Bukefalos 28 år!

wras uppklassning 2010

Sv: wras uppklassning 2010

Skönt att någon annan håller koll på när jag klassar upp mig iaf! :D
Eftersom man får starta på 2 nivåer i samma gren hoppas jag alla arrangörer kommer lägga högsta nivån först och sedan i fallande ordning för att "hindra" ryttare som annars använder den lägre nivån som framridning. Det är inte rättvist, tycker jag!

En sak som jag fortfarande inte gillar är också att Youth-ryttare kan rida sin gren och sedan gå direkt in i Open. Detta borde enligt mig inte vara tillåtet. Youth ELLER Open, inte både och!
 
Sv: wras uppklassning 2010

Är det alltså så att jag kan tävla tex. både D-reining och C-reining med samma häst?
 
Sv: wras uppklassning 2010

Det här är det mest korkade jag har läst på länge. Hur kan man göra om regler när det finns en regelbok som även gäller 2010?! Varför inte vänta till 2011/2012 s regelbok och varför inte vänta tills denna tävlingssäsongen är avklarad och DÄREFTER utvärdera?!

"Det är tillåtet att starta på flera nivåer på samma tävling, även i samma gren" - jaha, men vad bra då - då kan man ju rida d,c,b trail och vinna allihop på samma tävling om man är en duktig ryttare. Det får säkert de som gärna vill ut och börja tävla att starta d-klasser... Var inte uppklassningssystemet till för att man inte skulle kunna vara nere på en nivå man var för duktig för?
 
Sv: wras uppklassning 2010

Men är det inte fortfarande så att om man har fått ihop 30 poäng (eller vad det nu är) så får man inte längre tävla på D-nivå?
 
Sv: wras uppklassning 2010

Jo det stämmer, men att få ihop 30 poäng kan ju ta ett tag. Det är ju oftast inte jättemånga starter på mindre tävlingar.

Håller med Ljusa Sara om det med att starta flera nivåer på samma tävling, det var det jag försökte svamla fram i mitt inlägg..
 
Sv: wras uppklassning 2010

Jag tycker vissa punkter verkar helt dumma, och vissa helt :)

Jag som inte är tillräckligt duktig för att tävla C-nivå, men ändå vill prova på en C-klass nån gång tycker det verkar ganska kul att kunna prova på flera olika nivåer, med det gamla systemet (vad jag förstår?!) kunde man inte starta en C-klass och bli placerad, och sedan inte kunna gå ner till D-igen? :confused:

(Rätta mig om jag har fel!!)

Dock är det väll inte så bra att kunna rida en sämre nivå än vad man igentligen ligger på, och sedan rida den man igentligen är på? Tex. B-ryttare kan alltså rida C eller D klasser numera? :o
 
Sv: wras uppklassning 2010

Kanske jag minns fel (var ett tag sedan nu) men tidigare var det väl som så att om du startade en C-nivå i reining tex. så fick du inte rida D-nivå i reining, du väljer nivå du vill gå in på och får sedan stanna där eller gå uppåt.
Däremot kunde du rida en tex.Trail på D-nivå, alltså en annan gren.
 
Sv: wras uppklassning 2010

kl*

Men hur ska man då göra för att få alla nöjda? här klagas det bara tycker jag. men så är det väl alltid med alla nya regler...

Elanor:Att man kan starta både Youth och Open är för att så funkar systemet ÖVERALLT en open klass är just en OPEN (=öppen för alla) det finns ingen klass som heter Adult eller "people older than 25"....

Varför är du emot att man kan starta samma gren flera gånger under en dag? Många många hästar behöver tid på banan och har man problem så kanske problemet kommer i just den klassen. Tycker du det är fel att man på en NRHA tävling rider mer än en klass också? där finns ju bara reining liksom... eller att en ryttare som satsar på Pleasure rider mer än en klass under sin aqha show ?

i övrigt (till alla): ja visst kan jag gå ner med min häst som normalt ligger på A-B nivå och rida hem en rosett på en D tävling ... men man GÖR inte det. Varför skulle jag göra det?
och vill jag träna min häst på banan på en liten tävling (ex. pga. avstånd till större) så kan jag faktiskt välja att tävla utom tävlan... )
jag kanske är en optimist som tror att alla är så "godhjärtade" men jag tror inte det blir ngt större problem... och de få som gör så kan ju bara göra det tills de tjänat ihop lite poäng och sen är de ju uppklassade i vilket fall...
 
Sv: wras uppklassning 2010

Bra sagt! Jag tyckte det liknade ingenting när reglerna som sade att man bara fick starta på en nivå föreslogs. Jag har en häst som egentligen bara funkar bra att tävla i trail, de flesta andra klasser har moment som gör att det blir för svårt för henne. Så jag är glad om man får tävla på fler nivåer, eftersom jag gillar att tävla! Westernridning är en såpass liten sport i Sverige än, så jag tycker man bör värna om alla som vill hålla på.
 
Sv: wras uppklassning 2010

Elanor:Att man kan starta både Youth och Open är för att så funkar systemet ÖVERALLT en open klass är just en OPEN (=öppen för alla) det finns ingen klass som heter Adult eller "people older than 25"....
.

Glömde skriva varför jag tyckte som jag tycker :o :

Att gå in i både Open ochh Youth i reining, pleasure osv är egentligen ingenting som sticker mig i ögonen, däremot Trail. Varför? Jo, för att om tex youthklassen går före open, vilket den ofta gör, får ju youthryttarna rida trailbanan en gång extra. Dom kan känna på avstånd, hitta svagheter och bättra sin ritt till Open-klassen. Sen menar jag inte att youthryttarna ser sin klass som enbart träning inför Open, men dom får ju faktiskt rida banan en gång innan, vilket "vi" inte får. Och trailbanan ser ju ofta likadan ut, med undantag av att dom slänger in lite extra bommar och högre växel i openklasserna.

Så, jag menar inte att unga ryttare ska bannas från Openklasserna. Men jag tycker att om man har startar i en Youth-trail ska man inte få starta i en Open-trail, pga ovanstående anledning..
Sen är det kanske annorlunda när vi snackar World Show där man kan rida femtioelva trailklasser på en helg, men nu snackar vi inte World Show, utan WRAS, där det för det mesta är EN trailklass...
 
Sv: wras uppklassning 2010

i övrigt (till alla): ja visst kan jag gå ner med min häst som normalt ligger på A-B nivå och rida hem en rosett på en D tävling ... men man GÖR inte det. Varför skulle jag göra det?
och vill jag träna min häst på banan på en liten tävling (ex. pga. avstånd till större) så kan jag faktiskt välja att tävla utom tävlan... )

Så har det ju inte riktigt sett ut i westernvärlden. Det har nog varit precis tvärtom. Jag vet många grönjölingar som kommit på D-tävling vilka fått möta ryttare som normalt tävlar A-B nivå och utomlands...

Ett datoriserat uppklassningssystem borde ha kommit redan för 10 år sedan.

Men, men -nu är det här!

//Waern
 
Sv: wras uppklassning 2010

Men Eleanor,
Lägg en motion till din klubb som får motionera den vidare...

//Waern
 
Sv: wras uppklassning 2010

Glömde skriva varför jag tyckte som jag tycker :o :

Att gå in i både Open ochh Youth i reining, pleasure osv är egentligen ingenting som sticker mig i ögonen, däremot Trail. Varför? Jo, för att om tex youthklassen går före open, vilket den ofta gör, får ju youthryttarna rida trailbanan en gång extra. Dom kan känna på avstånd, hitta svagheter och bättra sin ritt till Open-klassen. Sen menar jag inte att youthryttarna ser sin klass som enbart träning inför Open, men dom får ju faktiskt rida banan en gång innan, vilket "vi" inte får. Och trailbanan ser ju ofta likadan ut, med undantag av att dom slänger in lite extra bommar och högre växel i openklasserna.

Så, jag menar inte att unga ryttare ska bannas från Openklasserna. Men jag tycker att om man har startar i en Youth-trail ska man inte få starta i en Open-trail, pga ovanstående anledning..
Sen är det kanske annorlunda när vi snackar World Show där man kan rida femtioelva trailklasser på en helg, men nu snackar vi inte World Show, utan WRAS, där det för det mesta är EN trailklass...

Är inte felet då att banorna byggs för lika istället för att folk startar två klasser ? sen kan man ändå ha en fördel i att hästen sett bron , grinden etc. som ofta är samma i alla klasser under dagen. Men jag känner lite att är du så jäkla orolig över att ha bli slagen av någon pga. att denne har sett ett, två hinder förut så kanske du istället borde träna mer, eller rentav leta upp en unge som kan tävla din häst i ungdomsklassen....också ett alternativ. Sen är det faktiskt så att ungdomarna ligger ofta högt placerade (en grupp av dem iallafall) även i Open klasser men jag tror det mer beror på att de är duktiga än att de varit inne i en klass innan...man är liksom inte bättre för att man är gammal.

Egentligen skulle man kunna dra enn parrallel till rasklassernas /"specialföreningarnas" amatör/non pros, ska vi stoppa dem att starta i Open klasser då också ? ? ?:confused:

Sen kan jag också ibland önska att jag var ung och hade mer möjligheter till skolning /träning/tävling :D;) likaså man ibland önskar att man även fick starta amatör som open ryttare...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: wras uppklassning 2010

Håller full komligt med. Kan vi inte gå efter gällande regler 2009-2010, vad är det då som säger att regler är till för att hållas för övrigt. Känns som det är lite fritt fram för rebeller.........
 
Sv: wras uppklassning 2010

open är ju vad det säger open.... vi kanske skall döpa om det till senior.... eller. förslag att läggas till föreningarna för skapande av motioner som så småningom läggs på wras bord. Som ni förstår är regler till för att ändras om det är möjligt o att det gagnar det tävlande för en så rättvis bedömning som möjligt. Börja skriva motionder nu så får vi upp det till 2011 för full effekt 2012 o nya regel boken 2013. eftersom den måste ut på remiss först...........
 
Sv: wras uppklassning 2010

Så har det ju inte riktigt sett ut i westernvärlden. Det har nog varit precis tvärtom. Jag vet många grönjölingar som kommit på D-tävling vilka fått möta ryttare som normalt tävlar A-B nivå och utomlands...

Ett datoriserat uppklassningssystem borde ha kommit redan för 10 år sedan.

Men, men -nu är det här!

//Waern



Nej, jag kan hålla med om att vissa ekipage ses ofta på små tävlingar också men VARFÖR tror ni de söker sig dit ? JAG vet inte men undrar om någon har ett bra förslag... ?!
Man är inte så törstig på rosetter när man till slut inte vet var man ska göra av dem så man åker och "sliter" på hästen på mindre tävlingar för att få en rosett när man kan "spara den" till "bättre uppgifter" (missförstå mig rätt)


kanske vill man fixa några detaljer, vill träna helt enkelt, nära hemma och med billigare startavgifter?
Kanske vill man ha en bra runda och få självförtroende inför större uppgifter?




Sen kan jag tycka att et överpratas lite i ämnet, jag tycker precis som alla andra att det är tråkigt när någon som hållt på länge eller som sitter på en riktigt bra häst åker och vinner små tävlingar som någon annan PÅ NIVÅN kunde fått vinna (självklart är det kul att vinna) men man kan också tänka att YES ! jag kom tvåa efter den duktiga ryttaren och se det som en enorm vinst. Så får även ryttarna på högre nivå tänka. jag har tex. ett mor-dotter par (jäteduktiga) som jag tänker så varje gång om... och när man lyckas slå dem i någon klass så blir man ju ännu lyckligare !!!


Sen vill jag säga att många många respekterar också och rider inte små tävlingar (ekipage som eg. rider a+b) , jag har tex. inte "ens" ridit klubbmästerskapet på flera år pga. att det ligger på C nivå...

rätta mig om jag har fel men har man inte haft ett poäng system förr i tiden också ??

//E

förresten så kanske jag ska tillägga att jag egentligen är possitiv till uppklassningssystemet ... ;)
 
Sv: wras uppklassning 2010

open är ju vad det säger open.... vi kanske skall döpa om det till senior.... eller. förslag att läggas till föreningarna för skapande av motioner som så småningom läggs på wras bord. Som ni förstår är regler till för att ändras om det är möjligt o att det gagnar det tävlande för en så rättvis bedömning som möjligt. Börja skriva motionder nu så får vi upp det till 2011 för full effekt 2012 o nya regel boken 2013. eftersom den måste ut på remiss först...........

Fast jag gillar inte idén då hela världen har vissa klassuppdelningar och att gå ifrån (hyfsat lika iallafall) och "hitta på alltförmycket" eget är mig emot. Open är Open Youth är Youth.
Kanske kan vi fixa så Wras kommer på en klass för mig som är Diabetiker...
Western Pleasure Diabetic (BARA FÖR DIABETIKER) ...
så får jag ett tillfälle till att komma in på banan....:eek::grin:
 
Sv: wras uppklassning 2010

lite OT utan att ha läst de nya reglerna mm :o(
en snabb reflektion!! om det blir möjligt att starta på fler nivåer så kanske det blir mer fart på tävlingarna för som det har varit på sistonde så har det på flera småtävlingar vart få deltagare och klasser har fått strykas(tom helt inställda tävlingar) att det är inte kul att möta rosettjägare när man är på D-nivå med sin häst men jag tror att många möter heller bättre ekipage än att det inte blir någon klass alls
;)/Råa​
 

Liknande trådar

Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
825
Senast: Squie
·
Fritid Hej, Jag vill boka hotell, men kommer att ha en ny adress när vi kommer och ska bo där. Men jag är skriven på min gamla adress en vecka...
Svar
2
· Visningar
698
  • Artikel
Dagbok Jag tänker mycket, vilket är ett problem. Problem säger du, det är väl bara bra att tänka? Och du kanske har rätt, om det ur tanken föds...
Svar
13
· Visningar
1 109
Senast: bettysmatte
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 320
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp