Bukefalos 28 år!

Working equitation

Sv: Working equitation

Med Europeisk typ vet jag att man syftar till brukssadlar av spansk/portugisisk typ etc, frågan är om man får rida i vanliga bomlösa sadlar? De kan ju också tillverkas i Europa? Hur luddig är denna formulering egentligen, från en skala från 1-10? :confused:
I stort sett borde ju allt vara godtagbart, förutom Beduin- western- och stocksadlar?:devil:

Läste nyss på SWEA detta:

Sadeln ska vara av engelsk modell i samtliga klasser utom i debutant där sadeltypen är valfri.

Alltså får man inte ha en europeisk sadel längre, förutom i debutant isf? Är det för att WE nu mer är inom ridsportförbundet? Varför är det ändrat? Hur ser det ut på int tävlingar? Har Spanjorerna vita ridbyxor o kavaj och rider i en eng sadel?
 
Sv: Working equitation

Jag hittade svaret själv på wawe:

III - DRESS AND HARNESS
1. Riding Costume
Competitors participating in the championships must perform in the traditional Working
Equitation costume of the respective country.
2. Harness
Horses participating in the championships must be harnessed in the traditional manner of the
respective country.
3. Requirement to Submit Information on Costume and Harness
Each Head of Delegation must, up until the definitive registration deadline, provide a detailed
description of the working harness and costume in conformity with the regulations of each
country.
The team presentation at the opening of the championships will enable the Jury to evaluate the
degree of conformity of costumes, saddlery and harnesses. The Jury may, if necessary order
the competitors to remain immobile for the purposes of stricter control.


Det känns tråkigt att det blev som det blev för svenskarna, vi har ju inte nån tradition att räkna med i den här typen av sport så det blir trista vita ridbyxorna som skall på. Synd att vi inte får använda europeiska sadlar :(
 
Senast ändrad:
Sv: Working equitation

Men neeej, vad säger du?? har de ändrat det??? jag som håller på o köper en spansk sadel till min ena häst då jag vägrar tävla i engelsk på henne o var så glad att WE tillät spansk :(. Fasen vad dåligt :(.



får man då inte helelr rida i spanska/portugisiska träns???

fast det är inte tvång med vita ridbyxor väl?

aja i vilket fall så är jag laddad o glad, imon åker vi till boxholm o tävlar!!!! d ehar LC o LA, de skulle haft en MSV-klass som förfå anmälda, trist :(
 
Sv: Working equitation

Glöm din dröm, som man säger :D Ridsportförbundet har tagit över...

Så här står det:
Hästens utrustning
Vilken sadel man väljer att rida i är frivilligt i debutantklass. I övriga klasser ska sadeln vara av klassisk engelsk modell.
Benskydd är tillåtet på hästar i momenten tekniktest och farttest i samtliga klasser. Dock inte i internationella. Benskydd är aldrig tillåtet i dressyrmomentet.
Betsling: I debutant och lätt klass får hästen endast vara betslad med vanligt enkelt tränsbett; rakt, tvådelat eller tredelat. I medelsvår får man välja mellan att rida på tränsbett eller på kandar. Ponnyer rider dock alltid på träns. I nationell och internationell klass rider man på kandar eller stångbett på enhandsfattning.
Ryttarens utrustning
Hjälm är obligatoriskt i alla klasser utom i internationell klass för senior. Där är det valfritt att rida i hjälm eller hatt.
Valfri klädsel för ryttare i debutant. I klasserna medelsvår, nationell och internationell ska ryttaren ha skjorta eller tröja med vit krage, vita ridbyxor samt kavaj av valfri färg. Ridstövlar eller boots med leggings, dock utan fransar.
 
Sv: Working equitation

Hej,
Ursäkta men varför går ni inte in och läser TRWE under "Tävling" och "Tävlingsreglementen" istället..?

Ang. sadling står det;

Mom 1036 Sadling
Sadeln skall vara av europeisk typ, försedd med stigläder, stigbyglar och sadelgjord. Vojlock / Schabrak av tyg, läder eller skinn och dämpande mellanlägg är tillåtet. Mellanlägg får placeras mellan sadel och vojlock eller under vojlock.
Dämpande sitsinlägg för ryttare är ej tillåtet.
Brösta, förgjord, sadelgjordstunnel och svanskappa är tillåtet.

Du kan alltså komma med en Camargsadel, en Tjurfäktarsadel, en Alta Escuela, en Vaquerasadel och en Engelsksadel. Dock ej Westernsadel pga att vi hoppar!

Betr. klädsel och övrig utrustning så läs TR på SvRF hemsida. Det är vad som gäller i Sverige och inget annat. Det som ligger på WAWEs hemsida gäller vid EM/VM.
 
Sv: Working equitation

jag blev lite bekymrad över betslingen också tidigare var det tillåtet med bettlöst. Jag ska kolla TRWE för säkerhets skull.
 
Sv: Working equitation

Jag ska och titta, tränar för Paulo och "vi" har köpt häst av honom. Vart är det någonstans på lördag? Paulo sa att vi skulle till Uppsala men inte så mycket mer haha.
 
Sv: Working equitation

Jag retar mig lite på att man måste rida på tränsbett i de lägre klasserna, eftersom många som rider AR ändå skolar sina hästar på stång och kapson!

Jag tänkte på en sak: Det står att man ska rida i en sadel av klassisk engels modell. Innefattar det teknik och speed momenten också? För det kanske kan vara lite knepigt att susa runt tunnor i en engelsk dressyrsadel (och ännu värre med korta läder i en hoppsadel).
 
Sv: Working equitation

Detta är något som jag är riktigt pepp på att testa! Jag skulle på träning men det blev inställt så ingen träning.. Men är fortfarande väldigt intresserad av att prova på.. Men om det är så att jag verkligen tycker om det så skulle man ju gärna vilja tävla i det med.. Finns det några speciella ålders gränser för ponny och sånt? :)
 
Sv: Working equitation

Va kul! tycker jag du ska testa på!

en av fördelarna är ju just det att man som överårig får rida ponny!!! alla tävlar mot alla o alla har olika för o nackdelar :)

mallan_92: det står ju olika ställen!!! men du FÅR RIDA PÅ BETTLÖST, TRÄNSBETT, OCH PELHAM!!!!!!

och sadel av europeisk typ! så du får rida i spanska o portugisiska sadlar!
 
Sv: Working equitation

Såg dina bilder och filmer på Spanska hästar-tråden, fin häst du har!
Jag var och tittade på en WE-mönstring för Paulo Bastos härom veckan på Kulla Vreta. Pga av många sjuka skulle det ordnas en extra, där jag och O tydligen ska vara med. Jag som aldrig ens har ridit en WE-bana. Nu ska vi träna ordenligt! :)
 
Sv: Working equitation

Tack!

När får man se bilder på dig o din nya då? du måste bildbomba fårn WE-mönstringen, fasen va häftigt o va med där!

hade gärna tränat för honom själv men dels bo rjag i fel del av landet o dels är jag så kass på andra språk än svenska ( o han talar inet svenska har jag fått för mig?)

med du hade köpt din häst av honom va?

hoppas ni kommer ut på We-banorna!!! det rä skitskoj tycker både ryttare häst o publik, hehe.

kan ju slänga in filmen här om ngn "intresserad hur teknik o speed" går till vill se, detta är en LB
http://www.youtube.com/watch?v=3HIp25aAOT0
 
Sv: Working equitation

Kanske någon kan fota oss idag, då kan jag lägga upp bilder!

Det kan ju vara lite problematiskt att du bor där nere, men språket ska du inte oroa dig för. Jag som är 15 år och endast har läst grundskole-engelska förstår honom hur enkelt som helst. Jag har för mig att han är i den nedre delen av landet just nu faktiskt för att ha mönstringar, men vet inte exakt var tyvärr.

Yes han är köpt från Paulo, det är inte riktigt jag som köpt honom men jag rider honom + deras andra häst åt dem, typ som fodervärd. :) Ja det hoppas jag med verkligen, känns verkligen som en kul sport!
32289347.jpg

Vi för nån månad sen, med Paulo i förgrunden.
 
Senast ändrad:
Sv: Working equitation

Oj låter helt perfekt!! Rider ju akademiskt med min så sadel och allt har vi som passar detta! Nästa gångn en kurs inom detta kommer upp så ska jag vara på plats direkt! :)
 
Sv: Working equitation

*kl*

Är det ingen som har en rapport/bilder från uppvisningen på Strömsholm?
 
Sv: Working equitation

dels kl.

Jag och min kompis var och kollae på clinicen i Strömsholm. Såg verkligen ut att kunna passa oss och våra kallblod :)

Tror jag har några bilder därifrån. Dom hade olika ponnyer med, även en häst som visade. I lite olika svårighetsgrader. Ska se om jag hittar någon bild från det.

Någon som vet något ställe i södertälje trakten som skule avar aktuellt att etsta på hos? vet inte om södertälje ridklubb kanske erbjuder eller om man kan ringa dit och ev höra.. :)
 
Sv: Working equitation

vad innebär speedmomentet?

har ett fullblod som endast går på hackamore pga gamla tandfel, detta vore nåt för oss!
 
Sv: Working equitation

Om du går in på Working equitation sweden på facebook så finns där en filmsnutt med ponny som rids i speed...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
355
Senast: Fiorano
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
783
Senast: Nova123
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
450
Senast: hamilton1
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 220
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp