Bukefalos 28 år!

World Cup final 2014

Ja, man vet ju hur himla jobbigt det är när kinnkedjor går och blir spända för hårt bara sådär. Och inte bara det, den verkade ju dra i rätt häftigt i stångtygeln också????? Sjukt jobbig kedja :sneaky:

Argh, så pinsamt och genomskinligt och idiotiskt försök att skylla ifrån sig.
 
Har inte studerat bilderna så noga och kan inte säga något om kedjan och så. Men det är ju hemskt att ryttare på den nivån använder sånt som skadar hästen..
Man tänker ju att dom borde veta och kunna bättre!! Jätte konstigt hur människor runt om bara kan stå och titta på.
 
Det var ju en häst, vid ett tillfälle. Många hästar får lätt skav och så av sporrar när de är de lite känsligare tiderna på året. Att tungan va blå finns det ju förklaring för, från veterinär och allt. Dom hade spänt för mycket eller om den va för liten eller något, kommer inte riktigt ihåg. Men det verkade vara en engångsgrej..

Visst, man ska vara kritisk och tänka ett varv till inför stormar i sociala medier. Så långt är jag helt med. Men här finns det en bakgrund som mer än enstaka och möjligen i något fall feltolkade (?) bilder. Att skylla på "Ojsan! NU kom jag på att bettet satt ju alldeles FEL! Och som det har lyckats strypa tungan, äsch vilken himla otur!" är ju dock så urbota dumt av en GP-ryttare så det ids jag inte kommentera ens....

Enligt officiella källor blev Andreas Helgstrand diskvalificerad med Sir Floricello i det danska femårschampionatet 2012, då hästen hade blödande sår i sidan vid skänkelläget. Tittar du på filmer från framridningen till förra årets EM med Akeem Foldager så är det inte direkt en stilla eller subtil skänkel eller försiktig sporranvändning som kan avnjutas där. Utan att båda skänklarna medvetet drämmer in i sidorna med höjda hälar utan minsta försök att dämpa det.

Till detta kan läggas att Akeem Foldager inför just förra EM också sas ha problem med andningen på grund av allergi, vilket han normalt medicinerades för. Men eftersom han inte fick starta EM med den medicinen, så var det ju "mycket bättre att ta bort medicinen och rida ändå" och skita i om hästen har lite problem med andningen. Min personliga reflektion är att Helgstrands ridning och hästens huvudposition ser ut att orsaka mer andningsproblem än vilken pollenstorm som helst, men alldeles oavsett förefaller inte hästens bästa att ha satts som nummer ett (eller ens nummer tjugofem för den delen) den gången heller.

Så en engångsgrej håller jag verkligen inte med om utan snarare systematisk grymhet och okänslig ridning. Det är eller har tyvärr varit alltför lätt att komma undan med prestationen som visas de ynka minuterna på tävlingsbanan, där Helgstrand o co ändå har förstånd att inte tappa poäng på grova hjälper utan ler försåtligt, klappar hästen efter sista halten om den har dragit in tillräckligt mycket poäng och låter sig hyllas.

Men bara att det börjar spridas filmer och bilder från träningar och framridningar är ett litet steg mot att hänga ut och visa upp vad som egentligen ligger bakom de där flotta och elektriska övergångarna som domarna och tävlingspubliken låter sig imponeras av. Visst, de ska tolkas med eftertanke och reflektion innan man skriker för att hästen viftar med svansen en gång och säkert har ont någonstans. Men det går alltså inte att skylla från sig hur många gånger som helst eller för vad som helst. Och den ryttare som inte har något att dölja, lär inte heller bekymra sig för att visa upp den delen av sin hästhantering.
 
Enligt officiella källor blev Andreas Helgstrand diskvalificerad med Sir Floricello i det danska femårschampionatet 2012, då hästen hade blödande sår i sidan vid skänkelläget.

Rättelse: Jag menade Sir CARAMELLO, ifall någon skulle undra. För övrigt droppar sponsorerna Helgstrand på löpande band nu. Senast har BMW Jan Nygaard sagt tack och farvel. Tredje eller fjärde i raden att följa Equsanas exempel. (förlåt det fortsatta spåret off topic, men när jag ändå var inne och rättade så...)
 
@Itzyditzy Jag är impinerad över att han fått reprimander från danska förbundet eftersom det är AHs paps som sitter som ordförande.

Jag skulle inte vara ett dugg imponerad faktiskt.
Självklart när det blir så stora rubriker, måste förbundet göra både uttalande och ngn form av "aktion". Den aktionen är ju dock inte vidare grav och leder inte till så jättemycket i sig anser jag, mest vanligt standardagerande för att försöka dämpa mediaaspekten. Vad ska dom säga liksom, klart dom måste "agera" eller vad man nu vill kalla det.

http://epona.tv/blog/2014/april/danish-equestrian-federation-reacts-to-akeem-photos

Sen tycka vad man vill osv så bör man ju samtidigt vara insatt i Epona och vad de står för och sättet de driver frågor på i sig.
 
Senast ändrad:
@mackan Som jag ser det hade förbundet lika gärna kunnat gå ut och försvara sin ryttare och bara hållt sig till ryttarens "försvar" och låtit det hela passera.

Sen vad det gäller vad Epona driver så är det med som allt annat att man måste sålla och ha ett kritiskt öga på dom. Jag har inte stått bakom tidigare utspel. Men den här gången tycker jag att det är uppenbart att ryttaren är orsaken till hästens blå tunga och att det är ful ridning som ligger bakom.
 
Senast ändrad:
@mackan Som jag ser det hade förbundet lika gärna kunnat gå ut och försvara sin ryttare och bara hållt sig till ryttarens "försvar" och låtit det hela passera.

Sen vad det gäller vad Epona driver så är det med som allt annat att man måste sålla och ha ett kritiskt öga på dom. Jag har inte stått bakom tidigare utspel. Men den här gången tycker jag att det är uppenbart att ryttaren är orsaken till hästens blå tunga och att det är ful ridning som ligger bakom.

Fast jag har aldrig sett ngt förbund som gått ut och försvarat på annorlunda sätt än detta förbundet gjort här i ett sånt "kritiskt" läge, vilka förbund gör det i ett sånt läge och vilka har gjort det ever starkare än hur danska förbundet "svarat"?
Det jag avsåg med kommentaren var att jag inte ser det som ngt elogemässigt eller värt att vara imponerad över, hur förbundet svarat i sammanhanget. Eftersom Helgstrands "familj" sitter på posten så ser jag inget annat val ytterligare ffa i just den aspekten så det är ju inget imponerande öht, hade responsen varit annorlunda hade det ju blivit kaos?
Bortsett från vem som sitter där osv och bara enligt förbundet i sig så : Jag ser det inte som ngt att vara imponerad av öht, än mindre tycker jag det avspeglar att ngn egentlig effekt har skett av det hela annat än att hästen givetvis tas ur rampljuset en stund vilket den lär ha gjorts oavsett. Blev mest förvånad över kommentaren att du var så imponerad över responsen, vad skulle de ha svarat/gjort liksom?

Min kommentar ang. Epona i övrigt var inte i ljus av vare sig ditten eller datten, än mindre att bortförklara dem öht, det hoppas jag framgick ändå även om jag förstår att kanske ngn tolkar den som att jag miskrediterar Epona. Det gör jag inte för en enda sekund, men man måste samtidigt förstå hur de agerar, och kommentaren fällde jag i samband med min länk till just dem, då de redan i förväg kritiserade att inget skulle hända som påföljd trots uttalan från Danska förbundet. De har en poäng tycker jag, samtidigt som jag inte vill höja dem till skyarna för journalistpriset rent allmänt i sig.
 
Senast ändrad:
@mackan Mig veterligen gjorde inte SvRf ett dyft kring varken skandalen kring Scandics blå tunga eller bilderna från OS? Men jag kanske minns dåligt? Jag kommer ihåg det som att förbundskaptenen stod bakom PK och att det handlade om itur med betten resp. ögonblicksbilder.

Har heller aldrig hört att tex AvG haft Holländska förbundet efter sig kring alla rollkurturer-hon fick bara tyska förbundet efter sig:p.

Så mig veterligen är DRF det enda förbund som faktiskt utfärdat en varning till en av sin mest framstående ruttare kring en sådan här skandla. Jag kan förstås ha fel.
 
@mackan Mig veterligen gjorde inte SvRf ett dyft kring varken skandalen kring Scandics blå tunga eller bilderna från OS? Men jag kanske minns dåligt? Jag kommer ihåg det som att förbundskaptenen stod bakom PK och att det handlade om itur med betten resp. ögonblicksbilder.

Har heller aldrig hört att tex AvG haft Holländska förbundet efter sig kring alla rollkurturer-hon fick bara tyska förbundet efter sig:p.

Så mig veterligen är DRF det enda förbund som faktiskt utfärdat en varning till en av sin mest framstående ruttare kring en sådan här skandla. Jag kan förstås ha fel.

Fast eftersom det blåst mer än en gång liksom , vad skulle de gjort menar du? Scandics blå tunga var ju en gång, och betydligt mer otursamt eller vad man ska säga i det att hästen helt klart fått tungan över bettet osv. runt Helgstrand har det ju blåst betydligt mer som inte handlar om en sån "incident"? Jag tycker som sagt bara inte det är ngt att vara imponerad i sig över förbundet över, varför ska man öht vara imponerad av att ett förbund går in och uttalar sig öht? det ska väl knappast ställas mot att andra förbund tidigare inte gjort det öht isåfall, ska det vara normen att vara imponerad att ngn sen uttalar sig öht? Förstår du vad jag avser?
 
Jo jag förstår vad du menar. Men jag anser det vara viktigt att ett förbund faktiskt ger en ryttare en varning. De har gjort mer än endast ett uttalande. DRF skickade även ut en veterinär för undersökning av hästen som bela den med träningsförbud till munnen var oöm.

Sen håller jag med om att vad som hänt kring PK faktiskt ÄR olyckliga omständigheter. Men där har SvRf inte ens sagt ett ljud, varken bu eller bä?

Så i en flat värld där det reaktionerna är politiska och små blir jag imponerad att DRF åtminstone gjorde nånting. I synnerhet eftersom det är AHs pappa som är ordförande. De hade kunna hålla honom om ryggen också.
 
Jo jag förstår vad du menar. Men jag anser det vara viktigt att ett förbund faktiskt ger en ryttare en varning. De har gjort mer än endast ett uttalande. DRF skickade även ut en veterinär för undersökning av hästen som bela den med träningsförbud till munnen var oöm.

Sen håller jag med om att vad som hänt kring PK faktiskt ÄR olyckliga omständigheter. Men där har SvRf inte ens sagt ett ljud, varken bu eller bä?

Så i en flat värld där det reaktionerna är politiska och små blir jag imponerad att DRF åtminstone gjorde nånting. I synnerhet eftersom det är AHs pappa som är ordförande. De hade kunna hålla honom om ryggen också.

kanske.
titta på hur tyst det var ang. blodregeln allmänt..... när det var uppe på tapeten.
Mycket är fint på papper så att säga.

Tragiskt är det oavsett och jag tycker enligt det jag försökt förmedla att det mesta är så otroligt politiskt i såna här frågor så jag är väldigt krass just ang. insattheten runt just det, och därför tycker jag inte det är så imponerande eller vad man ska säga att danska förbundet just i detta fall nu "gick in" och gjorde en veterinärcheck osv. Vad skulle de kontrat med liksom utifrån hur infekterat ämnet är .....Just för att det är AHs pappa så vad skulle de gjort liksom annat än att mediamässigt göra en pudel?

men ja - jag är väl krass antar jag, och sällan imponerad i allmänhet ang. såna här frågor vare sig det är ett förbund eller Epona eller ngn annan. Tror bara man ska akta sig att bli för imponerad rent allmänt..... Framför allt hade jag personligen inte låtit mig förblindas av agerandet och läst in det som ngt speciellt just FÖR att just AHs pappa sitter som tophuvud i det hela. Hade knappast kunnat hanteras annorlunda utåt rent politiskt som sagt utifrån det.
 
Jag håller med fiorano faktiskt. Det svenska förbundet är betydligt flatare än det danska. Dock fick ju PK en inofficiell varning av FEI och ögonen på sig under ett år. Jag är mer oroad över att Epona behövs. Men dom behövs helt klart!
 
@mackan Haha, jag har väl helt enkelt fortfarande kvar viss (för stor månne) tilltro på mänskligheten;).

nä det tror jag inte i sig ;) men du kanske blev lite förblindad just i detta fallet, händer oss alla just ang. politik emellanåt vare sig man är otroligt insatt eller inte tänker jag. Tråkigt är det oavsett och alla såna här fall borde vara mindre politiska och istället alla under lagar om djurskydd så vore det enklare för att generalisera. Så ser ju dock inte verkligheten ut och därför blir det debatt. Men viktigt att det blir det ändå och givande för oss alla tänker jag. Det värsta lär vara tystnad så som det blev ang. blodsregeln bland annat.
 
Jag håller med fiorano faktiskt. Det svenska förbundet är betydligt flatare än det danska. Dock fick ju PK en inofficiell varning av FEI och ögonen på sig under ett år. Jag är mer oroad över att Epona behövs. Men dom behövs helt klart!

det var lite poängen. att Epona öht behövs och därav kommentaren att man behöver vara lite insatt i vad Epona står för öht....
 
det var lite poängen. att Epona öht behövs och därav kommentaren att man behöver vara lite insatt i vad Epona står för öht....

Jag jag håller med det är viktigt att titta även på det. Men det är bra att de finns. Det håller jag med om. Åtminstone sätter det lite press att man kan bli "avslöjad" och inte ska känna sej säker med sån behandling avhästarna.

Det är bra och kanske kan ge lite civilkurage till även andra som ser, för sånt här förekommer även på nivåer under elit, och inom alla grenar tror jag, även där är det tyst på dem som finns runt. Många gånger i alla fall. Man lägger sej inte i.
 
Det är en viktig diskussion tycker jag som man måste ta! Jag som rider alla grenar tycker nog dressyren är den mest tvingande. Hoppning och terräng handlar faktiskt mer om vad hästen vill när det kommer till kritan. Sorry alla dressyrnissar...räknar med mothugg nu ;)
 
räknar med mothugg nu ;)


Och här kommer det : ;)
Det är länge sen jag stod eller tränade på ett hoppstall men där var det mycket pisk på träningarna och även om det stallet nog var speciellt har jag hört liknande från andra med. Man kan få osäkra hästar att hoppa genom att stå bakom med långpisk tillräckligt ofta, vet inte om det räcker så långt men det går :mad: har tyvärr sett det.
Även att de runtomkring inte reagerar eller vågar reagera eller t o m tycker att det är rätt. Vet inte när det gäller terräng. Det är nog svårare att tvinga dom till. där är man ju ännu mer beroende av förtroendet och modet hos hästen. Men hoppryttare har jag inga större illusioner om tyvärr. :crazy:
 
Och här kommer det : ;)
Det är länge sen jag stod eller tränade på ett hoppstall men där var det mycket pisk på träningarna och även om det stallet nog var speciellt har jag hört liknande från andra med. Man kan få osäkra hästar att hoppa genom att stå bakom med långpisk tillräckligt ofta, vet inte om det räcker så långt men det går :mad: har tyvärr sett det.
Även att de runtomkring inte reagerar eller vågar reagera eller t o m tycker att det är rätt. Vet inte när det gäller terräng. Det är nog svårare att tvinga dom till. där är man ju ännu mer beroende av förtroendet och modet hos hästen. Men hoppryttare har jag inga större illusioner om tyvärr. :crazy:

Dock lär sig en sådan häst att inte hoppa på tävling så det lönar sig inte i längden. Klart det finns idioter i alla sporter men det var inte riktigt det jag syftade på.
 
Det är en viktig diskussion tycker jag som man måste ta! Jag som rider alla grenar tycker nog dressyren är den mest tvingande. Hoppning och terräng handlar faktiskt mer om vad hästen vill när det kommer till kritan. Sorry alla dressyrnissar...räknar med mothugg nu ;)

Dagens tävlingsdressyr driver folk till ytterligheter, många ryttare använder psykiskt och fysiskt våld för att hamna högst på prispallen. Att sedan en stor del av hästarna verkar halvt vansinniga så de måste rollas för att hållas på mattan gör ju inte saken bättre.

Tror även att många hästar som gångartstävlar har ett helvete...
 

Liknande trådar

Dressyr På måndag (25/8) drar det igång! Jättekul att de sänder så mycket från dressyren, men det förvånar mig att de inte sänder alls från...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
25 267
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp