Whamageddon 2022

Jag lyssnar på musikradio i bilen, så hörde den för länge sen. Tycker den är helt ok.
Likaså gillar jag Do they know...Finns ju en hel uppsjö låtar med innehåll som får en att tänka till men som man (jag) ändå kan gilla.
 
Har alltid varit fascinerad över hur malplacerade vissa julsånger är när man läser texten. Alltså Last Christmas är en c&w sång i 80-tals popversion. Om krossade hjärtan och svek. Samma sak med Do They Know It's Christmas Time. Som handlar om att medan vi firar jul i överflöd så svälter människor i Afrika ihjäl. Som Bono sjunger, 'tonight thank god, it's them instead of you!' Blir surrealistiskt när det skvalar i köpcentrum medan folk hetsar runt och köper julklappar.
Surrealistiskt? Vet du ens hur och varför Band Aid bildades och "Do they know it Christmas" kom ut till julen 1984?

Eller hur mycket pengar projektet drog in till det svältande Etiopien redan första året? Åtta miljoner, Brittiska pund!

1985 hakade USAs pop-elit på med "USA for Africa" när de svängde ihop "We are the world".

En låt som bland annat återanvändes efter katastrofen på Haiti.1985 var även året för Live Aid-galan.

Bob Geldof - halva hjärnan bakom Band Aid - fick en KBE av Drottning Elisabeth II för sitt arbete med att hjälpa de svältande i Etiopien.

Midge Ure - den andra halvan - å sin sida har dubbats till OBE för sitt välgörenhetsarbete.
 
Surrealistiskt? Vet du ens hur och varför Band Aid bildades och "Do they know it Christmas" kom ut till julen 1984?

Eller hur mycket pengar projektet drog in till det svältande Etiopien redan första året? Åtta miljoner, Brittiska pund!

1985 hakade USAs pop-elit på med "USA for Africa" när de svängde ihop "We are the world".

En låt som bland annat återanvändes efter katastrofen på Haiti.1985 var även året för Live Aid-galan.

Bob Geldof - halva hjärnan bakom Band Aid - fick en KBE av Drottning Elisabeth II för sitt arbete med att hjälpa de svältande i Etiopien.

Midge Ure - den andra halvan - å sin sida har dubbats till OBE för sitt välgörenhetsarbete.

Jodå jag vet exakt hela historien bakom. Vad jag menar med surrealistiskt är att medan västvärlden stressar runt och överkonsumerar varje jul särskilt då på de stora köpcentrum där den spelas, så handlar låten om hur människor i Afrika svälter ihjäl under julen och, som Bono sjunger, thank god it's them instead of you. Och att istället för att konsumera ska rika ge av sitt överflöd till de behövande och fattiga. Samtidigt då som det (över)konsumeras. Det står så helt i kontrast till var och under vilka omständigheter den spelas.

… It's Christmas time, there's no need to be afraid
At Christmas time, we let in light and we banish shade
… And in our world of plenty we can spread a smile of joy
Throw your arms around the world at Christmas time
… But say a prayer, Pray for the other ones
At Christmas time it's hard, but when you're having fun
… There's a world outside your window
And it's a world of dread and fear
… Where the only water flowing
… Is the bitter sting of tears
… And the Christmas bells that ring
There are the clanging chimes of doom
… Well tonight thank God it's them instead of you
… And there won't be snow in Africa this Christmas time
The greatest gift they'll get this year is life
… Where nothing ever grows
No rain nor rivers flow
… Do they know it's Christmas time at all?
… Here's to you
Raise a glass for everyone
… Spare a thought this yuletide for the deprived
If the table was turned would you survive
… Here's to them
Underneath that burning sun
… You ain't gotta feel guilt just selfless
Give a little help to the helpless
… Do they know it's Christmas time at all?
… Feed the world
… Feed the world
… Feed the world
… Let them know it's Christmas time again

Jag kan fö rekommendera en dokumentär där Midge Ure pratar om just Band Aid och hur Do they know skapades. Notera att den är i fem delar.

 
Ok nu hade jag igång en av de "farliga" radiokanalerna i stallet och blev ganska omgående whammad mer på riktigt. Hade känts lite förargligt att bara falla på en instastory, men det hör även till att testa ödet under stallkvällarna och bilkörning, vanligtvis med detta resultat runt 20:e-22:e. (Inomhus lyssnar jag oftast på mer ofarliga P1 men man får ju släppa sargen om det ska vara en utmaning. :D)
 
Fegisar. ;)

Jag kommer fortfarande ihåg upplevelsen av att (owhammad) köra bil i drygt en timme, och sedan drygt en timme hem samma dag, i mitten på december för två år sedan. Fjättrad till Mix Megapol under hela färden som avverkade ungefär alla andra jullåtar som finns - men, under just de tidsfönstren, INTE! Last Christmas. Känslan av odödlighet måste ha varit ungefär som för huvudpersonen i Man on Wire, den dagen då alltså. (Har för mig att jag stöp på en stallradiosekvens lite senare.)
 
Jag råkade whamma sonen idag. Han suckade stort och himlade med ögonen och……”maaaaammmmaaa”!! :D

Det var förstås inte så att jag gjorde det med vilje eller att han trodde det men han hade hoppats på två dagar till. Han klarade inte förra julen då hans sambo lämnat radion på och nu kom han in i mitt kontor där jag har volymen på lägsta som går och ändå lyckades han höra.

Stackarn! :laugh:
 
Jag råkade whamma sonen idag. Han suckade stort och himlade med ögonen och……”maaaaammmmaaa”!! :D

Det var förstås inte så att jag gjorde det med vilje eller att han trodde det men han hade hoppats på två dagar till. Han klarade inte förra julen då hans sambo lämnat radion på och nu kom han in i mitt kontor där jag har volymen på lägsta som går och ändå lyckades han höra.

Stackarn! :laugh:

Illa när ens egen mor whammar en :cautious:


:rofl: :rofl: :rofl:
 

Liknande trådar

Tjatter Blev just whammad av SVT som visade jullåtsvideos i Morgonstudion, bla. Last Christmas med WHAM. (Originalet). :mad: Har ni blivit...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 974
Senast: sthu
·
Tjatter Har ni läst om den här tävlingen på sociala medier? Den börjar 1:a december och slutar 24:e december vid midnatt och går ut på att man...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 995
Senast: em76
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 197
Senast: Raderad medlem 68338
·
Kropp & Själ Godmorgon alla fantastiska bukefalister! Jag har legat vaken nu under natten till och från och malt lite tankar. Jag känner att jag...
Svar
16
· Visningar
1 381
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp