Bukefalos 28 år!

Weekend i november

vilse

Trådstartare
Har ett presentkort på Ving som jag och maken tänkte utnyttja till hösten på en weekend.
Men var?
Vi har aldrig varit på storstadssemester - och jag vet ärligt talat inte vilka städer som brukar vara populära och fina.

Har egentligen inga speciella krav, men gärna fina byggnader, lite historiskt, vill gärna göra och uppleva något - vad spelar inte så stor roll ;)

Vad är era tips?
 
Har ett presentkort på Ving som jag och maken tänkte utnyttja till hösten på en weekend.
Men var?
Vi har aldrig varit på storstadssemester - och jag vet ärligt talat inte vilka städer som brukar vara populära och fina.

Har egentligen inga speciella krav, men gärna fina byggnader, lite historiskt, vill gärna göra och uppleva något - vad spelar inte så stor roll ;)

Vad är era tips?

Halva Europa, minst, passar nog in på den beskrivningen. Så ni kan nog åka nästan till vilken stad som helst och få det! Mitt tips, om ni inte är så jättevana vid storstäder och bara har en helg på er och vill koppla av, är att välja en lite mindre stad. Alltså inte typ London eller Paris, utan en mindre stad som är mer överblickbar och där man kan ta sig runt till fots mestadels som turist, och där man hinner med staden på en helg.

Om inte storstadspuls är just det ni vill åt, förstås, då skulle jag satsa på London, Paris eller Berlin.

Italien är ju proppfullt med gamla fina byggnader om man gillar det, däremot är väl kanske sevärdheterna framförallt historiska saker. Men mysigt.

Nederländerna är väldigt lättbegripligt och enkelt som svensk, det är lite utomlands "light", så att säga. Jag har varit i Amsterdam, Rotterdam, Groningen och Nijmegen, och det är ju kanske mer puttenuttigt än storslaget. Rotterdam och Amsterdam är väl kanske mest turistvänliga, Amsterdam är mer klassiskt turistigt, Rotterdam är en lite roligare blandning av gammalt och nytt, intressanta museer och lite historisk mark som kan vara kul eftersom det var en stor avreseplats för amerikaemigranter när det begav sig, och det finns en del minnesbyggnader kvar från den tiden.

I Storbritannien skulle jag för en helg satsa på York eller Edinburgh, båda lite mindre och mysiga, med en del sevärdheter.

Men, som sagt, nästan alla lite större städer i Europa skulle uppfylla dina kriterier.

Hur bekvämt och lättbegripligt vill ni ha det, ska det vara ungefär som hemma helst, eller gärna helt annorlunda?
 
Min favoritstad nr 1 är Rom. Om ni bor i stans historiska centrum har ni hur mycket som helst av konst och arkitektur inom gångavstånd. Det är bara att gå runt och kolla. Staden är ett levande museum med tyngdpunkt på antiken och renässansen, men det finns precis allt. Sen har de ju vansinnigt god mat om man går in på bakgatorna och undviker turistfällor.

Men ert presentkort är på Ving? Vad har de över huvud taget för utbud på stadssemestrar? För jag antar att ni om ni ska använda ert presentkort är styrda av vart Ving flyger?
 
Har ett presentkort på Ving som jag och maken tänkte utnyttja till hösten på en weekend.
Men var?
Vi har aldrig varit på storstadssemester - och jag vet ärligt talat inte vilka städer som brukar vara populära och fina.

Har egentligen inga speciella krav, men gärna fina byggnader, lite historiskt, vill gärna göra och uppleva något - vad spelar inte så stor roll ;)

Vad är era tips?

Snor ett tips från @Mabuse - Edinburgh är mycket fint, mycket historia och dessutom är språket lätt för oss svenskar. För att inte tala om whiskyn.
 
Halva Europa, minst, passar nog in på den beskrivningen. Så ni kan nog åka nästan till vilken stad som helst och få det! Mitt tips, om ni inte är så jättevana vid storstäder och bara har en helg på er och vill koppla av, är att välja en lite mindre stad. Alltså inte typ London eller Paris, utan en mindre stad som är mer överblickbar och där man kan ta sig runt till fots mestadels som turist, och där man hinner med staden på en helg.

Om inte storstadspuls är just det ni vill åt, förstås, då skulle jag satsa på London, Paris eller Berlin.

Italien är ju proppfullt med gamla fina byggnader om man gillar det, däremot är väl kanske sevärdheterna framförallt historiska saker. Men mysigt.

Nederländerna är väldigt lättbegripligt och enkelt som svensk, det är lite utomlands "light", så att säga. Jag har varit i Amsterdam, Rotterdam, Groningen och Nijmegen, och det är ju kanske mer puttenuttigt än storslaget. Rotterdam och Amsterdam är väl kanske mest turistvänliga, Amsterdam är mer klassiskt turistigt, Rotterdam är en lite roligare blandning av gammalt och nytt, intressanta museer och lite historisk mark som kan vara kul eftersom det var en stor avreseplats för amerikaemigranter när det begav sig, och det finns en del minnesbyggnader kvar från den tiden.

I Storbritannien skulle jag för en helg satsa på York eller Edinburgh, båda lite mindre och mysiga, med en del sevärdheter.

Men, som sagt, nästan alla lite större städer i Europa skulle uppfylla dina kriterier.

Hur bekvämt och lättbegripligt vill ni ha det, ska det vara ungefär som hemma helst, eller gärna helt annorlunda?
Just eftersom i princip alla städer skulle passa så bad jag om tips. Vad får vi inte missa?
London och Paris känns inte lockande alls faktiskt. Lite längre söderut tittar jag nog.
Dubai verkar otroligt fint - men efter en snabbkoll så verkar vi hamna på runt 15' för 3-4 dagar... Det blir lite väl dyrt, tyvärr.
Kollar lite på Prag just nu med - någon som vet vad där är att se? (jag har inte kommit så långt som till google ännu ;) )

Rom/annan stad i Italien ska också kollas upp. Rom har jag alltid velat besöka :)

Min favoritstad nr 1 är Rom. Om ni bor i stans historiska centrum har ni hur mycket som helst av konst och arkitektur inom gångavstånd. Det är bara att gå runt och kolla. Staden är ett levande museum med tyngdpunkt på antiken och renässansen, men det finns precis allt. Sen har de ju vansinnigt god mat om man går in på bakgatorna och undviker turistfällor.

Men ert presentkort är på Ving? Vad har de över huvud taget för utbud på stadssemestrar? För jag antar att ni om ni ska använda ert presentkort är styrda av vart Ving flyger?
Vilken del är "historiska centrumet" i? Bara så jag vet vad jag ska leta efter :)

Jo, vi får ju hålla oss till vings utbud, men de har en hel del cityresor :)

Snor ett tips från @Mabuse - Edinburgh är mycket fint, mycket historia och dessutom är språket lätt för oss svenskar. För att inte tala om whiskyn.
Storbrittanien har inte känts intressant alls innan, men efter att ha läst lite om Edinburgh på vings sida så ska jag absolut kolla upp det mer!


Övrigt:
Jag är matallergiker - gluten och mjölk kan jag inte äta. Vet ni hur pass svårt det blir med maten i dessa städerna ni rekommenderat? Ex rom - är allt pasta där? Vet de ens vad glutenfri pasta är där? :p
 
Just eftersom i princip alla städer skulle passa så bad jag om tips. Vad får vi inte missa?
London och Paris känns inte lockande alls faktiskt. Lite längre söderut tittar jag nog.
Dubai verkar otroligt fint - men efter en snabbkoll så verkar vi hamna på runt 15' för 3-4 dagar... Det blir lite väl dyrt, tyvärr.
Kollar lite på Prag just nu med - någon som vet vad där är att se? (jag har inte kommit så långt som till google ännu ;) )

Rom/annan stad i Italien ska också kollas upp. Rom har jag alltid velat besöka :)


Vilken del är "historiska centrumet" i? Bara så jag vet vad jag ska leta efter :)

Jo, vi får ju hålla oss till vings utbud, men de har en hel del cityresor :)


Storbrittanien har inte känts intressant alls innan, men efter att ha läst lite om Edinburgh på vings sida så ska jag absolut kolla upp det mer!


Övrigt:
Jag är matallergiker - gluten och mjölk kan jag inte äta. Vet ni hur pass svårt det blir med maten i dessa städerna ni rekommenderat? Ex rom - är allt pasta där? Vet de ens vad glutenfri pasta är där? :p

Min poäng var snarare att du nog kan åka till vilken lite större stad som helst i Europa, och få det du listade. Alla huvudstäder, såklart, där finns alltid sevärdheter. Men vill du till Sydeuropa, så finns det ju många städer i Italien som är värda ett besök, inte bara Rom. Madrid är helt ok, men ligger inte särskilt vackert, annars brukar de flesta gilla Barcelona. Lissabon är jättefint, och Porto väl värt ett besök. Aten är trevligt och laid back, ligger vackert och har förstås berömda sevärdheter.

Alla centraleuropeiska huvudstäder är sevärda, jag har varit i Wien, Prag, Budapest, Zagreb och Bratislava, och de är alla fina och värda ett besök, Bratislava är kanske lite litet. Jag har vänner som varit i Ljubljana, och gillat det jättemycket. Krakow är mysigt också.

Det är väl lite det som är grejen, menar jag, jag har nog aldrig varit i nån lite större stad i Europa där jag tänkt att nä, här fanns det verkligen ingenting att se eller göra, hit vill jag aldrig åka igen! Ta nåt som du känner dig nyfiken på, det kommer nog bli bra vilken stad du än väljer.
 
Hoppar på tråden då vi har samma tankar som ts! Ev att vi vill åka i oktober men annars samma tankar kring sydeuropa främst... 3-4 dagar. Gärna mindre och lätt att ta sig fram, helat till fots. Inget festande ;)
Sugen på Italien(florens kanske? Ngn som varit där?) eller Aten (är ju greklandsfrälst) :)
 
[...] Vilken del är "historiska centrumet" i? Bara så jag vet vad jag ska leta efter :)
[...]
Övrigt:
Jag är matallergiker - gluten och mjölk kan jag inte äta. Vet ni hur pass svårt det blir med maten i dessa städerna ni rekommenderat? Ex rom - är allt pasta där? Vet de ens vad glutenfri pasta är där? :p

Här är en karta. Områden att bo på är t ex Marsfältet (Campo Marzio) där det finns en hel del hotell, massor med sevärdheter och mycket charmiga gator. Trastevere, på andra sidan floden, är ett annat väldigt charmigt ställe att bo på.

Pasta i Italien är en mellanrätt kan man säga. Det är inte huvuddelen av en måltid även om de tuggar i sig att man bara tar en antipasto (förrätten) och en pasta när man beställer mat. De vet vad glutenfri pasta är (alltså, vi talar om ett land som är världsberömt för sin mat!). En kollega var nyligen i Rom och hon rapporterar att det alltid fanns glutenfria alternativ. Mat är ju väldigt viktigt i Italien, så det är inte helt förvånande. Mjölk använder man i kaffet, punkt. Ja, i efterrätter också. Men mjölk och grädde i matlagning är ovanligt. Jag är ju inte allergisk själv, men jag skulle gissa att så länge man klarar tomater och olivolja är nog det italienska köket ganska enkelt. Det är "rent" och inte tillkrånglat. Råvarorna spelar huvudrollen. Man häller inte i en massa grädde i maten (Spaghetti Carbonara har t ex ingen grädde i original, gräddigheten kommer av att man vispar ost och ägg med pastavatten). Bortsett från pasta och pizza är det olika varianter av grönsaker, gärna inlagda i olivolja, grillade mm, charketurier, ost, kött, fisk, skaldjur. Trots enkelheten är det nog ändå bra att ha med en lapp på italienska där det framgår vad du inte kan äta. Ibland kan det dyka upp något panerat fast man inte fattade det när man beställde.

Jag har aldrig bott på hotell i Rom med frukost men jag kan tänka mig att den kan bli en utmaning. Av någon anledning tycker italienarna att frukost är kaffe och deras motsvarighet till wienerbröd. Och där försvårar glutenintolerans att hitta något att ta i farten (det finns ju mängder med smörgåsaffärer annars). Men frukt finns att handla i vartenda gathörn och i centrala Rom är det också massor av matvaruaffärer. Annars kan man göra som min glutenintoleranta väninna när vi var i Paris nyligen. Hon tog med sig brödet hemifrån, resten köpte vi på plats och hade frukostbuffé på hotellrummet. Hotellets svindyra (€9/person) bestod mest av sylt, så den dissade vi.
 
De vet vad glutenfri pasta är (alltså, vi talar om ett land som är världsberömt för sin mat!)
Jag bara skämtade ;) (men du skulle nog bli förvånad hur dåligt informerade folk är om vad gluten innebär - både i svergie och utomlands. Så helt obefogad fråga är det faktiskt inte )

Övrigt: Ett jättetack! Ska kolla upp de områdena mer.
Just nu är jag nog mest sugen på Rom - synd maken verkade bli väldigt sugen på skottland... :p
 
Jag blev väldigt förtjust i Sevilla när vi var där förra hösten.
Annars är Dublin en favorit men vädret kan vara en utmaning i november.
 
@vilse - ni ska ju åka i höst! Vill han verkligen åka till Skottland på hösten? Regn, rusk, fryyyyys! Rom däremot är fantastiskt i oktober. Då är det typ en andra vår och alla citrusträden blommar och sprider fantastiska dofter! (Alltså, det är sant! I november är det däremot risk att det ösregnar rätt mycket och det är mindre kul.:D)
 
Övrigt:
Jag är matallergiker - gluten och mjölk kan jag inte äta. Vet ni hur pass svårt det blir med maten i dessa städerna ni rekommenderat? Ex rom - är allt pasta där? Vet de ens vad glutenfri pasta är där? :p

Edinburgh har jättefint utbud av gluten och vetefritt på restaurangerna. Var där för ett par år sedan med en kollega som inte tål vete och hen var jätteglad över allt hen kunde äta.

Skulle även vilja tipsa om Lucca i Italien som mindre och superfin stad att besöka. Minns dock inte hur det var med gluteninnehållet. Men eftersom det tillhör de mer sydliga delarna av Italien så användes inte mjölk i särskilt mycket mat alls.
 
Jag är matallergiker - gluten och mjölk kan jag inte äta. Vet ni hur pass svårt det blir med maten i dessa städerna ni rekommenderat? Ex rom - är allt pasta där? Vet de ens vad glutenfri pasta är där? :p

Enligt EU-regler ska restauranter kunna svara på om rätterna innehåller ett antal allergener. I Sverige innebär det ofta en skylt "fråga oss", men i andra länder har jag sett bokstavskoder i menyerna. Dvs mkt lätt!

Prag är trevligt och prisvärt, men min favorit är Budapest. Om det är kyligt så kan man alltid värma sig med ett varmt bad! Båda har god mat, men i Prag är den mer "rustik" och de har mer "ölinriktning", även om det finns bra tjeckiska viner ockå. Budapest är mer vin till maten, och kafékultur. Som en korsning av Paris och Wien, men mindre och mycket billigare.

Vill ni ha mer värme så är Rom fint, eller varför inte välja något på Sicilien? Med lite tur är det badväder i november. I början av november är det också badväder på Malta, som också har god mat och intressant kulturhistoria/arkitektur.
 
Jag bara skämtade ;) (men du skulle nog bli förvånad hur dåligt informerade folk är om vad gluten innebär - både i svergie och utomlands. Så helt obefogad fråga är det faktiskt inte )

Jag upplever att de är mycket bättre i Europas stora städer generellt på allergianpassad mat och tydligare märkning än vi är här i Sverige.

Jag skulle tipsa om Wien - mycket historiska och fina byggnader, god mat och åker ni i slutet av november har de gott om julmarknader som är mysiga att besöka.
 
Jag bara skämtade ;) (men du skulle nog bli förvånad hur dåligt informerade folk är om vad gluten innebär - både i svergie och utomlands. Så helt obefogad fråga är det faktiskt inte )

Övrigt: Ett jättetack! Ska kolla upp de områdena mer.
Just nu är jag nog mest sugen på Rom - synd maken verkade bli väldigt sugen på skottland... :p

I Skottland var det grymt bra information, mycket bättre än här hemma. Som ej allergiker och heller inga barn som är det, så fattade jag först inte varför samma märken fanns på alla restauranger i anslutning till rätterna på menyn. Och då var det inte bara gluten och nötter, utan det fanns märkning för massor av allergener som verkade obligatoriska.
 
Om det är november som gäller föreslår jag någon italiensk stad. Rom, Milano. Jag gillar Palermo väldigt mycket.
 
Rom och Florens är fantastiska städer bägge två med mycket historia. Har varit till bägge med en glutenintolerant kompis och det har inte varit några problem där :)
Rom är väldigt promenadvänligt, annars är lokaltrafiken bra. Vi var 3 dagar i Rom och på det hinner man med alla måsten. I florens var vi tyvärr bara 1 natt och missade mycket men på en långhelg täcker man nog in det mesta även där.
 
Vi var i Rom på en långweekend i mitten av november 2014. Vädret var soligt och strax över 20 grader en av dagarna och molnigt och lite kallare de andra. Helt perfekt för att uppleva en stad. Det var nästan inga köer till Vatikanen, colloseum eller in på museet där Sixtinska kapellet ligger. Det märktes att det var lågsäsong. Tyvärr innebär det att de renoverade fontana di trevi, det var synd. Men det finns ju tusentals andra fontäner att titta på.

Vi åt frukost på caféer och italienarna kom in, shottade en espresso, pratade lite med café ägaren och gick igen. Man får väl hoppas att de åt något innan hemma också :)

Vi bodde mitt i stan och då var det rimligt promenadavstånd till nästan allt. Vi tog tunnelbanan till colloseum bara och det kostade nästan ingenting för en biljett.
 
[...] Tyvärr innebär det att de renoverade fontana di trevi, det var synd. Men det finns ju tusentals andra fontäner att titta på.[...]

Det hade inte att göra med att det var lågsäsong utan det var helt enkelt dags att renovera fontänen och det tog sin tid (nästan 1,5 år). Nu är den öppen igen och det lär dröja till nästa renovering.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 326
Senast: jemeni
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 468
Senast: alazzi
·
Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 174
  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 542
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp