Sv: welsh cob

Jag ligger ju nästan mitt imellan Sundsvall och Greva gården. Kanon om man kan välja åt vilket håll man vill åka till :banana: Hjälper till gör jag gärna om jag är ledig och inte vakar föl (vilket jag gör hela april) tyvärr kan jag inte maila till swf då mina mail aldrig kommer fram :( någon annan får gärna meddela dem att jag ställer upp:bow:
 
Sv: welsh cob

Jag har också anmält mitt intresse för att hjälpa till! Skulle vara så roligt om det blev hingstvisning häruppe i norr (Sundsvall är väl iofs nästan i södra Sverige, ialla fall i mitten...;))
 
Sv: welsh cob

Dom är vakna hästar med energi och egen tankeverksamhet. En ponny i storhästformat kan man säga!
Mitt äldsta sto (9 år) kan man inte släppa upp orutinerade barn på själv i paddocken eller ute för då bockar hon av dom av ren arbetsglädje över att få röra på sig :rofl: Det är mycket vakenhet i henne, en hetlevrad liten dam.
Yngsta stoet (6 år) är Mamma med hela sin själ och är lugn, timid, förståndig, sansad, tänker igenom alla beslut innan dom tas och är allmänt cool i alla lägen.
Gossen (9 år) är den som får ta alla nybörjare, alla småbarn, han får släpa på unghästarna som handhäst vid ridning, han är den som står still när man säger "Still" och han är den som har fått alla goda egenskaper i lynnet en cob ska ha. Lugn, vaken, alert och framåt.
En cob är full av arbetslust och tycker om nya spännande saker. Har hittills aldrig stött på en cob (av säkert 100 man växt upp med som referens) som fegat ur en situation.
Vill man tävla är cobben utmärkt. Det är alltid roligt att stå först på prisutdelningarna med de högbenta haltbloden längre ner i raden :D
 
Sv: welsh cob

coben låter mer och mer som ett val för mig! :) en trevlig upptäckt eftersom de ligger betyyyydligt lägre i pris än de andra raser jag kikat på. Antar att man får vara berädd på att leta häst både i Sverige och utomlands? Verkar inte finns ett jätteutbud här?
 
Sv: welsh cob

Ett hett tips är att gå in på SWF.nu och sen kolla sälj listan + gå in och kolla på uppfödar listan. Det är många uppfödare som har unghästar att sälja som inte kommer ut på någon till salu lista. Tex en inriden 3 åring valack med bra steg och stam som inte finns med där:idea:
 
Sv: welsh cob

V.Jack är nog valack mig veterligen, det är inte V.Mystik du tänker på som löst licens men inte med i kvalitetsboken?

Du vet inte vart Vallas Lemona har hamnat?

Lodor Betis föl;
Vallas Tyrol 1989 e. Cippyn Rhodri
Vallas Beti Boop 1991 e. Derwen Tennessee Express RWD 3
Vallas Carisma 1992 e. Burhults Black Commence RWD 4
Vallas Hamilton 1997 e. Vallas Caracas RWD 11
Vallas Ida 1998 e. Vallas Caracas RWD 11
Vallas Jack 1999 e. Vallas Caracas RWD 11
Vallas Lemona 2001 e. Vallas Caracas RWD 11
Vallas Memory 2002 e. Vallas Caracas RWD 11

Jack och Memory var för något år sedan hos samma ägare. Hamilton är nog död. Avkomma till Beti Boop (tror jag det var) har jag träffat på i Täby.
Jag försökte köpa loss beti när Andy slutade på Valla men fick inte.

Beti och Carisma fick båda allvarliga hältor och fick slaktas. Carisma blev bara 14 år.

Jag red in Beti när hon kom från England och hon var inte som de andra cobarna. Såg mer ut som en "vanlig ponny" och var inte så tung. Trevlig att rida i dressyr.

Carisma träffade jag bara något år på slutet. Jättevacker och rörlig men väldigt nervös och känslig.

Får hoppas att ni som avlat på detta blod haft mer tur med hållbarhet och temprament. Jag skulle aldrig våga.
 
Sv: welsh cob

Beti och Carisma fick båda allvarliga hältor och fick slaktas. Carisma blev bara 14 år.

Jag red in Beti när hon kom från England och hon var inte som de andra cobarna. Såg mer ut som en "vanlig ponny" och var inte så tung. Trevlig att rida i dressyr.

Carisma träffade jag bara något år på slutet. Jättevacker och rörlig men väldigt nervös och känslig.

Får hoppas att ni som avlat på detta blod haft mer tur med hållbarhet och temprament. Jag skulle aldrig våga.

Vallas Ida som jag nu har haft i 7 års tid lämnar föl som är väldigt lika henne till temperamentet. De är envisa som synden men coola. Du kan släppa en bomb brevid Ida utan att hon bryr sig. Hon äger världen och går ut i hagen och alla andra flyttar sig. Enda gången hon blir nervös är när det är älgar i närheten. Hennes avkommor är lika coola och väldigt sammarbetsvilliga men envisa. Själv är hon inkörd och likaså hennes äldsta avkomma som är 4 år. Vet att Touchcookie som har hennes avkomma nr 3 är väldigt nöjd med sin "prutten", avkomma nr 2 står på ridskola och ägaren älskar sin ponny. Nr 1 har en bukefalist köpt och de är nöjda med hennes lugna sävliga sätt. Nr 4 är kvar i vår ägo och snart kommer nr 5.

Jag vet att Caracas har rykte om sig att lämna lite nervösa hästar efter sig men de avkommor jag träffat har alla varit väldigt stabila i psyket. Vallas Jack o Memorys ägare hade jag kontakt med förrut och de var nöjda med sina hästar.

Så ja, jag vågar avla på det blodet :D Att Beti och Carisma inte har hållit kan bero på att de gått på ridskola, vem vet vilket underlag som de har där.......

Du som har ridit Beti, vilken färg anser du att hon hade? Med tanke på att Ida är bedömd som gulbrun e fux pappa.
 
Sv: welsh cob

Hej. Jag har bara en undring. Jag har ett sto som jag inte vet vad det är för ras. Hon är en d-ponny, och många tror att hon är en welsh eller någon welsh korsning. (och en känd hoppryttare trodde att hon var en hingst) ;) Tyvärr så har ja inga bra bilder från idag , men tycker ni hon är lik en welsh? MVH Josse :p

bild från förra vintern efter att vi tolkat ingen fin bild. men,men XD
5433275.jpg


På hennes huvud
5607486.jpg

5607491.jpg

5607515.jpg
 
Sv: welsh cob

Vallas Ida som jag nu har haft i 7 års tid lämnar föl som är väldigt lika henne till temperamentet. De är envisa som synden men coola. Du kan släppa en bomb brevid Ida utan att hon bryr sig. Hon äger världen och går ut i hagen och alla andra flyttar sig. Enda gången hon blir nervös är när det är älgar i närheten. Hennes avkommor är lika coola och väldigt sammarbetsvilliga men envisa. Själv är hon inkörd och likaså hennes äldsta avkomma som är 4 år. Vet att Touchcookie som har hennes avkomma nr 3 är väldigt nöjd med sin "prutten", avkomma nr 2 står på ridskola och ägaren älskar sin ponny. Nr 1 har en bukefalist köpt och de är nöjda med hennes lugna sävliga sätt. Nr 4 är kvar i vår ägo och snart kommer nr 5.

Jag vet att Caracas har rykte om sig att lämna lite nervösa hästar efter sig men de avkommor jag träffat har alla varit väldigt stabila i psyket. Vallas Jack o Memorys ägare hade jag kontakt med förrut och de var nöjda med sina hästar.

Så ja, jag vågar avla på det blodet :D Att Beti och Carisma inte har hållit kan bero på att de gått på ridskola, vem vet vilket underlag som de har där.......

Du som har ridit Beti, vilken färg anser du att hon hade? Med tanke på att Ida är bedömd som gulbrun e fux pappa.

Beti var brun.

Jag är väldigt säker på att dessa hästar inte fått utstå mer slitage än en normal ponny. Beti gick inte mycket lektion i sitt liv. Hon hade föl. Vallas hästar går omväxlande inne och ute.

Carisma hade tävlingssatsning och hoppade aldrig. Gick inte heller mycket. Dessutom fick hon bara bra elever för att det skulle fungera.

På Valla blir medelåldern hög hos alla raser. Men tyvärr inte hos welsh cob. Tror det beror på att de rör sig stort och oekonomiskt. De brukar gå 1-2 lektioner/dag 5 dagar/vecka och det är inte mycket.
 
Sv: welsh cob

Beti blev 20 år, det är ingen låg ålder på en ridskolehäst.

Vad snäll du är Rebecka som dömmer ut mitt ena avelssto pga att hennes mamma blev slaktad som 20 åring och pga en halvsyster blev halt.
Uppenbarligen kunde hon inte lämnat allt för konstiga avkommor då de flesta av deras ägare är fullt nöjda med deras temperament.

Lite tidigare i tråden så hade vi Betis sista ryttare med. Hon kanske kan berätta mer om det " dåliga" temperamentet och den dåliga hållbarheten. Ang hållbarheten så kan jag återkomma när Ida är några år äldre. Hon är bara 10 år och rids dagligen trots dräktighet och fölningar. Har hitills aldrig varit halt.
 
Sv: welsh cob

kl

Hållbarheten kan jag ju inte uttala mig om då min kille bara är två år men så korrekt han är i sitt framställ kan jag inte se att det skulle vara några problem. Hovslagaren är dessutom helt LYRISK över hovkvaliteten varje gång han verkar honom.
Däremot kan jag säga att jag sällan haft att göra med en häst som har så härligt temperament och jag räknar ändå mina unghästkontakter i hundratal vid det här laget.
Han är känslig och lyhörd samtidigt som han är helt orädd och ganska tuff. Jag kan iofs tänka mig att man kan anse honom som "svår" om man är oruttinerad då han är hiskeligt intelligent och vet precis hur han ska handskas med sina människor!
 
Sv: welsh cob

kl


Han är känslig och lyhörd samtidigt som han är helt orädd och ganska tuff. Jag kan iofs tänka mig att man kan anse honom som "svår" om man är oruttinerad då han är hiskeligt intelligent och vet precis hur han ska handskas med sina människor!

Precis så är min cob med! Kanske inte så känslig med han vet verkligen hur han skall handskas med människor, manipulativ har han blivit kallad vilket är ganska sant. Det bästa med honom är hans charm,han har så mycket personlighet.
 
Sv: welsh cob

Beti och Carisma fick båda allvarliga hältor och fick slaktas. Carisma blev bara 14 år.

Jag red in Beti när hon kom från England och hon var inte som de andra cobarna. Såg mer ut som en "vanlig ponny" och var inte så tung. Trevlig att rida i dressyr.

Carisma träffade jag bara något år på slutet. Jättevacker och rörlig men väldigt nervös och känslig.

Får hoppas att ni som avlat på detta blod haft mer tur med hållbarhet och temprament. Jag skulle aldrig våga.

Frågan är ju "vad" som orsakat hältorna hos de som tagits bort. Det går ju inte att säga att dom varit av sämre kvalitét utan att tala om vad hältorna berodde på. Fanns det möjligen röntgenfynd som avgjorde detta eller?
 
Sv: welsh cob

Jag har inte dömt ut något. Däremot ville jag berätta om arbetet och underlaget på Valla. Tycker det var trist med Carisma. Avelsvärdet på henne bedömde andra, inte jag. Jag såg bara Beti som ung och red henne när hon kom från england. Då var hon den bästa av de cobar som köptes in. Träffade henne inte mot slutet men hon var länge väldigt halt innan hon togs bort.

Carisma hade flera olika problem och vet rek inte röntgen. Vi gjorde allt vi kunde med olika behandlingar för hon var bra att rida för rut ryttare.

Personligen håller jag fast vid att cobarna inte varit optimala för lektionsverksamhet. Oavsett blod. De rörelser man blir imponerad av tar också väldigt mycket energi = de har svårt att spara sig. Därför har inte cobarna kunnat arbeta på full tid.

Nu finns bara två äldre valacker kvar och de är mycket snälla och omtyckta. De jobbar inte på heltid.
 
Sv: welsh cob

fast det där kan jag inte alls hålla med om.
har själv ridit på ridskola hela mitt unga liv innan de egna hästarna kom in i bilden, och då red vi bara welshar för att det var sådana som föddes upp på gården. Det är oerhört bra ponnyer dels för att utbilda orutinerade ryttare på, och dels för just deras ridbarhet.
Sätt en människa på ett gammalt ridskolehalvblod och försök lära eleven att rida hästen i form utan "bryt och bänd". det existerar inte. På en welsh kan eleven lära sig korrekt ridning då den av naturen går mycket bra i form på egen hand utan bryt och bändandet. Kan drista mig till att säga att hade jag ridit på en annan ridskola hade jag inte alls lärt mig lika mycket om just hästens form, som jag lärde mig på welsharna.
Idag när jag kommer till samma ridskola för att hälsa på, 20 år senare, så går fortfarnade flera utav "mina" gamla ponnyer i paddocken med barn med små rödrosiga kinder på. Friska och krya och i högsta grad välmående.
Alla hästar kan paja på ridskola - och det gäller ALLA raser och är definitivt inte specifikt för cobbar.
Däremot om alla cobbar går sönder på samma ridskola så hade jag sett en klar anledning till att undersöka varför :cool:
 
Sv: welsh cob

fast det där kan jag inte alls hålla med om.
har själv ridit på ridskola hela mitt unga liv innan de egna hästarna kom in i bilden, och då red vi bara welshar för att det var sådana som föddes upp på gården. Det är oerhört bra ponnyer dels för att utbilda orutinerade ryttare på, och dels för just deras ridbarhet.
Sätt en människa på ett gammalt ridskolehalvblod och försök lära eleven att rida hästen i form utan "bryt och bänd". det existerar inte. På en welsh kan eleven lära sig korrekt ridning då den av naturen går mycket bra i form på egen hand utan bryt och bändandet. Kan drista mig till att säga att hade jag ridit på en annan ridskola hade jag inte alls lärt mig lika mycket om just hästens form, som jag lärde mig på welsharna.
Idag när jag kommer till samma ridskola för att hälsa på, 20 år senare, så går fortfarnade flera utav "mina" gamla ponnyer i paddocken med barn med små rödrosiga kinder på. Friska och krya och i högsta grad välmående.
Alla hästar kan paja på ridskola - och det gäller ALLA raser och är definitivt inte specifikt för cobbar.
Däremot om alla cobbar går sönder på samma ridskola så hade jag sett en klar anledning till att undersöka varför :cool:

Det gäller inte ponnyer. Sekt A och B har jag inte nämnt. Det gäller stora cobar.

Jag tror inte det är så komplicerat faktiskt. De har haft för stora och oekonomiska gångarter = har varit 100% arbetsvilliga varje lektion. De vi haft kvar sist kan vara lite lata och kanske är det därför de är kvar.

Sen kan man ju givetvis spekulera i höga knälyft, benställningar och annat som kan spela in.

Har inget mer att bidra med i diskussionen som jag inte tycker är särskilt intressant.

De som vill får avla på vilka cobar de vill och tycka att dom är världsbäst.
 
Sv: welsh cob

Okej tack för ditt svar.
men jag pratade hela tiden om cobbar, inte sektion A eller B. det finns även små cobbar ;)
 
Sv: welsh cob

Jag har inte dömt ut något. Däremot ville jag berätta om arbetet och underlaget på Valla. Tycker det var trist med Carisma. Avelsvärdet på henne bedömde andra, inte jag. Jag såg bara Beti som ung och red henne när hon kom från england. Då var hon den bästa av de cobar som köptes in. Träffade henne inte mot slutet men hon var länge väldigt halt innan hon togs bort.

Carisma hade flera olika problem och vet rek inte röntgen. Vi gjorde allt vi kunde med olika behandlingar för hon var bra att rida för rut ryttare.

Personligen håller jag fast vid att cobarna inte varit optimala för lektionsverksamhet. Oavsett blod. De rörelser man blir imponerad av tar också väldigt mycket energi = de har svårt att spara sig. Därför har inte cobarna kunnat arbeta på full tid.

Nu finns bara två äldre valacker kvar och de är mycket snälla och omtyckta. De jobbar inte på heltid.

Men R, under hela min tid på Valla såg jag aldrig någon som harvade ridhusbottnen, som faktiskt består till det mesta av en blandning av gödsel och jord vilket inte är riktigt optimalt. Dessutom förstår jag inte varför hacket ligger just på Beti-linjen, vad sägs om alla de andra Valla-hästar som fick sluta livet alldeles för tidigt pga av hältor el dyl? BG (WC), Fantasie (NF), Amigo (NF), Cinderella (WC), Cilla (russ)... för att bara ta ngr exempel.
Missförstå mig inte, jag är gammal Valla-tjej och är och kommer alltid förbli lojal mot detta stall, men jag tycker du gör en orättvis bedömning. Dessutom förundrar jag mig över att du baktalar sålda hästar från ditt eget stall, när du egentligen borde marknadsföra dem..
 
Sv: welsh cob

och ovan ska ordet sålda strykas, för det var inte helt korrekt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp