World Cup final 2014

Att Anton har en svaghet när det gäller bakbenen och Tinne jobbar på det, hm.. Det har väl varit så med alla hennes? Hon rider så fint och prydligt men det är sällan det där extra. Synd.

Hon sitter ju fint, rider prydligt och hästen är inte lika låg i formen fram som vissa andra. Men snaaaaark! För mig är det där överbetalt i massor. Bakbenen har ju somnat. När det på allvar blir släpmärken efter bakbenen på hästen(dock inte bara Tinnes) i GP tycker iaf jag det gått åt fel håll.
Att frambenen sprätter högt är inte samma som kvalitet i övningen när det är en helt annan häst bakom sadeln. Och den hästen går i mina ögon inte GP i bakbensarbete.
Urtrist!
Och ja, "jobbar på det". Hur länge då? Hästen har ju kunnat förr..

Roligare att se de hästar som iaf lyfter bakbenen ur spånet.

Klart man fattar att det är sjuhelvetes svårt. Men med de hästarna, den rutinen och på världscupsfinal..
 
Ja jag håller med! Den hade ju inte svårt när hon fick den vill jag minnas. Fattar inte allt fokus på henne, hon har enorm rutin och fina hästar men det blir liksom inte mer.
 
Ja jag håller med! Den hade ju inte svårt när hon fick den vill jag minnas. Fattar inte allt fokus på henne, hon har enorm rutin och fina hästar men det blir liksom inte mer.

Med de pengarna i ryggen ska det ju liksom bara gå bra..
Hästen har gått med fina resultat i Tyskland innan.

Jag tror hon skulle få helvetes lydnadsproblem om hon satte normal energi i hästen.
Det får liksom inte vara så i just dressyr.
 
Fast nu tycker jag att ni är hårda mot Tinne. Hon säger ju själv i intervjuer att hästen blev spänd. Alla hästar får inte bakbensrörelser som Undercover när de blir spända. Anton blir kanske åt det rakbenta hållet? ( Min är också sådan)

Jag tycker att vi ska vara stolta över Tinnes prestationer. Hon är trots allt bäst i Sverige!
 
Jag hejar ju lite extra på Damon Hill i år men tyvärr levde de inte upp till mina förväntningar. Han var finare på EM. Nu såg det återigen ut som om Helen fick driva rätt så mycket, så som det varit förr, och det är synd. Men det är en sjukt maffig häst!

Om man istället tittar på Tinnes, Edwards och Charlottes ridning så sitter ju de i princip helt stilla och behöver aldrig dra upp hälarna för att driva så som Helen gjorde igår. Blev lite förvånad när jag läste att Helen i intervjuerna menade att DH varit oerhört känslig för skänkeln. Kanske ytterligare ett bevis för att det som känns inte alltid är det som syns...
 
Fast nu tycker jag att ni är hårda mot Tinne. Hon säger ju själv i intervjuer att hästen blev spänd. Alla hästar får inte bakbensrörelser som Undercover när de blir spända. Anton blir kanske åt det rakbenta hållet? ( Min är också sådan)

Jag tycker att vi ska vara stolta över Tinnes prestationer. Hon är trots allt bäst i Sverige!

Fast när hästen ALLTID blir spänd kanske man får hitt på nå.
Att Gals hästar får de bakbensrörelser de får beror ju på att han utbildat dem till det.
Man har via böjning lärt in bakbenen att kliva IN och bära och man har via LDR lärt in att inte spänna till i de muskler som blockar bakbenens förmåga till annat än påskjut bakom hästen.
Därför kan hans och hans partners hästar piaffera tex. De kan göra piruetter utan att ytter bak sladdar, släpper och tappar den funktion som är piruett i min värld och hästen välter på inner bog ist.
Jag tycker kanske att Gal rider med kort hals visserligen. Men det var väl inte direkt så att utriden hals var frekvent bland andra ändå.

För mig så är dressyr frågan om att visa kvalitet i övningarna.
Har man noll och ingen bärighet är det viktigaste tappat för mig.
Just för att man då inte kan styra var energin tar vägen genom kroppen på hästen.
Det blir så fel!
Det är ju dressyr! Utbildning av hästen till att bli bättre, smidigare och hållbarare.
För mig är det inte vackert om det inte är detta.

I traven vill man ju ha lika framben som bakben, symmetri.
I piaffen tvåtakt(trav) på stället där bakbenen sätts i strax framför bakknäet pga att den sätter sig, ingen triangulering och frambenen lyfta i 90 grader.
Passagen lika fram som bak.
Galoppfattning utan att hästen fattar genom att sänka halsen som en hävstång för att den inte har energi nog att starta bak utan att man lyfter vikt framåt.
Det finns ju nedtecknat i TR och diverse ridhandböcker.

Det är dock en höööög grad av lydnad i hästen på ett sätt! Otroligt hög! Att den ens galopperar tex när det är så energilöst.

Det är inte bara Tinnes fel. Hon får ju betalt av domarna. Inte fasen ändrar man något då.

Jag tycker dock det är trist med frambensfokus. Jag ser hellre att man får hästar som ser ut som EN hel häst. Det känns sundare för mig.
Dessutom kan man då ha möjlighet att klara av att få hästar som inte kostar 80 millar att klara utföra de flesta rörelser.

Men visst - jag är väl bara kinkig som vanligt. ;)
Och det är väl en smaksak.
 
Den här gången kommenterades det iaf att man ville se mer bakbensaktivitet hos Anton ;)

I mitt tycke ett stort steg framåt att experten faktiskt sa att Anton behöver mer energi bak i travökningarna och inte bara kommenterade de fantastiska frambenen!

Tinne kommenterade att Anton kändes het, iaf inget som öht syntes!
 
Ser ju så osynkat ut också med vilt sprattlande framben medan bakbenen gräver spår. Blir som två hästar ist för en helhet, nä jag tycker inte det är snyggt och kan inte fatta hur hon kan få så bra betalt?
 
Fast när hästen ALLTID blir spänd kanske man får hitt på nå.
Att Gals hästar får de bakbensrörelser de får beror ju på att han utbildat dem till det.
Man har via böjning lärt in bakbenen att kliva IN och bära och man har via LDR lärt in att inte spänna till i de muskler som blockar bakbenens förmåga till annat än påskjut bakom hästen.
Därför kan hans och hans partners hästar piaffera tex. De kan göra piruetter utan att ytter bak sladdar, släpper och tappar den funktion som är piruett i min värld och hästen välter på inner bog ist.
Jag tycker kanske att Gal rider med kort hals visserligen. Men det var väl inte direkt så att utriden hals var frekvent bland andra ändå.

För mig så är dressyr frågan om att visa kvalitet i övningarna.
Har man noll och ingen bärighet är det viktigaste tappat för mig.
Just för att man då inte kan styra var energin tar vägen genom kroppen på hästen.
Det blir så fel!
Det är ju dressyr! Utbildning av hästen till att bli bättre, smidigare och hållbarare.
För mig är det inte vackert om det inte är detta.

I traven vill man ju ha lika framben som bakben, symmetri.
I piaffen tvåtakt(trav) på stället där bakbenen sätts i strax framför bakknäet pga att den sätter sig, ingen triangulering och frambenen lyfta i 90 grader.
Passagen lika fram som bak.
Galoppfattning utan att hästen fattar genom att sänka halsen som en hävstång för att den inte har energi nog att starta bak utan att man lyfter vikt framåt.
Det finns ju nedtecknat i TR och diverse ridhandböcker.

Det är dock en höööög grad av lydnad i hästen på ett sätt! Otroligt hög! Att den ens galopperar tex när det är så energilöst.

Det är inte bara Tinnes fel. Hon får ju betalt av domarna. Inte fasen ändrar man något då.

Jag tycker dock det är trist med frambensfokus. Jag ser hellre att man får hästar som ser ut som EN hel häst. Det känns sundare för mig.
Dessutom kan man då ha möjlighet att klara av att få hästar som inte kostar 80 millar att klara utföra de flesta rörelser.

Men visst - jag är väl bara kinkig som vanligt. ;)
Och det är väl en smaksak.
Vi är helt överens om vad som är önskvärt! Jag tror säker at vi också är överens om att skilja på träning och tävling. Jag vet att ekipaget har mer bakbensaktivitet att bjuda på. Åtminstone i trav, passage och piaff. Se det här klippet tex.
Men jag vet också att det som man lyckas med på träning är oerhört svårt att få till på tävling. Jag vet inte hur mycket tävlingserfarenhet du har, själv har jag tävlat på låg nivå, LA-MsvC och redan på den nivån är det svårt att få till. Nu kan man ju invända att det inte borde vara något problem för ett så rutinerat ekipage, men tydligen är det ändå det, annars skulle de jus prestera samma på tävling som på träning.

Jag tycker också det är trist att många ofta klagar på Tinne och hennes eventuella oförmåga att få tryck i hästarna. Det känns lite orättvist. Jag tycker att hon är en fantastisk representant för mjuk och vacker ridning som jag själv blir grymt avundsjuk på.

Sedan kan jag också önska mer bakbensaktivitet. Men jag gillar helhetsintrycket med mjuka hjälper, stilla händer och en oerhört harmonisk häst som ser nöjd ut. Jag tror att det är det som domarna premierar. Precis som de premierar Valegro trots att han i mitt tycke inte piff och puffar lika imponerande som DH. Men ekipagets helhetsintryck är fantastiskt.
 
Jag tycker också det är trist att många ofta klagar på Tinne och hennes eventuella oförmåga att få tryck i hästarna. Det känns lite orättvist. Jag tycker att hon är en fantastisk representant för mjuk och vacker ridning som jag själv blir grymt avundsjuk på.

Sedan kan jag också önska mer bakbensaktivitet. Men jag gillar helhetsintrycket med mjuka hjälper, stilla händer och en oerhört harmonisk häst som ser nöjd ut. Jag tror att det är det som domarna premierar. Precis som de premierar Valegro trots att han i mitt tycke inte piff och puffar lika imponerande som DH. Men ekipagets helhetsintryck är fantastiskt.
F

Fast jämför en ökad trav hos Anton och en hos Valegro! Bägge har fina framben men Valegro har bakben som matchar frambenen.

Jag har stor tävlingserfarenhet och vet precis hur svårt det är. Men jag vet också att om jag har ett återkommande problem inne på banan som jag inte lyckas lösa på flera år så byter jag tränare eftersom den metod jag använder mig av uppenbarligen inte funkar.
 
Angående travökningarna skulle jag aldrig påstå annat jag heller.... Jag ser bristerna hos Anton inne på banan, men jag tycker att Tinne får oförtjänt mycket kritik för sina tillkortakommanden i tävlingssituationen.

Angående tränarbyte så antar jag att var och en gör som de vill. Tinne tycks vara nöjd med sin som hon har haft i många år. :) Jag vet inte mycket om hur de tränar men jag antar att de inte är helt omedvetna om problematiken. ;)
 
Vi är helt överens om vad som är önskvärt! Jag tror säker at vi också är överens om att skilja på träning och tävling. Jag vet att ekipaget har mer bakbensaktivitet att bjuda på. Åtminstone i trav, passage och piaff. Se det här klippet tex.
Men jag vet också att det som man lyckas med på träning är oerhört svårt att få till på tävling. Jag vet inte hur mycket tävlingserfarenhet du har, själv har jag tävlat på låg nivå, LA-MsvC och redan på den nivån är det svårt att få till. Nu kan man ju invända att det inte borde vara något problem för ett så rutinerat ekipage, men tydligen är det ändå det, annars skulle de jus prestera samma på tävling som på träning.

Jag tycker också det är trist att många ofta klagar på Tinne och hennes eventuella oförmåga att få tryck i hästarna. Det känns lite orättvist. Jag tycker att hon är en fantastisk representant för mjuk och vacker ridning som jag själv blir grymt avundsjuk på.

Sedan kan jag också önska mer bakbensaktivitet. Men jag gillar helhetsintrycket med mjuka hjälper, stilla händer och en oerhört harmonisk häst som ser nöjd ut. Jag tror att det är det som domarna premierar. Precis som de premierar Valegro trots att han i mitt tycke inte piff och puffar lika imponerande som DH. Men ekipagets helhetsintryck är fantastiskt.

Jag förstår att det låter lite trist men faktum är att hon är en enormt erfaren ryttare med väldigt bra förutsättningar på många sätt och ändå är det samma på häst efter häst, det är fint mjukt prydligt och triiiist. När hon fick Anton tex var det många som tyckte han hade fint tryck och undrade hur lång tid det skulle ta innan det blev samma mellanmjölk som hennes andra hästar. Och så har det ju tyvärr blivit. Det tycker jag är synd för det skulle kunna vara riktigt riktigt bra.
Vet inte från när videon är men han har ju gått från fina piff och puff och med tryck till mer och mer slappt och energilöst. :(
Hon är jätteskicklig och rider så föredömligt mjukt men varför blir det då så här med hennes hästar? Det är det jag menade med mina kommentarer. Jag tror som tua att det handlar om träningen och tittar man på hennes tränare så hade väl hon samma brister. Hon kanske skulle byta träningsupplägg helt enkelt och våga tänka annorlunda? Hennes förmåga som ryttare är ju stor. Men nåt saknas, jämfört med de bästa. Och det är inte hästmaterialet i alla fall. Hon har en fantastisk häst.
 

Liknande trådar

Dressyr På måndag (25/8) drar det igång! Jättekul att de sänder så mycket från dressyren, men det förvånar mig att de inte sänder alls från...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
25 100
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp