Bukefalos 28 år!

Sv: welsh cob

Jag vet inga detaljer, har bara fått veta detta av ägaren till mitt inlånade sto, som känner ägaren till Puff.
Väldigt tråkigt är det iaf.
 
Sv: welsh cob

Det kanske är bättre om du frågar ägaren själv, eller..
 
Sv: welsh cob

KL
Hans son Harald blev BIS på skaraborgs ponnyavels fölutställning i går med poängen 99888
 
Sv: welsh cob

Jag vet ju att det är sant annars hade jag ju inte skrivit det.
Jag menar bara att om du inte tror på vad jag skriver så kanske du ska fråga ägaren ist, så får du ett svar du kan lita på.
 
Sv: welsh cob

GRATTIS !!!!!!!
Han var helt underbar, vilken utstrålning.
 
Sv: welsh cob

*kl*

Slösurfade runt lite och hittade en gammal tråd ang Ochrdewi Tywysog och hans betäckningar innan han dog.

Har en nu 1-åring e: honom u: diplomsto ue: DT Express i stallet, ett sto. Tänkte bara att det kunde vara kul att veta att åtminstone en av betäckningar gav resultat. :) Hästen är dock inte min, därför jag är lite återhållsam med mer info. Kan inte något särskilt om welsh cob heller så jag kan inte säga om hon är snygg heller. :o
 
Sv: welsh cob

såg henne som fölunge förra året och kan säga att hon följer kurvan för hur en cob ska se ut. Välväxt, utvecklad för sin ålder och välbenad för sin kropp, ingen läskig sänkt rygg eller ardennerhals. Tror hon fick 38-39 då och det är fullkomligt normalt för en välutvecklad och korrekt fölunge :)
 
Sv: welsh cob

38 var det. Var med på visningen. :) Kan ju bara jämföra med mamman som jag sett växa upp. Vet dock en del saker som de gärna sett var mer rastypiska, i nuläget. Hon tar väl hand om min lillskrutt dock. :D

Edit: Nästan grannar ju, såg jag på din hemsida. ;) Visste inte att det var fler på den vägen med welsh....
 
Senast ändrad:
Sv: welsh cob

är det uppfödaren som är din bekanting eller vem är det jag är granne med? :D
Hästens mamma bor väl i Olofstorp om dom inte har flyttat.
Vart på vägen bor du då? Uppåt eller neråt?
 
Sv: welsh cob

Svar till Carinah
Har letat lite efter avkommer till L. M.a B.För några år frågade faktiskt Len Bigley mig om jag visste vad det blivit av hingsten och tyvärr fick jag ge honom svaret att då inte rasen var premieringsbar vid dessa år, hade han inte lämnat så mycket efter sig som användes vidare i aveln.Hittade den här info, vet inte om det hjälper dig så mycket, men du kanske kan leta vidare?
Så här står det i Gunilla Olesjö-Anderssons bok "Welsh" (som man kan köpa från Ridsport):

"De första welsh cobbarna importerades till Sverige i början på 1970-talet. Det var familjen Thomas på Tikanäs utanför Askersund som 1972 köpte ettåriga hingsten Llanarth Martyn ap Braint e Llanarth Braint (och helbror med den kände Llanarth Meredith ap Braint) och tvååriga stoet Llanarth Ffansi e Llanarth Meteor. 1975 fick Ffansi tillsammans med Martyn den första svenskfödda cobben, nämligen stoet Ffranziska."

Har även hittat två avkommor till efter Llanarth Martyn ap Braint: helsyskonen Natanja född 1977 och Nestor född 1980.
 
Sv: welsh cob

Intressant att äntligen få ett tecken om hingsten. Vem var mamma till Natanja och Nestor?
Skulle vara kul att se om någon mer vet nåt om linjerna e: LMaB finns kvar hos någon.
 
Sv: welsh cob

Mamman till de två syskonen heter Dirion Nesta RWD 9 och är enligt uppgift f. 1973
Hon har bla producerat två föl med prefixet Näsvallens, så vi kanske kan misstänka att tidigare ägare till Dirion Nesta var Birgitta Näsvall-Johansson som idag har uppfödning av shettisar.
 
Sv: welsh cob

Blev lite förvånad när jag läste nummret på stoet ska det verkligen vara RWD 9 för det har Star Kingdom? Beställde stamtavlor till mina hästar i dag och kollade i passet och skrev nummren det var därför jag reagerade. Om det inte är fel där.
 
Sv: welsh cob

Nej det är inte fel. Ston och Hingstar har varsitt register och kan sålunda ha samma stamboksnummer.
Tex så har Derwen Romeo RWD 1 samma nummer som Derwen Sioned RWD 1 :idea: Men nuförtiden är stona klart före gällandes stamboksnummer så det är nog svårt att blanda ihop dom på levande individer iallafall.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp