Working equitation

Sv: Working equitation

F*n också att man ska bo i Norrbotten, finns ingen chans att WE kommer hit inom de närmaste hundra åren!
 
Sv: Working equitation

KL

Vet ni nån länk till ett videoklipp som visar hur man knyter upp svansen på "portugisiskt" vis?
 
Sv: Working equitation

antar att dte är "förlångt" ändå, men tror de är väldigt aktiva i sundsvallstrakten... om inte ni kan åka dit kanske ni iaf kan få ngn tränare därifrån att åka upp?
 
Sv: Working equitation

Sundsvall - Piteå = 48 mil ;) Fick reda på igår att några ridlärare från ridskolan hade åkt ner någonstans på kurs i WE och de ska tydligen starta en WE-grupp till hösten, så det verkar finns hopp i alla fall, haha! För det verkar väldigt roligt :)
 
Sv: Working equitation

KL

Jag ska eventuellt på min första WE-träning i veckan. Jag undrar lite vad jag kan förvänta mig som nybörjare? Brukar man få prova teknikhinder eller är det mer som en vanlig dressyrlektion? Är för Paolo Bastos på Kullavreta om det har ngn betydelse.

Undrar eftersom jag står i valet och kvalet att välja häst till träningen. Häst nummer 1 är en klippa och kommer göra alla teknikmoment och speedmoment utan tvekan. Häst nummer 2 är ett mer osäkert kort, men den som jag främst vill satsa på WE med.. Men nu är det ju min första gång också, och häst nummer 1 får en alltid att känna sig stensäker:)
 
Sv: Working equitation

Då har man ridit sin första lektion i WE på ridskolan (Har anmält mig till gruppen som ska ha WE varannan gång! Jätteroligt nyhet, känns som att det kan vara något på gång här!), "tre tunnor" (hinderstöd) och flytta kon från ett hinderstöd till ett annat, samt träna på enhandsfattningen. Det var så OTROLIGT roligt! Det är HIT jag vill komma, med fokus bortflyttat från händerna och bettet (blir bettlöst nästa gång), med fri form men ändå samling och åååh, jag är så glad :love: Alla hästarna såg så glada ut och jag lyckades rida 4-metersvolter med sätet liksom ... Är totalt frälst! :D
 
Sv: Working equitation

Två helger med WE-träning och jag är förhindrad att delta på båda! :mad: Förb-e fester och annat folk tvingar en att gå på. Eller så är jag för artig att säga att nä, jag ångar mig, jag kommer inte? Jag är så gammaldags att har jag sagt ja, så håller jag det...
 
Sv: Working equitation

kl
Tänkte säga att vi ordnar träningar för PB i Almunge, Uppsala. Både WE och dressyr. PMa mig om ni skulle vilja vara med/prova på! :)
 
Sv: Working equitation

Jag håller på med WE och det är väldigt kul, framför allt så brukar hästarna se det som lek och blir ofta väldigt glada. Nej, du behöver inga förkunskaper alls. Det är WE träningar för Paulo Bastos (landslagstränare) i Almunge ungefär 20 minuter från Rimbo. Hoppas det kunde hjälpa. :)

Mvh Klara Schelin - Team Ambres
 
Sv: Working equitation

Jag fick testa massor av teknik hinder första gången men jag tränade dock för en annan tränare. När det gäller valet av häst så skulle jag välja en ganska orädd häst som inte är rädd för redskapen för det kan låta lite grann ibland. :)
 
Sv: Working equitation

KL

Har precis kollat igenom en DVD med Working Equitation som jag köpte på GBG Horse Show förra året. Jag är grymt sugen på att testa! Men; (Och snälla, häng mig inte nu)

Klädseln!?? Seriöst nu grabbar, här "importerar" vi en spansk bruksgren som är till för att visa hästens mångsidighet inom gårdsarbete (varför annars skulle man rida över broar och öppna grindar liksom) Och så ser vi ut som vilka dressyrryttare som helst på tävling? Varför ska man ha kavaj och vita ridbyxor? Hur praktiskt och bruks är det egentligen? Vad jag sett av WE från sitt ursprungsland rider de i bruna byxor och skjorta, varför kan inte vi anamma samma? I western har man ju tagit seden dit man kommer och använder jeans och skjorta.

Förlåt, men det är verkligen det enda som sticker i mina ögon när det gäller WE, tycker rent ut sagt att det ser störtlöjligt ut med knoppar, vita ridbyxor, kavaj och plastrong... och sen plockar du upp en lans och spetsar en ko!?

Nä, spanska till det lite!

(Och döda mig inte.)
 
Sv: Working equitation

Vad jag har förstått så är tanken bakom tävlingsklädseln i WE att man rider i sitt lands finkläder för ryttare. Såna kläder finns i t ex Spanien och Portugal där man har helt andra traditioner av att umgås till häst, t ex i samband med feiras av olika slag. På tävlingar där rider man i ridkostym med hatt, ganska elegant alltså.

I Sverige har vi ingen sådan tradition, så det fick bli vanlig tävlingsklädsel i stället.
 
Sv: Working equitation

Tja, det låter ju rimligt. Eller hur man nu ska säga.

Men jag läste i TR att det inte specifikt måste vara svart kavaj-vita ridbyxor, alltså måste det i sverige i alla fall vara OKEJ att rida i mer spankstypiskt riddräkt?

Men som sagt, om man ska jämföra lite med Western igen då (klädmässigt) så är ju westernridningens outfit amerikanarnas jobbkläder (jeans, skjorta, hatt). Tänk om vi hade ridit western här i sverige med VÅRA arbetskläder? Blåbyxor, fleecejacka och truckarkeps? :p:D
 
Sv: Working equitation

:-) Kan inte annat än gilla ditt inlägg igen!

Skulle vi rida i traditionella kläder är det väl knätofsar och yllejackor a la folkdräkt?

Nä, jag hade mer gillat att följa värdlandets klädkod! Jag hatar (nästan i allafall) vita ridbyxor och ridstövlar. Bara de allra smalaste och rakbenta ser vettiga ut i det! (Oj, nu var jag hård...)
 
Sv: Working equitation

Men jag läste i TR att det inte specifikt måste vara svart kavaj-vita ridbyxor, alltså måste det i sverige i alla fall vara OKEJ att rida i mer spankstypiskt riddräkt?

Det stämmer. Det måste inte alls vara kavaj och vita ridbyxor vid WE-tävlingar, men man har inte kommit fram till någon enhetlig svensk tävlingsklädsel heller. Precis som ni skrivit låter ju knätofs inte helkul, inte heller blåkläder med truckerkeps... ;)
 
Sv: Working equitation

Kul att alla är eniga i alla fall! :D

halvknapp

Nån såm vet om det kommer ordnas någon träningstävling i WE i västra götaland i år? Jag vill hemskt gärna prova!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
723
Senast: Nova123
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 090
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 125
Senast: Jerseyite
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 374
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp