Bukefalos 28 år!

World Cup final 2014

Alltså Van the Mans ryttare. :mad: Jag har sett ekipaget på flera tävlingar och framridningen är alltid på gränsen till läskig att se på. Det är stenhård hand och vass skänkel så det skriker om det, och en häst som blir argare och argare och en ryttare som straffar den mer och mer. På CDIn i Saugerties i höstas började hästen blöda men den jävla stewarden sade ingenting, och groomarna var snabbt framme med handdukar.

Man skall inte önska ont om andra men om det vore ok att önska sig en avfallning i en världscupfinal hade jag unnat Van the Man ett stort antal bocksprång och ärevarv runt manegen utan ryttare.
 
Jaha han.. var det inte han som var inblandad i någon djurplågeriskandal?

OT fan vad jag älskar dom här taggningarna! Så mkt enklare allt blir!
 
Hans ena storstall är här i närheten så han dyker upp på varenda stortävling och det är fan ta mig ALLTID otrevligt att se: den extremt aggressiva ridningen, hästarnas ilska mot ryttaren, och det faktum att ingen säger någonting. Det är som att folk blir bländade av hans kritvita tänder och superrika och inflytelserika sponsorer. Jag har gått fram till ringstewarden flera gånger men alltid blivit bortschasad (och som groom till en annan ryttare kan man tyvärr inte vara hur högljudd och påstridig som helst).

Jag blev så förbannad när jag hörde att han kvalat till finalen. Fy fan alltså. Synd att Van the Man inte slängde av honom inför hela världen. :rage:
 
Jag tycker det är tråkigt med EGs alltid så extremt korta halsar på sina hästar. Men han lyckas ju få det lätt och vackert ändå.

Vad sjukt FET en av hästarna var, har inte orkat kolla igenom alla tre timmarna så jag missade vem ekipaget var. Men det fanns typ ingen linje öht mellan bakben, framben och mage öht - som en skogaholmslimpa :eek:

Jag med. Tittar på lördagens tävlingar nu och EG kan måhända rida, men han håller ju stenhårt i dom?
 

Vidrigt! Men hur fan kan det ta tre ÅR innan en sådan anmälan kommer fram?! Vi får hoppas att Equsanas markering mot Helgstrand leder vägen för goda exempel bland sponsorerna, stryper de ekonomiska förutsättningarna för avskyvärd ridning och sprider massiv badwill för djurplågarna (och goodwill för sig själva) genom att dra tillbaka sponsringen med omedelbar verkan.

Och stå på dig, @Jerseyite, bara fortsätt att vara så påstridig du kan och har möjlighet till när du tvingas se sådan skit!
 
Jag har missat allt från wc-dressyren men nu visar de lite kürrepriser i väntan på sista hopprundan.

Det finns inget jag gillar med Tinnes kür. Sorry men zzzzzz - och musiken. Ugh.
Gal har en fin kür rent artistiskt men hästen ser ju fortfarande för het och spänd ut för att det ska vara topp.
 
Vad är det som gör helgestrand så "dum"?

Såg honom och floricello i Falsterbo förra året, och det var ju bara SÅÅÅ bra!
 
@fio fast är helgestrand så farlig? Såg honom och floricello förra året i Falsterbo och det var ju bara så jäkla bra! Det är väl bara dom bilderna som kom upp här som är på honom? Och till dom finns ju förklaring..

Han är väldigt duktig på att få hästarna att se imponerande ut på tävling. Men efter att ha sett ridningen som pågår på hans anläggning är jag inte alls imponerad längre. Graman och kandar i kombination. Stressade hästar, såriga och blödande munnar. Inte okej i min värld.
 
@DressyrMupp : alltså nej, inte så att jag tycker att han ska stängas av. Det var ju en häst, vid ett tillfälle. Många hästar får lätt skav och så av sporrar när de är de lite känsligare tiderna på året. Att tungan va blå finns det ju förklaring för, från veterinär och allt. Dom hade spänt för mycket eller om den va för liten eller något, kommer inte riktigt ihåg. Men det verkade vara en engångsgrej..

Min kompis häst trycker sin tunga mot stången och den blir blå. Även när ingen sitter på. Visst så är det inte alls som på de bilderna. Och det syns ju att hästen inte mår bra. Men ja, det kan ju vara så bra att den stången va en engångsgrej.
 
@Itzyditzy Jag skulle säga att "förklaringen" til bilderna på Akeem är väldigt konstig. Att det skulle vara bettets fel och att kedjan skulle vara för hårt spänd köper jag inte en millimeter. Det är endast och enbart pga hård ridningen hästens tunga är blå. Det är också extremt skamligt i sammanhanget att hans tränare stod och tittade på och tränade när dessa bilder togs! Jag är impinerad över att han fått reprimander från danska förbundet eftersom det är AHs paps som sitter som ordförande.
 
Och att ett proffs skulle missa att anpassa stången..
Det är unte heller "lite skav". Hästar ska INTE få skav så det blir ärr!
Då får man ta av sporrarna när de byter päls. På denna nivån ska de kunna rida utan vassa sporrar, runda sporrar ger inte såna skav.
 

Liknande trådar

Dressyr På måndag (25/8) drar det igång! Jättekul att de sänder så mycket från dressyren, men det förvånar mig att de inte sänder alls från...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
25 283
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp