat stall har vi en "ponnytant"... men säg inte att jag sa de för
hon skulle nog bli rätt förnärmad xD. iaf hon rider en arab på 147, jag vet inte hennes längd och vikt men det ser bra ut iaf ;) hästen är iaf underbar och viktbärande, lånade honom när min ponny stod halt.

Sen så lär väl jag bli ponnytant för jag sätter mej bara inte på ett tråkigt halvblod som snällt knatar runt fyrkantspåren och väntar på att man ska göra en passage eller liknande XD sätter mej hellre på en tjock ponny som är känd för att kasta av varenda ryttare inom 5 min;) (fast sen har jag alltid varit känd som den lite väl galna personen i vårat stall :cool::p)
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Så om du är vuxen och har en ponny, vad använder du den till?
Och hur kommer det sig att det vart ponny för din del?
:bump:

Jag är 21 år 162 cm lång o e inte smal :P
Rider en Irish Cob (142cm) på 5 år, dock ej min.
Tanken är väl att utbilda honom, köra in honom och kanske träna western :)

Tanken på höjden har aldrig spelat någon större roll, så vida han inte e under 140 el över 170 dvs, bara det är en robust, glad o frammåt häst så njuter jag i fulla drag.
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag antar att jag hör till kategorin "ponnytant".

Jag har en haflingervalack på ca 139 cm. Själv är jag 42 år, 166 cm lång och 56 kg tung. Jag rider i naturen och dressyrar lite men ingen tävling. Vi passar perfekt ihop, så det så :).

Gud vad roligt att vi är så många ponny-tanter:). Älskar det begreppet så jag tänker avända det! Trodde faktiskt inte det var så här många.

Men det finns ju egentligen ingen anledning varför vi småväxta och ponnytokiga ska rida stor häst. Förutom allmäna uppfattningen på tävlingsbanorna men den kan vi väl glömma nu!

Vinkar speciellt till Haflingertanterna Iser och Utte!
Vi kan ju inte riktigt styra det här med att vi är ponnyryttare. Kommer det in en haflinger i ens liv kan man ju inte bli av med den;). Då är man kär:love:!
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Då jag missade min ponnytid (köpte första hästen när jag var 15, och då blev det en bjässe på 172cm) så har jag planerat att när jag köper en egen gård så ska jag köpa ponny :) En ungponny som ska bli stor D-ponny ska det vara, och även fast jag är vuxen så kommer jag ju få tävla ponnyn i ungponnyklasser :) Och sen får jag väl sälja när den blivit 6-7år om jag inte har en son/dotter som vill ta över. Västa planen va? ;)
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag är också vuxen och rider ponny. Jag är 26 år och min ponny är 25. Han är en D-ponny på 147 cm. Det räcker gott åt mig då jag inte är så lång, strax över 160 cm.

Kul att se att jag inte är ensam som vuxen ponnyryttare!
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag är SÅ förvånad över att det ät så många som rider ponny! Jag trodde att jag var typ den enda som fanns *skratt*

Jag är så avis på er som är runt 160cm och väger typ 55 kg ;)
Jag skulle sitta på min ponny hela dagarna,*asg*

Jag tycker ponnyer är mera "häst" att rida... Man får ju kämpa med en enorm envishet! Förstår aldrig hur små barn kan styra runt dessa pållar när knappt jag gör det!*hahaha*

Hoppas att tråden hålls vid liv ett tag till, så man för höra ÄNNU mer om dessa härliga ponnytanter :)
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Att ponnyer är mer "häst" håller jag inte med om. Det beror på individen och hur mkt man kräver. Små barn kräver oftast ingen större samling..

Att jag planerar in en maxad D-ponny i min dagdröm är för att jag är 170 lång :angel:
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

jag har alltid ridit ponny och kommer alltid göra det. jag är bara 158cm och min häst är ca 147cm. helt lagom :)
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

När jag fyllde 18 och fick inse att ponnyåren var över valde jag att ändå behålla min ponny. Tävlade då nationell FEI (dock stod hon skadad sista ponnyåret).
Vi tävlar i nuläget upp till MsvB bland stora hästar, hon har inga problem att hänga med de stora bjässarna, även om vi kan känna oss lite små på framridningarna ibland.. :angel:
Placerade i stort sett i alla starter upp till regional LA.
Ponnyn är 144 cm (connemara), jag är 159 cm och numera 21 år gammal.
När jag var mellan 14-18 år tävlade jag även mammas gamla tävlingshäst upp till MsvB. Visst va det kul, men insåg då att jag hör hemma på mina ponnyer :)
Arbetar på en ridskola som instruktör/beridare, och är ansvarig för alla lektionsponnyernas utbildning, passar mig som handen i handsken :banana:

Jag och min lillponny :love:
foto10.jpg

p7040035_1194010947.jpg
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 343
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 051
Senast: ylvalill
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 605
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 825
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp