Bukefalos 28 år!

Working equitation

Sv: Working equitation

Hej! Det finns många runt Uppsala som håller på med WE. Åsa Tinnerholm, Kulla-Vreta, Lagga ridskola och Paulo bastos är några av dem du finner varit och är aktiva i detta område.
För att börja med WE krävs det inte att man måste vara superduktig som du frågade. WEs teknikhinder och träning anpassas helt utifrån hästen. Dessutom är WE super att använda inom ridskoleverksamhet. Vill du tävla WE så finns det tom rena debutklasser med enbart skritt och trav klasser. Med andra ord: WE=grenen för allt och alla! Lycka till!
 
Sv: Working equitation

*kl*

Finns det några i Skåne som håller på månntro? Vore kul att gå en "prova på-kurs"!
 
Sv: Working equitation

*kl*

Finns det några i Skåne som håller på månntro? Vore kul att gå en "prova på-kurs"!
Det finns lite lösa konstellationer som håller på lite. Jag var t.ex. på en kurs som Skromberga RF arrangerade förra våren. Tror det finns ett gäng runt Kristianstad som tränar lite mer regelbundet men har ingen koll vilka de är.
 
Sv: Working equitation

Vilken betsling är tillåten i svår klass? Har sett kandar och pelham. Undrar vilken ring tygeln ska sitta i om man har pelham?
 
Sv: Working equitation

Hur ser det ut med träning o intresset för we i skåne, har ej lyckats hitta träningar el liknande, hade varit kul att testa!

o.t
WE har ju lite "likheter" med islandshästtävlingar- TREC.. (bara dte att det är me rklassiskt dressyrtest o inget gångartstest. och att tekniken med bro, slalom, backa, sidepass o så är inne i paddock istället för ute på fält.)[/QUOTE]

Trec:en är öppen för alla häst/ponnyraser & ryttare, det bara förbundet som tagit sig an att föra in sporten i sverige!
 
Sv: Working equitation

kl

Tror faktiskt min häst skulle passa alldeles ypperligt till We, och jag är sugen på att prova, men eftersom jag rider i Westernsadel får jag ju inte tävla. :devil:
Har inte direkt råd att köpa en spanks sadel bara för att prova lite WE-tävlingar... Kan man få dispens? :angel:
 
Sv: Working equitation

Jag vet inte om du kan få dispens för westernsadel eller inte. Men jag vet att de som satte ihop det svenska TR ansåg det olämpligt ur säkerhetssynpunkt därför att hoppning ofta ingår. Jag skulle tro att det enklaste skulle vara att försöka låna en Engelsksadel bara för den dagen du tävlar!
 
Sv: Working equitation

*kl*

Finns det några i Skåne som håller på månntro? Vore kul att gå en "prova på-kurs"!

Det finns även i höganäs. En liten grupp som tränar ett par ggr i månaden och har även nere Maria Johansson som tränare flera ggr om året.

Kolla på ridsports förbundets hemsida, gå in under WE och kolla kalendern där, finns mycket att titta på ;)
 
Sv: Working equitation

Till dig och Fossing!
Vi har träningar i WE med olika tränare emellanåt, t.ex.
Kommer Paulo Bastos ner hit den 2-3april. Alla är välkomna,
Oavsett ras och nivå! Gå in på hemsidan nyboda.dinstudio.se för att läsa mer och anmäla er :) vi samarbetar med Team Nordahl som det länkades till här innan.
 
Sv: Working equitation

KL

Jag har blivit tillfrågat om jag vill hänga med på en nybörjarclininc i WE.
Jag tycker det verkar som en rolig gren, som min häst skulle uppskatta. Men ingen av oss är särskild bra på dressyr.

Han är under igångsättning. Vi har kommit ganska långt konditionsmässigt nu, men har en del kvar på dressyren. Han bär inte sig själv så bra än och har svårt att fatta galopp. Galoppera går än så länge bara rakt fram.

Är det någon mening att åka med på clinicen tror ni eller kommer vi bara skämma ut oss?

Jag är med på att jag kan kontakta den som ska hålla i clinicen, men tänkte höra här lite vad era erfarenheter är.
 
Sv: Working equitation

men vem bryr sig om vad andra tkr? Du är ju där för att lära dig, klart du ska gå på clinic om du vill det :).

Jag ska själv på clinic i april och jag är då inte speciellt insatt i WE.
 
Sv: Working equitation

Hej!

Det här verkar ju som en skitskoj "gren".

Vad krävs för att få tävla i utrustningsväg? Bett-typ, sadeltyp benskydd etc??

Och finns det nånstans i stockholm man kan träna??

/Lavinia, som troligtvis inte kommer kunna tävla vanlig dressyr
 
Sv: Working equitation

Du har helt rätt. Självklart ska jag åka om jag vill. Jag kommer ju aldrig bli bättre annars. Men någonstans sitter det tyvärr i bakhuvudet (antagligen sen ridskoletiden) att man inte får skilja ut sig från mängden - fånigt jag vet:grin:

Det enda jag kan känna är att det hade varit skönt att ha lite mer dressyr i ryggen, för det känns som att det ändå blir mycket enklare då.

Samtidigt, så tror jag att detta kan vara ett bra sätt att träna dressyr för min pålle, då han blir mer motiverat när han ser ett klart samband i det han ska göra och framåtbjudningen blir bättre då.
 
Sv: Working equitation

det är skitskoj! och de är mer fria i utrustningen än typ dressyr.
du får rida med bettlöst/hackamore, tränsbett (2 o 3delat vet jag, rakt kanske) pelham o kandar.

sadel o träns ska vara av europeisk typ. så du får rida i iberisk utrustning. dock har jag själv inte fått klarhet om man får rida i bomlöst sålänge det ser ut som en engelsk eller spansk sadel.

inga skyd di dressyrdelen men valfritt med benskydd i teknik o speed.

tror det står de flesta aktiva klubbar på föregående sida *har det ej i huvudet*


Iser: KLART du ska åka!!!! träning rä ju till o lära sig på. förövrigt finns det tom debutantklass där det inte ens ingår galopp!!!
i tekniken brukar dte i de lätta klasserna bara va galopp mot o efter det lilla hindret. dock är dte ju galopp i dressyren där. men dressyren är bara en 3edel och man utvecklas o tränas i takt med att man tränar.

jag har en ponnykorsning med kallblodstravare i som medryttare rider o tävlar, han har haft grymt svårt för att galoppera, speciellt i ridhus/på volter, så de får inte jättebra påoäng där men de vann sin debut i lokaltävling ändå då de var bra/bäst i teknik o speed. och det är roligare att träna dressyr mellan konor, tunnor o göra halter av en anledning som det blir i WE :)
 
Sv: Working equitation

Hittar du någon som håller träningar i stockholm så är jag intresserad!

Har en stallkompis som var iväg med sin fyraåriga frieser på en WE träning och han är en naturbegåvning, tränarna bara gapade. :D
Så hon följer nog gärna med också.
 
Sv: Working equitation

Hej!

Det verkar som om det finns nån i Upplands Väsby. Ska gräva lite mer.. Det verkar ju såå skoj!!

/Lavinia
 
Sv: Working equitation

Nu har Ölmstad (jönköping/gränna) haft sin *räknar* 4e lokala tävling!!! Jag va därmed spanjoren för 4e gången, dock ställde de in LB som vi tänkt starta så fick i sista minut gå UPP till LA :crazy:, härlig utmaning, haha, först där kom jag på attd et är redan i LA som det ska va galopp istället för trav mellan VARJE hinder i tekniken. menmen, vi gjorde så gott vi kunde.

framridning dressyr:
190541_10150163727359434_582504433_8096862_7453054_n.jpg


och roligast är att man får användning av massa rolig o färgglad utrustning, vi var dock ganska ensamma om att sticka ut med färg, men vad fasen :devil:
199007_10150163727604434_582504433_8096868_3219313_n.jpg


film: http://www.youtube.com/watch?v=pzTEto0ikx4

Medryttaren var med på Casper för 2a gången. som ni ser i deras speed så hinner hon inte ring ai klockan och ponnyn är sådan att har han gjort en sak en gång så är det klart o då ska han vidare, punkt. och hon vilel inte riskera resten av ritten så efter ett försök att gör aom o göra rätt så gick hon vidare, detta gav 30 straffsekunder, annars hade de vunnit speeden. haha tanken var att de skulel trava i paralellslalomen, han är snabb i traven men har väldiga problem i galoppen, han tycker tom det är "jätttejobbigt" att gå på en 20m-volt i dressyren... men ja, här visade han sina dolda tallanger, så det är en bra gren som de tycker är roligt :)

dressyroutfit:
196505_10150163744734434_582504433_8097207_1198435_n.jpg


o deras teknik o speedoutfit, det är hon som sytt mitt teknikschabrak, gjort båda blingblingpannbanden samt gjrot mina stigbyglar, hennes egna blev klara försent, men till nästa gång :):
199055_10150163727064434_582504433_8096852_5350335_n.jpg


Film: http://www.youtube.com/watch?v=kuER3Sxeflk
 
Sv: Working equitation

Tips till alla: Kungälvs hästsportklubb har Lokal WE tävling 17/4 LC och LA.
 
Sv: Working equitation

Vi håller på att starta upp en kurs i Malmö-trakten nu med Julia Wittsell som tränare. Tanken är att det är 1 gång i veckan, c:a 6-8 ggr och att vi avslutar med att man får rida för Joao Lynce som kommer från Portugal. Vill ni veta mer så är det bara att kontakta Cicci, cecilia@halsotriangeln.se eller Julia, julia.wittsell@ts.fujitsu.com
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
355
Senast: Fiorano
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
786
Senast: Nova123
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: hamilton1
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 222
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp