Bukefalos 28 år!

Wilma är död!!

Sv: Wilma är död!!

Så om en katt skall släppas ut beror enligt dig på hur många tusenlappar katten representerar!!!!!
Varför skulle UPPFÖDAREN i något fall ge pengar tillbaka för en påkörd katt?
PL
 
Sv: Wilma är död!!

Åh nej... sånt som inte får hända händer alldeles för ofta tyvärr... stackars Wilma.
 
Sv: Wilma är död!!

jag förstår ärligt talat inte varför du ser rött, haukur..
För jag tycker det är äckligt att folk ens nämner pengar (så passa lite pengar det ändå handlar om på katt och hund, häst är liiite skillnad) när det handlar om en familjemedlems död! Pengar finns inte i huvudet när en älskad katt dör.
 
Sv: Wilma är död!!

Så om en katt skall släppas ut beror enligt dig på hur många tusenlappar katten representerar!!!!!
Varför skulle UPPFÖDAREN i något fall ge pengar tillbaka för en påkörd katt?
PL

Jag får nog ännu en gång medla här, verkar som om ni pratar olika språk eller något med alla missförstånd och misstolkningar..

Hon tog upp priset som en parentes i ett inlägg som handlade om hur ledsen hon var över att katten blivit påkörd, då hon tyckte om katten. Katten är det hon saknar nu, inte pengarna. Släpp det där med pengar. Det var bara parentes och nog inte det som var meningen att komma i fokus.

Angående uppfödar-kontraktet förstod jag det som att hon inte skulle få ut något på försäkrningen eftersom hon brutit kontraktet mot uppfödaren. Det var aldrig på tal om att hon skulle få några pengar från uppfödaren. Däremot var detta längesen och hon kom inte ihåg hur det riktigt var, så då kan vi ju släppa det med.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Wilma är död!!

För jag tycker det är äckligt att folk ens nämner pengar (så passa lite pengar det ändå handlar om på katt och hund, häst är liiite skillnad) när det handlar om en familjemedlems död! Pengar finns inte i huvudet när en älskad katt dör.

Men om du tycker det så kan du väl vara snäll och hålla det lite mer för dig själv istället för att spy galla över en sörjande kattmänniska? Eftersom du förstår hur mycket man kan tycka om ett djur, ja, som en familjemedlem, så förstår du nog också att sånt här är det sista man vill sitta och försvara sig mot när man mist ett djur. Eller hur? Var lite schyst. Vill du tvunget säga vad tycker kan du väl lägga upp det snyggt och nöja dig med att säga det en gång istället för att leta efter vad tycker är fel.. Alla tänker inte likadant och det får man acceptera. Pengarna var inte huvudgrejen hon ville framföra i sitt meddelande utan mer menat som en parentes..

så, snälla för husfriden här på buke, ta det lugnt och försök se det positivt. TS idé var ju att skapa en liten minnestråd för en älskad katt där hon kunde skriva om sin sorg. Visar inte det att hon bryr sig?
 
Sv: Wilma är död!!

Men om du tycker det så kan du väl vara snäll och hålla det lite mer för dig själv istället för att spy galla över en sörjande kattmänniska? Eftersom du förstår hur mycket man kan tycka om ett djur, ja, som en familjemedlem, så förstår du nog också att sånt här är det sista man vill sitta och försvara sig mot när man mist ett djur. Eller hur? Var lite schyst. Vill du tvunget säga vad tycker kan du väl lägga upp det snyggt och nöja dig med att säga det en gång istället för att leta efter vad tycker är fel.. Alla tänker inte likadant och det får man acceptera. Pengarna var inte huvudgrejen hon ville framföra i sitt meddelande utan mer menat som en parentes..

så, snälla för husfriden här på buke, ta det lugnt och försök se det positivt. TS idé var ju att skapa en liten minnestråd för en älskad katt där hon kunde skriva om sin sorg. Visar inte det att hon bryr sig?

Det är ganska vanligt att man som raskattägare blir anklagad för att man har sin katt inne bara för att den är dyr. Efter ett tag blir man cynisk, inte så konstigt.

Och ja, TS bryr sig. Men i många fall ser man liknande fall där ägaren till den ihjälkörda katten lägger all skuld på bilföraren. Nu var detta inte ett sånt fall, men dom som gör det får även mig att se rött. Och det handlar inte bara om att bry sig om den katten. Det handlar också om att inte lägga över ansvaret på andra för att må bättre själv.

Sen kan jag iaf för egen del säga att hade det om bilisterna inte tagits upp, så hade nog inte debatten uppstått heller.
 
Sv: Wilma är död!!

*kl*
Första gången jag är inne i kattforumet...jisses är ni alltid så agressiva här?..Bra att jag klassar mig mer som hundmänniska som bara råkar ha ett gäng katter. :D

Ett tips är att läsa inläggen innan ni svarar på dem, ni pratar om varandra hela tiden.

Mina katter kommer och går som de vill. De bor oftast i stallarna men sover gärna inne vid dåligt väder. Vi bor på landet ca:500m till närmsta bilväg. Har hitills inte fått ngn katt överkörd.

Har svårt att tro att man inte märker då man kör på en katt- i mina ögon är man isåfall inte tillräckligt uppmärksam i sin körning.
 
Sv: Wilma är död!!

*kl*
Första gången jag är inne i kattforumet...jisses är ni alltid så agressiva här?..Bra att jag klassar mig mer som hundmänniska som bara råkar ha ett gäng katter. :D

Ett tips är att läsa inläggen innan ni svarar på dem, ni pratar om varandra hela tiden.

:cool::D

*tiiio*
 
Sv: Wilma är död!!

*kl*
Första gången jag är inne i kattforumet...jisses är ni alltid så agressiva här?..Bra att jag klassar mig mer som hundmänniska som bara råkar ha ett gäng katter. :D

Ett tips är att läsa inläggen innan ni svarar på dem, ni pratar om varandra hela tiden.

Mina katter kommer och går som de vill. De bor oftast i stallarna men sover gärna inne vid dåligt väder. Vi bor på landet ca:500m till närmsta bilväg. Har hitills inte fått ngn katt överkörd.

Har svårt att tro att man inte märker då man kör på en katt- i mina ögon är man isåfall inte tillräckligt uppmärksam i sin körning.

Eller så har vi erfarenhet av det och vet hur det är utan att basera det på vad vi tror? Jag har kört på en katt. Har du?
Sen är det inte alltid katten hamnar under hjulet, vissa slås ihjäl mot bilens underrede.
 
Sv: Wilma är död!!

Jag menar inte att du känner katten under bilen. Jag menar att du bör se katten innan du kör över den.

Måste rätta mig liiite. Finns såklart kanske en eller annan katt som sticker ut ur högt gräs och in mellan fram och bakdäck men det är knappst alltför vanligt.
 
Sv: Wilma är död!!

Jag menar inte att du känner katten under bilen. Jag menar att du bör se katten innan du kör över den.

Måste rätta mig liiite. Finns såklart kanske en eller annan katt som sticker ut ur högt gräs och in mellan fram och bakdäck men det är knappst alltför vanligt.

Den jag körde på hoppade upp ur gräsdiket ca 1 m framför framdäcket. Det räckte.
Jag ser ofta katter hoppa upp och springa framför bilar, som tur är har det slutat bra alla gånger jag sett utom den jag råkade ut för.
Jag har liiite svårare än dig att tro att bilister kör på dom med berått mod. Det sker säkert, men att det oftast skulle vara fallet? Nä, jag tror inte det.

Sen beror det ju på fordon och väg om det ens är möjligt att vända och se hur det gått.
 
Sv: Wilma är död!!

Nej jag tror absolut inte att någon medvetet försöker köra över en katt! Däremot kan det vara svårt att veta vem katten tillhör när en olycka väl hänt och därför tror jag det lätt blir så att föraren lämnar katten.

Ingen av mina har som sagt blivit överkörd men vi hade en hittekatt som bosatte sig hos oss under några månader. Han blev överkörd och föraren körde runt från gård till gård för att försöka hitta ägaren. :bow:
 
Sv: Wilma är död!!

Ja, självklart! Lagen säger väl att man måste kolla om den lever, men att leta ägare är ju en bonus av en omtänksam bilist.
 
Sv: Wilma är död!!

nej nej, nu missförstår du mig!
uppfödaren sa att vi inte fick släppa ut katten (och det står även i kontraktet) eftersom livförsäkringen inte skulle gälla om han blev påkörd.
Om detta stämmer eller inte vet jag inte eftersom jag inte brytt mig i att kolla upp det. Säkert stämmer det inte. Uppfödaren själv har ju inget med katten att göra när jag väl köpt den, så varför skulle jag få pengar av henne?

Hur många tusenlappar katten kostat är inte relevant egentligen. Man får ju ha i baktanken att en katt som inte ser ut som vilken annan som helst löper en lite större risk att bli stulen, förutom risken att bli påkörd.
 
Sv: Wilma är död!!

fast det är inte min katt som har dött.. jag bara råkade hamna i skottlinjen ändå :p
 
Sv: Wilma är död!!

nej nej, nu missförstår du mig!
uppfödaren sa att vi inte fick släppa ut katten (och det står även i kontraktet) eftersom livförsäkringen inte skulle gälla om han blev påkörd.
Om detta stämmer eller inte vet jag inte eftersom jag inte brytt mig i att kolla upp det. Säkert stämmer det inte. Uppfödaren själv har ju inget med katten att göra när jag väl köpt den, så varför skulle jag få pengar av henne?

Livförsäkringen kan om man har tur falla ut vid en påkörning. Förstår dock inte vad uppfödaren har med det att göra. Det berör ju inte henne/honom ifall du får ut livförsäkring eller inte. Att en del uppfödare skriver kontrakt om att katten som säljs inte får vara lös ute är nog inte ovanligt men då handlar det främst om kattens säkerhet, inte om någon eventuell livförsäkring.
 
Sv: Wilma är död!!

tror nog att hon försökte "skrämma" oss. Det var ju våran första raskatt och det visste hon.
 
Sv: Wilma är död!!

Jag lever med min katt i stan i en tvåa i en naturskön förort ca 9 månader om året. 3 månader om året får katten gå lös på landstället, han håller sig bara på tomten och det är bara en privatväg flera km bort (dessutom är han rädd för bilar). Ibland följer han lös med på promenad utanför tomten, han vågar inte gå själv ... Han hämtas in kl 22 varje kväll då han inte får vara ute när det är mörkt pga. att det kan finnas räv. Nu finns det även en lösspringande tax på tomten så den chansen är liten men ändå.
Resterande 9 månader sitter han antingen på balkongen eller hoppar över till grannens lägenhet och till deras två katter som ibland hoppar över till oss. En gång om dagen så tar jag ut honom i sele med flexikoppel, han rusar över ängarna och jag får springa efter så gott det går när han slänger sig upp i äppelträden. Ibland släpper jag honom lös mitt i skogen om det inte är människor i närheten då han följer med som en hund och ofta kommer på inkallning.
Jag tror inte denna katthållning är orealistisk och jag anser att min katt inte utsätts för någon fara men ändå har ett härligt stimulerande liv.
Jag önskar att fler kunde ha katt på detta sätt, iaf om man bor nära en trafikerad väg. Noll risk för kissen men ändå ett härligt liv. Sedan finns det säkert enstaka fall som skulle bli totalt olyckliga och man måste oftast vänja in dem som ungkatter men möjligheterna finns.
Din katt har ett härligt liv!:laugh:
Heder åt dig som går ut med honom varje dag.:love:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel
Dagbok Idag var jag på julmarknad med en vän. Lämnade av min dotter hos svärmor och åkte småvägar för att hämta upp min vän. Hästtjej som man...
Svar
15
· Visningar
1 902
Senast: em-pirre
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 611
Senast: Crossline
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 337
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Roliga saker som barn säger
  • Hiss och diss del 5
  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp